A. Perioada 1854/1869- 1879 (inclusiv)
Primele cai ferate, de pe actualul teritoriu a Romaniei, sunt construite Banat si Transilvania.Aceste linii au fost construite si administrate, intre 1854-1881, de „K.K. Priviligierte Osterreichische Staatseisenbahn Gessellschaft” -„Societatea Privilegiata cezaro-craiasca a cailor ferate de stat austriece” (KKPOSG), iar, intre 1881-1918, de „STEG” („Societatea privilegiata austro-ungara a cailor ferate de stat”).
Directorul districtului minier din muntii Banatului, Gustav Granzsteim, prin memoriul sau adresat Baronului Kubek - seful Administratiei Averilor Imperiale de la Viena - in anul 1845, atragea atentia asupra importantei economice a extragerii carbunelui din zona Aninei. Aceasta era o importanta sursa de alimentare cu carbune, la Bazias, a liniilor de navigare pe Dunare. Intre anii 1845- 1846 statul austriac preia controlul asupra tuturor minelor particulare de carbuni din Muntii Aninei.
La 31 octombrie 1846 Cancelaria de la Viena aproba planul de construire a unei cai ferate cu tractiune cabalina, care sa transporte carbunele de la Anina la Oravita, ca si constructia fara intarziere a unei cai ferate normale de la Oravita pana in portul Bazias de la Dunare.
Cai ferate construite pe actualul teritoriu al Romaniei intre 1854/1869-1879 (inclusiv) sunt:
-24 august/6 septembrie 1854- Bazias-Socol-Bela Crkva-Jasenovo-Iam-Oravita (Bazias-Socol=6 km). Lungimea totala a liniei era de 62,5 km.
In privinta acestei prime cai ferate se impun doua precizari: initial, linia a fost deschisa numai pentru transportul carbunilor(dar, dupa unele imbunatatiri, la 1/14 noiembrie 1856, se deschide si pentru traficul de calatori) si distanta Socol-Iam se afla pe actualul teritoriu al Serbiei (din acest motiv, aceasta distanta nu a fost luata in considerare la stabilirea lungimii retelei feroviare romanesti).
In Romania: Bazias-Socol= 6 km, Iam HM- Oravita= 27 km
Ca o curiozitate, Romania pasea in era transportului feroviar o data cu Australia (tot in 1854 este inaugurata si prima cale ferata australiana: Melbourne-Sandrige).
-1857-Timisoara(Nord)-Jimbolia=39 km
-1858- Episcopia Bihorului-Oradea (24 aprilie/7 mai)= 6 km
*Construcţia tronsonului avea să se desfăşoare între Püspökladány şi Oradea şi avea o lungime totală de 68.361 km. Datorită unor probleme survenite datorită crizei financiare , lucrările de construcţie şi cele de întreţinere au fost preluate de la Societatea de Cale Ferată din Regiunea Tisa în anul 1856, tot în concesiune, de contele Andrádssy György. Din cauza epuizării fondurilor s-a renunţat al construcţia unei căi ferate duble, construindu-se una simplă. Primul tren de călători care a ajuns la Oradea a sosit în data de 22 aprilie 1858, la doar 4 ani de la construcţia primei linii ferate de pe teritoriul de azi al României, Oraviţa–Baziaş.
-Timisoara(Nord)-Stamora Moravita-Vrsac-Jasenovo (20 Iulie/2 august). In Romania- Timisoara (Nord)- Stamora Moravita= 56 km
Aici se impun doua precizari: distanta Stamora Moravita-Jasenovo se afla pe actualul teritoriu a Serbiei, iar, prin inaugurarea acestei linii, se Putea calatori, cu trenul, de la Viena la Bazias.
-Curtici-Arad (25 octombrie/7 noiembrie)= 17 km
-1860- portul Cernavoda-Cernavoda Oras-Medgidia- Constanta-portul Constanta
In momentul constructiei ei, aceasta cale ferata se afla pe teritoriul Imperiului Otoman, in 1878 (cand Dobrogea revine Romaniei),
trecand pe teritoriul Romaniei. Distantele sunt: Cernavoda Oras- Saligny Est= 5 km, Saligny Est- actuala gara Constanta= 53 km, la care
se adauga inca cca 2 km, cat este distanta intre actuala si vechea gara Constanta (care, pana in 1960, era situata pe un alt amplasament)
-1863- Oravita-Anina (15/28 decembrie)=33 km
Datorita asemanarii cu Celebra linie austriaca ce strabate pasul Semmering, Aceasta linie ferata (cu o diferenta de nivel de 340
M, 14 tunele si 10 viaducte), a fost supranumita „Semmeringul Banatului”.
1868- Arad-Vintu de Jos-Alba Iulia=212 km
1869- Sunt inaugurate primele cai ferate, de pe teritoriul de
Atunci, a Romaniei. Astfel, la 19/31 octombrie 1869, trenul tractat de Locomotiva „Mihai Bravu”, condus de John Trevor Barklay (constructorul liniei), si compus din trei Mici vagoane (in care au incaput 90 de calatori), Pleaca, la ora 10.45 din gara Bucuresti-Filaret, Sosind, in gara Giurgiu-Oras (actuala Giurgiu), la Ora 12.30.
In urma lui, la un sfert de ora, a plecat spre Giurgiu Si trenul „Dunarea”, condus de Nicolae Tanase, Primul mecanic de locomotiva roman.
Bucuresti Filaret- Ram. Rahova- actuala Bucuresti Progresul= 6 km, Bucuresti Progresul- Giurgiu= 61 km
-Cernauti-Vadu Siret-Suceava-Pascani-Roman (3/15 decembrie)
Vadu Siret- Itcani (Suceava Nord), pe atunci in Austro-Ungaria= 49 km
Itcani (Suceava Nord)- Roman= 104 km
1870- Pascani-Iasi (1/14 iulie)=75 km
-Cluj Napoca-Oradea=153 km
-Simeria-Petrosani-Livezeni-Lupeni=102 km
-Giurgiu Oras-Smarda (3 km)
-Valcani-Samnicolau Mare- Periam (26 octombrie/8 noiembrie)=39 km
-Periam- Aradu Nou- Arad= 48 km
1871- Satu Mare-Carei-Berveni= 43 km
- Veresti-Botosani=44 km
1872- Bucuresti Nord-Chitila-Ploiesti-Buzau-Faurei-Braila -Barbosi-Tecuci-Marasesti-Adjud-Bacau-Roman; Barbosi-Galati; Tecuci-Barlad.
Aceasta importanta linie, care lega definitiv Moldova de Muntenia, este inaugurata la 1/13 Septembrie.
Tot acum sunt legate la reteaua feroviara porturile Braila si Galati.
Distantele sunt: Bucuresti Nord- Roman= 464 km, Barbosi- Galati= 12 km si Tecuci- Barlad= 50 km
-Bucuresti Nord- Panduri h.- Ram. Rahova (13/26 decembrie; 6 km).
Despre traseul acestei linii (desfiintata, pe portiunea termo Grozavesti-Intersectia Razoare, in 1966)trebuie Amintit ca pleca de la Gara de Nord, trecea Soseaua Orhideelor, urca pe un rambleu in zona actualului Carefor Orhideea, trecea podul peste raul Dambovita In zona actualului CET Grozavesti, trecea prin Gradina botanica, intersecta soseaua Cotroceni, Trecea prin spatele Palatului Cotroceni, intersecta Soseaua Panduri (in zona actualelor Uzine Chimice), intersecta Soseaua Progresu, si intra in linia care Vine dinspre actuala gara Cotroceni; de aici linia (care mai exista si azi, intr-o stare jalnica) merge Paralel cu Soseaua Progresu (trecea, pe atunci, prin Gara Dealul Spirii, in prezent desfiintata), si Ajungea la gara Bucuresti Filaret. Pe aceasta linie Existau statiile: Bucuresti Nord (km 0), Regie h. (km 1), Palatul Pionerilor/Grozavesti/Cotroceni h. (km 2), Panduri h. (km 3), Dealul Spirii (km 4), Ram. Rahova (km 6) si Bucuresti-Filaret (km 7).
-Satu Mare-Ram.Botiz-Halmeu/Diakovo-Korolevo -Chust-Bustyna(Buteasa)-Tjaciv-Teresva/Campulung la Tisa-Sighetul Marmatiei.
Aici se impune precizarea faptului ca pe distanta Diakovo-Campulung la Tisa, linia se afla pe actualul teritoriu al Ucrainei.
Distanta (in Romania): Satu Mare- Ram. Botiz- Halmeu= 23 km, Halmeu- Diakovo= 13 km si Campulung la Tisa- Sighetul Marmatiei=12 km
1873- Alba Iulia-Coslariu-Teius= 19 km
-Brasov-Sighisoara-Copsa Mica-Blaj-Coslariu Pod Mures- Teius-Razboieni-Campia Turzii-Cluj Napoca (se putea calatori cu trenul de la Brasov
la Viena)= 331 km
-Razboieni-Ludus-Targu Mures=59 km
-Flacara h.-Resita (Resita Sud)-Calnic (Resita Nord)-Moniom HM
Distanta: Flacara h.- Resita= 1 km, Resita- Calnic- Moniom HM= 10 km
-Copsa Mica- Sibiu= 45 km
1874- Iasi-Ungheni (prin acesta linie, construita cu ecartament larg, de 1524mm, lunga de 22km, se Realizeaza legatura cu caile ferate din Rusia).
1875- Varciorova HM-Drobeta Turnu Severin-Craiova-Piatra Olt (prima linie ferata din zona Olteniei)= 174 km
1876- Timisoara-Lugoj-Caransebes=98 km
-Chitila-Golesti-Titu-Pitesti-Costesti-Piatra Olt=197 km
1877- Timisoara-Aradu Nou= 51 km
-Arad-Santana-Pancota-Ineu=62 km
-Iasi-Ungheni (peste linia larga se suprapune-„se Incaleca” si o linie normala)
1878- Caransebes-Orsova=88 km
-Galati-Giurgiulesti (si, mai departe, pe teritoriul de atunci, al Rusiei, prin Basarabeasca, se ajungea La Tighina).
Cateva precizari, despre aceasta linie: a fost realizata Din necesitati militare, cu ocazia razboiului dintre
Rusia/Romania contra Imperiului Otoman, prin „munca fortata”, in numai trei luni, fiind inaugurata la 3/16 noiembrie , cu ecartament larg, de 1524mm. Desi intre statiile Galati si Giurgiulesti linia merge tot pe teritoriul Romaniei, statia de frontiera romaneasca era la Galati,
dupa 1960 fiind mutata la noua statie Galati-Larga.
1879- Moniom HM-Berzovia-Gataia-Voiteg (centru siderurgic resitean era racordat la reteaua feroviara)=55 km
-Varciorova HM-Orsova (10/23 martie)=8 km
-Ploiesti (Sud)-Brasov (10/23 decembrie). Distanta: Ploiesti Sud- Predeal= 84 km si Predeal- Brasov= 26 km
Importanta deosebita a acestor linii este aceea ca, prin realizarea lor, Romania era racordata la reteaua feroviara europeana.
*În anul 1859, odată cu formarea noului stat România, s-a născut şi ideea ca Budapesta şi Bucureşti, capitala noului stat, să fie legate printr-un sistem de transport rapid şi comod, respectiv o cale ferată. Autorităţile austro-ungare trebuiau să construiască un tonson de cale ferată pe ruta Oradea–Cluj-Napoca–Teiuş–Sighişoara–Braşov–Timişul de Sus, urmând ca autorităţile române să construiască un tonson de cale ferată pe ruta Bucureşti–Ploieşti–Predeal. Astfel, în baza Legii XLV/1868, a început construcţia căii ferate ce avea să lege Oradea de Cluj-Napoca, autorizaţia de construcţie fiind dată cetăţeanului londonez Charles Warring. Linia ferată s-a dat în exploatare în data de 7 septembrie 1870, zi în care, la ora 04:00, a plecat primul tren de persoane de la Oradea la Cluj-Napoca. Peste 10 ani, respectiv în data de 14 mai 1880, a plecat în aceiaşi direcţie, primul tren accelerat. Această cale ferată, cu o lungime totală de 152,074 km, a fost naţionalizată la data de 1 februarie 1876, preţul de răscumparare fiind de 141.881 de florini pe kilometru, respectiv o sumă totală de 21,58 milioane de florini.