ST43 (1965-1978 - Electroputere Craiova)
Sursa: Wikipedia
Multi le-au pozat, insa putin stiu si istoria lor. Asadar, imi propun infiintarea unui topic dedicat 100% acestor masini romanesti fabricate pentru Polonia si repatriate in ultimii ani de catre operatorul privat Grup Feroviar Roman.
Scurt istoric:
Pe la finele anilor '60 Polonia avea nevoie de locomotive Diesel capabile sa remorcheze trenuri grele de marfa, datorita cresterii traficului pe culoarul sud-nord ce lega bazinul carbonifer Silezian de porturile Szczecin si Świnoujście de la Marea Baltica. Se spune ca lipsa de experienta a polonezilor in constructia unor astfel de masini, i-a determinat ca sa comande prima locomotiva de acest fel in Romania, la Uzinele Electroputere din Craiova.
In luna Martie 1965 primele 30 de bucati (din totalul de 422 comandate de polonezi) au fost livrate catre Poznań si Szczecin, confrom intelegerii cu producatorul roman. Rezultatele exceptionale obtinute la testarea lor, i-au determinat pe polonezi sa achizitioneze si restul de masini, pana in anul 1978 cand ultima locomotiva de acest fel a fost livrata catre Polonia, sub denumirea de ST43.
Incepand cu anii '90, odata cu electrificarea majoritatii liniilor din Polonia, ST43 a devenit inutila trenurilor de marfa motiv din care majoritatea masinilor au fost retrase in parcul rece, iar o parte din ele au inceput sa efectueze serviciu ocazional la trenurile de calatori sau marfare de tonaj mic. Ca fapt divers, locomotiva cu seria de fabricatie 01 se afla pastrata intr-un muzeu feroviar polonez. Cea cu numarul de fabricatie 02 se pare ca este o epava...
Restul masinilor (din totalul de 422) au fost vandute pe la diversi operatori privati din Polonia si Europa, printre care si romanii de la GFR. Momentan nu dispun de un inventar complect al masinilor aduse de GFR, insa pe viitor poate se va ocupa cineva si de acest aspect.
Date tehnice:
Uzina constructoare: Electroputere Craiova, Romania
Anii de fabricatie: 1965 - 1978
Numar de bucati: 422
Clasificare UIC: CoCo
Ecartament: 1435mm
Diametrul rotilor: 1100mm
Lungime (intre tampoane): 17390mm
Latimea cutiei: 3000mm
Greutate totala: 116.4t
Capacitatea rezervorului: 4880l
Motor tip: Sulzer 12LDA28
Transmisia: electrica
Viteza maxima: 100km/h
Putere nominala: 1544 kW
Forta de tractiune: 314 kN
Frane tip: Knorr/Oerlikon
Operator original: PKP
Clasa (in Polonia): ST43
Deschiderea acestui topic in care sper sa mai adaugam si alte date si detalii tehnice, o va face masina 60-1543-2 a GFR-ului suprinsa de mine recent la Chitila in timpul unei manevre. Practic se pregatea sa preia un convoi de vagoane tip Rgs pline cu rulouri de tabla pentru Uzinele Dacia din Pitesti. Asadar, s-a atasat unui tren greu de marfa, asa cum a fost ea conceputa pentru Polonia. Nu cred ca intimplator cei de la GFR s-au orientat catre aceste masini. Stiau ei foarte bine ce pot masinile ST43...
Sursa informatiilor: Wikipedia