Fabrica de hartie Bușteni este construita in 1882 de către fratii Karl si Samuel Schiell originari din Râșnov, ( fiii preotului luteran Friderich Schiel ).
In 1893 fabrica de hartie din Busteni dispunea si de o moara de macinat lemnul, construita pe Valea Jepilor. Tot în același an fabrica a fost mărită, modernizaă și completată prin înființarea unei mari fabrici de cherestea la Azuga care era dotată cu Decauville (locomotive cu abur de fabricatie franceza) care străbăteau întreaga vale a Limbășelului și valea Azugii pana la Retivoiu.
Lemnul era adus din exploatarea Brătei cu funicularul (cel mai lung funicular din lume la acea vreme - 16 km - curând și un articol despre funicular)
In 1894 in interiorul Fabricii de Hârtie Bușteni este construit primul tren electric industrial din România care a functionat pana in anul 2003.
Trenul a transportat lemnul pentru producerea celulozei (de la capatul funicularului pana la moara de lemn) cat si alte marfuri necesare in interiorul fabricii.
Locomotiva și vagonul (expuse în stația CFR Bușteni) sunt cele originale ale fostului tren electric.
Iata si cateva date tehnice:
Locomotiva a fost construita de către A.E.G. Berlin, recepționată la data de 1.07.1913 cu numărul de fabricație 1524/1913
Formula osiilor: Bo-Bo
Ecartament: 700 mm
Lungimea peste tampoane: 5700 mm
Lățime: 1200 mm
Înălțimea (cu pantograful coborât): 2630mm
Tensiune nominala: 250V curent continuu
Putere de tractiune: 50CP
Tipul motorului: U30b - patru asemenea motoare, unul pe fiecare osie
Diametrul rotilor: 730 mm
Masa: 3,5 tone
Frână acționată manual
Vagonul este construit tot de AEG Berlin in 1913 cu o lungime de 6300 mm, doua boghiuri a câte doua osii, rotile avand bandaj cu buze duble.
Vagoanele au bandaj cu buze duble din cauza faptului ca era mai eficient ca locomotiva sa le impinga decat se le traga si fiecare vagon cărând câte 4,5 tone de lemn sau chiar mai mult avea tendința sa deraieze. (imagineaza-ti ca dai in marsarier un camoin cu vreo patru sau cinci remorci - nici una nu are tendinta sa mearga drept cand este impinsa de capul tractor)