Muzee feroviare si trenuri de epoca

Muzee feroviare si trenuri de epoca

Mesajde ldh80 pe 03 Ian 2017, 12:22

In acest topic, voi prezenta muzeele feroviare din Romania, momentele festive din istoria cailor ferate romane si trenurile de epoca (inclusiv cele oficiale) a cailor ferate romane.


Ideea infiintarii unui muzeu al cailor ferate romane este veche, capatand forme concrete in anul 1924, cand sunt salvate de la dezmembrare cateva locomotive si vagoane vechi, intre care si locomotiva denumita „Calugareni”, una dintre primele locomotive cu aburi care au circulat pe linia ferata Bucuresti-Giurgiu, in 1869.
Cel care a avut meritul infiintarii acestui muzeu a fost reputatul inginer Theodor Bals (1880-1965), fiind sustinut de directorul de atunci al CFR, Mihail Ionescu.
Acest material rulant a format nucleul muzeului deschis la 10 iunie 1939, cu prilejul implinirii a 70 de ani de la deschiderea cai ferate Bucuresti-Giurgiu, in cadrul sarbatorilor „Ceferiadei”.
Acest material rulant era garat pe liniile din parcul stadionului „Giulesti”. Celelalte exponate se aflau intr-o sala anume amenajata, in lungime de 45 m, in arenele stadionului „Giulesti”.
Tot in cadrul sarbatorilor „Ceferiadei”, Nicolae Tanase, primul mecanic de locomotiva roman (atunci, in varsta de 70 de ani) are onoarea de a deschide aceste sarbatori, ca mecanic-conductor al locomotivei ce tracteaza trenul care reface traseul Bucuresti- Giurgiu.
La inceputul anului 1953, este amenajat in actualul local Muzeul Cailor Ferate Romane (Bucuresti, sector 1, Calea Grivitei, nr.193 B), cuprinzand patru sali.
Din pacate, in anul urmator (1954) implinirea a 100 de ani de la deschiderea primei linii de cale ferata, de pe teritoriul actual al Romaniei (Bazias- Iam- Oravita) nu a fost sarbatorita cu mult fast.
In 1969, cu ocazia implinirii a 100 de ani de la deschiderea primei cai ferate de pe teritoriul de atunci al Romaniei (linia Bucuresti- Giurgiu), au loc o serie de festivitati, culminand cu plecarea, de la linia 14 a Garii de Nord, a trenului inaugural, asemanator cu cel care deschidea drumul progresului tehnic feroviar in Romania, cu un veac in urma.
Tot acum muzeul CFR este refacut, iar colectiile sale sunt refacute si innoite.
In anii 1980, datorita lucrarilor de constructie a metroului, una din aripile cladirii muzeului CFR este demolata, fiind propusa chiar demolarea intregii cladiri a muzeului CFR si relocarea acestuia!
Din pacate, in ultimii ani (pe fondul fondurilor tot mai mici alocate, dar si a scaderii numarului de vizitatori) colectiile nu mai sunt bine intretinute, o sala (din cele 4) este desfiintata, iar cel mai valoros exponat, garnitura trenului „Calugareni” nu mai este expusa, fiind probabil mutata in depoul Bucuresti-Calatori.
De asemenea, apare propunerea de mutare a acestui muzeu la o alta locatie, in zona Filaret.



In 1972 este infiintat Muzeul locomotivelor de la Resita, din initiativa lui Mircea Popa, directorul de atunci al „Uzinelor de Constructii Masini Resita”(aici se afla si prima locomotiva cu aburi produsa de fabrica resiteana, in 1872).



In 1992 este infiintat Muzeul de locomotive (si alte utilaje feroviare) de la depoul Dej, din initiativa ceferistilor de acolo, in frunte cu Florin Nan. Muzeul cuprinde 16 exponate, deoasebit de valoroase, dintre care amintim: singura locomotiva cu abur seria „151.000” (denumita de ceferisti „Mariana”) care s-a mai pastrat, prima locomotiva diesel cumparata de CFR de la firma elvetiana „Sulzer” in 1938 (si a doua din lume; prima a fost livrata catre caile ferate franceze) si prima locomotiva diesel-electrica 060-DA , din lotul celor sase locomotive de acest fel livrate catre CFR de acceiasi firma elvetiana, in octombrie 1959.



In 1994, din initiativa unui grup de ceferisti inimosi, este infiintat si la depoul Sibiu un muzeu de locomotive (in aer liber).


In mai 2013 este inaugurat „Parcul Feroviar Teius”.


Asadar, astazi exista 5 muzee feroviare in Romania: Bucuresti (din 1924), Resita (din 1972), Dej (din 1992), Sibiu (din 1994) si Teius (din 2013).
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Muzee feroviare si trenuri de epoca

Mesajde ldh80 pe 03 Ian 2017, 12:34

amintesc cateva cuvinte si despre cele cinci garnituri de trenuri de epoca, aflate in proprietatea S.F.T. si apoi trecute in proprietatea CFR-Calatori.

