In acest topic, voi prezenta muzeele feroviare din Romania, momentele festive din istoria cailor ferate romane si trenurile de epoca (inclusiv cele oficiale) a cailor ferate romane.
Ideea infiintarii unui muzeu al cailor ferate romane este veche, capatand forme concrete in anul 1924, cand sunt salvate de la dezmembrare cateva locomotive si vagoane vechi, intre care si locomotiva denumita „Calugareni”, una dintre primele locomotive cu aburi care au circulat pe linia ferata Bucuresti-Giurgiu, in 1869.
Cel care a avut meritul infiintarii acestui muzeu a fost reputatul inginer Theodor Bals (1880-1965), fiind sustinut de directorul de atunci al CFR, Mihail Ionescu.
Acest material rulant a format nucleul muzeului deschis la 10 iunie 1939, cu prilejul implinirii a 70 de ani de la deschiderea cai ferate Bucuresti-Giurgiu, in cadrul sarbatorilor „Ceferiadei”.
Acest material rulant era garat pe liniile din parcul stadionului „Giulesti”. Celelalte exponate se aflau intr-o sala anume amenajata, in lungime de 45 m, in arenele stadionului „Giulesti”.
Tot in cadrul sarbatorilor „Ceferiadei”, Nicolae Tanase, primul mecanic de locomotiva roman (atunci, in varsta de 70 de ani) are onoarea de a deschide aceste sarbatori, ca mecanic-conductor al locomotivei ce tracteaza trenul care reface traseul Bucuresti- Giurgiu.
La inceputul anului 1953, este amenajat in actualul local Muzeul Cailor Ferate Romane (Bucuresti, sector 1, Calea Grivitei, nr.193 B), cuprinzand patru sali.
Din pacate, in anul urmator (1954) implinirea a 100 de ani de la deschiderea primei linii de cale ferata, de pe teritoriul actual al Romaniei (Bazias- Iam- Oravita) nu a fost sarbatorita cu mult fast.
In 1969, cu ocazia implinirii a 100 de ani de la deschiderea primei cai ferate de pe teritoriul de atunci al Romaniei (linia Bucuresti- Giurgiu), au loc o serie de festivitati, culminand cu plecarea, de la linia 14 a Garii de Nord, a trenului inaugural, asemanator cu cel care deschidea drumul progresului tehnic feroviar in Romania, cu un veac in urma.
Tot acum muzeul CFR este refacut, iar colectiile sale sunt refacute si innoite.
In anii 1980, datorita lucrarilor de constructie a metroului, una din aripile cladirii muzeului CFR este demolata, fiind propusa chiar demolarea intregii cladiri a muzeului CFR si relocarea acestuia!
Din pacate, in ultimii ani (pe fondul fondurilor tot mai mici alocate, dar si a scaderii numarului de vizitatori) colectiile nu mai sunt bine intretinute, o sala (din cele 4) este desfiintata, iar cel mai valoros exponat, garnitura trenului „Calugareni” nu mai este expusa, fiind probabil mutata in depoul Bucuresti-Calatori.
De asemenea, apare propunerea de mutare a acestui muzeu la o alta locatie, in zona Filaret.
In 1972 este infiintat Muzeul locomotivelor de la Resita, din initiativa lui Mircea Popa, directorul de atunci al „Uzinelor de Constructii Masini Resita”(aici se afla si prima locomotiva cu aburi produsa de fabrica resiteana, in 1872).
In 1992 este infiintat Muzeul de locomotive (si alte utilaje feroviare) de la depoul Dej, din initiativa ceferistilor de acolo, in frunte cu Florin Nan. Muzeul cuprinde 16 exponate, deoasebit de valoroase, dintre care amintim: singura locomotiva cu abur seria „151.000” (denumita de ceferisti „Mariana”) care s-a mai pastrat, prima locomotiva diesel cumparata de CFR de la firma elvetiana „Sulzer” in 1938 (si a doua din lume; prima a fost livrata catre caile ferate franceze) si prima locomotiva diesel-electrica 060-DA , din lotul celor sase locomotive de acest fel livrate catre CFR de acceiasi firma elvetiana, in octombrie 1959.
In 1994, din initiativa unui grup de ceferisti inimosi, este infiintat si la depoul Sibiu un muzeu de locomotive (in aer liber).
In mai 2013 este inaugurat „Parcul Feroviar Teius”.
Asadar, astazi exista 5 muzee feroviare in Romania: Bucuresti (din 1924), Resita (din 1972), Dej (din 1992), Sibiu (din 1994) si Teius (din 2013).