Asa dupa cum am promis, mergem mai departe cu partea a treia a acestei prezentari ale garilor Complexului Feroviar Bucuresti pe noapte, cu zapada...
Gara Voluntari
- Vechea gara Constantin David, astazi Voluntari / Foto: Daniel
Anul inaugurarii statiei din pacate nu l-am putut afla, deoarece literatura de specialitate nu ofera cine stie ce informatii referitoare la multe din garile de pe Centura. Insa, toate garile de pe centura au la baza foste statii militare ce deserveau vechea Linie a Forturilor. La ora actuala fostele statii militare ale forturilor fie au ramas in incinta unor unitatti militare (o parte desfiintate) fie au fost demolate sau transformate. Din pacate cei de la Infrastructura S.A. nu au putut sa ne lamureasca prea mult in aceasta privinta. Raspunsul primit de catre Zofei din partea celor de la “Infra” a fost ceva de genul: “
Du-te la Muzeul CFR”, de unde Ing. Mircea Dorobantu iti recomanda cu caldura “
Mica monografie…” a lui Radu Bellu, o lucrare plina de lacune si erori grave in privinta istoriei feroviare… Gurile rele spun ca multe din documentele de arhiva de patrimoniu ale CFR au sfarsit arse, ori aruncate la gunoi, sau vandute pe la diversi colectionari de amintiri feroviare…
- Spatele vechii cladiri a statiei Constantin David, azi Voluntari / Foto: Daniel
Asadar Statia Voluntari la fel ca celelate ale Centurii Mari a Bucurestiului isi gasesc originea undeva prin anul 1889 odata cu finalizarea lucrarilor la sistemul de fortificatii al Bucurestiului. Pana pe la inceputul anilor 1990 (posibil dupa anul 1992) statia a purtat denumirea de Constanin David. Ulterior a fost redenumita in Voluntari pana in ziua de astazi.
- Fosta cladire a statiei Voluntari si linile sale / Foto: Daniel
Statia pare a fi realizata in primii ani de dupa Cel de-al Doilea Razboi Mondial. Cea mai veche mentionare a ei pe care am gasit-o prin documentele de arhiva dateaza din anul 1956, unde apare cu denumirea de
Constantin David, codul 100 4 5 cu numarul de ordine 05 pe sectia de circulatie 46.
- Imagine de ansamblu a liniilor inghetate si inzapezite ale statiei Voluntari catre capatul X / Foto: Daniel
Insa, dupa constructia cladirii vechi a statiei, putem aproxima ca a fost inaugurata undeva pe la finele anilor ’40. Dupa anul 1951 s-au refolosit vechile linii si statii ale forturilor, un proces indelungat in urma caruia este posibil ca si aceasta statie sa fi fost redata circulatiei.
- Noua cladire a SCB-urilor in spatele brazilor incarcati de nea. / Foto: Daniel
Statia detine 7 linii cu o lungime medie de circa 750m. Primele 5 linii ale statiei sunt electrificate. De aici se racordeaza si o linie industriala catre un siloz, in lungime de 500m, construita pe la finele anilor 1970.
- In departare semnalele de iesire in directia X a statiei arata ca sectia este inchisa... / Foto: Daniel
Intre anii 1970-1972 odata cu dublarea liniei de la Otopeni la Constantin David si realizarea racordului catre Pasarea, se realizeaza si o grupa de primire dupa capatul X al statiei, cu un numar de 5 linii cu o lungime de 400m, dat in exploatare in anul 1972, pentru traficul de marfuri. Tot din aceasta grupa se racorda o linie industriala catre o unitate economica desfiintata astazi, si cel mai important, de aici pleaca si racordul cu Gara Pantelimon.
- Spre capatul X al statiei - in dreapta vechea cladire / Foto: Daniel
Centralizarea electrodinamica a statiilor a fost un proces inceput in anul 1962 si terminat in anul 1972. Tot atunci in statia Constantin David s-a introdus BLA-ul si instalatia de autostop. In 1972 statia a primit noua cladire a CED-urilor.
- Fatada cladirii SCB-urilor / Foto: Daniel
- Biroul de miscare al statiei Voluntari / Foto: Daniel
- Spatele noii cladiri. / Foto: Daniel
- Sala releelor de la etaj. / Foto: Daniel
- Cele doua cladiri ale statiei Voluntari vazute din spate / Foto: Daniel
In anul 1977 se electrifica si sectorul de nord al centurii capitalei intre garile Chiajna si Dudesti – Cioplea, inclusiv statia Constantin David.
- Catre capatul Y al statiei. / Foto: Daniel
- Primele 5 linii electrificate si catenara in directia Y a liniei de Centura. In plan indepartat semnalele de iesire ale statiei. / Foto: Daniel
- Zapada a inghitit liniile catre Otopeni... / Foto: Daniel
- Candva o cladire de gara... /Foto: Daniel
Gara Otopeni
- Cladirea si anexele Garii Otopeni vazute dinspre Soseaua de Centura / Foto: Daniel
Cladirea veche este posibil sa fi fost construita pe la finele anilor ’40 ale secolului trecut. Despre data infiintarii statiei nu am gasit informatii precise, la fel ca in cazul statiei Voluntari. Nici numarul initial de linii nu am reusit sa-l aflam. Aceasta cladire este una “tip” similara cu cladirile altor cateva statii de pe Linia de Centura.
- Cele trei cladiri ale Statiei Otopeni / Foto: Daniel
In “
Indexul alfabetic al statiilor” din anul 1956, statia Otopeni apare cu codul 100 4 2, pe sectia de circulatie cu numarul 46. Numarul de ordine al statiei era 02, asadar a doua de pe aceasta sectie.
- Fosta cladire a Garii Otopeni vazuta dinspre Soseaua de Centura (29.12.2010) / Foto: Daniel
Astazi, in statia de
C.F. Otopeni, aflata in apropierea fostului fort cu acelasi nume (astazi unitate militara), mai gasim vechea cladire de calatori a statiei, cu un W.C. public, alei cu gard viu, vechi stalpi de iluminatie si urme ale dotarilor specifice, precum si o noua cladire a statiei ce adaposteste releele SCB precum si Biroul de Miscare, undeva la parterul cladirii, constructie adaugata in anul 1972, odata cu dotarea sectiei cu instalatii de tip CED, BLA si instalatie de autostop.
- Cladirea ce adaposteste Biroul de Miscare si instalatiile SCB / Foto: Daniel
- Spatele cladirii SCB-urilor / Foto: Daniel
- Cladirea SCB-urior inaugurata in anul 1972 in prim plan. / Foto: Daniel
Statia detine un numar de 7 linii, dintre care 4 electrificate, iar a saptea desfiintata. Lungimea lor este de 750 de metri.
- Liniile statiei Otopeni in directia X catre Voluntari. / Foto: Daniel
- De la peronul liniei I a Garii Otopeni in directia X / Foto: Daniel
- Liniile inzapezite ale Otopeniului in directia Y a liniei. / Foto: Daniel
- Tot in directia Y catre Mogosoaia, se inalta un nou pod rutier. / Foto: Daniel
In anul 1998 vechea cladire de calatori a Garii Otopeni a fost desfiintata si transformata in locuinte de serviciu, vandute ulterior locatarilor. In 2008 in urma demararii programului de fluidizare a traficului rutier pe soseaua de centura a capitalei, cladirea a trecut in prorietatea CNADR, locatarii fiind expropriati si despagubiti iar terenul aferent a fost declarat de utilitate publica. La inceputul anului trecut, porticul vechii cladiri fost demolat pentru a face loc noilor benzi de circulatie ale soselei de centura din zona.
- Fosta cladire a Garii Otopeni dezafectata in 2008 / Foto: Daniel
- Spatele cladirii vechi a Garii Otopeni. / Foto: Daniel
- W.C.-ul statiei, una din anexele vechi ale statiei ramasa inca in picioare / Foto: Daniel
- Noua cladire a statiei vazuta dinspre linii. / Foto: Daniel
- Dincolo de semnalele din capatul Y al statiei semnalele de iesire indica linie inchisa / Foto: Daniel
La data realizarii acestor fotografii, circulatia intre Otopeni si Mogosoaia era inchisa, din cauza construirii unui nou pod rutier de supratraversare a liniilor de centura in zona. Semnalele indicau culoarea rosie in ambele capete ale statiei, deoarece aceasta portiune a fost inchisa circulatiei. Astazi, catenara de sub noul pod a fost refacuta, insa nu si pe tot traseul liniilor, care au fost burate pe tot cuprinsul parcursului, de la Mogosoaia pana la Voluntari. La inceputul anului 2011 porticul fostei cladiri de calatori a disparut sub lamele buldozerelor pentru a face loc unei noi benzi a Soselei de Centura…
- Porticul fostei gari, astazi disparut... / Foto: Daniel
Gara Mogosoaia
- Gara Mogosoaia / Foto: Daniel
Statia a fost inaugurata la data de 11 Noiembrie 1943, iar lucrarile au debutat in anul 1941 odata cu construirea Magistralei 700. Statia se afla la km 13+075. La infiintare statia avea un numar de 5 linii cu o lungime medie de 280m. Pana in anul 1997 numarul de linii a crescut la 7 linii cu o lungime de 979m. Dupa anul 2005, a ajuns la un numar de 8 linii.
