De astazi reluam serialul nostru, care intra deja in cel de-al treilea sezon de publicare. Asadar, aventura continua, prin locuri in care putini pasionati au reusit sa ajunga, si mai ales intr-o atmosfera de noapte inghetata plina de povesti frumoase…
Pentru ca am iesit din cercul
Liniei de Centura a Bucurestiului, vom incepe sa exploram restul statiilor interioare ale
Complexului Feroviar Bucuresti, cel mai mare din tara, cu celelalte statii interioare acestuia, pe care le veti descoperi in acest nou sezon.
Bucuresti Cotroceni
- Cladirea statiei CF Bucuresti Cotroceni / Foto: Daniel
Putini stiu ca in spatele supermarket-ului Cora Lujerului, se afla una din garile Bucurestiului. A fost una din garile relativ recente din Bucuresti, Infiintata la
1 ianuarie 1960 (constructie inceputa in 1959) odata cu desfintarea la 13 decembrie 1960 a fostei gari Regale Cotroceni (Halta Cotroceni) devenita ulterior
Halta Palatul Pionierilor (pana la desfiintare). Inca de la infiintare aceasta a fost destinata aproape exclusiv traficului de marfa ca statie industriala, cateva trenuri de persoane pentru angajatii CFR pe relatia Videle – Rosiori, fiind semnalate ocazional pana in anul 1977 (chiar daca ele nu apar in mersurile de tren din trecut). Din anul 2012 Bucuresti Cotroceni a decazut la rangul de antestatie a statiei Bucuresti Vest.
Nu am gasit informatii referitoare la numarul de linii pe care l-a avut la infintare, insa, dupa observatiile facute pe teren este posibil sa fi avut pana la sapte linii.
Insa, acest subiect l-am dezvoltat mai pe larg in trecut, si
acolo veti gasi mai multe informatii. Haideti sa ne plimbam prin Bucuresti Cotroceni intr-o noapte geroasa de ianuarie din anul 2012.
- Peronul si linia 1 a statiei nu se mai vad. Totul e alb... / Foto: Daniel
Peronul fostei linii 1 abatuta este ingropat sub cei cativa zeci de centimetri de zapada ce ascund povesti din trecutul nu foarte indepartat al acesteia. Dinspre fostul capat X al statiei (spre zona Lujerului), antena inalta ce folosea odinioara la comunicatii, inca mai strajuie in noapte cladirea rece si stinghera din mijlocul pustiului alb…
- Cladirea antestatiei vazuta de la actuala linie 2 directa / Foto: Daniel
O lumina puternica razbate dintre coloanele porticului modest al fostului birou de miscare al statiei. In directie opusa, cele doua linii ramase in gara, converg catre partea mai “calda” si mai luminoasa a zonei “Lujerului”. Tot in aceasta zona, undeva pierdut in departarea alba si rece, apare silueta micii cladiri ce adapostea candva un cantar pentru vagoanele de marfa…
- Porticul inghetat al fostului birou de miscare / Foto: Daniel
- Panorama a liniilor statiei in directia X (Bucuresti Vest) aproape de fosta abatuta ce trecea prin Tunelul Lujerului / Foto: Daniel
- Spre capatul X in departare pe partea dreapta se observa silueta micii cladiri a fostei instalatii de cantarire a vagoanelor de marfa / Foto: Daniel
Luna rece “topeste” fantomele trenurilor care fie tranzitau sau plecau de la peronul fostei linii 1 abatuta, fie asteptau ordinele de circulatie pentru a pleca in noptile reci de odinioara… Felinarele “obosite” ce au stat de veghe zeci de ani, acum stinse, lasa locul unei lumini calde insa destul de “inghetata” a Lunii ce naste forme si naluci in noaptea hibernala.
- Luna rece 'topeste' fantomele inghetate ale trenurilor ce treceau candva pe langa peronul liniei 1. / Foto: Daniel
- Peronul fostei linii 1 abatuta si felinarele lui stinse in noaptea rece iluminata numai de luna rece / Foto: Daniel
- Ne departam usor de cladirea fostei gari Bucuresti Cotroceni / Foto: Daniel
Ne departam incet prin zapada inghetata, de cladirea fostei statii Bucuresti Cotroceni, pe care o lasam in urma cu tot cu nalucile si povestile ei de iarna…
- Panorama a statiei Bucuresti Cotroceni dinspre fostul capat Y al statiei / Foto: Daniel
- Catre fostul capat Y al statiei cele doua linii ramase 'dorm' neatinse sub zapada / Foto: Daniel
Undeva in capatul opus al statiei (fostul cap Y) apare din noaptea rece si alba cladirea modesta a unei foste grupe tehnice de unde se racordau linii catre ceea ce a fost canalul de revizie a locomotivelor si catre fosta ILF “Militari”.
- Undeva in stanga spre capatul Y, in spatele vegetatiei 'feroviare' incremenita de frig, se afla un canal tehnic pentru locomotive... / Foto: Daniel
- Catre capatul Y in stanga se observa o fosta anexa a micii grupe tehnice de unde se racorda abatuta catre fostul ILF 'Militari' / Foto: Daniel
Undeva mai sus, bine incalzita si iluminata, apare celebra
Incinta 4 CET Grozavesti pregatita pentru a primi un nou transport de pacura de pe liniile acoperite de zapada.
- Spre capatul Y se observa Incinta 4 CET Grozavesti in asteptarea vreunui convoi cu pacura, 'calda' in noaptea rece / Foto: Daniel
O lume se stinge in zona Cotroceni, cu tot cu povestile ei, cu oamenii care candva infruntau frigul, viscolul si oboseala pentru a-si face meseria in vremurile in care din toate partile, abatutele statiei pulsau de activitate, alimentand calea ferata cu zeci de garnituri pe zi ce plecau spre toate colturile tarii.
- Panorama a cladirii anestatiei Bucuresti Cotroceni in noaptea rece / Foto: Daniel
Dincolo de aceasta lume apusa, o noua lume se ridica, cea a magazinelor uriase bine luminate si colorate, fara “suflet” in contrast cu ceea ce a fost candva acest complex feroviar industrial din inima Bucurestiului…
- In departare catre Razoare se vede silueta luminata a unui centru comercial modern ce a luat locul 'povestilor feroviare' din zona Cotroceni... / Foto: Daniel
De aici, mergem mai departe catre o alta gara interioara a Complexului Bucuresti, si ea cu povestile ei inghetate...
Bucurestii Noi (fosta Marele Voievod Mihai si 16 Februarie).
- Statia C.F. Bucurestii Noi / Foto: Daniel
Inaugurata la
12.03.1944, ca statie a
magistralei 900 (apropiata de finalizare la acea data) amplasata la km 7+910. A fost denumita initial “
Marele Voievod Mihai” pentru ca dupa
1947 sa devina
16 Februarie. A fost redenumita
Bucurestii Noi dupa anul
1991.
- Cele sapte linii ale statiei vazute din partea opusa cladirilor acesteia / Foto: Daniel
La infiintare a avut un numar de sase linii cu o lungime de 839m. Astazi statia detine un numar de
sapte linii (doua directe si cinci abatute) cu aceeasi lungime medie, cu exceptia ultimilor doua linii ceva mai scurte si neelectrificate. De aici se racordau un numar de opt linii industriale construite intre anii 1977 – 1982, astazi partial desfiintate, sau abandonate.
- Liniile statiei vazute de la peronul 1 al acesteia, catre Bucuresti / Foto: Daniel
Dotarile statiei. In materie de siguranta circulatiei, statia a avut instalatii de tip CEM (centralizare mecanica) inca de la infiintare (1944) primind in anul 1972 instalatii de tip CED CR3.
- Semnalele de iesire ale liniilor 6 si 7 cap Y / Foto: Daniel
Astfel, statia a fost inzestrata la infiintare cu o cladire principala in care erau adapostite o sala de asteptare, o casa de bilete, grup sanitar si birou de miscare. Astazi, in aceasta cladire isi are sediul si postul de politie “Transporturi Feroviare” al statiei Bucurestii Noi.
- Cladirea vechii statii in care isi are sediul si postul de politie TF al garii / Foto: Daniel
- Vechea cladire a statiei vazuta din spate / Foto: Daniel
O alta anexa (aflata in dreapta cladirii principale cum privim dinspre linii) adapostea locuinte de serviciu ale personalului statiei, cu o mica gospodarie (astazi in proprietate privata sau chirie), dupa modelul tip al anului 1942 realizat de catre
Directia Lucrarilor Noi, care din anul
1941 a continuat constructia actualei magistrale 900 (Bucuresti – Craiova – Timisoara)inceputa inca din anul
1915 si inaugurata oficial la
23 august 1947. De asemenea, la linia 7 a existat si o rampa de incarcare/descarcare marfuri cu magazie, astazi disparuta.
- Locuintele de serviciu ale angajatilor statiei, astazi aflate in proprietatea lor / Foto: Daniel
- Ultimele doua abatute neelectrificate catre capatul Y al statiei / Foto: Daniel
In anul
1972, odata cu modernizarea
Magistralei 900, s-a construit noua cladire a statiei, ce adaposteste instalatiile de tip CED precum si biroul de miscare al statiei, un punct de informare si vanzare bilete dar si toalete publice.
- Cladirea SCB-urilor si a biroului de miscare / Foto: Daniel
- Fatada dinspre linii a cladirii noi a statiei / Foto: Daniel
- Fatada din spate a cladirii noi / Foto: Daniel
- Laterala nordica a noii cladiri, urcate pe o 'movila' de zapada / Foto: Daniel
- Zapada groasa e brazdata de o carare din spatele garii, ce desparte vechea gara de noua cladire / Foto: Daniel
Haideti sa exploram putin si capetele acestei statii, intr-o noapte inghetata de la sfarsitul lui ianuarie 2012. Sa dam o tura si in capatul Y al statiei, cel dinspre Bucuresti Nord.
- Cele sapte linii ale statiei vazute catre capatul Y al acesteia / Foto: Daniel
- Semnalele de iesire din capatul Y al statiei (catre Bucuresti Nord) / Foto: Daniel
La final, cateva imagini din capatul opus, capatul X catre Craiova, via Chiajna, statie pe care am vizitat-o intr-o alta noapte inghetata pe la inceputul aventurilor noastre nocturne.
- Liniile din capatul X al statiei (catre Craiova via Chiajna) / Foto: Daniel
- Semnalele de iesire din directia X a magistralei 900 / Foto: Daniel
Va asteptam in continuare alaturi de noi in aceasta aventura nocturna prin intermediul careia veti descoperi locuri in care in mod sigur nu ati mai ajuns. Cine stie ce alta statie urmeaza... Veti afla doar urmarind acest serial.
- Lasam in urma si Bucurestii Noi... / Foto: Daniel
Echipa: Daniel (fotografii si documentare), Trifu22 (conducator auto si documentare), zimbrulcarpatin (alaturi de noi), zofei.2006 (scandalagiu si rupator de trepiede)