Cladirea veche a garii Focsani incepuse a fi zidita din 1880, si a trecut prin lucrari de consolidare si refacere pana in anul 2001 cand s-a luat hotararea demolarii ei. Prima schimbare in infatisarea garii Focsani a venit probabil in 1911 atunci cand este introdus iluminatul electric al peroanelor si al garii cu curent de la o uzina particulara.Pana in acel an iluminarea peroanelor, a incaperilor din gara si a instalatiilor anexe s-a facut cu lampi care foloseau petrolul. Intensitatea unei astfel de lampi cu petrol era considerata echivalenta cu 10 lumanari. Media zilnica de ardere a acestor lampi se considera a fi 11 ore. Consumul era de 3 grame de petrol pe ora la un cost de 3 lei kg de petrol, la nivelul preturilor din 1934. In acelasi an reteaua CFR numara 1015 statii, iluminate cu electricitate fiind 257, 35 de la uzine proprii ale CFR si 222 de la uzine particulare, asa cum era si cazul garii Focsani. Cladirea garii din Focsani si-a pastrat aspectul original pana in timpul celui de al doilea razboi mondial cu o prima consolidare efectuata in 1926.
Dupa demolarea din 2001 gara a fost reconstruita, iar in urma cu cativa ani gara a capatat o noua forma fiind numita si Eurogara Focsani :
Pana in 1990 gara nu a avut peroanele acoperite. Acestea erau joase si construite din placi de granit. Erau peroanele refacute in 1942 in momentul dublarii liniei. Doar dupa 1990 se produc tranformari prin acoperirea peroanelor cu o frema metalica, inaltarea peroanelor si asfaltarea acestora, construirea unor chioscuri si pasajul subteran. Poate ca un pasaj superior ar fi fost mult mai practic si ieftin de construit. Inca mai exista in statie vechea pasarela metalica, inaltata insa acum pe piloni de beton pentru a depasi gabaritul de electrificare. Nu cunosc anul instalarii acesteia, insa ea exista in timpul celui de al Doilea Razboi Mondial.
Vorbind putin si depre istoria militara a acestei gari, ea a suferit foarte mult: "In noapte de 26 spre 27 mai 1917 trei echipaje din escadrila de observatie Farman 7 au bombardat dupa miezul noptii gara, magaziile si aerodromul inamic de la Focsani. Avioanele noastre au aruncat 18 bombe, una dintre ele a atins un proiector, celelalte au lovit gara si instalatiile din jur" (Theodor Radu –Zborul nostru- editia 1931 pag 105).
In august 1944 gara Focsani si putinele instalatii sunt bombardate de aviatia aliata, pentru a intrerupe retragerea armatei germane spre Bucuresti. Este al doilea val de distrugere a instalatiilor feroviare de la Focsani. Actuala remiza din gara Focsani are la baza vechea cladire insa din punct de vedere arhitectonic a pierdut prin reconstructii succesive aspectul original. De fapt astazi cladirea nu mai are linii de aces, si au disparut inclusiv usile prin care erau introduse masinile in incinta, astazi cladirea nemaifiind decat un atelier. Dintre constructiile originale doar batranul castel de apa, al carui rezervor de apa a fost reconstruit dupa primul razboi mondial, mai aduce aminte prin forma sa de vechiul sau aspect. Prin nefolosire, dupa anii ‘70, constructiile au intrat intr-un proces de degradare continua, la care s-a adaugat dezinteresul personalului statiei. Vechea locuinta a mecanicului de pompa este astazi o locuinta particulara...
In toamna anului 1940 au inceput lucrarile pentru dublarea liniei Buzau-Marasesti, linia fiind data complet in circulatie si inaugurata la 31 iulie 1942. Sporul apreciabil de capacitate al liniei duble aducea un plus de 2250 vagoane marfa transportate zilnic, peste cele 1350 vagoane ce se puteau transporta pe cale simpla.
Linia dubla in lungime de 92,8 km, s-a executat numai pe stanga liniei simple, cu exceptia a doua mici portiuni, la iesirea din statia Ramnicu Sarat, si intre statiile Gugesti si Cotesti, portiuni executate pe dreapta.In 1943 este montat primul cablu subteran pentru comunicatii telefonice pe traseul Ploiesti-Buzau-Marasesti-Galati.
Ultima mare schimare in peisajul garii Focsani a fost determinata de introducerea tractiunii electrice si a tuturor instalatiilor ce fac posibil acest lucru.n 1977, gara Focsani si ramificatia spre Odobesti primeste instalatii de tip CED, semnalele mecanice disparand si lasand locul actualelor semafoare. Tot in vederea electrificarii liniei, tipul de sina 45, introdus in anii razboiului de armata germana, este inlocuit cu tipul 49 si in linie curenta cu tipul 65. Tot in anii 1960 si 1970 sunt construite linii de acces catre intreprinderile aparute in micul targ de pe Milcov, devenit intre timp oras resedinta de judet.
Dupa 1980, traficul de pasageri si marfa al liniei Buzau-Marasesti este preluat in totalitate de locomotivele electrice.
Sursa informatii : www.railwayfan.ro/liniavinului