- Semnale de iesire spre capatul X al statiei. / Foto: Daniel
- Catre capatul X al statiei spre Otopeni si Balotesti / Foto: Daniel
- Spre capatul Y / Foto: Daniel
- Semnale de iesire catre Bucuresti pe M700 / Foto: Daniel
Astazi statia are un numar total de 8 linii. De aici se racordeaza doua linii industriale:
ROMPETROL si o a doua catre un viitor parc industrial ce va fi construit in Mogosoaia. Linia 3 este linie directa. Primele 6 linii sunt electrificate, proces realizat in anul 1977. Ultimele doua fac parte din vechea linie a forturilor – o directa si o fosta abatuta. Din cele 6 electrificate, doua pleaca spre Punct Racordare Buciumeni si alte doua spre Gara Otopeni, iar o alta spre BCT.
- Primele trei linii ale statiei vazute catre cladiri in directia Y. / Foto: Daniel
- Cele sase linii electrificate in directia X. / Foto: Daniel
- Panorama a celor 6 linii electrificate catre capatul X / Foto: Daniel
- Semnalele de iesire spre Balotesti si Otopeni. / Foto: Daniel
- Peronul liniei I catre Biroul de Miscare / Foto: Daniel
Inca de la inaugurare, statia a fost dotata cu cladire de calatori, Birou de Miscare, cabine acari, locuinte de serviciu, coloane hidraulice si elevator de carbuni, etc. A fost dotata de asemenea cu instalatii de tip MORSE ce au functionat pana in anul 1960 cand au fost inlocuite cu instalatii telefonice pentru linii libere, instalatii de asigurare a macazelor, tablouri cu chei si bloc exterior, semnale tip Banovici. Din anul 1968 s-a trecut la CED – CR3, iar in 1969 instalatii BLAS, urmand ca in 1977 sa primeasca instalatii tip CLA.
- Cladirea SCB-urilor vazuta dinspre linii /Foto: Daniel
- Cladirea noua ce adaposteste la parter Biroul de Miscare / Foto: Daniel
- Cladirea SCB vazuta din spatele garii. / Foto: Daniel
In anul 1956, Gara Mogosoaia apare cu codul 100 5 1, pe sectia cu numarul 16, fiind prima ca numerotare de pe aceasta sectie de circulatie.
- Vechea cladire de calatori / Foto: Daniel
Statia detine fosta cladire de calatori, in care exista un birou al celor de la “Infrastructura” precum si un sediu al Politiei T.F. Alaturi de acestea in anul 1968 s-a ridicat si noua cladire ce adaposteste Biroul de Miscare precum si releele SCB la etaj. Cele doua corpuri de cladire sun unite intre ele de arcade din beton. Undeva la circa 15 metri fata de axul caii ferate intalnim un corp de cladiri ale locuintelor de serviciu, un turn de apa, precum si o fantana.
- Cladirile inghetate vazute din spatele garii / Foto: Daniel
- Fantana aflata in fata locuintelor de serviciu / Foto: Daniel
- La minus 24 de grade... / Foto: Daniel
- Incremenire... / Foto: Daniel
- Locuinte de serviciu si turn de apa in spatele garii la circa 15 m de axul caii ferate / Foto: Daniel
- La Politie e lumina... / Foto: Daniel
- Nu se mai aud decat instalatiile SCB si suieratul vantului rece... / Foto: Daniel
- Fantana amenajata in anul 1941 / Foto: Daniel
Aici se incheie si cea de-a treia parte a incurisunii noastre nocturne. De azi inainte tot acest subiect este dedicat memoriei unchiului meu Victor, care a plecat recent dintre noi, mult prea devreme... Dumnezeu sa-l odihneasca in pace...
Echipa: Daniel (fotografii de noapte, documentatie), zofei.2006 (documentatie), Trifu22 (conducator auto).