Trifu22 scrie:Nu inteleg cum se poate ca la o licitatie pentru achizitionarea a noior rame de metrou, furnizorul cu cel mai mic pret sa piarda licitatia (adica Astra Vagoane Arad), oferind pret mai mic decat spaniolii ba chiar si decat chinezii!
Trebuie sa fii extrem de bou sa refuzi oferta cea mai ieftina, ba mai mult, oferta facuta de o companie romaneasca, care ar fi putut pastra banii in tara, si care putea sa dea de munca a catorva sute de oameni in acele uzine!
METROFLEX - ZI DE ZI IN RELUARE
COMENTEEEEZI???
Pai hai sa incerc un raspuns ca am intrat acum pe SEAP si am descarcat mare parte din AP.ul nr. 151772/26.06.2014 cu scadenta pe data de 18.08.2014 10:00 (deschiderea ofertelor la sediul autoritatii contractante) in fapt pe 16 octombrie 2014 conform presei. Daca ne uitam in FISA DE DATE a licitatiei: "51 trenuri noi de metrou (a câte 6 vagoane/tren)". Valoarea estimata fara TVA: 1,556,259,680.00 RON adica
345,835,484.444 milioane de euro. Asta vine cam
6,781,087.93028 milioane euro.
Daca ne uitam la capitolul "Criterii de atribuire - Oferta cea mai avantajoasa d.p.d.v. economic in ceea ce priveste: - criteriile mentionate in continuare[...]" o sa gasim pretul ofertei care are o pondere de 60%. De restul criteriilor nu mai vorbesc deoarece au o pondere prea mica. Bun.
Sa ne intoarcem la: "Cantitatea totala sau domeniul
Pagina 1/9Fisa de date
51 trenuri noi de metrou (a câte 6 vagoane/tren)
Detalierea privind obiectul acordului – cadru:
Valoarea estimata a celui mai mare contract subsecvent care se anticipeaza a se atribui pe toata perioada acordului- cadru: 762.872.392,20
lei;
Valoarea estimata a celui mai mic contract subsecvent care se anticipeaza a se atribui pe toata perioada acordului- cadru: 396.693.643,97
lei.
Estimari ale cantitatilor minime si maxime care ar putea face obiectul unui contract subsecvent: minim 13 trenuri de metrou (78 vagoane),
maxim 25 trenuri de metrou (150 vagoane)
Estimari ale cantitatilor minime si maxime care ar putea fi solicitate pe durata întregului acord – cadru: minim 43 trenuri de metrou (258
vagoane), maxim 51 trenuri de metrou (306 vagoane)
Valoarea estimata fara TVA: 1,556,259,680.00 RON"
Exista asadar suma estimata de care trebuie sa te apropii ca participant (ponderea la acest capitol avand 60% din punctajul total al ofertei). Astfel, din ce scrie in SEAP, daca impartim suma totala estimata in euro la 51 de trenuri, vom avea un pret/tren de 6,781,087.93028 euro.
In presa, am gasit urmatoarele date (conform
HotNews.ro):
> ASTRA Vagoane Calatori -
5,1 mil euro euro/tren de metrou> CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou
> CAF -
6,06 mil euro/tren de metrou> Alstom - 6,31 mil euro/tren de metrou
> Pesa - 6,5 mil euro/tren de metrou
De aici reiese clar ca oferta celor de la Astra a fost cu mult sub pretul minim estimat si e posibil sa fi pierdut din cei 60% (circa 120 de puncte acordate) din punctajul total dat ofertelor - deci OUT din licitatie, la fel ca toate celelalte. A ramas doar
CAF cu
6,31 mil. euro, si singurii care au s-au apropiat cat de cat au fost cei de la
PESA cu
6,5 mil. euro/tren. Asta inseamna ca cei de la CAF au pierdut mai putine puncte din cele 120 acordate (conform Fisei de Date) pretului fata de ceilalti participanti.
Asadar Metrorex a ales aceasta oferta ca fiind mult mai apropiata de pretul estimat (celelalte fiind cu mult sub), si pentru ca de obicei se ia in calcul oferta cea mai avantajoasa ca pret, care in cazul CAF, este ceva mai mica decat suma totala estimata initial, insa nu cu mult sub aceasta, atunci si dinc ei 60% pondere pret, au pierdut mai putin din cele 120 de puncte fata de ceilalti ofertanti.
Dar, in cazul in care un pret sub cel estimat ar insemna pentru toti participantii pierderea celor 60% din punctajul ofertei, probabil, ofertele s-ar fi putut departaja mult si in functie de celelalte criterii: performante tehnice necesare (15%), termene de livrare/receptie (12%), conditii de mentenanta (3%), costuri de mentenanta (5%) si termene de garantie (5%).
- Sursa: SEAP
Cei de la CAF e posibil sa fi luat punctaj maxim la celelalte criterii de atribuire si asa oferta CAF sa se departajeze clar si sa fie declarati castigatori.
Acum sunt cam obosit, dar voi cauta sa mai citesc prin documentele de pe SEAP ca sa-mi dau seama cam care a fost treaba. Deocamdata nu a fost publicat si oficial pe SEAP de catre Metrorex S.A. castigatorul licitatiei, deoarece conform Legii Achizitiilor Publice trebuie sa treaca cele 10 zile pentru depunerea eventualelor contestatii catre CNSC (Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor). Daca exista suspiciuni (si cred ca pot fi destule) vom vedea cine si cand va depune contestatie. Dupa parerea mea chinezii vor depune sigur.