Anul 1974. Electroputere Craiova si Institultul de Cercetare si Proiectare Tehnologica in Transporturi (ICPTT) Bucuresti, realizeaza un prototip de rama electrica. La realizarea lui, au fost cooptate si intreprinderi furnizoare de echipamente electrice din fosta Cehoslovacie.
Trenul automotor prototip era compus din patru vagoane derivate din tipul "suburban" (tip Bonanza) ce se afla in productie de serie la acea data la Intreprinderea de Vagoane Arad (IVA). Vagoanele erau prevazute cu boghiuri motoare tip Minden - Deutz adaptate prin montarea unor motoare de curent de curent continuu tip semisuspendat, asemanatoare celor de la tramvaie.
Inmatricularea initiala a prototipului a fost initial 080-TEA-001/002 asemanatoare cu cea a locmotivelor. Timp de 10 ani, prototipul a suferit modificari constructive, ce au cuprins si motoarele electrice de tractiune. Ultima modificare majora a fost suplimentarea cu doua vagoane nemotorizate, intercalate intre cele doua grupe de vagoane motoare, rezultand un tren cu 6 vagoane.
1984- incepe productia vehiculelor de serie. Un numar de 5 automotoare electrice cu cate 6 vagoane (4 vagoane motoare, incadrand alte doua nemotoare). Fiecare osie a boghiurilor motoare este antrenata de cate un motor semisuspendat de 120kw. Instalatiile de tractiune sunt amplasate in cutii de aparate sub podeaua vehiculelor. Viteza maxima a trenurilor era de 120km/h si putea fi atinsa in circa 100 de secunde.
Compunerea unei astfel de rame electrice era urmatoarea:
1. vagon motor cu cabina de conducere, fara pantograf, clasa a 2a(nr.55-0001-2/prototip, pina la 55-0012-9).
2. vagon motor fara cabina de conducere cu pantograf, clasa a 2a nr. 56-0001-0 -- 56-0012-7.
3. vagon nemotor, clasa 1, nr. 57-0001-8, 57-0003-4, 57-0005-9, 57-0007-5, 57-0009-1, 57-0012-5.
4. vagon nemotor, clasa a 2a, nr. 57-0002-6, 57-0004-2, 57-0006-7, 57-0008-3, 57-0008-3, 57-0010-0, 57-0012-5.
5. vagon motor fara cabina de conducere, cu pantograf, clasa a 2a (nr. vezi la 2).
6. vagon motor cu cabina de conducere, fara pantograf, clasa a 2a (nr.vezi la 1).
Prototipul stationat la remiza de automotoare Bucuresti, a fost utilizat rar in exploatare ca tren de persoane pe ruta Bucuresti - Predeal, sau ca tren accelerat pe ruta Bucuresti - Craiova. Exemplarele de serie au fost utilizate mai des, pe rutele mentionate, dar si pe Bucuresti - Calarasi, ca tren accelerat. Alte exemplare de serie s-au aflat in exploatare pe Regionala Cluj, ca trenuri de persoane.
Caracteristici tehnice (dupa fisa producatorului, Electroputere Craiova S.A.)
Rama electrica suburbana RES 1870kw: - realizata pentru transportul de calatori, in traficul de scurt parcurs (exploatare intensiva in trafic suburban).
Date de rulare:
-ecartament: 1435mm
-raza curbei minime: 90m
Conditii climatice:
-zona climatica temperata: +40'C
-temperatura minima: -35'C
-umiditate maxima: 95%
-altitudine maxima: 1200m
DATE TEHNICE PRINCIPALE:
Alimentare:
-tensiune de alimentare: 25kv
-tensiune maxima: 27.5kv
-tensiune minima: 19kv
-tensiune minima de scurta durata: 17.5kv
-frecventa de alimentare: 50Hz
Performanta de tractiune:
-putere: 1870kw
-acceleratia la demaraj: 20.7m/s
-efort maxim de tractiune la demaraj: 27t
Greutatea totala a locomotivei si distribuirea ei pe osie:
-g.t. cu calatori: 276t
-g.t. fara calatori: 224t
-incarcare maxima pe osie: 18.5t
Dotari:
-frana pneumatica directa si indirecta.
-frana electrica reostatica.
-frana de mana.
-dispozitiv de antiblocare si antipatinare.
-dispozitiv automat de stopare a trenului.
Date geometrice:
-formula osiilor: Bo-Bo+Bo-Bo+Bo-Bo+Bo-Bo
-diametrul rotilor: 1250mm
-lungime totala: 98000mm (4 module)
-latime: 2880mm
-inaltime cu pantograf coborat: 4630mm
-inaltime cu pantograf ridicat: 4900-6700mm
-numar de locuri pe scaune: 336locuri
Sursa: - Revista Tren Club Romania (Automotoarele Cailor Ferate Romane - Ing. Bianco Antonio) si Electroputere S.A. Craiova.