Troleibuzul a aparut la Iasi in anul 1985, dar primele proiecte de introducere a lui dateaza cu aproape 40 ani in urma.
La 19 Decembrie 1947, cotidianul Opinia, probabil viitorul si pe urma fostul Flacara Iasului, a publicat un articol despre planurile introducerii troleibuzului, idee sustinuta de directorul de atunci al unitatii de transport urban in comun (nu stiu ce denumire purta aceasta in 1947), ing. Petru Nazarenco. Desi situatia tramvaielor era foarte grea datorita razboiului si urmarilor sale, acest proiect era si el imposibil de realizat in acel moment.
In 1954 s-a facut un nou plan, prin care dorea inlocuirea tramvaielor cu troleibuze pana in 1980 si extinderea transportului cu autobuze. Din fericire, solutia nu a fost adoptata.
Dupa 1983, la Iasi disparea aproape complet transportul urban in comun cu autobuze, ramanand doar linii exterioare si putine curse de tipul "conventiilor".
Transportul electric a cucerit atunci orasul, dar exploatarea tramvaielor se facea in conditii grele, datorita problemelor in exploatarea tramvaielor Timis, ceea ce din fericire a salvat tramvaiele V56/8, dar a condus la suprasolicitarea tramvaielor Tatra.
In 1983, Consiliul de Stat pentru Planificare a cerut la 12 IJTL-uri sa intocmeasca planuri pentru introducerea de troleibuze. Printre ele se afla si IJTL Iasi. Regia a intocmit un plan care viza introducerea troleibuzului pe traseul Pacurari-Centru-Tudor Vladimirescu, o zona cel putin intre Pacurari si Tg.Cucului neacoperita de tramvai si nici de autobuz, tinand cont de conditii. Autobaza avea spatiu suficient de garare, iar personalul a fost convertit dintre soferii de autobuze.
Planurile ulterioare prevedeau un total de 8 trasee de troleibuze in Iasi, cu 41 km lungime, 3 statii de redresare si un total de 120 troleibuze, livrate intreprinderea Autobuzul.
La data de 1 mai 1985 se da in exploadare prima linie de troleibuze din Iasi, pe traseul Pacurari- Piata Independentei (astazi Piata Mihai Eminescu), urmând Soseaua Pacurari. Acest prim traseu de troleibuze din Iasi purta numarul 41.
La scurt timp este data in exploadare si linia de troleibuze 45, pe traseul Pacurari- Soseaua Pacurari- Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Bdul. Independentei- Strada Sararie- Targu Cucu- Strada Elena Doamna- Actualul Hotel Europa- Strada Elena Doamna- Bucsinescu- Bdul. Tudor Vladimirescu- cap linie Tudor Vladimirescu (in zona caminelor studentesti)- pod peste Bahlui- Garaj troleibuze Tudor Vladimirescu.
In aceeasi perioada se intentiona introducerea troleibuzului din Tudor Vladimirescu pana la Tomesti si din Pacurari pana la Antibiotice. Aceste planuri aveau termen de punere in functiune in 1986, dar nu au fost realizate. Proiectele mai prevedeau si liniile realizate mai tarziu: linia spre CUG (bd. Poitiers, fost Manta Rosie), linia P. Dacia - CUG si linia spre CUG II.
In anul 1985 au fost aduse primele troleibuze in Iasi, in numar de 12 bucati, urmate in anul 1986 de alte 4 troleibuze. Toate erau de tipul DAC-117-E si/sau DAC-217-E.
In anul 1986 reteaua de troleibuze din Iasi este extinsa pe urmatoarele strazi:
-Actualul Hotel Europa- Strada Anastasie Panu- Pallatul Culturii- Strada Palat- Podul Ros- Soseaua Nicolina- CUG 1
-Splai Bahlui Mal Drept- Bdul. Primaverii- Intersectia Tesatura- Bdul. Primaverii- Intersectia Cotnari- Bdul. Socola- Pasajul peste calea ferata- Soseaua Bucium (pana la Hanul 3 sarmale),
-Bdul. Poitiers- pasajul peste calea ferata- capatul CUG 1- Soseaua Nicolina- Capatul CUG 2 (Astazi Tehnopolis)
-Piata Dacia- Strada Tabacului- Intersectia Zimbru- Soseaua Nationala- Bdul. Alexandru cel Bun- pod peste Bahlui- Strada Cerna- Strada Pantelimon Halipa- Strada Bradului- Strada Libertatii- Bdul. Poitiers- capat CUG 1
Constructia retelei de troleibuze pe aceste strazi a permis darea in exploadare in 1986 si a urmatoarelor linii de troleibuze in Iasi:
-46 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- Bucium
-43 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- CUG 1
-44 Piata Dacia- CUG 1- CUG 2 (Tehnopolis)
-42 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- CUG 1- CUG 2 (Tehnopolis)
Tot in anul 1986 (la începutul anului) linia de troleibuze 41 (Pacurari- Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu) este desfiintata, deoarece dubla o parte din linia 45. De asemenea, un alt motiv al desfiintarii liniei 41 in anul 1986, a fost si acela ca macazul de intoarcere a troleibuzelor de pe linia 41 (din Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu) a trebuit sa fie demontat, pentru montarea acolo a macazelor de intoarcere pentru liniile 43, 46 si 42.
In anul 1986 mai sunt aduse si alte troleibuze in Iasi, intre care si 4 troleibuze Roman-112-E (pentru transport marfa!) de la ITB, si 6 troleibuze de accelasi tip de la IJTL Constanta.
In 1987 mai sunt aduse 11 troleibuze tip DAC-117-E, urmate in 1988 de alte doua (probabil de la ITB).
In 1989 existau un numar de 11 statii de redresare dintre care doar una era insa dedicata exlusiv troleibuzelor, restul alimentand si reteaua de tramvai.
In 1989 a fost prima data cand parcul de troleibuze s-a redus, asta demonstrand conditiile grele de exploatare, dar si calitatea vehiculelor din acea perioada.
Va urma!
Sursa- forum Transira.