Metroul bucurestean este un subiect care ne-a fascinat intotdeauna, pana intr-acolo incat, in urma cu cativa ani, ne batea gandul sa ne facem mecanici de metrou. Este si un loc plin de povesti si legende urbane. De curand am strans si 15 lucruri pe care nu toata lumea le stie despre metroul bucurestean si v-am spus cine sunt celebritatile din statiile de metrou, iar pe la inceputul anului s-a descoperit si o statie de metrou secreta, pe langa Aparatorii Patriei.
Vazand cat de greu inainteaza lucrarile la metroul din Drumul Taberei, am inceput sa ne intrebam cum s-au desfasurat lucrarile la metroul bucurestean inainte de Revolutie. Am aflat ca:
"Circa 5.000 de specialisti din peste 40 de institute de proiectare, invatamant superior, la care se adauga mii de muncitori cu inalta calificare si specialisti din circa 45 de intreprineri colaboratoare au fost in competitia pentru metroul romanesc."
Mai jos aveti metroul Bucurestean in 10 poze vechi si cateva lucruri foarte interesante despre acesta:
Pe magistrala I s-au excavat 4 milioane de mc de pamant, s-au turnat 900.000 mc de betoane, 420.000 de mp de pereti de rezistenta, dupa cum scria Ilie Tanasache in cartea sa Opţiunea metroul, publicata in 1989. Lucrarile din imagine sunt pentru magistrala II.
In anii '80, clasamentul metrourilor lumii dupa distantele dintre statii era in felul urmator:
1. Moscova – 1.840 m
2. Leningrad – 1.780 m
3. Atlanta – 1.740 m
4. Bucuresti – 1.620 m
5. Boston – 1.540 m
6. Londra – 1.320 m
Daca va intrebati de ce nu s-a construit metrou in Drumul Taberei pe vremea lui Ceausescu, aflati ca era in plan ca Drumul Taberei sa fie legat de Balta Alba printr-o magistrala, dar Ceausescu a preferat sa bage metrou in Militari, pentru ca in Drumul Taberei zicea el ca traiau burgejii.
Contrar asteptarilor, ideea metroului nu i-a apartinut lui Ceausescu, Nicolae Constantinescu, director al Centralei Constructii Cai Ferate (CCCF), spune ca patriarhul Miron Cristea ar fi dat prima indicatie, desemnandu-l pe inginerul Dimitrie Leonida sa faca niste studii.
Cel de-al doilea razboi mondial incetineste planurile inginerului Leonida, pana prin anii ‘50.
Magistrala 2 trebuia sa lege doua puternice platforme industriale: Intreprinderea de masini grele si Platforma Pipera. Traseul masoara 19,2 km si are 14 statii.
Desi demult proiectat si dorit, metroul lui Ceausescu a inceput tot printr-o miscare celebra din mana. Ceausescu ar fi ajuns in primele zile in zona Splai, unde e acum statia Izvor, si a inceput sa le spuna celor din alai ca vrea sa fie "cam de acolo pana acolo intrarea".
Tronsonul 3 a fost pus in functiune pe 19 august 1983 si leaga statiile Eroilor si Industriilor, are o lungime de 8,2 km si atunci avea doar 4 statii.
Dambovita a fost subtraversata de mai multe ori, una dintre cele mai dificile lucrari fiind cea de la Piata Unirii unde a fost nevoie sa se mute efectiv debitul Dambovitei intr-o conducta astfel incat muncitorii sa poata executa statiile suprapuse de la Unirea.
Pe 17 august 1989 se pune in functiune tronsonul 5, al Magistralei I, cuprins intre statiile Gara de Nord si Dristor 2, in lungime de 7,8 km, cu 6 statii.
Metroul bucurestean s-a realizat intr-un ritm de 4 km pe an, mult mai bun decat media inregistrata pe glob, doar metroul din Capitala Mexicului s-a facut mai repede, cu un ritm de 5,5 km pe an.
SURSA - METROPOTAM.RO