Prezentat la:


Caracteristici tehnice generale:
Tipul vagonului: Y/B70 (B70 standard Y) litera de serie Bcee
Producator: DWA Gorlitz (fosta RDG)
Anii de fabricatie: 1968 -1989.
Alte uzine producatoare: DWA Bautzen, DWA Niesky, DWA Berlin, DWA Halle si DWA Ammendorf.
Vagonul din care provine: vagon seria 20-50
Modernizat / reconstruit la: Grivita S.A.
Anul reconstructiei: 2003
Numar bucati ale seriei 85-90 realizate: 9
Ecartament: 1435mm
Lungimea peste tampoane: 24500mm (standard Y de lungime)
Lungimea cutiei vagonului: 24200mm
Ampatamentul vagonului: 17200mm
Latimea vagonului: 2882mm
Inaltimea vagonului de la ciuperca sinei la coama acoperisului: 4230mm
Inaltimea planseului de la ciuperca sinei: 1255mm
Inaltimea axei tampoanelor de la ciuperca sinei: 1060mm (+/-5mm)
Inaltimea axei aparatului de tractiune de la ciuperca sinei: 1040mm (+/- 5mm)
Tip boghiu: Gorlitz V
Ampatament boghiu: 2500mm
Diametrul cercului de rulare: Φ = 920mm
Aparat de ciocnire tip: STAS 4190-91
Intercomunicatie: fara
Numar de locuri: 39 (38 pasageri + 1 insotitor)
Numar de cusete: 7
Numar de grupuri WC: 2
Raza minima a curbei de exploatare: 150m
Raza minima a curbei de garare: 80m
Viteza maxima de circulatie: 120km/h
Frana automata: cu aer comprimat (tip KE-GPR)
Frana de mana: frana cu fus filetat si piulita
Instalatie de alimentare cu energie: sursa statica cu 4 tensiuni SSVC 44
Instalatie de climatizare: complexa (incalzire + racire), in intregime automata
Doua cabine WC dotate cu oale WC tip vacuumatic si rezervor de retentie
Tip iluminat: fluorescent + incandescent.
Modernizarea a constat in:
Montarea unei instalaţii de aer condiţionat, în întregime automată, de tipul cu un canal, cf. UIC 553
Montarea de WC-uri de tip vacuumatic, cu vas de retentie
Amenajarea unui spalator cu 2 chiuvete separat de cabinele WC;
Montarea unei surse statice tip multitensiune
Amenajarea interioara in vederea transportului de pasageri in regim RO-LA ( salon +cabine de dormit);
Montare aragaz, cuptor cu microunde, frigider, filtru de cafea, instalatie video-DVD in salon
Vagonul prezentat (63 53 85-30 004-4) este la origine un vagon tip WLAB produs de catre Uzinele DWA Gorlitz, GÖWA Gorlitz (fostele Wumag) in anul 1982. Seria originala a fost: 51 53 20-50 037 1, deci un fost vagon de clasa a doua, printre primele sosite in Romania la inceputul anilor ’80.
Dar hai sa exploram interioarele acestui vagon. Intrarea in vagon se face doar intr-unul din capete, prin intermediul a doua usi pliante. Din vechea compartimentare a ramas in zona holului din capat o toaleta modernizata si dotata cu un spalator nou si un vas WC tip “vacuumatic” dotat cu sistem de retentie aflat sub cutia vagonului. Usa de intercomunicare a disparut, in locul ei fiind adaptata o fereastra pentru supravegherea garniturii de vagoane tip Saadkms ce transporta camioanele tip TIR.
Din acest capat, in dreapta toaletei, se deschide un culoar cu doua ferestre inguste fixe (fara posibilitate de deschidere). In stanga acestui hol, in locul fostului spalator cu cabina, s-a instalat un altul cu doua chiuvete, oglinda, cosuri de gunoi mascate si cuier plus alte dotari moderne tip “hosp-design”. Din zona spalatorului, in dreapta chiuvetelor se deschide usa celui de-al doilea grup sanitar cu dotari similare primului.
Imediat dupa acest spalator aflat pe hol, se afla salonul vagonului in care se intra printr-o usa cu deschidere catre interiorul acestuia. Salonul este dotat cu doua mese inconjurate de canapele tip “coltar”. In salon se mai afla un ansamblu tip chicineta alcatuit dintr-o chiuveta cu oglinda, o hota, un cuptor cu microunde, un frigider si un rezervor de apa plata. In partea opusa acestei zone, se afla plasat deasupra ferestrelor salonului, un sistem video DVD cu televizor LCD, o priza de alimentare de 230v (50hz), o priza pentru antena TV, un set de comutatoare pentru luminile din plafon (de tip fluorescent) si un comutator de reglare a temperaturii in habitaclu. Ferestrele sunt dotate cu geamuri rabatabile inguste. Intre ferestre pe partea cu mesele se afla prize de alimentare aparatura electrocasnica de 230V precum si o priza de antena TV.
Din salon, o alta usa cu deschidere catre interiorul salonului, conduce catre holul compartimentelor tip cuseta, in numar de 7.
Holul este iluminat cu lampi fluorescente tip “neon” (lumina rece). Este interesant faptul ca s-a pastrat si modernizat vechiul sistem de ventilatie pentru holul vagonului ce se afla la vedere pe hol, acoperit de o grila. In fata fiecarui compartiment se afla cate o eticheta cu numarul cusetei si numarul locurilor din interior. Pe hol, in peretele ferestrelor se mai pastreaza scrumiere. Deasupra usii fiecarei cusete exista indicatoare cu “fumatul interzis”.
Cusetele: in numar de 7, cu o capacitate totala de 38 de locuri (+1 al insotitorului), dispun de cate trei paturi suspendate aflate de-o parte si de alta a compartimentului. In fata ferestrei se afla montata o scara de acces catre paturile de la nivelurile superioare. In dreptul fiecarui pat, in coltul dinspre usa se afla montata cate o lampa de veghe cu lumina calda (bec cu incandescenta) precum si o priza pentru aparatele de ras electrice, cu doua faze: 110V si 230V. Sub fereastra se observa o masuta si un cos de gunoi, precum si grila sistemului de incalzire/racire (aer conditionat) a cupeului. Sub acesta se afla si o aerisire.
Deasupra usii de acces (de tip glisant) se afla un panou ce contine semnalul de alarma, comutatorul de aprindere a luminii din plafon (de tip fluorescent). Langa acestea reglajul pentru temperatura. Deasupra acestui panou, se gasesc fixate in plafon doua difuzoare audio de-o parte si de alta a usii, cu comutatoare.
Cabina insotitorului de tren (sef de vagon cuseta): in partea stanga are montate trei apturi suprapuse, cu aceleasi dotari ca si celelalte cusete. In plus, exista un frigider in partea opusa paturilor. Tot pe aceasta parte se afla si tabloul electric de control al vagonului, de unde se controleaza toti parametrii acestuia: incalzirea, iluminarea, alimentarea cu energie electrica a prizelor, etc.
Firida (sau panoul/tabloul electric) este un sistem complex, care in spatele butoanelor de comanda de pe usi, contine un sistem electric destul de complex de sigurante, punti, diode si alte legaturi electrice prin intermediul carora se pot controla parametrii de functionare a vagonului.
De pe holul cusetelor, prin intermediul unei alte usi pline (fara geam) cu deschidere catre exteriorul holului, intram in sala ce adaposteste sursa statica multitensiune tip SSVC 44. In imaginiel de mai jos, veti putea observa interiorul acestui spatiu precum si componentele grupului energetic.
Sursa statica cu 4 tensiuni SSVC 44: o inventie romaneasca semnata Strainescu Ioan, Radulescu Vasile si Dumitrescu Ion (din cadrul S.C. ICPE-SAERP, Bucuresti), brevetata in anul 1993.
Invenţia se referă la o sursă statică multitensiune, pentru alimentarea serviciilor auxiliare şi de climatizare, de pe vagoanele de călători şi cele frigorifice, folosite pe calea ferată internaţională, sursa fiind alimentată pe rând de la magistrala multitensiune, în funcţie de ţara din care trece la tensiunile obişnuite, de 1000V curent alternativ - 16 2/3 Hz; 1500 V curent alternativ - 50Hz; 1500 V curent continuu şi 3000 V curent continuu, sursa recunoscând singură valoarea tensiunii de intrare, precum şi forma ei. Sursa statică, multitensiune, conţine un redresor (3), la intrarea căruia se aplică tensiune de intrare (Ua), care, la ieşire, dă o tensiune continuă pulsatorie, aplicată apoi unui filtru de reţea (4), pentru decuplarea sursei de reţea şi limitarea ondulaţiilor de tensiune şi curent şi apoi tensiunea de ieşire se aplică unui variator de tensiune continuă (7), ce asigură la ieşirea lui o tensiune continuă, stabilită, ce se aplică apoi unui filtru-tampon variator (16), din care este alimentat un invertor monofazat de frecvenţă ridicată (19),mult mai mare decât cea industrială de 50 Hz (sau 60 Hz), care, la rândul lui, debitează pe un transformator principal, monofazat (21), care are mai multe secundare la care sunt conectate nişte redresoare (22, 23, 24, 25, 26).
Haideti sa urmarim un set de imagini cu ceea ce se afla sub cutia vagonului.
Cateva imagini cu exterioarele vagonului:
Cam asta este descrierea acestui tip de vagon. Daca am omis ori am gresit ceva, astept comentarii pentru imbunatatirea informatiilor oferite!

