Dupa anul 1990, in Moscova a aparut o problema legata de pretul ridicat al autobuzelor Ikarus si de inchiderea liniei fabricii LIAZ. Initial, s-a decis construirea unor autobuze din categoria "3 axe" (14-15 m lungime, gen MAZ 107), acestea avand o capacitate mai mare decat cea a autobuzelor standard. Fabrica urma sa fie amplasata pe teritoriul garajului 5 din Moscova. Nu s-au inteles si atunci, s-a recurs la o solutie radicala. Clonand un model de LIAZ standard (daca bine stiu, e modelul 677), atelierele feroviare SVARZ din Moscova au construit un autobuz articulat lung de aproape 18 m: SVARZ 6240 . Prototipul a fost fabricat in 1993, dar aspectul lui te trimite cu gandul la anii 80. Motorul (fabricat la uzinele Altai din Ishinbaisk) era asezat la mijloc, intre axele A si B iar axa C avea roti duble. capacitatea de transport era remarcabila: 38 locuri pe scaune si 204 in picioare. testele au fost trecute cu succes iar autobuzul a intrat in dotarea garajelor 5 si 13 din Moscova, fiind prezent chiar si la o expozitie. In 1995 sau 1996, SVARZ a incetat fabricarea autobuzului respectiv pe motiv ca... respectiva fabrica e una de vagoane Laughing Desi spun ca e fabrica de vagoane, totusi au modernizat troleibuzele IK 283 T. Intre timp, in alta parte a Rusiei, uzinele din Iahrom au fabricat un autobuz aproape identic cu SVARZ 6240 si anume IAZ 6211 (IAZ insemnand Iahromskii Avto Zavod). Difera, insa, motorizarea. Daca SVARZ 6240 avea motor autohton, IAZ 6211 avea motor RABA. La teste, nu s-a descurcat cu nimic mai bine decat SVARZ 6240. Ba mai mult, la una din probe, s-a stricat transmisia (cred ca s-a rupt cardanul, dar nu sunt sigur). Cert este ca, in urma problemelor aparute, autobuzele respective sunt in conservare asteptand "un al doilea plaman" (expresia apartine celui care a scris despre autobuzul respectiv)
Ca sa vezi autobuzul respectiv trebuie safaci urmatoarele:
1 Scrii bus.ruz.net. Gooogle iti va da o singura adresa. nu te speria de literele rusesti, scrie si in engleza Moscow bus
2 dai click acolo si iti va aparea o imagine neclara cu un autobuz foarte vechi: este un LIAZ 677 (eu am gresit cand am spus ca SVARZ-ul s-a clonat dupa 677). Cand pui mousul pe imaginea respectiva, ea devine clara si dai click pe ea. Iti va aparea o imagine care infatiseaza AUTOBUZUL DUPA CARE S-A CLONAT SVARZ-UL, care este LIAZ 5256.
3 Instanga imaginii vei vedea mai multe coloane orizontale, cea mai de sus fiind alba, restul fiind galbene. dai click pe a cincea coloana , de sus (a patra galbena, cea care incepe cu litera A) si o sa-ti apare un tabel cu toate autobuzele care au circulat si mai circula in Moscova.
4 Cand ai ajuns la tabel, vei vedea la inceput o serie de vechituri. Sunt autobuzele retrase din circulatie. Autobuzul AC 1 este, de fapt SVARZ 6240. da click pe imagine si, in cadrul textului pe care l-am rezumat mai sus, vei vedea diverse imagini cu autobuzul respectiv. Noroc cu bunica mea care a predat rusa la politehnica. Si ea a ras cand a aflat ca s-a dezintegrat transmisia. Daca te duci mai jos pe tabel, vei vedea si autobuzul IAZ 6211 care, insa, figureaza la sectiunea autobuzelor in circulatie, desi se afla in conservare
http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/ruotsi ... 802_01.jpg
Sursa:www.tramclub.ro