REPORTAJE FEROVIARE

Aparitii editoriale si recenzii.

REPORTAJE FEROVIARE

Mesajde zimbrulcarpatin pe 21 Iun 2010, 20:38

Deschid acest topic pentru a reuni, articolele cu caracter feroviar ce apar in mass-media.

Târgu-Mureş: Mocăniţa regală a eşuat la Târgu-Mureş
Ionuţ Mărian
8 februarie 2010

Imagine
Mocăniţa din Târgu-Mureş a ajuns o epavă.

Câţiva investitori ar vrea să refacă linia de cale ferată îngustă pe care circula vechiul tren regal, însă Guvernul nu vrea să vândă traseul Locomotia regală a fost supusă unei revizii în 2004, iar ultima dată a ieşit din depou în 2007, când a plimbat perechile de îndrăgostiţi pe vechiul traseu din Târgu-Mureş.

Povestea mocăniţei din Târgu-Mureş începe în 1947, în Polonia. Acolo a fost fabricată partea din faţă a locomotivei, care conţine motorul şi cazanul. Tenderul, adică partea din spate a locomotivei cu aburi, cea care depozita apa şi cărbunele, a fost fabricat la Uzinele Reşiţa pe la 1916. „Este o locomotivă relativ nouă, să nu uităm că am avut în depoul din Târgu-Mureş şi locomotive fabricate pe la 1880 -1890", spune Ioan Astăluş, cel care are în grijă locomotiva regală. Numai că acele locomotive mai vechi au fost vândute una după alta şi asta nu numai în judeţul Mureş, ci şi în Sibiu, Bistriţa sau Braşov. Singura veste bună este că acele locomotive vechi care ar fi trebuit să fie în patrimoniul naţional se regăsesc în muzeele din Austria, Ungaria şi chiar Elveţia şi Franţa.

Mocăniţa mureşeană, singura locomotivă cu abur din judeţ care încă mai funcţionează, a fost dusă ultima dată la revizia tehnică în 2004, iar în 2007 a defilat pe calea ferată îngustă, chiar de Ziua Îndrăgostiţilor. Atunci un proiect al municipalităţii a scos mocăniţa la lumină doar ca să plimbe îndrăgostiţii pe o distanţă scurtă. Astăluş pomeneşte şi de o asociaţie de inimoşi care vor să renoveze această rută. „Din 2001 se trimit într-una depeşe către Ministerul Transporturilor. Fiecare guvern care s-a perindat la conducerea ţării a primit cel puţin 20 de astfel de scrisori în care se cere concesionarea căii ferate Târgu-Mureş-Sovata pentru a se construi o nouă cale ferată din fonduri private, fără rambursări din partea Guvernului. Din păcate, din toate scrisorile, doar una singură a fost înregistrată însă nu s-a primit niciun răspuns", a mai precizat Ioan Astăluş care totuşi nu vrea să se dea bătut.

Hoţii au furat şinele de cale ferată

Suspendarea liniei înguste a mocăniţei a fost mană cerească pentru hoţii de fier vechi care au „defrişat" calea ferată pe mai multe porţiuni. „S-a furat din spatele combinatului şina de la calea ferată pe porţiuni de câte 5,10,20 şi chiar de câte 50 de metri", spune cu amărăciune în glas Ioan Astăluş, mecanicul locomotivei regale. Chiar şi aşa, linia Târgu-Mureş- Sovata ar putea fi refăcută foarte uşor întrucât există multe linii înguste secundare de unde s-ar putea lua şinele.

Deocamdată, mocăniţa regală, zace în depoul din Târgu- Mureş împreună cu cele patru vagoane de epocă, în speranţa că într-o bună zi, autorităţile locale le vor găsi un loc pe lista de priorităţi.

http://www.adevarul.ro
Avatar utilizator
zimbrulcarpatin


Mesaje: 233
Membru din: 25 Dec 2009, 20:14
Localitate: Bucuresti

Re: REPORTAJE FEROVIARE

Mesajde Vladyz pe 21 Iun 2010, 21:00

Sa speram cat de curand ca se vor destepta si vor face ceva in legatura cu asta :evil:
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: REPORTAJE FEROVIARE

Mesajde Daniel pe 31 Iul 2010, 20:02

In mod sigur vor face un singur lucru: o vor da la casat! :lol:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la LITERATURA FEROVIARA / LITERATURE

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki