Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 27 Feb 2011, 23:20

In cele ce urmeaza voi face o incursiune, de data aceasta nocturna, prin Gara Iasi, prin grupa tehnica si Gara Iasi Nord. Am sa impart aceasta descriere in trei parti. Pe parcurs veti descoperi sper eu lucruri interesante si frumoase in acelasi timp.


Istoric:

Gara Iasi, una din cele mai vechi gari ale Romaniei, a fost inaugurata la 1 Iunie 1870. Ea a facut parte din primele concesiuni straine pe teritoriul de azi al Romaniei, respectiv a companiei Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn ce s-a angajat in construirea liniei Pascani – Iasi. In anul 1970 a avut loc centenarul cosntruirii acestei gari impozante. Gara a fost construita pe un teren mlastinos, pe terasa cea mai noua a Raului Bahlui, pe un teren instabil cu argile neconsolidate si cu grad ridicat de scufundare a oricarei constructii masive (fenomenul de lichefiere a argilelor in termen geologic). Ca o consecinta a acestui fenomen, aripa de sud a constructiei s-a scufundat, crapandu-se si separandu-se de corpul central al caldirii. Ca masuri imediate la acea vreme, s-a recurs la umplerea fundatiei cu piatra pana la 2 metri adancime. In final, gara s-a ridicat impunatoare, in mlastina verde din jurul sau.

Vechea Gara Iasi....jpg
Vechea Gara Iasi... / Foto: Daniel


Cladirea gării a fost construită în stil veneţian-gotic, fatada sa fiind inspirata de fatada Palatului Dogilor din Venetia. Cladirea centrala avea o lungime de 133.8m si 113 camere. La etaj, in corpul central se afla o loja somptuoasa. Dar despre toate acestea, mai pe larg, in urmatoarele parti ale acestei descrieri.

Gara a trecut prin mai multe momente cruciale de-a lungul istoriei sale de 141 de ani. Astfel, dupa Primul Razboi Mondial gara a suferit un prim proces de modernizare, fiind construite (mai precis refacute) cele dou aripi ale sale: cea sudica in anul 1928 si cea de nord in anul 1930.

La 9 decembrie 1934 a fost inaugurat si depoul nou cu remiza de beton armat, uzina electrica proprie, elevator de carbune mecanic, instalatie de tratare, captare si pompare a apei din Raul Bahlui precum si un castel de apa.

Pe inserat catre Depoul de Locomotive Iasi.jpg
Pe inserat catre Depoul de Locomotive Iasi / Foto: Daniel


In anul 1938 a fost construita si pasarela pietonala metalica, podita cu traverse de lemn ce traverseaza liniile garii si ale grupei tehnice legand astfel strada Garii cu Soseaua Nationala. Pasarela rezista si astazi si este extrem de circulata.

Vechea pasarela ce traverseaza grupa tehnica....jpg
Vechea pasarela ce traverseaza grupa tehnica... / Foto: Daniel


Cutremurul din 1940 precum si bombardamentele din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, au provocat distrugeri severe cladirii garii, astfel ca ea a fost redeschisa traficului la 1 iunie 1946. Intre anii 1950 – 1953 a avut loc un amplu proces de modernizare a cladirii, practic al doilea ca importanta.

Panorama asupra reviziei de vagoane  catre Vaslui.jpg
Panorama asupra reviziei de vagoane catre Vaslui / Foto: Daniel


1977. Cutremurul cu magnitudinea de 7,4 pe scara Richter din data de 4 martie, a provocat din nou avarii garve ale structurii de rezistenta a garii. Astfel in 1979 au debutat lucrarile de reparatii ce au stagnat multi ani din cauza lipsei de fonduri.

16 Februarie 1980. Se inaugureaza Gara Iasi Nord, ce urma sa fie folosita pentru trenurile locale de pe relatiile: Pascani, Harlau, Dorohoi.

Vedere de ansamblu cu Gara Iasi Nord si pasarela pietonala.jpg
Vedere de ansamblu cu Gara Iasi Nord si pasarela pietonala / Foto: Daniel


21 Decembrie 1981 se inaugureaza primul tunel pietonal din Gara Iasi pentru accesul calatorilor dinspre Piata Garii catre liniile 2-5.

Tunelul pietonal ce subtraversea statia inaugurat in anul 1980.jpg
Tunelul pietonal ce subtraverseaza statia inaugurat in anul 1980 / Foto: Daniel


1996. Se reiau lucrarile de reparatii si modernizare a cladirii garii, cu eforturi financiare de zeci de milioane de euro, prilej cu care din pacate, aripile garii au fost mutilate arhitectonic… Totul a culminat cu inaugurarea oficiala pe data de 9 Octombrie 2008 a numai trei incaperi ale garii: holul principal, casele de bilete si sala pentru informatii. Corpul sudic se afla si acum in reparatii. In cel nordic se afla sediul Regionalei de Cai Ferate Iasi.

Dar haideti sa vizitam impreuna pentru inceput, o parte din grupa tehnica a Garii Iasi si o parte din Depoul Iasi, atat cat am reusit si eu sa fotografiez pe noapte si pe un frig de -10*c.

Coborand de pe pasarela pietonala undeva catre capatul dinspre soseaua nationala a acesteia, am intalnit o coloana hidraulica inca in stare buna (cel putin dupa cum arata), dupa care, undeva in dreapta acesteia, la numai 100 de metri, elevatorul de carbune, mecanizat, care si el arata destul de bine strajuit de un canton vechi. Undeva in grupa tehnica se mai aflau si cateva vagoane vechi, de marfa si de calatori. Printre cele de marfa am identificat un batran Gs precum si un fost Hecht de dormit transformat in vagon pentru muncitorii de la Infrastrura. Sub pasarela pietonala construita in anul 1938, se afla garata pe o linie, dormindu-si somnul binemeritat dupa o "viata" de munca, masina 50.469 cuplata cu tenderul masinii 50.715. Dupa aceasta ne vom apropia de turnul de apa, la baza caruia se afla doua masini cu aburi din seria 150.1000, respectiv masinile: 150.1019 si 150.028.

Coloana hidraulica pentru alimentarea cu apa a locomotivelor.jpg
Coloana hidraulica pentru alimentarea cu apa a locomotivelor / Foto: Daniel


Detaliu al coloanei hidraulice.jpg
Detaliu al coloanei hidraulice / Foto: Daniel


Elevatorul de carbune, vechi dar in stare excelenta.jpg
Elevatorul de carbune, vechi dar in stare excelenta / Foto: Daniel


Un canton vechi in apropierea elevatorului de carbuni actionat electric.jpg
Un canton vechi in apropierea elevatorului de carbuni actionat electric / Foto: Daniel


Un veteran de marfa....jpg
Un veteran de marfa... / Foto: Daniel


Un vechi Gs.jpg
Un vechi Gs / Foto: Daniel


Posibil un fost Hecht de dormit.jpg
Posibil un fost Hecht de dormit / Foto: Daniel


Dar hai sa detaliez putin informatiile despre aburoasele descoperite aici. Am sa incep cu masina 50.469:

Sub pasarela veche, ce leaga doua dintre cartierele Iasiului (Dacia si Unirii), am descoperit in grupa tehnica, masina 50.469 cuplata cu tenderul masinii 50.715, o masina de tip E-h2 (G10).

Masina 50.469 dormindu-si somnul binemeritat sub pasarela pietonala....jpg
Masina 50.469 dormindu-si somnul binemeritat sub pasarela pietonala... / Foto: Daniel


Am sa ma opresc putin asupra acestei masini si sa va ofer cateva informatii sper eu utile: este o locomotiva de fabricatie germana. Fabrica constructoare: Allgemeine Elektrizitats Gesellschaft, Berlin (AEG). Masina este fabricata in anul 1930 si face parte dintr-un lot livrat catre CFR conform unui contract cu AEG din anul 1929, cand Regia Autonoma CFR a incheiat un contract pentru livrarea a 100 de bucati locomotive noi (20 de tip P8 si 80 de tip G10, din care face parte si 469). 50.469 a sosit odata cu ultimul lot de la AEG de 17 masini.

50.469 cuplata cu tenderul lui 50.715.jpg
50.469 cuplata cu tenderul lui 50.715 / Foto: Daniel


Cateva caracteristici tehnice ale acestei masini ce apartine unui lot de locomotive (de la nr. 50.390 – 469), practic ultima livrata din acest lot:

Suprafata totala de incalzire: 194,620m2
Lungime intre tampoane: 18.937mm
Tip frana: Westinghouse (W)
Greutate totala a masinii in stare goala: 92,160t
Greutate totala a masinii in stare de serviciu: 122,620t
Forta de tractiune: 19.100 Kgf
Distributie: tip Heusinger (H)
Pompa de apa tip: Daeg
Viteza maxima: 60km/h
Tip osii tender: CFR T1
Tenderul original era unul pe 3 osii, cu 1.43 t mai usoare decat cele fabricate la Resita si Malaxa si aveau arcuri cu 13 foi fata de numai 11 ale celor romanesti.

Masina 50.469 si tenderul lui 50.715 in stare de degradare....jpg
Masina 50.469 si tenderul lui 50.715 in stare de degradare... / Foto: Daniel


Aceasta masina a fost initial repartizata Depoului Bucuresti Marfuri (BM) la data de 22.04.1930. Intre anii 1995-2006 repartizata Depoului Iasi, dupa iesirea din serviciu fiind declarata piesa de tezaur a patrimoniului SNCFR.

Tenderul actual apartine masinii 50.715 casata la data de 29.03.1996 si a fost repartizata initial Depoului Suceava Nord la 24.06.1938. Nu se cunoaste ultimul depou in cadrul caruia a efectuat serviciul (presupun ca dupa anul casarii este vorba de Depoul Iasi). Masina a fost fabricata in anul 1938 la Resita, si a facut parte dintr-un lot special comandat de CFR, modificat de tip semi-intarit. Dar despre acest tip de masini, cu alta ocazie…

Undeva in zona unui vechi turn de apa, in grupa tehnica de manevra, se mai afla doua locomotive din clasa 1E-h2 (DR 52) german. Este vorba despre masinile 150.1019 si 150.1028.

Cele doua masini fac parte din celebra clasa germana DR 52, la CFR seria 150.1000 tip 1E-h2. In total au fost 100 de bucati fabricate in Germania. 150.1019 este fabricata la uzinele Floridsdorf, Viena, intr-o serie de 20 de bucati. 150.1028 a fost construita de catre compania Schwartzkopff, din Berlin si face parte dintr-o serie de 10 bucati receptionate la RAW Brandenburg de catre CFR in anul 1943. Aceste masini au fost garantate numai 5 ani de zile, la vremea respectiva fiind considerate o solutie provizorie in Germania, pana la terminarea razboiului. Durata lor de viata a fost insa destul de lunga, in ciuda componentelor si materialelor de slaba calitate cu care a fost construita in acea perioada.

Masina 150.1019. Pe tender se mai observa placuta fostului Depou Campulung Est....jpg
Masina 150.1019. Pe tender se mai observa placuta fostului Depou Campulung Est... / Foto: Daniel


O descriere mai amanuntita a acestei serii puteti gasi aici. Oricum, 150.1019 este cuplata cu un wannentender original si din cauza noptii dar si a lipsei multor placute de pe masina, nu am putut determina carei locomotive a apartinut tenderul. Dupa placuta inca ramasa pe tender, a apartinut ultima data defunctului Depou Campulung Est (CLE).

Din ceea ce am aflat din literatura de specialitate, masina 150.1019 a fost repartizata Depoului Iasi in anul 1984 si folosita la manevra pina la expirarea RGI. Locomotiva avea atasat tenderul 150.1008, dreptungiular, tip K4T 26 cu izolatie contra inghetului (precum vechile locomotive germane destinate Frontului de Est). In anul 1996 masina a devenit obiect de patrimoniu al SNCFR, din pacate intr-o stare proasta de intretinere…

Cat despre cealalta, 150.1028, nu este insotita de tender.

150.1019 a fost ultima data repartizata Depoului CLE. Primul depou de resedinta a fost Pitestiul, fiind repartizata acestuia la 20.03.1943. Masina a fost fabricata Floridsdorf, Viena. Intre anii 1995-2006 a apartinut Depoului Iasi, iar in anul 1996 dupa retragerea din serviciu a fost declarata piesa de patrimoniu a SNCFR.

Masina 150.1028 fara tender.jpg
Masina 150.1028 fara tender / Foto: Daniel


150.1028 a fost repartizata ultima data Depoului Suceava Nord (Suc. N.) fiind repatizata la data de 19.05.1945. Fabricata la Schwartzkopf, in anul 1943, masina a fost repartizata initial Depoului Buzau (Bz) la data de 19.05.1943. Intre anii 1995-2006 a fost relocata la Depoul Iasi, iar dupa retragerea din serviciu a fost si ea declarata piesa de patrimoniu si crutata de la casare.

Masina 150.1019 cuplata cu un wannentender ce a apartinut Depoului CLE.jpg
Masina 150.1019 cuplata cu un wannentender ce a apartinut Depoului CLE / Foto: Daniel


In partea a doua a acestui material, vom explora in noapte si Gara Iasi Nord. :dance:

Panorama asupra capatului Y al Garii Iasi Nord si grupei tehnice.jpg
Panorama asupra capatului Y al Garii Iasi Nord si grupei tehnice / Foto: Daniel
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde zimbrulcarpatin pe 28 Feb 2011, 08:10

Felicitari pentru acest reportaj. :) Am observat ca inca mai sunt pe pozitie vechi instalatii si masini din "Epoca Aburului" :) Singura chestie care m-a intristat a fost starea deplorabila a acelor locomotive cu abur. :evil:
Avatar utilizator
zimbrulcarpatin


Mesaje: 233
Membru din: 25 Dec 2009, 20:14
Localitate: Bucuresti

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Vladyz pe 28 Feb 2011, 12:43

Un articol de exceptie Daniel. Felicitarile mele pentru efortul depus in realizarea fotografiilor la o temperatura destul de scazuta si pentru drumul parcurs!
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 28 Feb 2011, 14:43

Ei bine, intram in forta si in partea a doua a acestei incursiuni de noapte. Ei bine, de pe pasarela pietonala, am decis sa fac o incursiune si in Gara Iasi Nord, nu insa inainte de a mai profita de pasarela pietonala si a mai trage cateva instantanee de la inaltime asupra acesteia.

Vedere panoramica dinspre pasarela pietonala spre Iasi Nord.jpg
Vedere panoramica dinspre pasarela pietonala spre Iasi Nord / Foto: Daniel


Panorama asupra capatulu Y al Iasi Nord si grupei tehnice.jpg
Panorama asupra capatului Y al Iasi Nord si grupei tehnice / Foto: Daniel


De la Iasi la Iasi Nord.jpg
De la Iasi la Iasi Nord / Foto: Daniel


Capatul Y al Garii Iasi Nord.jpg
Capatul Y al Garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Gara Iasi Nord este o gara noua a Iasiului. Inaugurata la 16 februarie 1980, urma sa preia traficul de pe rutele locale pe relatiile: Pascani, Harlau sau Dorohoi. In timp aceasta gara a preluat si o parte din traficul de lung parcurs. Alaturi de trenurile personalele locale de aici pleaca si sosesc si trenurile catre Timisoara, una din metropolele Banatului de Vest. Practic face parte din Grupa B a Garii Iasi, fiind similara Garii Bucuresti Basarab. Am surprins plecarea A 1837 Iasi - Timisoara Nord, un tren extrem de plin, fiind Vineri seara...

A 1837 cu plecare la orele 20.16 din Iasi Nord la Timisoara Nord.jpg
A 1837 cu plecare la orele 20.16 din Iasi Nord la Timisoara Nord / Foto: Daniel


Trenul e plin....jpg
Trenul e plin... / Foto: Daniel


Gara are patru linii, numerotate dupa cum am observat de la 0 la 3! Acest lucru mi-a atras atentia in mod deosebit. Daca nu este asa, oricine stie altfel, poate sa ma contrazica, bineinteles cu argumente. Trecem peste aceasta particularitate deosebita si mergem mai departe. Cladirea actuala am observat ca se afla intr-un amplu proces de renovare. Practic din cate am observat interiorul este plin de schele si se pare ca Gara Iasi Nord se pregateste sa-si schimbe infatisarea.

Cladirea garii Iasi Nord.jpg
Cladirea garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Vedere dinspre capatul X al statiei Iasi a cladirii Garii Iasi Nord.jpg
Vedere dinspre capatul X al statiei Iasi a cladirii Garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Capetele peroanelor statiei Iasi Nord.jpg
Capetele peroanelor statiei Iasi Nord / Foto: Daniel


Ceea ce mi-a atras atentia au fost capetele de linie ale acestei mici grupe de calatori, iluminate corespunzator! :dance:

Capat de linie semnalizat corespunzator.jpg
Capat de linie semnalizat corespunzator / Foto: Daniel


Capetele liniilor 0, 1 si 2 ale Garii Iasi Nord.jpg
Capetele liniilor 0, 1 si 2 ale Garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Dar hai sa vedem si ce se mai intimpla prin mica gara Iasi Nord. In paralel cu pregatirea de plecarea a trenului de Timisoara, soseste dinspre Suceava Nord, P5608 Suceava Nord - Iasi. Este interesant ca in "Mersul trenurilor" gara Iasi Nord nu apare! M-am bucurat enorm cand am vazut masina 41-0465-9 a Depoului Suceava Nord, o superba tricolora clasica. Tins sa-i multumesc mecanicului pentru faptul a mi-a aprins centralul. :clap:

Masina 41-0465-9 a Depoului Suceava Nord sosita cu un tren personal in Gara Iasi Nord.jpg
Masina 41-0465-9 a Depoului Suceava Nord sosita cu un tren personal in Gara Iasi Nord / Foto: Daniel


Mecanicul mi-a aprins centralul.jpg
Mecanicul mi-a aprins centralul / Foto: Daniel


Ei bine, in paralel, de la ultima linie a acestei grupe de calatori, se pregatea de plecare un alt personal...

