Joi,
29 Septembrie 2010 a avut loc, dupa cum stiti, in incinta
Muzeului Cailor Ferate si sediului
CENAFER din Bucuresti, un eveniment de exceptie pentru lumea feroviara din Romania:
Simpozionul Locomotiva Electrica 060EA pentru Caile Ferate Romane. Acesta a fost in fapt un multiplu eveniment ce a cuprins o lansare de carte, o sesiune de discutii dedicate momentelor deja istorice ale inceputului electrificarii feroviare in Romania, lansarea oficiala pe piata a unui model in miniatura scara 1:87 al celebrului prducator italialian
ACME Treni impreuna cu
AF Models Romania, prezentarea unui film si a unei proiectii de fotografii 3D si nu in ultimul rand predarea stafetei de catre feroviarii mai vechi in bransa catre cei mai noi sositi in aceasta lume atat de fascinanta si frumoasa.
Evenimentul a adus laolalta reprezentanti de marca ai domeniului feroviar din Romania, cadre universitare si personalitati ale lumii ingineresti, membri AFER si CENAFER, oameni de afaceri din domeniu si reprezentanti ai unor companii romanesti consacrate de material rulant, reprezentanti ai sindicatelor din domeniu, mecanici, impiegati, reprezentanti de marca ai pietei de modelsism feroviar din Romania si Italia si nu in ultimul rand simpli pasionati feroviari sau modelisti.
Printre invitatii de marca ai acestui eveniment s-au aflat: Daniel Ardelean, Octavian Udriste, Viorel Lucaci, Serban Lacriteanu, Mircea Dorobantu precum si repezentantii oficiali ai firmelor ACME Treni si AF Models. O prezenta la fel de importanta si insolita la acest eveniment, pentru pasionatii de modelele in miniatura a fost si cea a oamenilor care aduc pentru voi cele mai bune si mai frumoase modele de care se bucura toti pasionatii de modelism: Doru Miu si Marius Aureliu reprezentantii firmelor Trennet si Minitechnik.
In jurul orelor 11 sala de la subsolul cladirii din Calea Grivitei, holul de la subsolul cladirii devenise neincapator. Toata lumea astepta cu interes inceperea evenimentului. Odata cu intrarea domnului Mircea Dorobantu,
amfitrionul evenimentului, sala pregatita special a devenit neincapatoare...
Rand pe rand, personalitatile din domeniu au urcat pe podium si au depanat amintiri placute, unii cu lacrimi in ochi, altii cu nostalgie sau cu sperante spre un viitor mai bun, legat de istoricul electrificarii Caii Ferate... Au fost readuse in memoria publicului momentele majore, de la primele incercari si teste asupra locomotivelor ce urmau a fi achizitionate pina la fapte de curaj si maiestrie ale inginerilor si muncitorilor ce au contribuit in acea perioada la complectarea si modernizarea retelei noastre de cai ferate.
Electrificarea nu a insemnat numai un progres tehnologic inevitabil in epoca anilor '60 ai secolului trecut, dar si o necesitate de marire a puterii de tarctiune, in special in zona Pasului Predealului, aflandu-ne intr-o perioada cu o continua crestere a traficului de marfa, la acea vreme...
A doua parte a evenimentului a avut in centrul atentiei lansarea cartii mult asteptate "
Locomotiva 060EA - 40 de ani de la fabicarea primei locomotive electrice in Romania" a domnului MIrcea Dorobantu, Directorul Centrului Patrimoniului Muzeistic si Documentare Tehnica Feroviara, un inginer de exceptie, si mai presus de toate acestea un pasionat adevarat, un impatimit al locomotivelor(atat al celor
mari cat si al celor
mici), extrem de indragit de catre toti pasionatii feroviari din Romania. Volumul de fata, se vrea a fi, conform autorului,
prima colectie de fotografii si date tehnice ale acestei minunate masini care a accelerat progresul in tara noastra timp de
40 de ani si care parca nu se lasa in batalia cu timpul. In paginile acestui volum, aparut sub egida editurii
ACME - Italia, autorul vine cu informatii tehnice si istorice precise si fotografii ce incanta ochiul, rodul a zeci de ani de documentare serioasa si fotografiere in conditii extrem de vitrege. Dupa cum chiar Mircea Dorobantu recunoaste, nici gerul nici noaptea sau arsita ori rautatea unora sau interdictiile absurde ale deceniilor trecute nu l-au impedicat sa patrunda in cele mai nebanuite locuri, pentru a-si desavarsi aceasta frumoasa pasiune... Ceea ce este un sfat si pentru generatiile mai noi de pasionati. Dar mai pe larg despre aceasta carte, vom vorbi in zilele urmatoare intr-un topic dedicat.
A urmat prezentarea modelului scara 1:87. Firma
AF Models a decis reproducerea masinii
477-773-2 special pentru marcarea acestui eveniment. Modelul se vrea a fi copia relativ fidela a masinii cu aceeasi serie ce apartine Depoului Brasov. Modelul 1:87 a stat alaturi de unul la o scara muzeala al unei clasice
060-EA-921. Reprezentantii firmei precum si personalitatile lumii modelistice romanesti au fost in masura sa prezinte in termeni elogiosi acest model considerat
de exceptie, prin prisma faptului ca se afa printre primele modele de serie in miniatura romanesti, un lucru extrem de rar pe piata mondiala din domeniu, si de ce nu, in opinia unora o mandrie a faptului ca putem gasi in magazine, dupa multe zeci de ani, in sfarsit un model 100% romanesc!
Inainte de a trece la urmatorul punct al evenimentului, organizatorii au tinut sa predea stafeta profesionala catre colegii mai tineri ce se pregatesc sa infrunte provocarile viitorului in doemniul feroviar: un tanar inginer de exceptie si un proaspat absolvent al scolii de mecanici.
Un alt punct important al evenimentului a fost si proiectia filmului "Tractiunea Electrica la Caile Ferate Romane" realizat de CENAFER prin Muzeul Cailor Ferate sub indrumarea domnului Mircea Dorobantu. Proiectia acestui film impresionant ce trateaza istoria aparitiei locomotivei electrice, extrem de bogat in ilustratie si continut informational valoros, a produs fiori in ochii publicului ce a retrait odata cu imaginile de arhiva si evocarea pionierilor acestor proiecte emotiile primei curse cu un trenulet electric la finele secolului al IX-lea si pina la plantarea primului stalp de catenara din Romania din
27 decembrie 1960. Proiectia filmului a fost precedata de o proiectie de fotografie 3D ale unor masini cu aburi din patrimoniul CFR, ce a produs senzatie printre participanti.
Momentul culminant l-a reprezentat vizitarea
Muzeului Cailor Ferate, unde a vut loc si o demonstratie de functionare pe diorama a modelului ACME/AF Models 1:87.
La finalul evenimentului, cei prezenti au primit in semn de amintire din partea organizatorilor un
Certificat de participare pentru prezenta la acest evemniment de marca, un eveniment pe care eu unul l-as cataloga pentru domeniul feroviar romanesc fara sa exagerz, drept
cel mai important al acestui inceput de secol XXI din punct de vedere cultural...
Nu in ultimul rand, cred ca acest eveniment este dedicat feroviarilor, tuturor acelor oameni care zi de zi, indiferent de locul pe care il ocupa in acest mare angrenaj vegheaza ca noi sa ajungem in siguranta la destinatie, sau ca marfurile pe care le asteptam sa soseasca la timp...

- E "anonimul"...