Gara Centrală din Oradea a început să fie construită la 27 mai 1857 în prezenţa împăratului Franz Josef al Austriei şi a soţiei sale Elisabeta de Wittelsbach (Sissy). În vara anului 1901 s-a modificat şi clădirea iniţială. S-au amenajat două săli de aşteptare, un restaurant si holul central cu ghişeele de bilete iar in anul 1902 constructia a fost finalizata
Încă de la sfârşitul veacului al XIX-lea, Oradea a avut alte două gări în afară de cea centrală, anume Gara Velenţa (actuala Oradea-Est) care a servit tot mai mult ca triaj pentru traficul de marfă, şi Gara Ioşia .
Asa arata gara initiala din Oradea imediat dupa finalizare:
Primele dorinţe ale orădenilor de a avea acces la linia ferată au fost exprimate clar încă în luna iunie 1849, atunci când consiliul local al Oradei, într-una din şedinţele sale, a cerut printr-un memorandum, de la ministerul de resort, ca linia ferată Pesta-Cluj ce urma să fie construită, să treacă şi prin Oradea. Spre avantajul orădenilor a fost faptul că linia dreaptă ce unea Pesta de Cluj trecea prin Oradea. Totuşi, a mai trebuit să treacă aproape un deceniu până la realizarea proiectului.
Gara Mare din Oradea a fost construită în 1868-1870 şi cuprindea, la început, corpul central în care se află azi biroul de mişcare, sălile de aşteptare, holul cu casele de eliberare a biletelor şi restaurantul. Ridicarea ei era legată de un plan mai larg care prevedea legarea printr-o cale ferată cele două capitale: Bucureşti şi Budapesta, din care prima etapă a fost realizarea tronsonului până în localitatea braşoveană Timişu de Sus (Vama Timiş), ultima localitate din Imperiul Austro-Ungar pe acest traseu.
ÃŽn 1913 gara Oradea a inregistrat un numar record de calatori care au coborat sau au urcat in aceasta gara.
Deşi, de-a lungul anilor, volumetria clădirii s-a păstrat, totuşi în cursul repetatelor renovări, o serie întreagă din elemente decorative neoromantice iniţiale s-au pierdut.
Aici e actuala gara Oradea :