Inainte de a incepe sa uitam si de acest eveniment important (sosirea in Romania a
Venice Simplon Orient Express) haideti sa privim mai cu atentie o parte din vagoanele ce alcatuiesc acest faimos tren, in numar de
15 bucati. Trenul este format din
patru tipuri de vagoane: de dormit, bar, restaurant si de serviciu (destinat personalului ce deserveste acest tren).
- Garnitura Orient Express la linia 10 a Garii de Nord / Foto: Daniel
Din pacate multe din vagoanele originale ale trenului, nu mai exista, o mare parte fiind casate pe la inceputul anilor '80. Dupa anul 1977 cand vechea companie
CIWL a declarat falimentul, flota de vagoane a acesteia a fost vanduta mai multor companii (nationale - pentru care erau inchiriate de obicei, sau private) din Franta, Anglia, Italia, Spania, Germania, Austria, Danemarca, Olanda.
Photo by Joel TASMA - posibil vagonul nr.
3791 in anul 1978 asteptand taierea in remiza
Massy Palaiseau, Francia.
Odata cu inceputul anilor '20 ai secolului trecut,
CIWL a trecut la inlocuirea tuturor vagoanelor vechi cu cutie de lemn cu unele noi, cu cutie metalica. In anul 1926, pa langa aceste noi vagoane, s-au introdus si doua noi scheme de vopsire: cea
bleu si cea
aurie (
Linia Albastra - Blue Line si
Sageata Aurie - Flèche d´Or pe ruta Paris - Calais, dupa trasele celebre ale vremii).
Vagoanele garniturii ce a vizitat Romania, sunt vagoane ce au operat candva prin Anglia, Belgia si Franta. O parte au fost detinute de catre diferite companii private sau nationale din Europa. Printre producatori enumar:
Saltley (Anglia),
Les Ateliers Metallurgiques din Nivelles (Belgia),
Ateliers D'aytre (Francia), precum si
Shetwick England ce au fabricat vagoane sub licenta
Pullman (SUA). Din pacate vechiul producator italian
Breda nu apare in aceasta garnitura. De asemenea, au disparut definitiv din compunerea acestor trenuri, vagoanele de bagaje...
Este interesant de observat faptul ca boghiurile sunt de un tip special, similare cu cele Y 32, moderne, cu franare pe disc si bare anti-tangaj. Practic sunt schimbate fata de cele originale, probabil realizate in atelierele din Italia ale companiei care le detine in zilele noastre. Lungimea vagoanelor (intre tampoane) este standard indiferent de tip:
23.50m. De retinut ca statia domiciliu a acestor vagoane este
Venetia.
Dar hai sa le urmarim in imagini, fara prea multe explicatii de aceasta data. Promit ca pe viitor voi reveni cu mai multe informatii.
Vagoane de dormit, inmatriculate ca seria
06-70 (tip
Lx) Vagoanele au fost construite de catre
Metro Cammel (in principal) in anul
1929 si incadrate ca tip Lx10 (detineau 10 cupeuri tip
single) iar o parte au fost ulterior reconstruite ca Lx16 si Lx20 (unele compartimente fiind convertite pentru pat dublu). Cele ale
VSOE au fost reconstruite ca
Lx18 (unul din compartimente transformat in dusuri sau spatiu de serviciu, dotate cu aer conditionat si boghiuri moderne):
- Ultimul vagon al Orient Express pe 10.09.2011 in Gara de Nord / Foto: Daniel
- Vagonul de dormit nr. 3482 al CIWL / Foto: Daniel
- Placuta fabricant (vagon tip Metropolitan Carriage - fabricat de Saltley, Anglia) si proprietar vagon / Foto: Daniel
- Detaliu scara, placuta fabricant, cablu alimentare electrica si tampon / Foto: Daniel
- Detaliu boghiu / Foto: Daniel
- Detaliu inscriptii RIC si cutii acumulatori / Foto: Daniel
- Cutii acumulatori si alte prize laterale de 24v ale vagonului / Foto: Daniel
- Detaliu sigla istorica CIWL si serie vagon / Foto: Daniel
- Fereastra a vagonului / Foto: Daniel
- Detaliu vagon de dormit cu nr. de inv. 3482 / Foto: Daniel
- Placuta cu directia trenului / Foto: Daniel
- Un vagon de dormit al CIWL (nr.3483) / Foto: Daniel
- Acelasi vagon la peronul liniei 10 al garii de Nord / Foto: Daniel
- Ferestre ale vagonului nr. 3483 / Foto: Daniel
- Vagonul de dormit nr. 3482 al CIWL / Foto: Daniel
- Detaliu placuta fabricant / Foto: Daniel
- Detaliu ferestre vagon / Foto: Daniel
- Sigla aurie a CIWL / Foto: Daniel
- Fereastra a holului catre cupeu / Foto: Daniel
- O placuta pe care apare si Bucurestiul alaturi de Sinaia... / Foto: Daniel
- Alte vagoane de acelasi tip in compunerea VSOE / Foto: Daniel
- Acuplare intre doua vagoane enlgezesti seria 06-70 / Foto: Daniel
- Personalul trenului lucreaza fara oprire / Foto: Daniel
- Detaliu de usa a vagonului / Foto: Daniel
- Detaliu roata si cutie de osie / Foto: Daniel
- Boghiu al vagonului 3482 / Foto: Daniel
- Capatul aceluiasi vagon / Foto: Daniel
- In stanga jos, sacii cu lenjerii uzate / Foto: Daniel
Vagoane de dormit tip
Lx cu
10 compartimente cu un singur pat, construite in anul
1929 de catre fabricantul francez
Entreprises Industrielles Charentaises. Si acestea au fost reconstruite ulterior si recompartimentate ca Lx16 si Lx20, cu unele compartimente refacute pentru pat dublu. Ca si celelalte, sunt dotate cu o cabina de dus, aer conditionat si boghiuri moderne (
Lx18 pentru
VSOE). O parte a acestor vagoane au fost adaptate la ecartament larg pentru Spania.
- Un alt vagon de dormit nr. 3543 din seria 'Blue Line' / Foto: Daniel
- Inscriptie si boghiu al aceluiasi vagon / Foto: Daniel
- Producatorul a fost o firma franceza 'Entreprises Industrielles Charentaises[..] Ateliers D'Aytre / Foto: Daniel
- Detaliu ferestre si placuta directie a vagonului nr. 3543 / Foto: Daniel
- Ferestre catre cupeurile vagonului / Foto: Daniel
- Alte ferestre catre cabinele dormitor / Foto: Daniel
- Detaliu sigla CIWL si inscriptii vagon de dormit nr. 3543 / Foto: Daniel
- Alte ferestre cu storurile trase / Foto: Daniel
- Un boghiu al vagonului nr. 3543 / Foto: Daniel
- In stanga cele trei vagoane de dormit ale trenului prezentate mai devreme / Foto: Daniel
Vagoane de serviciu - construite in anul
1929 de catre compania belgiana
Les Ateliers Metallurgiques din Nivelles. Au 10 compartimente dormitor, cu o toaleta si un grup de dusuri, boxa, pentru angajatii ce deservesc acest tren. Sunt incadrate tot in seria
06-70 la CIWL. Si aceste vagoane beneficiaza de boghiuri moderne si aer conditionat.
- Detaliu al unui vagon de serviciu pentru personalul trenului, incadrat tot in seria 06-70 / Foto: Daniel
- Boghiu si detaliu inscriptie al vagonului de serviciu / Foto: Daniel
- Fabricantul a fost o firma belgiana 'Les Ateliers Metallurgiques' din Nivelles / Foto: Daniel
- Si acest vagon are statie domiciliu Venezia / Foto: Daniel
- Vagonul de serviciu al VSOE cu nr. 3912 / Foto: Daniel
- Din nou celebra sigla a CIWL-ului / Foto: Daniel
- Catre un vagon 'bar' / Foto: Daniel
- O alta placuta a fabricantului pe acest vagon / Foto: Daniel
- Cele doua vagoane nr. 3912 si nr. 3674 / Foto: Daniel
Vagoanele bar incadrate in seria
09-70, vagoane construite in perioada anilor 1929 - 1931 de catre societatea franceza
[b]Entreprises Industrielles Charentaises, Aytré[/b] sub licenta
Pullman. O parte din ele se afla in proprietatea
SNCF, ca si cel prezentat de mine (achizitionat dupa 1977 de la
CIWL). Aceste vagoane au facut parte candva din fostul
Pullman Orient Express tren aflat candva in proprietatea
CIWL. Vagonul prezentat (fabricat in 1931) a efectuat serviciul pe trenuri expres intre Paris si Le Havre, Cherbourg, Dieppe, pe trenurile:
Sud Express,
Le Capitole si
Flèche d'Or.
- Vagon bar cu nr. 3674 din seria 'Fleche D'or' ('Sageata de Aur') / Foto: Daniel
- Inscriptia aurie a acestui vagon / Foto: Daniel
- Detaliu fabricant francez al vagonului (Ateliers D'Aytre). vagonul a efectuat serviciu si la SNCF / Foto: Daniel
- Usa si scara acestui vagon bar nr 3674 / Foto: Daniel
- Boghiu si numar al vagonului (3674) / Foto: Daniel
- Placuta cu directia trenului a acestui vagon bar / Foto: Daniel
- Vagonul este incadrat la seria 09-70 / Foto: Daniel
- Unul din capetele vagonului bar / Foto: Daniel
- Detaliu vagon bar si inscriptie in Italiana / Foto: Daniel
- Detaliu placuta fabricant si inscriptie a vagonului in care este precizat ca ne aflam in capatul 2 al acestuia / Foto: Daniel
- Usa din capatul 2 al vagonului / Foto: Daniel
- Acelasi vagon bar la linia 10 a Garii de Nord / Foto: Daniel
Vagonul restaurant este incadrat in seria
08-70 la
CIWL. Acesta este fabricat in anul 1926 de catre compania Shetwick (Anglia) sub licenta Pullman (tip C2) si are o forma deosebita. Una din ferestre (probabil cea a toaletei) este de forma ovala decorata cu un vitraliu deosebit de frumos. Vagonul suprins de mine poarta numarul 4095 si a apartinut candva companiei britanice
The Birmingham Railway Carriage & Wagon.
- Detaliu al vagonului restaurant nr 4095 / Foto: Daniel
- Unul din capetele acestui vagon restaurant si o fereastra ovala cu vitralii / Foto: Daniel
- Detaliu al fabricantului (Shetwick England) si al fostei companii ce l-a detinut (The Birmingham Railway Carriage & Wagon) / Foto: Daniel
- Placuta cu directia de pe acest vagon tip C2 / Foto: Daniel
- Acelasi vagon de fabricatie engleza, tip C2 / Foto: Daniel
- Un ultim detaliu al ferestrei toaletei, cu vitraliu si a ferestrei salonului, tipic englezeasca / Foto: Daniel
- Sigla aurie a CIWL si pe acest vagon restaurant seria 08-70 / Foto: Daniel
- Inscriptia in Italiana a vagonului 4095 / Foto: Daniel
- Peste vagonul nr. 4095 al VSOE se asterne umbra unui Rapid de Constanta tras la linia 9 / Foto: Daniel
- Ferestre ale vagonului nr. 4095 / Foto: Daniel
La final va las in compania unui panoramic ce cuprinde cele doua vagoane bar si restaurant ale trenului suprinse de mine:
- Vagonul bar 3674 si cel restaurant 4095 ale VSOE / Foto: Daniel