BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 16 Mar 2011, 01:07

Imagine

Gara Bucuresti Cotroceni

Cladirea statiei Bucuresti Cotroceni.jpg
Cladirea statiei Bucuresti Cotroceni / Foto: Daniel


Aceasta gara cu o istorie aparte, apartine celui mai mare complex feroviar din Romania, respectiv Complexul Feroviar Bucuresti. Acest complex detinea un numar de 25 de gari, dintre care 12 amplasate pe linia de centura si restul de 13 in interiorul orasului. In timp o parte din ele au disparut… Unele au cazut victimele bombardamentelor de la finele celui de-al Doilea Razboi Mondial, o parte actiunilor agresive de sistematizare a Bucurestiului din anii ’70-’80.

Bcucuresti Cotroceni pozitionare in Google Earth.JPG
Sursa: GoogleEarth


Astfel, gari precum fosta Constantin David (actuala Voluntari) si Otopeni nu mai au cladirile originale cazute prada bombardamentelor, fiind inlocuite cu constructii mai noi. O alta categorie sunt garile desfiintate sau relocate, cum este cazul Garii Herastrau (disparuta la inceputul anilor ’90), garilor: Filaret, Dealu Spirii, Cotroceni Regala si Cotroceni. Practic localizarea vechii gari Cotroceni relocata in anul 1960 pe actualul amplasament (in zona Cartierului Militari) nu am gasit-o si din cauza lipsei de informatii… Oricum subiectul acesta nu se va epuiza prea curand ;)

Fosta gara C-tin David (anii '50) (Voluntari).jpg
Foto: Daniel

Vechea gara Otopeni (anii '50).jpg
Foto: Daniel


Odata cu inaugurarea racordului intre Gara Targovistei (actuala Gara de Nord din Bucuresti) si fosta Gara Filaret, la 13 Decembrie 1872, au luat nastere si garile Cotroceni si Dealu Spirii. Linia de racord intre cele doua statii bucurestene a fost cosntruita de catre Societatea Actionarilor din CFR. Din cauza dezafectarii partiale a Garii Filaret de la 19 Noiembrie 1960, Gara Dealu Spirii a fost desfiintata (gazduind astazi sediul Administratiei Financiare a Sectorului 6) iar vechea Gara Cotroceni a fost relocata pe actualul amplasament (in zona Militari – Lujerului) si transformata in gara industriala (conform lui Radu Bellu in a sa “Enciclopedie a Garilor din Romania” - o lucrare cu multe lipsuri...).

Fosta Gara Filaret.jpg
Foto: Daniel


Catre capatul X al statiei Cotroceni.jpg
Catre capatul X al statiei Cotroceni / Foto: Daniel


Dupa cate am aflat de la un fost ceferist veritabil din zona, ultimul tren de pasageri insa, ar fi parasit liniile Garii Cotroceni in jurul datei de 4 Martie 1977 (chiar in ziua cutremurului !) ceea ce cred ca este adevarat, avand in vedere ca gara a fost prevazuta cu peroane joase, iluminatii (posibil si banci) precum si o cismea acoperita candva cu travertin, in stilul celor intalnite in mai toate garile de pasageri ale CFR.

Vedere lateral stanga a cladirii statiei.jpg
Foto: Daniel

De la linia 1 catre fostul peron al garii....jpg
Foto: Daniel

Vedere dinspre capatul Y al peronului liniei 1.jpg
Foto: Daniel

Cismeaua vazuta dinspre linii.jpg
Foto: Daniel

Cismeaua vazuta dinspre spatele garii.jpg
Foto: Daniel

O adapatoare a cismelei pentru animale domestice.jpg
Foto: Daniel

Cuve ale cismelei.jpg
Foto: Daniel

Laterala a cismelei.jpg
Foto: Daniel

Peronul garii cu stalpii de iluminare si fosta cismea in stanga.jpg
Foto: Daniel


Conform acelorasi surse, de aici pana pe la finele anilor ’70 plecau personalele catre Videle, prin racordul catre Linia de Centura (fosta linie a forturilor) in zona garii Bucuresti Vest (fosta Gara Ciorogarla) si racordul dintre Centura si M900 desfiintat in urma cu doar 6 ani (aflat in zona comunelor Chiajna si Dragomiresti-Vale, Ilfov) cu prilejul modernizarii soselei de centura a Bucurestiului.

Racord Bucuresti Vest.JPG
Foto: Daniel

Racord Chiajna cu M900.JPG
Sursa: GoogleEarth


Deci putem conchide ca Bucuresti Cotroceni a devenit o gara exclusiv de marfa dupa anul 1977! Aceasta gara a ramas multa vreme legata de Gara Progresului, prin celebra linie interioara a Bucurestiului situata pe Bd.Trafic Greu, linie desfiintata cu aproape 2 ani in urma, ce inca mai trecea prin vecinatatea Garii Filaret. Tot de la Bucuresti Cotroceni, in anii ’80 ai “Epocii de Aur” se desprindea o ramura special construita ce alimenta santierul mamut de la Casa Poporului cu ciment, o linie temporara desfiintata dupa incheierea lucrarilor.

Dar sa revenim la Bucuresti Cotroceni, unde impreuna cu Zofei am efectuat recent o explorare a garii cu liniile si urmele a ceea ce odinioara au fost o gara, o grupa tehnica, linii in abatere si candva, o activitate intensa… Acum au mai ramas doar doua linii "curente" la o distanta apreciabila una fata de cealalta si servesc exclusiv pentru manerve, ocazional.

Catre capatul Y al statiei de la cea de-a doua linie ramasa in functiune.jpg
Foto: Daniel


Sa incepem cu cladirea garii data in folosinta in anul 1960 si desfiintata anul trecut. Un singur tren mai trece o data pe an, un tren ce alimenteaza cu pacura Centrala Termica Grozavesti. Dar despre terminalul CET vom vorbi mai incolo putin. Cladirea garii a fost data in chirie de catre CFR, astfel incat 11 familii si-au gasit un camin in aceasta veche gara.

Camin pentru 11 familii.jpg
Foto: Daniel


Gara nu mai este deservita de un impiegat permanent. Exista un impiegat detasat doar in momentul sosirii trenului, pentru a da foile de parcurs mecanicilor. Circulatia pe aceste linii se face la cale libera, deoarece nu mai exista semnale. Din cate am observat cu Zofei au existat circa 38 de macaze (numarul exact al fostelor linii nu l-am putut determina, dar il putem aproxima la circa 7-8 linii).

Marcaj pentru stationarea impiegatului de miscare.jpg
Foto: Daniel


De asemenea gara era dotata catre capatul X cu un cantar pentru vagoane, iar undeva in directia Y a statiei, in spatele peronului de la linia 1 s-a aflat si o grupa tehnica, practic o mica remiza de locomotive cu canal de vizitare ale carei ramasite le veti vedea mai tarziu. Pe langa acestea, se pare ca au existat si 3 abateri principale: una catre fosta platforma Apaca (spre capatul Y), alta spre incinta 4 a CET Grozavesti – statia de alimentare si subtiere a pacurei (tot in directia Y), apoi cea cu fostele depozite ale I.L.F. Militari astazi disparute, iar in capatul X o abatere mai noua, datand de prin perioada anilor ’80 ce subtraverseaza printr-un pasaj zona Lujerului si iese catre zona Crangasi (Lacul Morii - Orsova)).

Catre capatul X al liniei spre fostul cantar al vagoanelor de marfa.jpg
Foto: Daniel


Dar sa ne concentram pe cladirea garii pentru inceput. Aceasta este compusa dintr-un corp central si doua laterale mai mici. In centru se afla o mica sala de astepare astazi inchisa publicului dar si ochiului camerei foto.

