In cele ce urmeaza voi incerca sa pun laolalta cateva informatii legate de locomotiva electrica de mandevra ( LEM ), realizata de Electroputere in 1984 si prezentata in acelasi an la EREN.
FiÅŸierul ataÅŸat Mecanoexport.jpg nu mai este disponibil
Iata in prima faza cateva date tehnice principale ale locomotivei :
- ecartament : 1435 mm
- raza minima de inscriere in curba : 100m
Conditii climatice
- clima : temperat
- temperatura minima : - 35 grade Celsius
- temperatura maxima : 40 grade Celsius
- altitudine maxima : 1200 m
Parte electrica
- Tensiune nominala : 25 Kv
- Tensiune maxima : 27,5 Kv
- Tensiune minima : 19,0 Kv
- Frecventa : 50 Hz
Date geometrice
- Formula osiilor : Co-Co
- Lungimea intre tampoane : 18000 mm
- Diametrul rotilor ( cu bandaj in stare noua ) : 1100 mm
- Inaltimea cu pantograful coborat : 4620 mm
- Inaltimea cu pantograful ridicat : 4900-6700 mm
Date despre masa si distributia ei pe osii
- Masa totala cu balast : 126 t
- Masa totala fara balast : 111 t
- Sarcina pe osie (cu balast ) : 21 t
- Sarcina pe osie ( fara balast ) : 18,5 t
Performante :
- Putere de durata : 1200 Kw
- Forta de tractiune de durata : 270 Kn
- Viteza maxima : 80 Km/h
- Viteza de durata : 15 Km/h
- Forta de tractiune la pornire : 390 Kn
- Autonomie in functionarea pe acumulatori : 20 minute la 5 km/h
Solutiile constructive s-au bazat pe conceptul de locomotiva monocabina, facilitand astfel o manipulare mult mai usoara in cazul serviciului de manevra sau triere in complexele feroviare :
Boghiurile, suspensia si sasiul locomotivei sunt aceleasi ca si cele utilizate la locomotivele diesel electrice cu motoare ALCO, care se aflau in productie la Craiova incepand cu 1975. In cazul boghiurilor este de remarcat adaptarea sistemului de franare cu cilindru pozitionat in exteriorul cadrului de boghiu, similar cu locomotivele americane :
Configuratia electrica a locomotivei a fost inspirata dupa prototipul 060-EB, realizat de ASEA Suedia in 1967. Mai exact, ea era configurata cu punti redresoare mixte, semicomandate, ce permiteau reglajul fin pe partea de forta.In timp, aceasta realizare s-a dovedit a fi un succes, cel putin in aria de utilizare a locomotivei.
Locomotiva a intrat in servici la depoul Craiova inca din prima zi de lucru, fiind utilizata indeosebi la triere si manevra in complexul feroviar Jiu ( Craiova ) , dar si la trenurile locale de marfa din aria de lucru a complexului. Aceasta a fost utilizata pana in anul 1997 cand a fost retrasa din servici datorita unor defectiuni majore si a lipsei pieselor de schimb. Dupa 1998, locomotiva a trecut in gestiunea SAAF si a fost depozitata in parcul rece al Regionalei Craiova pana in 2002, cand a fost salvata de la taiat si trimisa in complexul feroviar Brasov unde se afla si astazi.
Din pacate, starea ei de degradare este foarte avansata, iar dezinteresul si lipsa fondurilor, nu ii intrevad un viitor foarte stralucit. Pozele de mai jos vorbesc de la sine...
FiÅŸierul ataÅŸat Brasovdec 2005131.JPG nu mai este disponibil
FiÅŸierul ataÅŸat Brasovdec 2005134.JPG nu mai este disponibil
FiÅŸierul ataÅŸat Brasovdec 2005131.JPG nu mai este disponibil