Bucuresti Nord (Gara Targovistei, Gara de Nord)
- Bucuresti Nord - fatada dinspre parcul Ministerului Transporturilor in zona Pietei Garii de Nord spre Bd. Dinicu Golescu / Foto: Daniel
Statia
Bucuresti Nord sau
Bucuresti Nord Gr. A, cum o gasiti in mersul trenurilor, este cea mai importanta din
Complexul Feroviar Bucuresti, destinata exclusiv trenurilor de calatori, fiind o statie terminus.
- Monumentul eroilor ceferisti cazuti in Primul Razboi Mondial aflat partea estica a Pietei Garii de Nord / Foto: Daniel
Inaugurata undeva in septembrie
1872 (intre 1 si 13 septembrie), ea a fost data in exploatare prin noiembrie 1872 (15 sau 27) sub numele de
Gara Targovistei cu prilejul deschiderii provizorii a circulatiei pe linia Bucuresti – Ploiesti. Insa,
inaugurarea oficiala ramane cea din
septembrie 1872 odata cu inaugurarea liniei Roman – Galati – Bucuresti – Pitesti a faimoasei si paguboasei concesiuni Stroussberg.
- Coltar din piatra al turnului portalului dinspre strada Witing ce infatiseaza roata inaripata, vechiul simbol al CFR-ului / Foto: Daniel
Lucrarile de constructie au debutat in anul
1868 si s-au incheiat prin
1870. In timpul lucrarilor de constructie planul arhitectural a fost modificat in repetate randuri. Pana in anul
1884 statia a purtat denumirea de
Gara Targovistei, dupa data de
5 iunie 1884 primind numele de
Gara de Nord, pentru ca la inceputul anilor 1980 sa fie redenumita
Bucuresti Nord. Despre modificarile facute cladirii si incintei statiei, vom vorbi cu alta ocazie, acestea fiind nenumarate de la ceremonia punerii pietrei de temelie din
22 septembrie 1868 si pana in zilele noastre.
- Poarta de intrare dinspre Bd. Dinicu Golescu a Garii de Nord / Foto: Daniel
- Panorama a fatadei cladirii dinspre bd. Dinicu Golescu / Foto: Daniel
- Un corp de cladire adaugat prin anii '30 aproape de intersectia cu strada Witing / Foto: Daniel
- Laterala dinspre strada Witing a portalului / Foto: Daniel
- Portalul cu coloane finalizat in anul 1932 si turnul cu ceasuri al Garii de Nord vazute din piata cu acelasi nume / Foto: Daniel
- Primul sir de coloane (cele interioare porticului) ce acopera vechea fatada a Garii Targovistei / Foto: Daniel
- Porticul monumental al Garii de Nord vazut din zona de est a Pietei Garii / Foto: Daniel
- In spatele monumentului se observa o fosta intrare a garii dinspre Est, astazi inchisa din cauza reconfigurarii statiei de pe la mijlocul anilor 1980 / Foto: Daniel
- Statia de taxi din zona caselor de clasa a doua / Foto: Daniel
- Intrarea dinspre Piata Garii de Nord catre casa de bilete si sala de asteptare de clasa a doua / Foto: Daniel
- Panorama a corpurilor garii dinspre intesectia calea Grivitei cu Bd. I.G. Duca / Foto: Daniel
- Corpul estic al cladirii statiei vazut dinspre Calea Grivitei / Foto: Daniel
De mentionat ca initial nu exista decat o hala acoperita sustinuta de o structura metalica, similara fostei gari
Filaret, si o cladire de calatori paralela cu aceasta, cu numai doua linii de primire/expediere a trenurilor intre cladirea de calatori si fosta magazie de marfuri (pe partea unde astazi se afla sediul Politiei TF. In anul 1878 s-a adaugat o noua cladire in capatul dinspre fosta remiza de locomotive a CFR (pe amplasamentul actual al Ministerului Transporturilor), transformand-o dintr-o gara de trecere intr-una de capat. De atunci Gara de Nord a tot primit noi si noi corpuri de cladire si linii noi.
- Panorama a primei cladiri de calatori a statiei si a halei acoperite ce adaposteau candva primele doua linii ale garii / Foto: Daniel
- Aici a fost una din primele linii ale Bucuresti Nord / Foto: Daniel
- Panorama a capatului halei acoperite. Cladirea informatiilor ar fi stat intre cele doua linii ale Garii Targovistei... / Foto: Daniel
- De aici pleca cea de-a doua linie a garii Targovistei, care candva era dublata de o alta catre remiza de locomotive, dincolo de iesirea de la 'coloane'. In stanga cladirea ce adapostea candva magazia de marfuri a statiei. / Foto: Daniel
- Catre iesirea din Bd. Dinicu Golescu / Foto: Daniel
- La linia 1 tocmai a sosit un tren regio / Foto: Daniel
Astfel, in anul 1907 existau deja 7 linii, iar in anul 1920 s-a ajuns la 10 linii, pentru ca astazi gara sa detina un numar de 14 linii. De mentionat ca in anul 1932 se finalizeaza porticul monumental dinspre sud, care se pastreaza si astazi, similar cu portalul celebrei statii
Milano Centrale. Intre anii 1966 – 1969 statia este electrificata, se prelungesc peroane, se reamenajeaza salile de asteptare. Din decembrie 1987 se mai aduc o serie de modificari geometriei peroanelor odata cu inaugurarea statiei de metrou din zona. Catre finele anilor 1990 se termina si lucrarile de realizare a peronului inalt al liniei 14, precum si modernizarea spatiilor pentru calatori ale statiei.
- Capetele liniilor 1 si 2 Bucuresti Nord / Foto: Daniel
- Peronul liniei 9 intesat de calatori zgribuliti de frig / Foto: Daniel
- Asteapta un tren ce va pleca in curand catre zarile intunecate si reci / Foto: Daniel
- La linia 3 se pleaca la alimentare / Foto: Daniel
- La linia 10 vechea 106 pregatita de plecare / Foto: Daniel
- Se primeste ordinul de circulatie / Foto: Daniel
- Trenul se pune in miscare spre noaptea inghetata... / Foto: Daniel
De mentionat ca vechea pasarela pietonala Basarab aflata in capatul X al statiei, a fost demolata intre 24 februarie si 14 martie 2010, in locul ei inaugurandu-se noul pod Basarab la 17 iunie 2011.
- Liniile statiei Bucuresti Nord vazute de la peronul liniilor 2 si 3 / Foto: Daniel
- Linia 11 cap X. Un GM se retrage in depou / Foto: Daniel
- Liniile statiei Bucuresti Nord vazute de la peronul liniilor 2 si 3 / Foto: Daniel
- Panorama din capatul X al statiei a liniilor si peroanelor de la 1 la 4 / Foto: Daniel
- La linia 12 intra un automotor de la Pitesti / Foto: Daniel
- Catre capatul Y (terminal) al statiei Bucuresti Nord, de la peronul liniei 14 cap X / Foto: Daniel
- Panorama din capatul peronului inalt al liniei 14 asupra capatului X al statiei / Foto: Daniel
Aici se incheie si incursiunea noastra prin garile "inghetate" ale complexului Bucuresti, dupa trei sezoane in care am strabatut aproape toate cele 25 de actuale si foste statii de cale ferata, construite intre anii
1869 si
1961. Am vrut ca ultimul episod sa fie o simpla trecere in revista a
Garii de Nord, cea mai importanta si cunoscuta pentru orasul
Bucuresti.
Serialul nostru se incheie in ton cu perioada in care ne aflam, in prag de sfarsit de iarna si inceput de primavara, prilej cu care topirea zapezii si cresterea temperaturilor fac sa se “topeasca” in negura timpului si a noptilor reci de iarna, si povestile suprinse de noi de-a lungul a doi ani de expeditii nocturne, si iata, deja
trei ani de prezenta in mediul virtual al acestui serial unic nu numai in Romania, dar si in lume, pana in acest moment.
- Semnal de iesire din capatul X al statiei cu indicatia G (grupa) / Foto: Daniel
Cu speranta ca ati apreciat munca noastra si v-au bucurat imaginile si scurtele povesti de iarna, imi iau ramas bun aici de la aceasta mareata poveste, si tin sa-i mentionez pe cei ce au facut parte din aceasta echipa de-a lungul timpului:
Trifu22 (care alaturi de mine a pus bazele acestui concept),
zimbrulcarpatin (unul din oamenii care a ajutat la punerea in practica a acestui proiect si care a demarat impreuna cu noi realizarea lui),
sulzerul_0733 (pentru informatiile pe care ni le-a oferit si pe care nu le-am gasit prin bibliotecile pe unde am ublat) si de ce nu, chiar pe
zofei.2006 care o perioada a fost alaturi de noi (pana a inceput sa aleaga intriga si comportamentul neadecvat), iar la final ma las pe mine, autorul acestui serial, pentru care am alergat alaturi de echipa mea prin noptile inghetate dar si prin biblioteci pentru a cauta si compila informatii greu de gasit si extrem de necesare acestui adevarat puzzle din punct de vedere al informatiilor istorice…
Va doresc o primavara cat mai placuta si plina de vise noi si frumoase!
Acest serial este dedicat tuturor celor care apreciaza cu adevarat calea ferata...