Un personal gata de plecare din Iasi Nord.jpg
Un personal gata de plecare din Iasi Nord / Foto: Daniel


Dar sa mai aruncam o privire asupra acestei clasice superbe:

Clasica tricolora 41-0465-9 a Depoului Suceava Nord.jpg
Clasica tricolora 41-0465-9 a Depoului Suceava Nord / Foto: Daniel


In final, o ultima imagine panoramica dinspre linii catre cladirea administrativa a Garii Iasi Nord si imi indrept pasii catre Gara Iasi...

Cladirea administrativa a Garii Iasi Nord.jpg
Cladirea administrativa a Garii Iasi Nord / Foto: Daniel


O ultima imagine de la Iasi Nord la Iasi:

Fatada a cladirii administrative a garii Iasi Nord.jpg
Fatada a cladirii administrative a garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Ne revedem in episodul urmator! :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde 40-0800-9 pe 01 Mar 2011, 21:44

Superb reportajul. Felicitari.
La inceput, in Iasi Nord erau 3 linii numerotate 1C, 2C si 3C, ulterior adaugandu-se inca una, care, pentru a nu schimba numerele liniilor existente, a fost botezata 0C.
Si pe semnalul de iesire de la acea linie scrie X0C
De aceea liniile sunt numerotate de la 0 la 3 si nu de la 1 la 4
Avatar utilizator
40-0800-9


Mesaje: 47
Membru din: 05 Dec 2010, 14:46

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 05 Mar 2011, 02:32

Ei bine, iata ca am ajuns si la ultima parte a incursiunii mele nocturne in aceasta minunata gara, Gara Iasi. Am sa incep acest ultim capitol cu regretul ca nu am aflat inca cine este arhitectul (sau echipa de arhitecti) care au elaborat si pus in practica proiectul acestei minunate gari. Asadar, dupa scurtul periplu prin Iasi Nord, imi indrept pasii catre Iasi.

Vedere de noapte asupra Garii Iasi.jpg
Vedere de noapte asupra Garii Iasi / Foto: Daniel


Peroane si lumini la Iasi....jpg
Peroane si lumini la Iasi... / Foto: Daniel


Inainte de a cobora pe peroanele inghetate ale garii, mai privesc de pe pasarela Revizia de Vagoane si celelalte linii si peroane in noaptea rece de Februarie. Gara este intesata de calatori grabiti sa prinda ultimele trenuri de seara. Undeva prin grupa tehnica echipe de ceferisti isi continua activitatile si dupa sosirea sau plecarea trenurilor.

Vedere asupra Reviziei de Vagoane si peroane ale garii Iasi.jpg
Vedere asupra Reviziei de Vagoane si peroane ale garii Iasi / Foto: Daniel


Peroanele garii Iasi alaturi de o grupa tehnica.jpg
Peroanele garii Iasi alaturi de o grupa tehnica / Foto: Daniel


Coborand catre capatul X al statiei, descopar peronul de la linia 1 a statiei, acoperit de arcul de beton adaugat ceva mai tarziu in istoria acestei constructii, prin anul 1953 cand s-au inlocuit si vehcile grinzi de lemn cu unele de beton, odata cu recompartimentarea interioarelor. Undeva la baza acestui arc de beton, in ultimii ani s-au instalat proiectoare cu lumina difuza ce dau o atmosfera placuta marginilor superioare ale peretilor laterali exteriori de la parter. Din pacate aceste lumini reci contrasteaza cu cele calde ale peroanelor ce arunca privirii lumini concentrate de culoare galbena ce dau impresia de oboseala vizuala...

Undeva la peronul 1 se afla sosit in statie Rapidul 661 Bucuresti Nord - Iasi tractat de masina Masina 65-1359-2 a Depoului Iasi Calatori. Componenta trenului este alcatuita din modernele vagoane AVA 200 salon cosntruite in ultimii ani de catre Astra Vagoane Arad.

Capatul acoperisului de beton arcuit al peronului liniei 1.jpg
Capatul acoperisului de beton arcuit al peronului liniei 1 / Foto: Daniel


Masina 65-1359-2 a Depoului Iasi Calatori cu R 661 Bucuresti Nord - Iasi.jpg
Masina 65-1359-2 a Depoului Iasi Calatori cu R 661 Bucuresti Nord - Iasi / Foto: Daniel


Aceeasi masina in plan apropiat.jpg
Aceeasi masina in plan apropiat / Foto: Daniel


Rapidul 661 Bucuresti Nord - Iasi sosit la linia 1 a Garii Iasi.jpg
Rapidul 661 Bucuresti Nord - Iasi sosit la linia 1 a Garii Iasi / Foto: Daniel


Pasageri grabiti pe sub bolta semi arcuita a garii....jpg
Pasageri grabiti pe sub bolta semi arcuita a garii... / Foto: Daniel


De la Jimmy la Iasi Nord....jpg
De la "Jimmy" la Iasi Nord... / Foto: Daniel


Un vagon AVA200 salon al R 661 la linia 1 a garii.jpg
Un vagon AVA200 salon al R 661 la linia 1 a garii / Foto: Daniel


Inaintez incet pe sub acoperisul de beton al peronului 1 trecand in revista Casa de Bilete, Sala de Asteptare si Sala Pasilor Pierduti. Arhitectura acestei zone este una mai simpla rerezentata prin linii si unghiuri drepte, destul de austere in comparatie cu fatada extrem de bogat ornamentata a garii.

Sub acoperisul de beton, catre casa de bilete si sala de asteptare.jpg
Sub acoperisul de beton, catre casa de bilete si sala de asteptare / Foto: Daniel


Spre Casa de Bilete dinspre peronul liniei 1.jpg
Spre Casa de Bilete dinspre peronul liniei 1 / Foto: Daniel


Intrare catre Sala Pasilor Pierduti de la peronul 1.jpg
Intrare catre Sala Pasilor Pierduti de la peronul 1 / Foto: Daniel


Sala pasilor pierduti in noapte....jpg
Sala pasilor pierduti in noapte... / Foto: Daniel


Iniantand catre capatul Y al statiei, privesc in urma la coloanele drepte si simple ce sustin acoperisul de beton al peronului. Jocul de lumini este unul interesant. Vagoanele R 661 golite si de ultimii pasageri asteapta in liniste intrarea in grupa tehnica. Peroanele amutesc incet si se cufunda intr-un somn hibernal in aceasta zona a garii.

Coloanele peronului liniei 1.jpg
Coloanele peronului liniei 1 / Foto: Daniel


Culoarul peronului liniei 1.jpg
Culoarul peronului liniei 1 / Foto: Daniel


Peronul a amutit in noaptea rece de Februarie....jpg
Peronul a amutit in noaptea rece de Februarie... / Foto: Daniel


De sub bolta arcuita merg mai departe capatul Y al statiei. O ultima privire in urma si-mi cotinui drumul.

De sub bolta arcuita catre capatul Y al statiei....jpg
De sub bolta arcuita catre capatul Y al statiei... / Foto: Daniel


Dinspre capatul Y al statiei catre acoperisul peronului 1.jpg
Dinspre capatul Y al statiei catre acoperisul peronului 1 / Foto: Daniel


Catre capatul Y al statiei la peronul 1.jpg
Catre capatul Y al statiei la peronul 1 / Foto: Daniel


Din acest punct incerc o panorama asupra liniilor si peroanelor. Trecand mai departe privesc vagoanele lui 661 asteptand intrarea in grupa. Cladirea corpului sudic al garii inca in refacere, sta oarecum sufocata de blocurile si constructiile comuniste din jur. Parca cineva a dorit in mod special "ingroparea" lateralelor acestei superbe gari intr-un morman de beton inestetic denumit "bloc de locuinte". Dar asta este istoria... Din acest punct privesc spre unul din colturile acestui corp si mai apoi din nou catre peroane in zona pasajului subteran pe care il voi strabate si eu nu inainte de a mai lua cateva cadre cu peronul liniei 1. De partea cealalta, activitati feroviare de noapte au loc necontenit. De la manevre si compuneri de trenuri pana la incalzirea unor vagoane de dormit si pregatirea lor de plecare la drum...

Peroanele din capatul Y al statiei Iasi.jpg
Peroanele din capatul Y al statiei Iasi / Foto: Daniel


Vagoanele R 661 asteptand intrarea in grupa.jpg
Vagoanele R 661 asteptand intrarea in grupa / Foto: Daniel


Corpul de sud al  garii vazut dinspre linii.jpg
Corpul de sud al garii vazut dinspre linii / Foto: Daniel


Corpul lateral sudic vazut dinspre blocuri.jpg
Corpul lateral sudic vazut dinspre blocuri / Foto: Daniel


De dincolo de gara, in zona pasajului subteran al garii langa corpul lateral inca in reparatie.jpg
De dincolo de gara, in zona pasajului subteran al garii langa corpul lateral inca in reparatie / Foto: Daniel


Linia 1 a garii vazuta din directia Y.jpg
Linia 1 a garii vazuta din directia Y / Foto: Daniel


Liniile si peroanele 1 si 2 ale Garii iasi din directia Y a statiei.jpg
Liniile si peroanele 1 si 2 ale Garii iasi din directia Y a statiei / Foto: Daniel


Undeva in spatele meu, in aceasta zona, o garnitura de calatori stationata pe linia Reviziei de Vagoane, asteapta in noapte. In compunere, un vagon de dormit seria 71-31 ("hansa") a carui instalatie de incalzire raspandeste aburi de caldura in noaptea inghetata si ma face sa ma gandesc la un somn bun, mai ales ca afara sunt minus 10*C, dar inca mai sunt multe de vazut...

Activitate nocturna la calatori....jpg
Activitate nocturna la calatori... / Foto: Daniel


Un tren garat pe o linie a Remizei de Vagoane.jpg
Un tren garat pe o linie a Remizei de Vagoane / Foto: Daniel


Vagon de dormit 71-31 (Hansa) incalzit.jpg
Vagon de dormit 71-31 (Hansa) incalzit / Foto: Daniel


Ei bine, decid sa ma intorc tot pe unde am venit si mai privesc pentru ultima oara peronul liniei 1 din dreptul postului de Politie TF al Garii iasi.

De langa postul de Politie TF al Garii Iasi.jpg
De langa postul de Politie TF al Garii Iasi / Foto: Daniel


Ei bine, ma intorc spre capatul X al Garii Iasi si ma indrept catre alte cateva puncte importante din aceasta zona. Unul din ele este cladirea Reviziei de Vagoane Iasi, cladirea ce adaposteste instalatiile SCB aproape lipita de caldirea garii Iasi Nord, precum si alte cateva imagini ale peroanelor garii privite din acest punct.

Cladirea reviziei de vagoane si peroanele  Garii Iasi in noapte.jpg
Cladirea reviziei de vagoane si peroanele Garii Iasi in noapte / Foto: Daniel


Cladirea ce adaposteste instalatiile scb.jpg
Cladirea ce adaposteste instalatiile SCB / Foto: Daniel


Cladirea scb si Gara Iasi vazuta de sub pasarela pietonala.jpg
Cladirea scb si Gara Iasi vazuta de sub pasarela pietonala / Foto: Daniel


Acoperisul arcuit al peronului liniei 1 din directia X a statiei.jpg
Acoperisul arcuit al peronului liniei 1 din directia X a statiei / Foto: Daniel


Liniile 1 si 2 ale Garii Iasi vazute de pe peronul liniei 2 din capatul X al statiei.jpg
Liniile 1 si 2 ale Garii Iasi vazute de pe peronul liniei 2 din capatul X al statiei / Foto: Daniel


Imi aduc aminte ca ceva mai devreme fotografiasem la peronul 4 al garii o superba electrica a Depoului Iasi Calatori, cu un mecanic simpatic. Tocmai sosise din cursa cu un personal de undeva din noapte... Cand am revenit in dreptul acestor linii m-am reintilnit cu mecanicul, ce mergea greu si apasat obosit dupa o zi de munca, si incantat de faptul ca cineva i-a fotografiat masina care va ramane si ea parte dintr-o clipa imortalizata a istoriei Garii Iasi... Masina 41-0655-5.

Masina 41-0655-5 a Depoului iasi sosita cu un tren personal.jpg
Masina 41-0655-5 a Depoului iasi sosita cu un tren personal / Foto: Daniel


Detaliu placuta si faruri ale aceleiasi masini.jpg
Detaliu placuta si faruri ale aceleiasi masini / Foto: Daniel


Aceeasi masina pregatita de remizare.jpg
Aceeasi masina pregatita de remizare / Foto: Daniel


Inainte de a parasi aceasta superba gara, am dat o tura si prin fata ei. Corpul central se inalta in noaptea rece ca un bastion al vremurilor de glorie a CFR-ului. Dupa cum am spus la inceput, particularitatea arhitectonica a acestei cladiri este forma inspirata din arhitectura venetiana. Corpul central are la etaj, o loggie ventiana cu coloane de piatra sculptata avand deasupra trei ogive sculptate si ele. Se pare ca initial ogiva centrala ar fi trebuit sa faca loc unui ceas urias cu cadranul transparent. Candva in aceasta somptuoasa cladirea si-a avut sediul si firma constructoare, Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn (LCJI). Corpurile laterale, se lasa de o parte si de alta a Garii catre Piata Unirii. In Corpul Nordic (lateral dreapta daca ne uitam catre Corpul Central) se afla sediul Regionalei de Cai Ferate Iasi. Corpul Sudic (lateral stanga) inca se mai afla in renovare.

Corpul central al Garii Iasi.jpg
Corpul central al Garii Iasi / Foto: Daniel


Loja cu 5 ochiuri si cele 3 ogive de deasupra ei.jpg
Loja cu 5 ochiuri si cele 3 ogive de deasupra ei / Foto: Daniel


Corpul lateral dreapta ce gazduieste sediul Regionalei CF Iasi.jpg
Corpul lateral dreapta ce gazduieste sediul Regionalei CF Iasi / Foto: Daniel


Vedere catre corpul ce gazduieste sediul Regionalei Iasi.jpg
Vedere catre corpul ce gazduieste sediul Regionalei Iasi / Foto: Daniel


Intrarea in Regionala de Cai Ferate Iasi.jpg
Intrarea in Regionala de Cai Ferate Iasi / Foto: Daniel


Vedere catre celalalt corp lateral inca in reconstructie.jpg
Vedere catre celalalt corp lateral inca in reconstructie / Foto: Daniel


O ultima privire asupra intrarii somptuoase a Garii Iasi.jpg
O ultima privire asupra intrarii somptuoase a Garii Iasi / Foto: Daniel


Las in urma Gara Iasi cu imprejurimile-i ticsite de masini parcate si o sumedenie de taxiuri cu soferi amabili gata sa te poarte oriunde prin Capitala Moldovei. Tin sa remarc totusi curatenia deplina din aceasta gara, dar nu in ultimul rand impresia deosebita pe care mi-au lasat-o lucratorii CFR din aceasta gara. O tinuta exemplara si o intelegere deplina a celor care sunt pasionati de trenuri. In definitiv, ceea ce fotografiem si descriem acum va fi revazut cu placere de generatiile ce vor veni dupa noi.

Nu in ultimul rand, tin sa-i multumesc unui om, probabil un mecanic ce se retragea spre casa in noaptea rece in timp ce fotografiam de sub pasarela vechile locomotive cu abur, care, cu sapca trasa peste fata si cu gulerul paltonului ridicat de frig, cu servieta in mana dupa o zi de munca, a trecut pe langa mine si vazandu-ma cu aparatul foto, s-a oprit din drum, m-a privit pentru cateva momente si mi-a zis: "Iti plac vechiturile?" I-am raspuns ca da. Apoi, omul s-a mai uitat la mine zambind si inainte de a se pierde in noaptea neagra si rece, m-a salutat si mi-a zis: "Bravo! Spor la treaba!". Apoi s-a pierdut in intuneric... Nu stiu daca il voi revedea pe acel om, si poate ca nici nu am sa aflu vreodata cine este, dar daca va citi vreodata aceste randuri, tin sa-i multumesc pentru faptul ca mi-a inteles pasiunea si mi-a sustinut demersul, fata de altii care nu pot intelege aceste lucruri. Si sincer eu ii multumesc pentru simplul fapt ca exista si intelege!

Tin sa-i multumesc si lui Daniel din Iasi (stie el cine este) pentru informatiile pretioase pe care mi le-a furnizat. Cred ca la Iasi veti gasi cei mai de treaba si mai minunati oameni din toate garile pe care le-am vizitat cel putin pana in acest moment. Lor le este si dedicata aceasta scurta incursiune nocturna. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde zofei.2006 pe 07 Mar 2011, 15:44

Foarte interesant reportajul. Nu am mai vazut asa descriere nicaieri pe alte forumuri si situri! Felicitari! Astept si continuari! :clap:
English/French on PM!

Imagine Imagine
Equinoxe

Trance does not lead to drugs. It is the drug.
It's a way of sharing your deepest emotions with others.
Avatar utilizator
zofei.2006


Mesaje: 2581
Membru din: 15 Iul 2010, 21:33
Localitate: Mogosoaia, Linia CF 700, km 11+400
Avertismente: 16

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 09 Mar 2011, 12:25

Continuarea o veti face voi, daca sunteti cu adevarat interesati de Gara Iasi. Eu doar am deschis un topic, un inceput. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde klein pe 09 Mar 2011, 12:55

Salut,

foarte interesant materialul si imi permit sa mai adaug cate ceva:

ceea ce ai gasit acum in gara Iasi este, din nefericire, doar o parte din parcul de vagoane si locomotive cu abur care au existat pana foarte curand in incinta statiei. Ce mai puteai sa gasesti acum 10 ani, in afara de cele doua BR52 si G10: o locomotiva industriala Resita, un numar mare de vagoane Hecht inca folosite, vagonul pe 6 osii care a aprtinut trenului lui Gh DEj si despre care exista voci care sustin ca de fapt este parte din trenul de front al Maresalului Antonescu, o colectie impresionanta de vagoane din ultimii 100 de ani. Din pacate cam toate au fost casate in ultimii 10 ani. Vagonul pe 6 osii de care vorbeam a fost dus de curand la Remiza Mogosoaia.
Mai adaug ca in incinta statiei, vis-a-vis de cladirea de calatori este un castel de caramida. Este castelul de apa original care dateaza din 1870 construit de LCIE pentru ca depoul original acolo era. Desi au trecut bombardamente si cutremure acest castel este si astazi intact. Este una din cele mai importante relicve din incinta statiei.