Plan general dinspre liniile statiei.jpg
Foto: Daniel


Un portic sprijinit de 4 coloane drepte, formeaza o “anitcamera” a acestei sali. In laterale se aflau probabil biroul impiegatului, diverse anexe iar in corpul din dreapta se afla un vestiar si o sala de dusuri dotata cu un boiler. Aceasta sala am putut-o fotografia prin geamurile sparte acoperite cu gratii. Vazuta din spate, gara isi arata cele doua corpuri laterale ca turnurile unei vechi cetati. Constructia descrie vazuta de sus forma literei “U”. Undeva in dreapta cladirii se afla si o veche cismea construita in stil CFR, acoperita cu placi de travertin, din care o mare parte au disparut. Peronul a fost asfaltat si este unul de tip jos, dotat cu stalpi de iluminare similari cu cei din parcurile bucurestene cu un design la nivelul anilor ’60-’70. Posibil sa fi existat si banci care nu au rezistat trecerii nemiloase a timpului…

Porticul cladirii.jpg
Foto: Daniel

In stanga cladirii posibil fostul birou al IDM-ului.jpg
Foto: Daniel

Undeva in dreapta se aflau vestiare si dusuri....jpg
Foto: Daniel

Detaliu placuta cu numele garii.jpg
Foto: Daniel

Usa salii de asteptare.jpg
Foto: Daniel

Coloanele drepte ale porticului.jpg
Foto: Daniel

Interioare ale fostului vestiar.jpg
Foto: Daniel

Detaliu rezervor boiler pentru dusuri.jpg
Foto: Daniel

Rezervorul boilerului prin gratiile unui geam spart....jpg
Foto: Daniel

Urme ale fostelor dusuri.jpg
Foto: Daniel

Interior al dusurilor si in planul 2 o parte din vestiar.jpg
Foto: Daniel

Intrare catre fostele grupuri sanitare.jpg
Foto: Daniel

Plan general al anexei cu grupuri sanitare.jpg
Foto: Daniel

Laterala stanga a garii cu vestiarele, dusurile si grupurile sanitare.jpg
Foto: Daniel

Spatele garii cu cele doua corpuri laterale.jpg
Foto: Daniel

De sub portic spre linii in directia X.jpg
Foto: Daniel

Coloanele ce sprijina porticul din fata salii de asteptare.jpg
Foto: Daniel

De sub portic spre marcajul IDM-ului.jpg
Foto: Daniel

De la gara spre peron in directia Y.jpg
Foto: Daniel

O parte din placile de travertin ale cismelei.jpg
Foto: Daniel

Un vechi stalp de iluminare al peronului garii.jpg
Foto: Daniel


Cladirea nu are etaj. Podul acesteia este realizat in doua ape cu 3 “cucuvele”(ochiuri ale acoperisului), cu exceptia acoperisului porticului dinspre linii realizat in 3 ape (ce contine una din cele trei “cucuvele” ale podului). La fel se prezinta si acoperisele lateralelor din spatele garii. In capetele cladirii exista cate doua ferestre mici cu rol de iluminare si aerisire a podului, ce au la baza cate o mica platforma cu rol de acoperis a usilor din capetele laterale ale cladirii. Undeva in stanga porticului, se afla amenajat un balcon inchis din sticla si metal. Posibil ca aceasta amenajare sa fie anterioara desfiintarii statiei. Se observa totusi ca inainte de a desfiinta gara, CFR Infrastructura (proprietarul cladirii) a reabilitat acoperisul si a montat chiar un reflector nou intr-unul din capetele cladirii. Posibil sa fi existat vreun plan de refacere a garii.

Detaliu acoperis lateral stanga.jpg
Foto: Daniel

Amenajare a unui balcon.jpg
Foto: Daniel

Porticul cu stalpi drepti si acoperisul in 3 ape al porticului.jpg
Foto: Daniel

Detaliu ferestre ale podului si acoperis al usii.jpg
Foto: Daniel

Proiector nou sub streasina acoperisului reabilitat.jpg
Foto: Daniel


In partea a doua a acestei descrieri, vom porni printre liniile fostei gari si vom continua explorarea acestui spatiu uitat de timp…

O fosta abatere catre cantarul statiei in directia X.jpg
Foto: Daniel
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde zimbrulcarpatin pe 16 Mar 2011, 08:39

Jos palaria pentru acest reportaj!
Avatar utilizator
zimbrulcarpatin


Mesaje: 233
Membru din: 25 Dec 2009, 20:14
Localitate: Bucuresti

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 16 Mar 2011, 18:03

Practic localizarea vechii gari Cotroceni relocata in anul 1960 pe actualul amplasament (in zona Cartierului Militari) nu am gasit-o si din cauza lipsei de informatii…

Halta veche Cotroceni, era unde era este si gara Regala, adica intre intersectia Leu si Razoare. Dupa ce racordul initial dintre Gara de Nord si Filaret a fost desfintat intre Gara si Razoare, a trebuit sa fie construita actuala gara Cotroceni.
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 16 Mar 2011, 18:06

klein scrie:Practic localizarea vechii gari Cotroceni relocata in anul 1960 pe actualul amplasament (in zona Cartierului Militari) nu am gasit-o si din cauza lipsei de informatii…

Halta veche Cotroceni, era unde era este si gara Regala, adica intre intersectia Leu si Razoare. Dupa ce racordul initial dintre Gara de Nord si Filaret a fost desfintat intre Gara si Razoare, a trebuit sa fie construita actuala gara Cotroceni.


Revin: tu cauti de fapt vechea halta Militari. Conform livretului din 1924 aceasta se afla la 3.4 km de Chitila Triaj in sensul spre actuala gara Cotroceni :)
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 16 Mar 2011, 18:46

Informatiile tale sunt extrem de interesante. A trebuit sa reeditez mesajul pentru ca nu am fost atent la ceea ce ai scris. Chitila Triaj se afla probabil undeva in zona BCT-ului. Totusi... E cam departe de actuala Gara Cotroceni si chiar fata de Gara Regala Cotroceni, iar o posibila fosta abatere intre zona Basarab (despre care unii afirma ca se numea Gara Militari in perioada interbelica - posibil H.C. Basarab actuala) nu prea ar fi fost posibila din cauza declivitatii enorme. Mai precis, diferenta de nivel dintre cladirea Garii Regale Cotroceni si fosta remiza de la "Orhideea" este destul de mare. Cu exceptia tramvaielor care au fost desfiintate pe la inceputul anilor '80 un tren nu prea cred ca ar fi urcat aceasta panta, mai ales in epoca tractiunii cu abur... Singura informatie pe care o am este existenta pana la un moment dat a unei abatute de la Basarab catre CET Grozavesti, undeva pe partea cu splaiul (daca o fi adevarat 100%). :?

P.S. Eu presupun ca locatia initiala a acestei gari s-ar fi aflat undeva in incinta fostelor uzine Vulcan sau Inox, deoarece acum ceva ani am observat in zona mai multe abatute. Oricum locatia de care spun eu ar fi ceva mai plauzibila. Daca nu, o sa vedeti in continuare materialului unde mai credem ca ar fi fost vechea gara (si e posibil sa fi gasit si cladirea). Oricum presimt ca vom avea parte de o discutie mai mult decat interesanta. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 16 Mar 2011, 20:45

In zona Vulcan era halta Dealul Spirii, care se afla intre Calea 13 sept intersectie cu progresul ! Nu are legatura cu Militari sau Cotroceni.
Fosta rampa de marfa de a statiei exista si astazi si era rampa unde cei de la Marmosim incarcau TIR-urile. Este la aprox 3m de gardul despartitor dintre Calea Progresul si fosta Marmosim.
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 16 Mar 2011, 20:52

In zona Vulcan era halta Dealul Spirii, care se afla intre Calea 13 sept intersectie cu progresul ! Nu are legatura cu Militari sau Cotroceni.
Fosta rampa de marfa de a statiei exista si astazi si era rampa unde cei de la Marmosim incarcau TIR-urile. Este la aprox 3m de gardul despartitor dintre Calea Progresul si fosta Marmosim.

Statia Chitila Triaj era la 3.6 km de statia Chitila. Cum scriam mai sus, dupa inca 3.4 km se ajungea in statia Militari (deci la fix 7km de statia CFR Chitila -care e aceiasi de 140 de ani). Dupa inca 1.1 km se ajungea in zina Bm pod (nu stiu exact unde era) si apoi dupa inca 1.2 km ajungea in halta Regie (care era unde acum e Carrefourul Orhideea). Dupafix 1 km ajungea in Bucuresti Nord pe racordul care a existat prin spatele IDM-ului de la Basaram.

De la Chitila (gara) la halta Regie erau 9.3 km si de la Chitila (gara) prin Chitil Triaj, Militari , pana la Gara de Nord erau 10.3 km.
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 16 Mar 2011, 20:58

Si sa nu uit: a existat linia Basarab-Cotroceni pe acea panta !
Rambleul inca se vede !

Linia iesea de la fostul depou Bc (care se afla in spatele IDM-ului Basarab) trecea pe langa caminul C din Groazavesti (eu inca am mai apucat aceasta bucata) trecea Dambovita pe un pod masiv langa Cet Grozavesti si biserica din zona si apoi urca dealul pe langa gardul Gradinii Botanice. Acolo inca mai exista rambleul. Ajungea exact in fata garii Regale apoi prin Razoare pe actualul traseu.
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 16 Mar 2011, 21:21

De linia care trecea pe la camin imi aduc aminte. Chiar mergeam la chefuri prin facultate in Grozavesti si era o linie pe langa camin cam nefolosita. Ar merita intr-o zi sa dam o fuga prin zona amintita de tine. Oricum in defintiv cam pe unde ar fi fost la sigur vechiul "Cotroceni"? E clar ca nu in acelasi loc cu gara Regala.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 16 Mar 2011, 21:59

Ce incercam sa spun e vina mea, nu am fost foarte clar si m-am pierdut in detalii e ca nu exista un vechi Cotroceni, altul decat cel Regal. E vina mea, nu am fost foarte clar si m-am pierdut in detalii.Nu are rost sa-l cautati.

Statia Cotroceni initiala e aia unde era si gara Regala, vis-a-vis de statuia Leului. Cand Racordul direct Chitila-Filaret (Gara de Nord-Filaret) a fost desfintat (racord de care am povestit mai sus, cel ce trecea Dambovita la CET Grozavesti si care data din 1872), a fost construita actuala linie pentru ca linia de la Progresul nu se mai lega la nimic ci ramanea "in aer" la Razoare. Statia a fost construita si numita Cotroceni pentru ca vechea gara Cotroceni nu mai exista. Practic, nu mai exista linia deci nici gara.
Gara actuala si racordul spre centura a fost propus la constructie in 1959 si realizat 1960 (din punctul meu de vedere este o linie noua).

Sper ca acum am fost mai clar.(mesaj corectat)
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 16 Mar 2011, 22:29

Sa inteleg ca Gara Regala avea o singura cladire, respectiv actuala poarta dinspre Piata Leu? Practic si muritorii de rand si trenurile de marfa trageau pe liniile Garii Regale? Asta ar fi ceva nemaipomenit! :)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Trifu22 pe 17 Mar 2011, 13:46

foarte interesant articolul... fortul 1 se afla la chitila, ceea ce este la chiajna este fortul 18.
sa nu uitam ca linia si soseaua de centura au fost create pentru a deservi forturile si bateriile.
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2744
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 17 Mar 2011, 14:23

Trifule, tu esti specialist in forturi. Am sa corectez greseala (nu le pot sti pe toate, dupa cum vezi). :mrgreen:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 18 Mar 2011, 17:48

Conform planurilor cadastrale din 1911 si 1935 sigura cladire a garii Cotroceni era Gara Regala. Evident, aceasta era folosita de oficiali nu de oricine. Chiar si asa nu cred ca existau foarte multi calatori care sa coboare in zona si care sa justifice o cladire de calatori destinata, tinand cont ca in anii respectivi Cotroceniul era la marginea orasului. Dincolo de palat erau cazarmele militare si apoi campul ....
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 22 Mar 2011, 01:52

Foarte interesanta si valoroasa informatia ta klein, si iti multumesc pentru ea. :) Dar, dupa lamurirea acestui aspect, sa continuam incursiunea noastra in cea de-a doua parte a acestui material.

Ei bine, in partea a doua a periplului nostru vom explora putin capatul sudic al statiei, posibil fostul capat X al acesteia, catre cantarul pentru vagoanele de marfa si ceea ce a mai ramas din numeroasele abatute ale statiei.

Cele doua linii ale garii ce se bifurca dinspre fosta directie X in dreptul cantarului.jpg
Cele doua linii ale garii ce se bifurca dinspre fosta directie X in dreptul cantarului / Foto: Daniel


Dupa cum am observat pe teren, traversele in majoritate de beton, sunt fabricate undeva prin anii 1988 – 1989. Posibil ca tot de atunci sa dateze si ultima modernizare a infrastructurii in aceasta statie. Din nenumaratele linii de odinioara nu au mai ramas decat doua linii curente. Practic fosta linie 1 a statiei si o fosta abatuta mai departata (posibil fosta linie 4 a statiei). O parte din cupoanele de linie sunt fabricate prin anii ’70. Undeva paralel cu una din fostele linii ale statiei se mai observa si acum canalul pentru cablurile instalatiei de semnalizare si aparatelor de cale.

Traversa de beton fabricata in anul 1988.jpg
Foto: Daniel

O alta traversa din 1988.jpg
Foto: Daniel

Cupon de cale ce dateaza din anul 1971 fabricat la Resita.jpg
Foto: Daniel

Catre capatul Y al statiei se mai observa caseta pentru instalatiile SCB.jpg
Foto: Daniel

Urme ale santului pentru instalatiile de semnalizare.jpg
Foto: Daniel

Segment din linia 1 a Garii Cotroceni (Marfuri).jpg
Foto: Daniel


Undeva in dreapta acestui peisaj dezolant din directia Y a statiei, gasim cadavrul unui fost vagon de marfa din litera de serie “G” – un Gags. Din el se pare ca a mai ramas doar o parte din acoperis, ca o relicva a ceea ce a fost candva CFR-ul. In fata lui, catre noi, se mai observa resturile casetelor ce protejau candva cablurile instalatiilor SCB.

Acoperisul unui Gags dezmembrat demult....jpg
Foto: Daniel

Un cadavru al unui fost Gags ce zace intr-o balta ca o relicva aceea ce a fost candva CFR-ul....jpg
Foto: Daniel


Ne intoarcem putin inapoi catre fostul cantar al statiei in directia X a acesteia. Peisajul este lafel de dezolant. Exploram putin ceea ce a mai ramas din aceasta instalatie de cantarire a vagoanelor de marfa. In canalul aferent instalatiei, intilnim resturi ale acestei instalatii, in mare parte un canal inundat. La interiorul fostei cabine, acoperita acum cu table in loc de geamuri, gasim ceea ce a mai ramas din vechea instalatie. In rest, un W.C. public in toata regula…

Catre cantarul statiei din fostul capat X.jpg
Foto: Daniel

Cladirea ce adapostea cantarul candva....jpg
Foto: Daniel

Detaliu al canalului aferent instalatiei de cantarire a vagoanelor.jpg
Foto: Daniel

Interior al cabinei cantarului.jpg
Foto: Daniel

O alta componenta a cantarului din interiorul canalului acestuia.jpg
Foto: Daniel

Fostul cantar vazut catre directia Y a statiei.jpg
Foto: Daniel

De la vechiul cantar catre cladirea Garii Cotroceni.jpg
De la vechiul cantar catre cladirea Garii Cotroceni / Foto: Daniel


Lasam in urma cantarul si ne indreptam catre gara, de-a lungul fostei linii 1 a garii, in directia Y a acesteia. Observam ca in zona au existat mai multe macaze cu mai multe linii abatute, in mare parte disparute. Multe din macaze descompletate, au o geometrie nefireasca, cu linii ce se termina in iarba, sau care nu mai comunica intre ele de mult timp. Dupa cate stiu in urma cu aproape 2 ani majoritatea liniilor garii au fost dezafectate lasand loc gunoaielor si baltoacelor. Din ceea ce se stie se pare ca acum ceva vreme, un dezvoltator imobiliar ar fi pus ochii pe acest teren, dar Doamne 'ajuta ca a sosit si “criza” si aceste planuri nesatule au sfarsit asa cum trebuie, respectiv la gunoi. Sper ca piata imobiliara sa nu-si mai revina inca 10 ani de acum incolo!

Un viitor fost teren destinat rechinilor imobiliari.jpg
Un viitor fost teren destinat rechinilor imobiliari / Foto: Daniel

Macaze ce duc nicaieri....jpg
Foto: Daniel


Dar sa mai urmarim cateva imagini cu un astfel de macaz ce duce nicaieri si detalii ale componentelor sale, atatea cate au mai ramas…

Detaliul unei inimi de macaz turnata.jpg
Foto: Daniel

Inima unui macaz descompletat ce duce nicaieri....jpg
Foto: Daniel

Macaz catre nicaieri....jpg
Foto: Daniel

O contrasina veche, ramasa in mijlocul buruienilor nesimtirii omului de tip nou....jpg
Foto: Daniel


Ceva mai sus mai apare din cand in cand de prin iarba si gunoaie cate o marca de linie. Poate asa intr-o zi vom putea reconstitui schema acestei gari, cine stie… In continuare n-i se dezvaluie un sant lasat in urma dezafectarii a doua din fostele linii ale Garii Cotroceni. Posibil sa fi fost liniile 2 si 3. Se pare ca odata cu scoaterea cupoanelor de linie si a traverselor s-a trecut si la excavarea terasamentului rezultand un sant de mari dimensiuni.

Cele doua linii ramase din fostul complex Cotroceni in directia Y.jpg
Cele doua linii ramase din fostul complex Cotroceni in directia Y / Foto: Daniel

Marca de linie in apropiere de gara.jpg
Foto: Daniel

Detaliu al unei marci de linie in stare bunicica.jpg
Foto: Daniel

Marca de linie si un alt macaz ce duce nicaieri in iarba indolentei.jpg
Foto: Daniel

Plan general cu santul lasat in urma dezafectarii a doua din abatutele garii (posibil liniile 2 si 3).jpg
Foto: Daniel


Mergem mai departe, si in drumul nostru trecem din nou prin dreptul cladirii garii. O ultima privire si ne continuam drumul de-a lungul liniei 1 paralel cu fostul peron al liniei pe care inca mai zac resturile iluminatiilor standard cu design-ul anilor ’60. Felinare si stalpi retezati cazuti in iarba, resturi de peron asfaltat crapat de vegetatia luxurianta care incet incet inghite urmele unei gari inca nu foarte veche…

Cladirea garii privita din mijlocul santului paralele cu linia 1 a garii din directia Y.jpg
Foto: Daniel

Peron napadit de vegetatie si  un felinar cazut.jpg
Foto: Daniel

Un alt stalp de iluminatie retezat recent cu felinarul cazut in iarba.jpg
Foto: Daniel

Catre capatul fostului peron, paralel cu capatul fostei grupe tehnice....jpg
Foto: Daniel


Inaintand catre fostul capat X al statiei, de-a lungul peronului, prin peisajul dezolant si de-a dreptul apocalipitc, ne indreptam catre o fosta grupa tehnica, posibil o fosta remiza de locomotive, al carui capat se afla undeva in spatele paduricii din spatele fostului peron, undeva in stanga noastra. Ne vom indrepta si noi in aceasta directie pentru a explora mai departe, in urmatoarea parte a acestei incursiuni. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 22 Mar 2011, 07:58

salut,

Cotroceniul nu a avut niciodata remiza sau instalatii de intretinere locomotive. Cioturile de linii mergeau catre agentii economici din zona. Sunt ceva depozite intre B-dul Militari si linia CF (sau ce a ramas din ea).
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 22 Mar 2011, 09:46

Eu tin sa te contrazic. Vei vedea in continuarea incursiunii noastre ca am descoperit un canal pentru locomotive. Se afla chiar in spatele peronului. Ai sa-l vezi, pentru ca exista. Nu cred ca vreun agent economic din zona si-ar fi facut asa ceva in incinta statiei. Abatutele spre depozitele de care pomenesti le vei vedea (in mare parte au disparut dar au ramas urmele liniilor care duceau la fostele depozite "fructe-legume", "apaca", etc). ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde klein pe 22 Mar 2011, 12:44

OK, nu-i suparare sa ma contrazici, dar:

trebuie sa faci diferenta intre un canal de vizitare/curatare zgura si instalatii mai complexe.
canalul de curatare era o obisnuinta in toate garile/haltele pentru ca era nevoie de asa ceva in timpul locomotivelor cu abur. Acestea trebuiau curatate in activitatea lor (se curata gratarul pentru o ardere eficienta a combustibilului), mai ales daca locomotiva statea mai mult in statie pentru manevre. Cam toate aceste gropi au fost astupate dupa ce aburul a devenit istorie, aceste gropi erau un pericol, mai ales pentru cei neavizati....

De la canal de curatare pana la remiza, instalatii de alimentare cu apa/pacura/nisip/carbune e drum lung.
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 22 Mar 2011, 12:54

Ok! Iti dau dreptate. :) Am sa tin cont de sfaturile tale pentru ca esti un foarte bun cunoscator al acestor lucruri si te apreciez mult pentru asta! :)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 25 Mar 2011, 00:08

Hai sa inaintam catre capatul Y al statiei. In fata n-i se arata urmele unei foste grupe tehnice. A mai rama un martor al acesteia, o cladire ce probabil a avut rol de vestiar (presupunem noi dupa cele vazut la interior). In stanga acesteia se afla si abatute catre fostele depozite ale "Intreprinderii Legume-Fructe Militari". Undeva in spatele acestei caldiri, in zona macazului ce ducea catre toate acestea, se zaresc, prin gardul statiei de primire si incalzire/subtiere a pacurei pentru CET Grozavesti, acoperisele vechii Cazarme Infanterie, cladire ce adaposteste astazi "Ansamblul Muzical al Armatei". Ne mai intoarcem privirea inapoi catre linia 1 a garii si mergem mai departe.

Fostul macaz catre grupa tehnica (in stanga capatul X al statiei).jpg
Fostul macaz catre grupa tehnica (in stanga capatul X al statiei) - Foto: Daniel


Acelasi macaz catre grupa tehnica (in dreapta spre capatul Y al liniei).jpg
Acelasi macaz catre grupa tehnica (in dreapta spre capatul Y al liniei) - Foto: Daniel


Spre capatul Y o bifurcatie si cladirea unei mici grupe tehnice.jpg
Foto: Daniel


Cladirea fostei grupe tehnice vazute dinspre linia curenta.jpg
Foto: Daniel


Din curiozitate am bagat un "ochi" pe ferestrele cu geamuri sparte, si printre gratii am suprins cateva imagini cu interioarele acesteia. Este posibil ca aceasta cladire in ultima vreme sa fi fost folosita de cineva ca locuinta. Dovada sta o usa de apartament adaptata pe partea cealalta dupa niste gratii de fier. Oricum, cladirea este parasita in acest moment. Despre acesta mica grupa tehnica insa, vom vorbi ceva mai tarziu mai in detaliu.

Interior cladire.jpg
Foto: Daniel


O soba de gatit.jpg
Foto: Daniel


Cateva dulapuri ale unui vestiar.jpg
Foto: Daniel


Spatele cladirii.jpg
Foto: Daniel


Pe partea cealalta o usa de apartament.jpg
Foto: Daniel


Sa ne mai uitam putin prin imprejurimi. Practic paralel cu bifurcatia si cladirea grupei tehnice se intinde "Incinta 4" a CET Grozavesti, o incinta pentru alimentarea cu pacura a centralei, ce are rol si de incalzire si subtiere a acesteia, pacura ce este preluata prin conducte catre CET Grozavesti. Se pare ca aceasta statie de alimentare este cea care mai tine inca in viata linia si fosta gara Cotroceni. O singura garnitura de tren cu pacura circula odata pe an. Imediat dupa aceasta statie se afla vechile cladiri ale Cazarmei Infanterie ale Armatei.

Acoperisul fostei cazarme de infanterie.jpg
Foto: Daniel


O parte a instalatiei de incalzire a pacurei pentru CET Grozavesti.jpg
Foto: Daniel


Mai sus de acest punct apare un macaz de unde se desprinde abatuta catre aceasta mica grupa tehnica din care am mai gasit doar un canal de curatare a cenusarelor locomotivelor cu aburi si un rezervor de stocare a cenusilor. Dar despre toate acestea dupa cum am promis, ceva mai incolo. ;) Vom vedea mai de aproape acest macaz ce duce in sensul X al statiei, la o noua bifurcatie ce intra in fostele depozite ILF Militari, linie desfiintata la ora actuala.

Spre capatul liniei 1 se intrezareste o abatuta pe stanga ce intra in vechea grupa tehnica.jpg
Foto: Daniel


Linia cu macazul catre abatuta grupei tehnice si alte abateri.jpg
Foto: Daniel


Macaz pentru linia din gara si abatuta catre grupa tehnica.jpg
Foto: Daniel


Ne continuam drumul in sensul Y al liniei. Ne apropiem de macazul intrezarit mai devreme pe a carei bila sta inscriptionat numarul 38, respectiv numarul alocat acestui macaz. Undeva in dreapta se observa si un canton vechi ce deservea acest macaz si inca unul pe care il vom vedea in urmatoarea parte a acestei incursiuni. In acest moment, cantonul este locuit de cineva, insa imprejurimile arata infiorator: munti de gunoaie, buruieni, haite de caini vagabonzi, etc...

Dinspre grupa tehnica spre sensul Y al liniei.jpg
Foto: Daniel


Un canton ce a apartinut capatului Y al statiei Cotroceni.jpg
Foto: Daniel


Macazul cu nr 38 deservit de acest canton.jpg
Foto: Daniel


Noi ne vom continua drumul, dar nu inainte de a va oferi la finalul acestei parti, o imagine mai detaliata a macazului numarul 38, dar si un frgament de harta din perioada interbelica, ce atesta existenta acestei linii, insa fara gara actuala. Pe viitor vom vedea cam pe unde se aflau si liniile vechii gari Cotroceni precum si fostul racord intre Cotroceni si Bucuresti Nord.

Macazul nr 38.jpg
Foto: Daniel


Linia catre Cotroceniul actual.JPG
Sursa: arhiva personala
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde ionut_dorel96 pe 25 Mar 2011, 09:37

Superb reportajul. Din pacate este foarte trist.
ionut_dorel96


Mesaje: 11
Membru din: 15 Iun 2010, 20:02

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 25 Mar 2011, 14:06

Este trist, insa, din ceea ce am aflat deocamdata la nivel neoficial, domnul Sorin Oprescu, Primarul General al Municipiului Bucuresti, are in plan refolosirea acestei gari si transformarea ei in linie de tren urban sau ceva de acest gen. Pe masura ce mai aflu cate ceva, am sa va ofer si eu mai multe date. In zilele urmartoare vom continua periplul prin aceasta zona, cu promisiunea ca veti vedea niste lucruri din ce in ce mai interesante. Cred ca mai sunt foarte multe de spus legate de acest subiect, oarecum "inepuizabil". ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 26 Mar 2011, 20:18

In continuarea periplului nostru, vom merge mai departe catre capatul Y al statiei si al liniei (intimplator), unde vom descoperi lucruri noi si interesante pentru multi dintre voi. Mai apoi ne vom intoarce privirea asupra a ceea ce a fost o mica grupa tehnica pentru locomotivele cu abur (in urmatoarea parte a acestui material), unde vom intra putin in domeniul “arheologiei feroviare” unde am gasit importante “vestigii” feroviare al caror mister l-am deslusit si cu ajutorul colegului nostru klein. In final vom incheia aceasta parte cu cateva imagini ale statiei de incalzire, subtiere si pompare a pacurei apartinand CET Grozavesti (Incinta 4 C.E.T. Grozavesti), un punct extrem de important in continuarea calatoriei noastre prin fostul complex feroviar as putea spune, Cotroceni

Macazul cu nr 38 vopsit pe bila de manevrare.jpg
Foto: Daniel


Primul lucru care ne iese in fata este macazul cu numarul 38 imprimat pe bila de manevrare. De aici am dedus faptul ca au existat destule abateri in zona Garii Cotroceni. Undeva pe stanga se prefigureaza o cladire in stil CFR, despre care initial am crezut ca ar fi fost vechea cladire a Garii Cotroceni, mai ales dupa forma ei, similara cu cladirile liniilor militare cu statut de provizorat din Muntenia secolului al IX-lea. Insa, vom afla pe parcurs ce este cu aceasta cladire. In dreptul ei gasim macazul cu numarul 2 inscriptionat pe bila.

O cladire veche in stil CFR.jpg
Foto: Daniel


Ei bine, undeva in sensul opus capatului Y al liniei, din macazul 2 se desprinde o abatuta catre incinta pentru primire, incalzire si subtiere a pacurei apartinatoare CET Grozavesti. Aruncam o privire prin gratiile de la portile acestei incinte si ni se dezvaluie o priveliste cel putin interesanta. Incinta dispune de doua linii ce se desprind dintr-un macaz aflat la circa 50m de poarta acesteia. Inaintea acestui macaz, imediat dupa poarta metalica de intrare se afla un canal destinat probabil verificarii vagoanelor cu pacura. De la macazul nr. 2 linia mai continua putin pana la Bd. Vasile Milea si de acolo pana la Razoare. De aceea trenurile care sosesc cu pacura sunt oprite pe linia curenta a Garii Cotroceni, de unde un LDH il desparte in convoaie de maxim 3-4 vagoane cu care merge putin dupa macazul 2 apoi inverseaza sensul de mers pana la gararea lor in Incinta 4 a CET Grozavesti unde sunt golite de continut.

Poarta Incintei nr 4 CET Grozavesti pentru primirea pacurei.jpg
Foto: Daniel

Dincolo de porti, inca doua abatute.jpg
Foto: Daniel

Un canal de verificare a vagoanelor cu pacura.jpg
Foto: Daniel


Sa revenim la cladirea din vecinatatea macazului nr. 2. Este o cladire extrem de veche, de inceput de secol XX (1904). Din ceea ce am aflat ulterior, asupra destinatiei initiale a cladirii exista varianta folosirii ei ca dormitor pentru ingrijitorii “Hergheliei Regale” care s-ar fi aflat in zona inainte de anii ’50. Insa, conform unor harti din perioada interbelica, in vecinatatea cladirii nu ar fi existat decat unitati militare, si cel mai probabil ansamblul fostelor Ateliere de Confectii Militare alaturi de Cazarma si Scoala de Geniu, devenite dupa Razboi, celebra Uzina de Confectii APACA. Oricum inainte de a fi scoasa din patrimoniul CFR si data in particular, cladirea a servit ca post al unui district de linii, cel mai probabil pana inainte de 1989, daca nu mai inainte. Cladirea de forma dreptunghiulara, are doua nivele destul de joase cu un acoperis in doua ape. Este posibil ca muchiile capetelor sale (unul Estic si unul Vestic dupa cum este amplasata si cladirea pe un aliniament Est-Vest), sa fi fost decorate cu celebra caramida rosie de Ciurea, doar ca revopsirea fatadei din ultimele decenii resueste sa ascunda acest aspect cochet al constructiilor feroviare romanesti vechi.

Panorama in directia X a liniei in dreptul fostului district de linii.jpg
Panorama in directia X a liniei in dreptul fostului district de linii / Foto: Daniel

Fosta cladire a districtului de linii aflata in vecinatatea macazului numarul 2.jpg
Foto: Daniel

Panorama in directia Y a liniei la cantonul district de linii.jpg
Panorama in directia Y a liniei la cantonul district de linii / Foto: Daniel


Nu am aflat cum este compartimentata la fiecare nivel, dar din ceea ce am observat in exterior, la parter pe partea cu linia se afla o usa in mijloc si cate o fereastra de-o parte si de alta. Usa a fost acoperita si in jurul ei a aparut o veranda de constructie mai noua, cu o noua usa amplasata pe una din lateralele verandei. In capetele cladirii, atat la parter cat si la etaj se afla cate o fereastra destul de generoasa. La etaj insa, exista cate trei ferestre laterale de aceleasi dimensiuni si forma ca si cele din capete, ceea ce ma face sa cred ca etajul ar fi fost folosit intr-adevar ca dormitor candva. Daca pentru ingrijitorii de cai nemti, sau pentru liniorii nostri de la CFR, asta vom afla cu siguranta intr-o buna zi. Cladirea are si un pod foarte jos iar in capete deasupra ferestrei se afla cate o ferestruica de aerisire de forma dreptunghiulara si dimensiuni mici.

Parterul cu usa din mjloc si etajul cladirii.jpg
Foto: Daniel

Cele trei ferestre laterale ale etajului.jpg
Foto: Daniel

Etajul din capatul Estic al cladirii.jpg
Foto: Daniel

Fereastra de la etajul cladirii si ferestruica dreptunghiulara a podului.jpg
Foto: Daniel

Etajul si veranda adaugata ulterior de la parter.jpg
Foto: Daniel

Capatul Estic al cladirii.jpg
Foto: Daniel


Ne uitam si mai departe pe linia ce mai continua timid pana dispare sub asfaltul Bulevardului Vasile Milea. Undeva in drepata s-a construit recent un supermarket, pe fostul amplasament al Atelierelor Aviatiei de dinainte de anii ’50. In vecinatate a existat si Aeroportul Militar Cotroceni, demolat fara mila si inlocuit cu Cartierul Drumul Taberei prin anii ’60. Oricum, dupa deja celebrul macaz 38, in zona imediat dupa el in directia X a liniei (catre CET) au mai existat cateva macaze desfiintate. Mai sus ceva, dupa macazul 2 a existat si o abatuta catre fosta fabrica de confectii APACA, o abatuta astazi desfiintata, ale carei urme de abia se mai vad prin vegetatia “feroviara” luxurianta, cum a denumit-o Trifu al nostru. Inainte de a vedea toate acestea, hai sa mai aruncam o privire asupra macazului nr. 2.

Catre directia Y a liniei - macazele din directia X catre CET.jpg
Foto: Daniel

Detaliu bila si sitem de actionare macaz.jpg
Foto: Daniel

Sistemul manual de actionare a macazului.jpg
Foto: Daniel

Inca functional....jpg
Foto: Daniel

In dreapta abatuta catre CET si vechile abatute si macaze ce duceau in sens opus catre APACA.jpg
Foto: Daniel


Sa revenim asupra abatutei catre APACA. Inainte de a intra in curtea incintei CET Grozavesti, se afla o fosta succesiune de macaze folosite candva pentru a intra in curtea APACA. Linia ce pornea din acest punct, acoperita de vegetatie intra pe o poarta ce mai exista si astazi ca unic martor a ceea ce a fost in zona. Din acelasi punct mai pleca o alta linie ce se despartea de cea pentru APACA dintr-un macaz acoperit de ierburi si descompletat. Practic odinioara, linia curenta era dublata de o alta care nu stim pana unde mergea si ce rol a avut. Acum este ingropata in vegetatie si uitare si se pierde in neant, descompletata si ingropata…

In capat se observa poarta metalica a fabricii APACA.jpg
Foto: Daniel

Linia acoperita de vegetatie 'feroviara'.jpg
Foto: Daniel

Resturi de macaze prin iarba catre APACA.jpg
Foto: Daniel

Intre intrarea din stanga catre APACA si linia curenta din dreapta a mai existat o linie....jpg
Foto: Daniel


Inainte de a ne intoarce catre ceea ce pare a fi fost candva o grupa tehnica pentru locomotivele cu abur, mai facem cateva poze asupra liniei in zona macazului nr 2. Am descoperit niste joante uriase. Cu toate acestea, inca se mai poate circula si ne imaginam cam cu ce viteze reduse!

Zofei si joantele uriase.jpg
Foto: Daniel

Joanta se mareste....jpg
Foto: Daniel

O joanta uriasa!.jpg
Foto: Daniel


P.S. Acest episod al incurisunii prin Gara Cotroceni este dedicat tuturor aniversatilor lunii Martie de pe forumul nostru! :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 01 Apr 2011, 01:03

Iata ca pornim mai departe in cea de-a V-a parte a incursiunii noastre. Chiar daca unii mai invidiosi din fire pe forumul nostru considera aceata gara ca “neimportanta”, si se bucura si spera ca intr-o zi va fi demolata, nu fac altceva decat dovada unei crase inculturi si prostii fara margini. Dar asa este cand vii cu cortu’ in Bucuresti, ajungi din intimplare student la Material Rulant si te crezi atotstiutor din copy/paste. Ma intreb cand isi vor lua unii examenele… Doamne fereste de un inginer de acest gen… O generatie fara cap, fara coada si fara vreo miza. Dar sa lasam nulitatile sa comenteze pe forumuri obscure si sa crape de invidie. Noi avem lucruri mult mai importante si frumoase de aratat. ;)

Grupa tehnica.JPG
Sursa: GoogleEarth

Catre abatuta spre ILF Militari.jpg
Catre abatuta spre ILF Militari / Foto: Daniel


Dupa cum am promis, ne vom intoarce asupra a ceea ce a fost o mica grupa tehnica. In fapt, de la abatuta catre fostele depozite ale ILF Militari. Din acest punct, se desprindeau cateva abatute. Una din ele mergea catre un canal de curatare a cenusilor locomotivelor cu abur, din spusele lui klein. Oricum este posibil ca dupa disparitia tractiunii cu abur aceste canale sa fi fost folosite pentru simpla revizie / inspectare a locomotivelor. Nu am gasit urme ale vreunui elevator sau vreunui turn de apa. Posibil ca aceste dotari sa fi disparut demult. Oricum, in dreptul cladirii ce deservea aceasta mica grupa de garare, au fost scoase recent si ultimele traverse ramase din vechile linii si macaze. In fapt cam in toata zona se practica “sportul” acesta de catre oamenii “favelelor” din zona care folosesc vechile traverse de lemn drept combustibil pentru incalzire pe timpul anotimpului rece.

Traverse scoase recent pe abatuta spre santul de curatare si ILF.jpg
Foto: Daniel

Detaliu traverse scoase.jpg
Foto: Daniel

In fata spre sant si in dreapta fosta abatuta spre ILF.jpg
Foto: Daniel


Am studiat impreuna cu Zofei santul respectiv si la o prima vedere, pare a fi fost un sant de revizie a locomotivelor. Insa, dupa cum spunea si klein, este cel mai probabil un sant destinat curatarii gratarelor locomotivelor cu aburi. Practic, dupa golirea cenusilor, santurile erau curatate cu lopata. Cenusile erau preluate cu roaba si depozitate in bazine speciale, si se pare ca erau folosite si pentru aleile statiilor. Ipoteza lui klein este sustinuta si de existenta unui bazin (cel putin asa pare la o prima vedere) de colectare a cenusilor din canalul de curatare.

Vedere longitudinala a santului de curatare a cenusilor.jpg
Foto: Daniel

Detaliu sant.jpg
Foto: Daniel

Dimensiunile comparative ale santului.jpg
Foto: Daniel

Vedere longitudinala a santului din capatul opus (dinspre gara).jpg
Foto: Daniel

Un colt din vechiul bazin pentru depozitarea cenusilor.jpg
Foto: Daniel

Bazinul pentru colectarea cenusilor din canalul de curatare.jpg
Bazinul pentru colectarea cenusilor din canalul de curatare / Foto: Daniel


Sa mergem mai departe catre fostul peron al liniei 1. Am gasit niste gropi recente care atesta faptul ca si ultimele ramasite ale sistemului de iluminare a peroanelor sunt furate. Mai departe las imaginile sa vorbeasca.

Urmele cautatorilor de 'comori' moderne.jpg
Foto: Daniel

In capatul santului a existat un stalp de iluminatie....jpg
Foto: Daniel

Ce a mai ramas dintr-un stalp de iluminare....jpg
Foto: Daniel


Inainte de a ne indrepta atentia asupra Incintei nr 4 CET Grozavesti, practic statia de descarcare, incalzire (subtiere) a pacurei din cisterne, va voi arata o imagine a fostei abatute catre ILF Militari. Dupa cum veti observa a ramas doar o poarta metalica in dreapta imaginii. In interior au mai ramas doua rampe de descarcare acoperite. Din pacate la ora la care am terminat noi incursiunea in zona, lumina cazuse aproape total in incinta fostelor depozite ale ILF Militari.

Dinspre capatul grupei tehnice spre Inicnta 4 CET Grozavesti si fostul district linii.jpg
Dinspre capatul grupei tehnice spre Inicnta 4 CET Grozavesti si fostul district linii / Foto: Daniel

In stanga cladirea grupei tehnice si la dreapta in intuneric poarta pe care intra abatuta in incinta ILF Militari.jpg
Foto: Daniel


De aici sa mergem mai departe catre Incinta 4 CET Grozavesti. Este vorba despre o statie de descarcare a pacurei din vagoane, pacura ce este incalzita cu abur in vederea subtierii (pacura prezinta vazscozitate crescuta). De aici este stocata in niste rezervoare de unde este pompata prin conducte (cu lungimea de aproximativ 3km) si cu diametrul de aproape 1m catre rezervoarele Termocentralei Grozavesti. Cu aceste conducte, ne vom reintalni intr-o viitoare poveste legata de fostul Complex Cotroceni.

Poarta laterala a incintei 4 CET Grozavesti.jpg
Foto: Daniel

O perspectiva de pe fostul racord catre ILF Militari catre Incinta 4 CET Grozavesti.jpg
Foto: Daniel

In departare liniile vireaza catre stanga inspre fostul district de linii.jpg
Foto: Daniel

Imagine de ansamblu a terminalului de descarcare pe una din laterale.jpg
Foto: Daniel

Detaliu terminal descarcare pacura.jpg
Foto: Daniel

Conducte de conectare la dispozitivul central de golire al vagoanelor.jpg
Foto: Daniel


Golirea vagoanelor se face cu ajutorul unor conducte ce se conecteaza la dispozitivele centrale de golire a vagoanelor cisterna. Conductele respective sunt dotate cu vane ce se inchid imediat dupa golirea vagoanelor. De aici, printr-un sistem de conducte subteran, pacura este trecuta printr-o grila de incalzire cu abur unde lichidul vascos este fluidizat si distribuit mai departe prin conductele de transport catre rezervoarele CET Grozavesti. Practic in acest mod se creeaza stocul de pacura necesar functionarii centralei.

In stanga poarta catre statia de pacura si in dreapta zidurile de beton ale aleii ce duc spre Gara Cotroceni.jpg
In stanga poarta catre statia de pacura si in dreapta zidurile de beton ale aleii ce duc spre Gara Cotroceni / Foto: Daniel

Abur degajat din terminalul CET Grozavesti.jpg
Foto: Daniel

Capetele de linie ale terminalului CET.jpg
Foto: Daniel

Drum de acces auto catre terminalul centralei.jpg
Foto: Daniel

Poarta principala de intrare in Incinta 4 a CET Grozavesti.jpg
Foto: Daniel

Plan apropiat al portilor Incintei 4 CET Grozavesti.jpg
Foto: Daniel


Inchei aici acest capitol al incursiunii noastre si va astept cu o continuare in zilele urmatoare, pentru ca acest subiect inca nu este epuizat, in ciuda “protestelor” si spre disperarea unora si altora dintre iluminatii contestatari ai acestui subiect si al forumului nostru. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: BUCURESTI COTROCENI (incursiune si descriere)

Mesajde Daniel pe 06 Apr 2011, 00:48

Capatul Y al statiei Cotroceni.JPG
Sursa: GoogleEarth


Calatoria noastra continua in cea de-a sasea parte. De aceasta data vom porni din dreptul macazului nr 2 (din fata vechiului canton al districtului de linii – posibil o fosta gara a Armatei avand in vedere ca aici inainte de anii ’50 se afla o magazie de echipamente militare). Continuam drumul in directia Y a fostei cai ferate ce lega Gara Cotroceni de Gara Progresului. Imediat dupa macazul nr 2, la circa 25-30m distanta pe stanga se afla una din portile de intrare in interiorul APACA a unei prime abatute ce se desprindea din acest punct.

De la macazul nr. 2 catre Bd Vasile Milea in directia Y a liniei.jpg
Foto: Daniel

Macazul nr2.jpg
Foto: Daniel


Astazi din vechea abatuta ce comporta initial si un macaz catre dreapta, din care se desprindea o alta linie ce mergea cam 100 de m paralel cu linia curenta in directia Y, abatuta ce intra pe o a doua poarta catre APACA nu a mai ramas mare lucru. Dar sa revenim la prima abatuta.

Prima abatuta.JPG
Sursa: GoogleEarth


Aceasta linie pleca de undeva din fata intrarii in Incinta 4 CET Grozavesti, trecea pe langa macazul nr.2, unde se intersecta cu alta linie. Practic era un macaz “intersectie” de aici desprinzandu-se paralel cu macazul nr.2 o alta abatuta pe care am mentionat-o mai sus. Ca fapt divers, din acest punct, candva, trecea si un racord intre aceasta linie si zona Ciurel, respectiv fosta grupa tehnica “Semanatoarea”. Dar despre acest racord, vom vorbi cu alta ocazie.

Catre directia X a liniei curente, inspre fostul macaz intersectie ce separa abatutele dupa macazul 2.jpg
Foto: Daniel

Fostul macaz 'intersectie' din care se desprindeau cele doua abatute spre APACA.jpg
Foto: Daniel


Din vechiul macaz ce separa aceste linii nu a mai ramas mare lucru. O inima de macaz, un cupon ratacit in iarba inalta sau o contrasina… Ajunsi in fata portii de intrare, daca privim in directie opusa, observam resturile macazului ce departajau cele doua abatute, in fata cea catre prima poarta de intrare in APACA iar la dreapta imaginilor cea care mergea paralel cu linia curenta. Undeva in stanga sus in imagine, se observa bila macazului nr. 2 din incinta Garii Cotroceni.

Restul macazului ce separa prima abatuta catre APACA de cea de-a doua ce mergea paralel cu linia curenta.jpg
Foto: Daniel

Un rest al macazului din care se desprindeau cele doua abatute vazut din directia opusa primei porti de intrare in APACA.jpg
Foto: Daniel

In dreapta abatuta spre prima poarta iar la stanga abatuta paralele cu linia curenta. In stanga sus se observa bila macazului 2.jpg
Foto: Daniel


Pe sub poarta de intrare a primei abatute spre APACA inca mai trec doua cupoane din ceea ce a fost candva o linie… Inainte de aceste resturi de linie observam prin vegetatia abundenta cateva traverse de lemn ale acestei linii. In stanga portilor metalice de acces in APACA se observa un capat al cupoanelor de sina inca ramase pe loc, ce continua timid pe sub vegetatie si gunoaie catre cele doua porti acum sigilate…

Catre prima poarta de intrare in APACA.jpg
Foto: Daniel

Urme ale traverselor primei abatute spre APACA.jpg
Foto: Daniel

Detaliu poarta metalica intrare APACA.jpg
Foto: Daniel

Portile de fier pe sub care inca mai trec doua cupoane de sina....jpg
Foto: Daniel

Capatul din stanga al cupoanelor de sina.jpg
Foto: Daniel

Linia continua timid pe sub gunoaie si vegetatie....jpg
Foto: Daniel


Lasam in urma aceasta poarta de acces si mergem mai departe pe linia curenta in directia Y a acesteia. Undeva in stanga noastra trecea candva si cea de-a doua abatuta ce intra in APACA. Undeva la circa 100 de metri de prima intrare, se afla pe stanga si cea de-a doua intrare in incinta APACA. O a doua poarta de metal priveste acum in gol spre locul in care odinioara trecea o linie. Poarta aceasta este supratraversata de o retea de conducte (probabil de gaz) ce deserveau candva atelierele fabricii. In acelasi punct, pe linia curenta, se mai observa ici colo suporti aproape ingropati in pamant ai cablurilor ce ghidau semafoarele mecanice acum aproape disparute.

A doua abatuta.JPG
Sursa: GoogleEarth

Mergem mai departe.jpg
Foto: Daniel

In stanga cea de-a doua poarta de acces si in dreapta linia curenta.jpg
Foto: Daniel

In stanga cea de-a doua abatuta intra candva in incinta APACA.jpg
Foto: Daniel


In fata acestei porti, avem o noua supriza: un rest al vechii linii. Practic doua cupoane de linie, sectionate imediat la iesirea din incinta. Interesant este ca pe sub cele doua cupoane de sina trece o traversa de metal. Cel putin asa pare… De asemenea se mai observa si capatul unei contrasine.

O adoua poarta de metal....jpg
Foto: Daniel

Urmele celei de-a doua abatute spre APACA.jpg
Foto: Daniel

Cupoane de sina si posibil o traversa metalica.jpg
Foto: Daniel

Detaliu cupon de sina si capat de contrasina.jpg
Foto: Daniel

Detaliu capat cupon de sina.jpg
Foto: Daniel


Mai aruncam o privire in directia X a liniei, catre sinele ruginite dar proaspat curatate de vegetatie de o echipa a CFR Infrastructura, dovada ca linia este inca intretinuta. Sau poate se pregateste o scoatere a ei? Ramane de vazut… La tot pasul intilnim suporti ai cablurilor ce ghidau vechile semnale mecanice ale liniei.

Suport pentru cablurile ce ghidau semnalel mecanice ale liniei.jpg
Foto: Daniel

Un alt suport de cablu pentru semafoare mecanice.jpg
Foto: Daniel

Sinele ruginite in directia X.jpg
Foto: Daniel


Continuam drumul nostru catre fostul capat al Garii Cotroceni din directia Y a liniei. Pe drum mai intalnim un alt martor al vremurilor de demult, un alt suport pentru cablurile semafoarelor, de data aceasta descomplectat… Pe masura ce inaintam ne apropiem de Bulevardul Vasile Milea. La circa 50 de metri in fata noastra, in buza bulevardului, undeva pe stanga apare un vechi semafor mecanic de manevra. Catre acesta convergea candva cablul de ghidaj intilnit pe drumul nostru cu suportii sai batrani si obositi de atata rugina…

Catre B. Vasile Milea.jpg
Foto: Daniel

Un alt suport descompletat....jpg
Foto: Daniel

In stanga un semafor mecanic de manevra.jpg
Foto: Daniel


Am sa va las sa studiati mai in detaliu acest vechi semafor mecanic…

Semaforul mecanic de manevra aflat in capatul Y al vechii Gari Cotroceni.jpg
Foto: Daniel

Opreste 'fara a depasi semnalul de manevra'....jpg
Foto: Daniel

Baza vechiului catarg.jpg
Foto: Daniel

La baza catargului metalic sta o placuta a fabricantului.jpg
Foto: Daniel

Probabil Fabrica de Instalatii pentru Telecomunicatii a CFR-ului.jpg
Foto: Daniel

Acum putem depasi 'semnalul de manevra'.jpg
Foto: Daniel


Dincolo de acest semnal, un vechi “avanpost” al unei gari de putina vreme data uitarii, linia continua peste Bd. Vasile Milea, intersectandu-se cu liniile de tramvai ale RATB. Am putea spune ca in realitate capatul din directia Y a liniei spre Gara Progresului se sfarseste cu adevarat in fata unor porti situate pe axul soselei ce taie linia si separa cele doua linii de tramvai, gratie unui gard metalic amplasat probabil de Primarie… Linia este posibil sa mai fie circulata, deoarece si dincolo de acest gard si de bulevard, linia pare circulabila si este intretinuta cat de cat. Dar despre ceea ce se afla mai departe de aceasta poarta metalica, vom vorbi cu alta ocazie…

Intersectie cu linia de tramvaie de pe Bd. V. MIlea.jpg
Intersectie cu linia de tramvaie de pe Bd. V. MIlea / Foto: Daniel

Traversare Bd. V. Milea.jpg
Traversare Bd. V. Milea / Foto: Daniel

Catre cladirea fostei APACA dinspre partea opusa vechiului semafor mecanic.jpg
Foto: Daniel

Dincolo de poarta ce 'opreste' cursul firesc al liniei in directia Y a sa.jpg
Foto: Daniel


Calatoria noastra in acest punct al Garii Cotroceni a luat final. Va astept intr-un episod viitor sa exploram si celalat capat al statiei, trecand din nou prin zona fostei grupe tehnice, unde mai avem cate ceva de adaugat…

De aici linia continua uitata de timp si de lume catre Razoare....jpg
Foto: Daniel

;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Următorul

Înapoi la Gari din Muntenia / Rail stations from Muntenia

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki