Acest tip de motor electric funtioneaza in curent continuu. Motoarele DC au fost folosite la diverse masinarii eliminand nevoia de un motor cu aburi sau cu combustie interna la fata locului.
Azi, acest tip de motoare sunt folosite la aplicatii mici precum jucariile si motoarele hard-discurilor dar si la aplicatii mari spre exemplu motoarele locomotivelor.
Sunt doua tipuri de motoare in curent continuu:
Cu perii si fara perii
Motoarele electrice in curent continuu cu perii:
-genereaza cuplu direct din curentul livrat motorului cu ajutorul unui comutator intern, magneti stator, (magneti permanenti sau electromagneti) si electromagneti rotativi.
Ca la toate motoarele electrice sau generatoare, cuplul este produs pe principiul fortei Lorentz care afirma: orice conductor purtator de curent amplasat intr-un camp magnetic extern exercita o anumita forta.
Avantajele motorului DC cu perii includ costul mic, fiabilitate mare, si un control simplu asupra turatiei motorului.
Dezavantajele sunt mentenanta ridicata si durata de viata redusa in cazul in care e folosit la o intensitate mare.
Mentenanta implica schimbarea regulata a periilor cat si curatarea sau inlocuirea commutatorului
Aceste componente sunt necesare pentru a transporta curentul electric de bornele de legare la retea ale motorului la infasurarile din sarma ale rotorlui.
Motoare DC fara perii
Motorul omopolar - are un camp magnetic de-a lungul axei sale de rotatie si un curent electric care la un punct nu este paralel cu campul magnetic. Numele de omopolar se refera la absenta schimbarii de polaritate
Aceste motoare au o singura bobina rotativa, ceea ce le liminteaza la voltaje mici. Acest lucru a facut ca aceste motoare sa nu fie practice.
Motorul-rulment - este un motor neobisnuit care e alcatuit din doi rulmenti cu bile, ambii montati cu inelele interioare pe un ax conductor iar inelele exterioare la o sursa de tensiune cu intensitate mare si tensiune mica. Directia de rotatie este determinata de un imuls extern initial.