Hect-urile au cam disparut toate taiate, cel gasit de tine este acum dormitor dar la origine a fost un vagon de clasa folosit pana spre anii '90 (adica aprox 70 de ani de serviciu). Vagonul de marfa cu acoperis in 3 ape este un fost vagon de transport cocs, cel de marfa simplu este o constructie germana, ambele de dinainte de ww2.

Cele 3 locomotive cu abur care mai exista, prezentate de tine, au foarte multe piese lipsa (furate) inclusiv un tender si nu au fost taiate pentru ca au fost clasate in Patrimoniu.Merita insa o soarta mai buna....

Sa nu uit: elevatorul nu e chiar intact. POate ca pare intact insa cum am studiat astfel de instalatii in fotografii de epoca iti pot confirma ca ii lipseste acoperisul, sistemul de vagoneti de ingusta care il alimenta cu carbune, linia acestor vagoneti, etc. Casuta de caramida de langa nu are doar functia de canton de acces in depou ci a fost initial casa care adapostea motorul diesel care actiona prin cabluri si scripeti elevatorul.

In rest un reportaj de calitate. Felicitari.

PS: gara a fost folosita pentru o noapte ca palat regal cand tarul Rusiei a poposit in drumul sau spre front, asa ca stire de Cancan :)
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 09 Mar 2011, 13:05

Consider extrem de pretioase informatiile furnizate de tine si ma bucur ca mai exista cineva cu adevarat interesat de aceasta gara. Eu unul sunt cam dezamagit de impactul acestui subiect, dar intrezaresc o raza de speranta in mesajul tau. Sincer daca ai putea sa ma lamuresti in privinta tipurilor de vagoane gasite de mine, ti-as ramane recunoscator. :) Mai am multe poze cu vagoane vechi de prin toata tara si sincer nu mai gasesc documentatie referitoare la ele. De aceea nu le-am publicat si mi-ar prinde bine ajutorul tau in masura in care doresti si ai ceva informatii. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 01 Dec 2011, 00:25

Ei bine, iata ca recent, am revenit la Iasi. Am facut un tur foarte scurt al locurilor vizitate in iarna trecuta. Am suprins pentru voi cateva imagini de toamna tarzie, si am vrut sa vad ce s-a mai intimplat prin acele locuri la aproape un an de la ultima vizita. Asadar, haideti sa revedem de data aceasta intr-un alt decor, punctele vizitate ultima data. E drept ca din cauza luminii care pica prost pe fatada garii nu am mai facut poze si in acea zona. Aveam de prins si R663 care pleca in jurul orelor 14:30.

Voi incepe cu cateva imagini de pe vechea pasarela inaugurata in anul 1938. De aici, o prima vedere catre gara Iasi Nord si grupa tehnica din aceasta zona. Am suprins cateva siruri de vagoane tip "IVA" scoase din uz care cel mai probabil asteapta casarea, precum si o garnitura extrem de lunga de cisterne tip Zas(3) ale G.F.R.

Cladirea garii Iasi Nord.jpg
Cladirea garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Panorama diurna catre Iasi Nord.jpg
Panorama diurna catre Iasi Nord / Foto: Daniel


Catre liniile garii Iasi Nord.jpg
Catre liniile garii Iasi Nord / Foto: Daniel


Catre grupa de vagoane a statiei Iasi unde se afla zeci de vagoane vechi.jpg
Catre grupa de vagoane a statiei Iasi unde se afla zeci de vagoane vechi / Foto: Daniel


Undeva la baza pasarelei, in grupa de vagoane, se afla mici spatii de depozitare a fierului vechi ai a altor materiale scoase din uz, ce pot fi reciclate. Totul intr-o ordine desavarsita...



Depozit de resturi metalice.jpg
Depozit de resturi metalice / Foto: Daniel


Depozit de fonta.jpg
Depozit de fonta / Foto: Daniel


Alte vagoane vechi ce asteapta probabil casarea....jpg
Alte vagoane vechi ce asteapta probabil casarea... / Foto: Daniel


Vagoane tip IVA scoase din uz.jpg
Vagoane tip IVA scoase din uz / Foto: Daniel


Un convoi de Zas(3) ale GFR.jpg
Un convoi de Zas(3) ale GFR / Foto: Daniel


Alta panorama de pe pasarela pietonala catre Iasi Nord.jpg
Alta panorama de pe pasarela pietonala catre Iasi Nord / Foto: Daniel


De aici imi indrept atentia si catre partea dinspre Vaslui a Revisiei de Vagoane (practic partea opusa a statiei Iasi Nord).

Partea dinspre Vaslui a reviziei de vagoane.jpg
Partea dinspre Vaslui a reviziei de vagoane / Foto: Daniel


Panorama a remizei de vagoane Iasi (partea dinspre vaslui).jpg
Panorama a remizei de vagoane Iasi (partea dinspre vaslui) / Foto: Daniel


Canalul de revizie pentru vagoane si una din hale.jpg
Canalul de revizie pentru vagoane si una din hale / Foto: Daniel


Ei bine, undeva in dreapta reviziei, reintilnesc cu placere vechiul vagon de calatori tip Hecht (candva o mandrie a CFR-ului) alaturi de un Gs german de dinaintea celui de-al Doilea Razboi Mondial. M-am bucurat enorm ca le-am regasit acolo!

Batranul Hecht de clasa si un G de fabricatie germana inca mai rezista 'tentatiilor'.jpg
Batranul Hecht de clasa si un G de fabricatie germana inca mai rezista 'tentatiilor' / Foto: Daniel


Candva, o mandrie a CFR-ului....jpg
Candva, o mandrie a CFR-ului... / Foto: Daniel


Trecut si prezent la Iasi.jpg
Trecut si prezent la Iasi / Foto: Daniel


De la aceste vagoane vechi, se observa in departare hala reviziei, pe unde se prelungeste convoiul de Zas(3) al GFR. In jur, vagoane seria 20-54 de clasa a doua, modernizate.

Dupa garnitura de Zas(3) se afla insirate vagoane seria 20-54.jpg
Dupa garnitura de Zas(3) se afla insirate vagoane seria 20-54 / Foto: Daniel


O ultima privire asupra reviziei de vagoane.jpg
O ultima privire asupra reviziei de vagoane / Foto: Daniel


Inainte de a parasi cu privirea aceasta zona, va mai ofer o panorama a peroanelor acoperite ale statiei Iasi:

Vedere panoramica de pe pasarela catre peroanele acoperite ale Garii Iasi.jpg
Vedere panoramica de pe pasarela catre peroanele acoperite ale Garii Iasi / Foto: Daniel


Inainte de a trece in cealalta parte a zonei, va mai ofer o panorama de la Iasi la Iasi Nord:

Panorama completa dinspre Iasi catre iasi Nord de pe pasarela inaugurata in anul 1938.jpg
Panorama completa dinspre Iasi catre iasi Nord de pe pasarela inaugurata in anul 1938 / Foto: Daniel


De aici am plecat mai departe catre vechile locomotive cu aburi. Nu am avut suficient timp sa ma ocup decat de vechile DR 52 (150.1019 si 150.1028) deoarece pozitia lui G10 (50.469) este una destul de "ingrata" si nu am mai avut suficient timp sa mai cobor pana aproape de ea. Tot in apropierea vechilor 52-uri am revazut cu placere ceea ce a mai ramas din vechea remiza a locomotivelor cu aburi. Va mai aduceti aminte de elevatorul de carbuni?

Vechile DR52 doar o amintire de toamna....jpg
Vechile DR52 doar o amintire de toamna... / Foto: Daniel


Masina 150.1019....jpg
Masina 150.1019... / Foto: Daniel


Masina 150.028 mai rezista si ea....jpg
Masina 150.028 mai rezista si ea... / Foto: Daniel


Panorama a fostei remize pentru locomotivele cu aburi.jpg
Panorama a fostei remize pentru locomotivele cu aburi / Foto: Daniel


Catre Depoul de locomotive....jpg
Catre Depoul de locomotive... / Foto: Daniel


Imagine de ansamblu a fostei remize de locomtoive cu abur a Depoului Iasi.jpg
Imagine de ansamblu a fostei remize de locomtoive cu abur a Depoului Iasi / Foto: Daniel


Turnul de apa al fostei remize de aburoase.jpg
Turnul de apa al fostei remize de aburoase / Foto: Daniel


Vechiul elevator de carbuni.jpg
Vechiul elevator de carbuni / Foto: Daniel


Elevatorul si in spate un vechi vagon de posta din anii Razboiului.jpg
Elevatorul si in spate un vechi vagon de posta din anii Razboiului / Foto: Daniel


Toamna 'eterna' se asterne peste Istorie....jpg
Toamna 'eterna' se asterne peste Istorie... / Foto: Daniel


O ultima imagine a elevatorului si in extremis fostul canal de golire a cenusarului.jpg
O ultima imagine a elevatorului si in extremis fostul canal de golire a cenusarului / Foto: Daniel


In departare catre Depoul de locomotive.jpg
In departare catre Depoul de locomotive / Foto: Daniel


Din aceasta zona plina de istorie, ma indrept catre peroanele Garii Iasi, unde pasagerii incep sa se adune in numar mai mare. Unii asteapta trenurile personale locale, altii se grabesc la fel ca si mine sa prinda Rapidul 662 catre Bucuresti. Profit de ocazie pentru a mai lua cateva imagini de pe pasarela in dreptul cladirii Garii Iasi, din zona linei 1 a statiei.

Peronul liniei 1 si acoperisul sau arcuit din beton.jpg
Peronul liniei 1 si acoperisul sau arcuit din beton / Foto: Daniel


Imagine de ansamblu a cladirii Garii Iasi dinspre Linia 1.jpg
Imagine de ansamblu a cladirii Garii Iasi dinspre Linia 1 / Foto: Daniel


In stanga  cladirea SCB-urilor.jpg
In stanga cladirea SCB-urilor. / Foto: Daniel


Pasageri grabiti....jpg
Pasageri grabiti... / Foto: Daniel


Forfota inainte de plecarea R662.jpg
Forfota inainte de plecarea R662 / Foto: Daniel


Am ajuns si la trenul meu. Rapidul 663 pe relatia Iasi - Bucuresti Nord ce urmeaza sa plece de la linia 2 a garii. Trenul avea in compunere vagoane tip AVA 200 salon. Trenul a fost remorcat pana la Tecuci de catre masina 65-1280-0 a Depoului Iasi. Insa, despre acest tren, si calatoria cu el, voi vorbi cu alta ocazie... ;)

Trenul Rapid 662 pe relatia Iasi - Bucuresti Nord cu plecare la orele 1430 la linia 2 Iasi.jpg
Trenul Rapid 662 pe relatia Iasi - Bucuresti Nord cu plecare la orele 1430 la linia 2 Iasi / Foto: Daniel


Masina 65-1280-0 a Depoului Iasi la linia 2 cu R662.jpg
Masina 65-1280-0 a Depoului Iasi la linia 2 cu R662 / Foto: Daniel
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Oana Valentina pe 04 Dec 2011, 08:38

Super tare! ;)
Avatar utilizator
Oana Valentina


Mesaje: 244
Membru din: 01 Iun 2011, 21:02
Localitate: Bucuresti/Craiova
Avertismente: 1

Re: Incursiune in Gara Iasi (descriere si istoric)

Mesajde Daniel pe 05 Dec 2011, 13:52

Putea sa iasa si mai bine, insa nu am avut suficient timp. Oricum, eu invit pasionatii adevarati de pe forumul nostru, sa continue ceea ce am inceput eu. De acum incolo, le va fi mult mai usor, deschiderea fiind facuta. Ce a fost mai greu a trecut... :text-thankyouyellow:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


ÃŽnapoi la Gari din Moldova / Rail stations from the country region of Moldova

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki