Am sa va prezint in premiera in Romania, numai pe forumul Railnet.ro si in exclusivitate, si autobuzele acestui mare oras italian. De ce am folosit termenii premiera si exclusivitate: pentru ca sunt fotografii proprii la fel ca si in cazul celorlate mijloace de transport milaneze. Sunt de actualitate si pina la aceasta ora sunt singurul din Romania care le-a acordat un spatiu atat de generos.
Dar hai sa ne intoarcem la autobuzele noastre. ATM-ul din Milano este dotat cu doua tipuri constructive de autobuze (ca si in cazul troleibuzelor): articulate si nearticulate. Majoritatea autobuzelor milaneze sunt realizate de catre fabricantul italian IVECO si carosate de catre IRISBUS. O alta parte dintre cele articulate insa, sunt construite de celebrul fabricant german Mercedes. Exista si un concept modern ce ia amploare in Milano: EcoBus, autobuze ecologice, "eco-friendly" pe baza de combustibili alternativi, bio. Dealtfel combustibilii bio tind sa inlocuiasca in domeniul transportului in comun pe cei clasici, pe baza de hidrocarburi.
Schemele de vopsire sunt: galben-orange si verde (in special cele EcoBus - EB). Dar dupa cum veti vedea, nu toate autobuzele eco sunt verzi...
Am sa incep cu autobuzele nerticulate, marca IVECO. Designul este actual, sunt robuste si din cate am vazut au un demaraj puternic.
O categorie speciala sunt autobuzele cu carburanti bio, EcoBus. In cele ce urmeaza am sa v-i le prezint si pe acestea. Si ele sunt articulate (Mercedes) si nearticulate (Iveco).
Autobuzele ecologice articulate sunt construite de fabricantul german Mercedes. Din pacate nu am putut prinde decat vreo doua instantanee cu ele.
Autobuzele articulate, sunt marca IVECO/IRISBUS si in opinia mea sunt niste constructii de exceptie. De ce spun asta? Urmariti din fotografii cat de bine se pot inscrie in curbe strinse. Ele sunt extrem de eficiente chiar si pe strazile intortocheate, pentru ca la Milano nimeni nu demoleaza vechile strazi pentru a taia bulevarde pe care marlani cu automobile sa se plimbe comfortabil... Veti vedea cateva instantanee cu aceste masini exceptionale inscriindu-se in curbe stranse in cele ce urmeaza.
Si acum sa vedeti cum se descurca atunci cand se inscriu in curba. Cred ca un DAC articulat de-al nostru nu s-ar fi descurcat la fel de bine - ar fi scartatait, ar fi trosnit, si poate ar fi virat intr-un final "glorios". Astea nu au nici o treaba.
Chiar si o parte din acestea sunt EcoBus, pe baza de bio combustibili...
O ultima categorie ar fi autocarele care leaga orasul Milano de cele trei aeroporturi ale sale. Calatoria pe o astfel de linie costa intre 5 si 7.50 euro, iar frecventa lor este cam de 30 de minute. Eles au prioritate la intrarile si iesirile autostrazilor ce leaga orasul de aeroporturi. Toate aceste autocare pornesc din dreptul Stazione Centrale FS din Milano.
Sper ca v-a placut aceasta mica excursie printre autobuzele orasului Milano, Italia. Nu-mi ramane decat sa ma gandesc la cat de bine este organizat transportul public din acest oras, si sa sper ca intr-o zi si in Romania sa avem asemenea mijloace de transport care sa degreveze cu adevarat nebunia de pe strazile din marile orase...