Multumind domnului Dan Raduca pentru postul de reprezentant primit al Forumului Railnet pe directiva METROREX as dori sa incep prin a scrie cateva detalii principale despre Trenurile de metrou din Bucuresti.
Incepem odata cu deschiderea usilor pentru calatori la metrou. In anul 1977 pe la sfarsitul lucrarilor la prima magistrala de metrou Semanatoarea(Petrache Poenaru actuala)-Timpuri Noi.. Au fost create REM-urile IVA(Intreprinderea de Vagoane Arad) si ulterior montate la ASTRA Arad. In zilele noastre le putem recunoaste pe unele dintre ele dupa o "Gaura" (scobitura mai bine zis) in bot deasupra farurilor. Iar TOVARASUL CEAUSESCU vazand ca metroul ajunsese la apogeu a mai creat un lot
de REM-uri (015-150) cele cu schema galbena mai exact. Pe la jumatatea anilor 80 cand a venit criza din lipsa uneltelor si in primul rand a vopselei Galbene a fost decis sa ne reintoarcem la schema de vopsire Rosu aprins-Gri..
Acum cateva date despre IVE:
Rama Electrica de Metrou (REM) este formata din doua vagoane cuplate permanent. Ea are la cele doua capete cabine functionale.Ca si la BM-uri vom vorbi la sfarsit de "Linia a Treia".
Trenul Electric de Metrou (TEM) poate fi format din una, doua sau trei REM, ce pot fi conduse printr-o comanda unica din postul de conducere ocupat. Pentru a permite cuplarea si decuplarea usoara a unitatilor, acestea sunt prevazute la capete cu cuple automate de tipul Scharffenberg, care asigura simultan legatura din punct de vedere mecanic, pneumatic si electric.
Caracteristicile tehnice ale Ramei Electrice de Metrou (ansamblul de 2 vagoane):
Lungimea peste cuple: 38.000 mm
Latimea maxima: 3.100 mm
Inaltimea maxima de la NSS: 3.600 mm
Inaltimea podelei de la NSS: 1.165 mm
Ecartament: 1435 mm
Greutatea la gol: 72 tone
Locuri pe scaune: 68
Locuri in picioare la 4 cal/mp: 166
Locuri in picioare la 8 cal/mp: 264
Tensiunea de alimentare: 750 Vcc (-30%, +20%)
Puterea uniorara pentru tractiune: 4 x 215 kW
Actionare cu controler cu pornire serie-paralel si franare cu excitatie separate autocompresata
Tensiunea de comanda: 110 Vcc +20% si 24 Vcc +20%
Acceleratia maxima la demaraj: 1,3 m/s²
Acceleratia medie la demaraj: 1,3 m/s²
Acceleratia maxima la franarea de urgenta: 2,0 m/s²
Sistem de comanda autoamata a pornirii si franarii ramei: SACVAM
Franarea de serviciu: electro-dinamica / cu comutare automata pe sistemul eletro-pneumatic
Franarea in stationare: cu resort
Franarea de urgenta: pneumatica la care se suprapune frana cu resort, cu exceptia franei electrice
Viteza maxima: 100 km/h
Viteza maxima admisa in circulatie: 80 km/h [In zilelel noastre circula cu maxim 65KM/h din cauza franarii care este imposibila pentru o intrare cu 55 KM/h viteza maxima admisa in orice statie facand exceptie Eroilor LINIA 3, Piata Victoriei 1(M2)].
BOMBARDIER MOVIA 346
Incepand cu anul 2001 a fost facut un contract cu BOMBARDIER TRANSPORTATION si ELECTROPUTERE CRAIOVA pentru a aduce o transa de 36 DE REM-uri a 3 vagoane formand cele 18 TEM-uri din ziua de azi cu nume de flori..Poate va intrebati de ce am spun 36 de REM-uri... Deoarece ele asa au fost montate si aduse.. Cand fac RG-ul in linia 1 a DEPOULUI SUBTERAN BERCENI sunt puse cate 3 vagoane de exemplu REM-ul 1001 DALIA care este format din 3 vagoane fiind urmat din REM-ul 2001 DALIA care este format la randul ei tot din 3 vagoane...
O sa incep prin a va arata prima transa de BM-uri mai explicit cele cu flori:
1001 & 2001: Dalia
1002 & 2002: Narcisa
1003 & 2003: Camelia
1004 & 2004: Zambila
1005 & 2005: Violeta
1006 & 2006: Margareta
1007 & 2007: Bujorul
1008 & 2008: Crizantema
1009 & 2009: Crăița
1010 & 2010: Crinul
1011 & 2011: Iasomia
1012 & 2012: Frezia
1013 & 2013: Irisul
1014 & 2014: Nufărul
1015 & 2015: Nalba
1016 & 2016: Magnolia
1017 & 2017: Liliacul
1018 & 2018: Gladiola
Apoi urmand a doua transa care a fost facuta cu capitalele UNIUNII EUROPENE..
1101 & 2101: Europa Find chiar EUROPA
1102 & 2102: București (România) Capitala tarii de care apartin aceste rame.
1103 & 2103: Stockholm (Suedia) Si pentru a le arata putin respect celor de la B.T. capitala suediei si orasul unde este situat Bombardier Transportation(B.T.)
1104 & 2104: Berlin (Germania)
1105 & 2105: Londra (Marea Britanie)
1106 & 2106: Paris (Franța)
1107 & 2107: Roma (Italia)
1108 & 2108: Madrid (Spania)
1109 & 2109: Luxemburg (Luxemburg)
1110 & 2110: Bruxelles (Belgia)
1111 & 2111: Viena (Austria)
1112 & 2112: Atena (Grecia)
1113 & 2113: Copenhaga (Danemarca)
1114 & 2114: Budapesta (Ungaria)
1115 & 2115: Praga (Cehia)
1116 & 2116: Varșovia (Polonia)
1117 & 2117: Haga (Olanda)
1118 & 2118: Helsinki (Finlanda)
1119 & 2119: Lisabona (Portugalia)
1120 & 2120: Bratislava (Slovacia)
1121 & 2121: Dublin (Irlanda)
1122 & 2122: Nicosia (Cipru)
1123 & 2123: Talin (Estonia)
1124 & 2124: Riga (Letonia)
1125 & 2125: Vilnius (Lituania)
1126 & 2126: Sofia (Bulgaria)
Un REM de BM format din 3 vagoane avand fiecare obligatia ei R-Remorca care are si postul de conducere
MP- Vagonul al doilea sau cel de langa remorca care are 4 motoare + Pantograf
M-Vagonul de dupa MP care are 4 motoare.
Caracteristicile tehnice ale trenului Bombardier (ansamblu de 6 vagoane):
Lungimea peste cuple: 112.610 mm
Latimea maxima: 3.100 mm
Incarcarea pe osie: 14 tone
Inaltimea maxima de la NSS: 3.460 mm
Inaltimea podelei de la NSS: 1.120 mm
Ecartament: 1435 mm
Greutatea la gol: 173,5 tone
Locuri pe scaune: 216
Locuri in picioare la 4 cal/mp: 984
Locuri in picioare la 8 cal/mp: 2.184
Tensiunea de alimentare: 750 Vcc
Motorizare: 16 motoare asincrone a 125 Kw fiecare
Acceleratia maxima: 1,25 m/s²
Acceleratia la franarea de serviciu: 1,2 m/s²
Deceleratia la franarea de serviciu:1,3 m/s²
Sistem de franare: controlat cu microprocessor, frane cu saboti
Sistemul de propulsive: convertizoare in tehnologie IGBT
un convertizor la doua motoare de tractiune
sistem de control MITRAC
motoare asincrone trifazate
Sisteme auxiliare: 2 convertizoare statice cu incarcator de baterie 400 V CA 50Hz si 110 V CC
2 compresoare tip piston
Viteza maxima: 100 km/h
Viteza maxima admisa in circualtie: 80 km/h
Acum dupa un timp destul de lung asteptat vorbin despre "Linia a Treia". Ea este cea care le da tensiune TEM-urilor..Tensiunea este in jur de 720~750 V CC.
In unele zone ale depourilor de Exploatare TEM unde exista firul de catenara..
Avem aici niste simple date despre semnalizare:
Linie neechipată cu sistem ATP (ex: Eroilor - Industriilor):
Roșu: OPREȘTE fără a depăși semnalul
Roșu intermitent: deplasare cu viteză redusă (5-10 km/h) pentru a putea observa orice obstacol
Galben: Liber cu viteză stabilită (viteza maximă admisă), semnalul următor ordonǎ oprirea
Galben intermitent: Liber cu 20 km/h. ATENȚIE! se schimbă firul de circulație, semnalul următor e pe liber cu viteză redusă
Verde: Liber cu viteză stabilită, semnalul următor e pe liber
Verde intermitent: Liber cu viteză stabilită pe abatere (schimbarea firului de circulație pe macaz), semnalul următor e pe liber
Linie echipată cu sistem ATP (ex: Berceni - Pipera):
Trenuri echipate cu sistem ATP:
Roșu: OPREȘTE fără a depăși semnalul
Roșu + ATP: Liber cu viteză stabilită
Galben: Liber cu viteză stabilită, ATENȚIE! se schimbă firul de circulație
Verde: Liber cu viteză stabilită
Trenuri neechipate cu sistem ATP:
Roșu sau Roșu + ATP: OPREȘTE fără a depăși semnalul
Galben: Liber cu viteză de 20 km/h ATENȚIE! se schimbă firul de circulație
Verde: Liber cu viteză stabilită
Am postat aceste lucruri la cererea unor USER-i de pe acest forum pentru a arata ca sunt informat si sunt demn de a fi Reprezentatul FORUMULUI RAILNET Fata de METROREX