-„Trenul Regal”, a carui confort este similar celebrului „Orient-Expres”. „Trenul-Regal” este compus din 5 vagoane: vagon-salon (cu 8 locuri), vagon-principal („dormitor regal”)(cu 5 locuri de dormit in doua apartamente, fiecare beneficiind de o baie complet utilata), vagon-salon-sufragerie (cu 12+24 de locuri), vagon de dormit clasa a-2-a (cu o capacitate de 16 locuri, dispuse in 8 cusete de cate doua paturi. Fiecare cuseta are spatiu pentru bagaje, chiuveta si alte dotari), vagon de dormit clasa 1 (cu o capacitate de 6 locuri in cabine cu un pat si lavoar). Toate aceste 5 vagoane au fost construite in anul 1928 la uzinele „Ernesto Breda”, din Milano- Italia, fiind restaurate de catre S.F.T., in anul 2004, la „Remarul Grivita”. Trenul este garat la remiza Mogosoaia. Vagoanele poarta seria 50 53 89-10.
Pentru tractarea acestui tren de epoca, se utilizau doua locomotive cu aburi din seria „230.516” si „231.065”.


-„Trenul Nostalgia”, compus din patru vagoane, construite in perioada interbelica si restaurate: vagon clasa 1 (cu 42 de locuri in 7 compartimente, construit de „Astra Arad” in anul 1940), vagon de clasa a-2-a (cu 56 de locuri in 7 compartimente, construit de „Ganz Ungaria” in anul 1915 si reconstruit de „Caromet Caransebes in anul 1993), vagon-restaurant (provenit din vagon cl 1 avand 3 masute a cate 2 locuri si 4 masute a cate 4 locuri, dotat cu bar cu 2 locuri. Vagonul a fost fabricat de HAWA - Hannoversche Waggonfabrik AG in anul 1924) si vagon de bagaje (dotat si cu 4 paturi rabatabile, etajere din lemn pentru bagaje.
Vagonul a fost construit la UNIO SATU MARE 1933 si reconstruit la Uzinele Grivita in 1963). Trenul circula ocazional cu turisti pe linia Anina-Oravita-Iam, fiind tractat de locomotive cu aburi.
Una dintre aceste locomotive cu aburi (din seria „50065”) a fost construita in 1821 de austrieci, fiind numita „Steierdorf”, apoi „botezata” de ceferisti „Neagra”, a „iesit la pensie” in octombrie 2008 (la 187 de ani!) datorita unor defectiuni tehnice. Din pacate, fonduri pentru reparatia ei nu s-au gasit inca.
Acest tren apartine regionalei Timisoara. Ultima revizie perioadica a acestui tren de epoca a fost efectuata in anul 2000. Cele 4 vagoane sunt incadrate la seria 80 53 98-30.



-„Trenul Moldovita”, compus din 5 vagoane (patru din ele construite in anii 1885-1890 la fabrica austriaca „Simmering”, apoi reconstruite in anii 1891-1894 la fabrica „Ganz” din Budapesta si in 1969 la „IMMR”- Pascani , restaurate in anii 1993-1994 la „Remarul” Pascani si in 2004 la „Remarul Grivita”): un vagon de clasa intaia (cu 12 locuri impartite in compartimente, construit de „Ganz Budapesta” in anul 1891 si reamenajat la Pascani in 1994), un vagon de clasa a doua (cu 24 de locuri in compartimente, construit de „Ganz Budapesta” in 1893 si reamenajat la Pascani in 1994), un vagon de clasa a treia (cu 32 de locuri impartit in compartimente, construit de „Ganz Budapesta” in 1885 si reamenajat la Pascani in 1994), un vagon-salon bar (cu 12 locuri, construit in 1895 de „Ganz Budapesta” si reamenajat la Bucuresti-Grivita in 2003) si un vagon de bagaje, special compartimentat pentru transportul marfurilor voluminoase, ce beneficiaza de incalzire cu soba si este dotat cu bar (construit de „Ganz Budapesta” in anul 1894 si reamenajat la Pascani in 1994).
Trenul este tractat de locomotivele cu aburi a seriilor „230.224”, „230.516” si „140.117”, fiind garat la remiza Mogosoaia.
Aceste vagoane au fost utilizate, in anii de la inceputul secolului 20, pe liniile ferate din Bucovina a companiei „Lemberg- Cernauti- Iasi – Concesiunea Ofenheim si Societatea Cailor Ferate Locale Bucovinene”.


-„Trenul Calugareni”, compus din vagoane reconstruite dupa modelul celor din 1866-1869. Are 3 vagoane (de clasa intai, a doua si a treia).


-Trenul „Dracula Express”. Compus din 3 vagoane: de clasa intai (tip „Hecht”), de clasa a doua.


In afara de acestea a mai existat si trenul „Bucuresti”, garat in statia Bucuresti-Obor din 2008, si compus din 5 vagoane: un vagon-restaurant construit la „Astra Arad” in 1936, cu 4 osii, un vagon „Hecht” de clasa 1 si 2, construit in Germania in 1924 (pe 4 osii), un vagon „Breda” construit in Italia, la Milano, in anii 30’, pe 4 osii, si doua vagoane pe doua osii, de clasa a doua, seria 95-18 (care proveneau prin modernizarea in anii 50’ a unor vagoane seria „BMX”, construite in jurul anului 1900. In loc sa fie restaurat si folosit ca tren turistic, acest tren este vandut, de catre conducerea SFT, in februarie 2012, unei firme de fier vechi, cu numai 43.000 euro, fiind apoi taiat si dat la fier vechi, cu o totala inconstienta si lipsa de respect fata de istoria feroviara a Romaniei!


De asemenea, in timpul celui de-al doilea razboi mondial, a mai existat trenul oficial „Patria”.
In ziua de 22 iunie 1941, din acest tren , stationat in gara Piatra-Neamt, maresalul (pe atunci generalul) Ion Antonescu a dat celebrul sau ordin- „Ostasi, va ordon sa treceti Prutul”- fapt care marcheaza inceputul participarii Romaniei la cel de-al doilea razboi mondial.



La remiza speciala Mogosoaia exista si „trenul prezidential Gheorghe Gheorghiu Dej”, compus din trei vagoane (fiecare cu cate 3 boghiuri si 6 osii!):
Vagoanele salon guvernamentale metalice pe 6 osii/boghiu au fost construite in anul 1950 la Uzina Flamura Rosie - Arad.
Vagonul guvernamental CFR 111 continea in ordine, o cabina WC, o cabina soba, o cabina bucatarie, o cabina pentru dormit cu 2 paturi suprapuse, 2 cabine pentru dormit a cate 2 paturi suprapuse si prevazute cu o chiuveta, o cabina pentru dormit cu un pat si un salon cu 6 locuri.
Vagonul guvernamental CFR 112 continea in ordine, o cabina WC, o cabina soba, o cabina bucatarie, 2 cabine pentru dormit a cate 2 paturi suprapuse si prevazute cu o chiuveta, o cabina pentru dormit cu 1 pat, o cabina WC si baie, o cabina pentru dormit cu 1 pat si un salon cu 6 locuri.


De asemenea, pe liniile inguste Viseul de Sus Gara Forestiera- Comanu, Campeni- Abrud si Brad-Criscior (iar, recent, si pe linia Targu Mures Sud- Baile Sovata) , prin eforturile unor oameni inimosi, mai circula „mocanitele” cu aburi. Un proiect propune si redeschiderea circulatiei feroviare cu „mocanite” pe linia ingusta Sibiu- Agnita.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Muzee feroviare si trenuri de epoca

Mesajde ldh80 pe 03 Ian 2017, 12:37

Amintesc si despre „trenul prezidential”, compus din 17 vagoane construite intre 1973-1980 la „Astra-Vagoane- Arad” (garat la remiza Mogosoaia) si despre celebrul „Orient-Expres” („regele trenurilor”), care trece si prin Romania.


In 2004 au loc unele festivitati, cu ocazia implinirii a 150 de ani, de la deschiderea primei linii de cale ferata, de pe teritoriul actual al Romaniei (linia ferata Bazias- Iam- Oravita, in 1854).
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Muzee feroviare si trenuri de epoca

Mesajde ldh80 pe 03 Ian 2017, 12:48

Cateva „superlative feroviare” romanesti:

-cea mai lunga linie de cale ferata din Romania: magistrala 300 Bucuresti Nord- Episcopia Bihorului= 656 km

-cea mai lunga cale ferata electrificata din Romania: magistrala 100/900 Bucuresti Nord- Timisoara Nord= 533 km

-cel mai lung tunel de cale ferata din Romania: „Teliu” (4370 m, pe linia Harman- Intorsura Buzaului)

-cel mai lung viaduct de cale ferata din Romania: „Topolog” (lungime 1440 m),din beton-armat, pe ceea ce urma sa fie linia 219 Valcele- Ramnicu Valcea Est- Post Ajutor Miscare Valcea.

-statii de pe reteaua CFR cu 3 ecartamente (ingust 760 mm, larg 1524 mm si normal 1435 mm): Camara Sighet si Sighetul Marmatiei.
*Linia de ecartament ingust de 760 mm a fost desfiintata.

-cea mai mare declivitate a liniilor pe reteaua CFR: 22 la mie (fosta statie Dealul Fetii pe fosta linia Mintia-Brad), 17 la mie (statia Predeal) si statia Balota.

-statia situata la cea mai mare altitudine: Predeal, Dornisoara

-cele mai mici raze in curba: 100 m (linia Oravita- Anina), 120 m (linia Cretesti- Husi). Razele medii a curbelor pe reteua CFR sunt de 150 m.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi


Înapoi la ISTORIE FEROVIARA / RAILWAY HISTORY

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki