de ldh80 pe 10 Ian 2017, 15:05
d. Autocamioane
In privinta autocamionelor, „Steagul Rosu” (devenita, dupa 1990, „Roman”) Brasov pare a avea o soarta mai buna, fiind cumparata, in 2003, de firma malaeziana „Pesaka Astana” (seful APAPS la aceea vreme era Ovidiu Musetescu). Ulterior, societatea este cumparata de omul de afaceri Ioan Neculae, prin firma sa „SC Prescon SA”.
Aceasta continuua productia de autocamioane. In 1999 autocamioanele produse la Brasov vor ocupa locurile 2 si 3 in „Raliul Tunisiei”, din 2002 cabina acestora este modernizata complet (autocamionul romanesc „Millenium”), si din decembrie 2005 la Brasov se vor produce autocamioane pentru armata irakiana. Noile autocamioane brasovene sunt dotate cu motoare „Caterpillar”, „Navistar”, „Renault” sau „Roman”, noi tipuri de cutii de viteza („Alisson”), care le vor permite realizarea de performante de nivel mondial.
In total, din 1990 si pana azi, la Brasov s-au produs 151 de noi tipuri de autocamioane.
In noiembrie 2008 firma va produce primul tractor, si tot in 2008 primele doua autobuse urbane (de tip „17 280 HOCLL”; motor diesel cu 6 cilindri in linie, 6870 cmc, 280 cp, „intercooler”, cutie de viteza mecanica sincronizata cu 6 trepte, frana cu aer comprimat si disc cu etrier, suspensie pneumatica, cu amortizoare telescopice, sisteme ABS si ASR, sistem de inclinare in statii ECAS, WABCO, capacitatea de transport: 99 pasageri, din care 35 pe scaune), produse la „Roman”, intra in parcul RAT Brasov.
Dintre modelele de autocamioane realizate de Roman Brasov, dupa 1990, se pot aminti
-Roman 19.410 FLS este echipata cu motor de 410 CP, primul model dotat cu EBS, modelul era la limita de inaltime admisa pe drumurile publice datorita echiparii interioare cvasi-complete : canapea, radio, telefon, televizor, statie radio, minifrigider, miniaragaz, geamuri si oglinzi electrice.
-Roman 6.135 FA (autospeciala de descarcerare in caz de accidente rutiere) este echipata cu motor de 135 CP, cu tractiune 4x4. S-a realizat un singur model in colaborare cu Romprim Bucuresti in anul 1998.
-Roman 26.360 DFAEG (Autosasiu obuzier calibru 155mm) echipat cu motor MAN 2866 LF 24 (6 cilindrii in linie, 11967 cmc, 360 CP, EURO 3), cutie de viteze tip ZF 16 151 OD (mecanica, sincronizata cu 16+2 trepte de viteza), tractiune 6X6 si sarcina utila de 26000 kg.
In privinta celui de-al doilea producator romanesc de autocamioane- „Automecanica Marsa”, aceasta este privatizata in anul 2004, si a renunțat la producția de tehnică militară, concentrându-și activitățile în domeniul fabricării de caroserii, containere, construcții metalice, remorci și semiremorci.
Insa in anul 2009 intra in insolventa.
„Mecanica” Medias continuua productia.
Din pacate, desi „Roman Brasov” reuseste sa scoata pe piata noi modele de autocamioane, cu performante imbunatatite, astazi cea mai mare parte din autocamioanele care circula in Romania sunt importate („Mercedes”, „MAN”, „VOLVO”, Renault”, etc).
e. autobuze (urbane si interurbane) si minibuze
In privinta autobuzelor, si „Rocar SA” (noua denumire a fostei „Autobuzul”) intra in faliment in anul 2002. Disparea astfel o fabrica cu o traditie de 46 de ani in fabricatia de autobuze, troleibuze si autoutilitare.
Dupa 1990 Rocar a produs urmatoarele tipuri de autobuze si minibuze
-Rocar-U-312 (ultimul tip de autobuz urban, produs de Rocar, inaintea inceperii colaborarii cu firma italiana „De Simon” si adoptarea unor noi motorizari. Ani productie ?. Era echipat cu un motor diesel tip „RABA-D-10-UTS”, de 245 cp, adaptat normelor de poluare „Euro-2”, cutie de viteza mecanica sincronizata sau automata tip „Voith-Diwa-D-863.1”, 25 locuri pe scaune si 75 in picioare).
In 1991 incepea colaborarea dintre fabrica „Rocar” si firma italiana „De Simon” (care realizeaza caroserii auto).
In 1993 primele autobuse „ROCAR- DE- SIMON”, intra in parcul RATB. Cu aceste autobuze incepe inlocuirea modelului DAC-UDM-112 in Bucuresti (in 1993 ultimele autobuse „UDM-112” intra in parcul RATB, circuland pana in anul 2000).
Cu aceasta firma sunt realizata urmatoarele tipuri de autobuze urbane:
-ROCAR-U-410
Aveea: motor MAN (6871 cmc, 220 CP, EURO 2), cutie de viteze automata cu 3+1 trepte de viteza, viteza maxima 78 km/h si o capacitate de transport de 70 pasageri din care 31 pe scaune.
-ROCAR-U-412 (in 4 variante constructive)
Modelul a fost echipat cu doua motorizari:
-motorul diesel supraalimentat „MAN-D-0826-LUH-05”, cu 6 cilindri in linie, 6871 cmc, dezvolta 169 Kw=230 cp, la 2300 rotatii/minut. Acest motor este cuplat cu o cutie de viteze automata (hidramata) cu convertizor, tip „VOITH-DIWA-D-851.2”, fara retarder, cu 3+1 trepte. Motorul este adaptat normelor de poluare Euro-2.
-motorul diesel supraalimentat „MAN-D-0826-LUH-13”, cu 6 cilindri in linie, 6871 cmc, dezvolta 191 Kw=260 cp, la 2300 rotatii/minut. Acest motor este cuplat cu o cutie de viteza automata (hidramata), cu convertizor, de tipul „VOITH-DIWA-D-851.3”, cu retarder, cu 3 trepte si 3+1 viteze.
Alte caracteristici: sisteme servofrana, servodirectie, viteza maxima 78 km/h (limitata electronic), instalatie de incalzire salon, ABS, capacitatea de transport 100 calatori (din care 25 pe scaune).
-ROCAR-DE-SIMON-412-I
-ROCAR-DE-SIMON-DAF
Au existat 2 prototipuri ROCAR ce combinau caroseria ROCAR DE SIMON cu sasiul DAF. Datorita sasiului lungimea era de 11,3m spre deosebire de 12m cat avea DE SIMON.
-ROCAR-U-512
Echipat cu motor MAN, cutie de viteze automata cu 3+1 trepte de viteza, viteza maxima 78 km/h si o capacitate de transport de 88 pasageri din care 20 pe scaune.
-Ultimul tip de autobuz (urban) produs de uzina Rocar a fost modelul „Rocar-812-U-Autodromo”, IN 1998. Este echipat cu un motor diesel de tip „MAN-D-0826-LUH-13”, orizontal, cu 6 cilindri in linie, 6871 cmc, 260 cp la 2300 rotatii/minut, raport de compresie 16,5/1, injectie directa (dar cu control electronic tip Bosch-EDC-MS-5), instalatie tip Flammstart (pentru pornirea motorului pana la -33 grade Celsius), cutie de viteza automata VOITH-DIWA-D-851.3 (cu convertizor si retarder incorporat, cu 3+1 viteze), viteza maxima 70 km/h (limitata electronic), capacitatea de transport 83 pasageri (25 pe scaune), ABS, servofrana, servodirectie, ASR, suspensie pneumatica (cu sistem de control ECAS), optional: afisaj electronic traseu, radiocasetofon, microfon. Caroserie „Autodromo”. Adaptat normelor de poluare „Euro-2”. A fost si primul autobuz low-floor din Romania. Capacitate de transport: 108 pasageri, din care 25 pe scaune.
-RDTM-111, produs intre 1993-1996
Autobuzul interurban era echipat cu motor diesel tip „MAN-D-2156-MT-85-U”, de 240 cp, partea din fata a fost inspirata dupa cea a autobuzului-prototip Rocar-211-UD-Pelican (din 1986). Ca si confort, fata de autobuzul RD-111, la modelul RDTM-111, s-au utilizat scaune individuale (in locul banchetelor comune), si optional autobuzul RDTM-111 putea fi echipat si cu statie de amplificare si instalatie de aer conditionat, putând fi asfel utilizat si ca autocar turistic.
Serii limitate sau prototipuri
-„Rocar-IL-70-Starbus
-„Rocar-T-311-R” (autocar; aveea un motor diesel „Mercedes-Benz-OM-442-A”, care dezvolta 340 cp, cutie de viteza mecanica sincronizata cu 6+1 trepte, viteza maxima 110 km/h, aer conditionat, 43 locuri pe scaune)
-„Rocar-I-612-Carro”, autobuz interurban. Echipat cu motor diesel „Mercedes”, era un prototip, realizat in 1996.
-Rocar-Solaris
-Rocar-Neoplan
Insa cu toate acestea, falimentul uzinei „Rocar” Bucuresti nu mai poate fi evitat in anul 2002. Disparea astfel o fabrica cu o traditie de 46 de ani in productia de troleibuze, autobuze, microbuze si autoutilitare.
Insa, pe de alta parte, apar inca 6 producatori de autobuze si minibuze in Romania:
-„El Car”
Firma „El Car” ia fiinta in 1991, fiind infiintata de Dorian Igescu la Brasov, debutand cu productia de remorci auto. Din septembrie 2003 s-a demarat constructia primului autobuz cu caroserie autoportanta din România, realizat cu capital integrat privat, denumit IGERO, prin colaborare dintre firma „El Car” si „Roman Brasov”.
Autobuze si minibuze „El Car” (2003-2008)
-El Car Igero Urban Minibuz este echipat cu un motor Diesel EURO 3 model MAN D0834 LOH 02 (6 cilindri, 4580 cmc, 170 CP, EURO 3), cutie de viteze ZF 6S 890 (mecanică, sincronizata cu 6+1 trepte de viteză) si o capacitate de 21 de persoane pe scaune.
- El Car Igero Interurban este echipat cu motor MAN D0834 LOH 02 (diesel, 4 cilindrii in linie, 4850 cmc, 170 CP, EURO 3), cutie de viteze ZF 6S-890 (mecanică, sincronizata cu 6+1 trepte de viteză) si o capacitate de transport de 31 de persoane pe scaune
-El Car Igero Touring este varianta superioara a lui IGERO Interurban. Autobuz de lux destinat transportului de persoane pe distante lungi
- El Car Igero Family este varianta romaneasca a caselor mobile americane, perfect adaptat pentru a parcurge in confort si siguranta distante lungi, scutind calatorii de grija gasirii unui loc de cazare. IGERO Family va fi dotat cu grup sanitar, bucatarie, locuri pentru odihna si pentru luat masa, fiind ideal pentru excursia a doua familii sau pentru petreceri in miscare. Acest autovehicul este realizat la comanda.
- El Car Igero Forester este destinat Institutiilor de Stat - Armata, Pompierii, Salvarea, etc. Autobuzul va fi reproiectat tinind cont de cerintele speciale – poate contine paturi de campanie sau aparatura medicala de urgenta, poate avea podea blindata, panouri de protectie pe laterale si geamuri antiglont, poate transporta trupe sau oficiali militari, sau poate raspunde solicitarilor de transport de urgenta pe drumuri greu accesibile – va fi un vehicul utilitar, ale carui caracteristici tehnice vor fi gandite in asa fel incat sa corespunda utilizarii in cele mai grele conditii.
- El Car Igero Maxi este echipat cu motor MAN de 280 CP, Euro 4, cutie de viteze ZF si o capacitate de transport de 80 de persoane (26 pe scaune).
Din anul 2008 productia este preluata de „Roman Brasov”, ai realizandu-se urmatoarele autobuze si minibuze”
-Roman 17.280 HOCLL (Autobuz urban) echipat cu motor MAN D 0836 LOH02 (diesel, 6 cilindrii in linie, 6870 cmc, 280 CP, EURO 3), cutie de viteze tip ZF 6S-1600 (mecanica, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 80 km/h si o capacitate de 99+1 locuri.
-Roman 18.280 HOCLL (Autobuz urban) echipat cu motor MAN D 0836 LOH02 (diesel, 6 cilindrii in linie, 6870 cmc, 280 CP, EURO 3), cutie de viteze tip ZF 6HP 502C (automata, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 80 km/h si o capacitate de 91 locuri.
-Roman 17.280 I line (Autobuz interurban) echipat cu motor MAN D 0836 LOH02 (diesel, 6 cilindrii in linie, 6870 cmc, 280 CP, EURO 3), cutie de viteze tip ZF 6S 1700 OD (mecanica, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 100 km/h si o capacitate de 49 locuri si spatiu de bagaje de 5,3 mc.
-Roman 18.290 HOCLL (Autobuz urban CROSSTOWN-MT) cu podea total coborată echipat cu motor MAN D 0836 (diesel, 6 cilindrii in linie, 6870 cmc, 290 CP, EURO 5), cutie de viteze tip ZF 6HP 502C (automata, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 80 km/h.
- Roman 18.290 HOCLL (Autobuz urban Low Floor CROSSTOWN) cu podea coborată în ampatament echipat cu motor MAN D 0836 (diesel, 6 cilindrii in linie, 6870 cmc, 290 CP, EURO 5), cutie de viteze tip ZF 6S 1901 OD (automata, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 100 km/h.
-Roman 18.290 HOCLL (Autobuz interurban I-LINE) echipat cu motor MAN D 0836 (diesel, 6 cilindrii in linie, 6870 cmc, 290 CP, EURO 5), cutie de viteze tip ZF 6S 1901 OD (mecanica, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 100 km
-Roman 18.360 HOCLL (Autobuz TURISTIC) echipat cu motor MAN D 2066 (diesel, 6 cilindrii in linie, 10518 cmc, 360 CP, EURO 5), cutie de viteze tip ZF 6S 1901 (mecanica, cu 6+1 trepte de viteză), tractiune 4X2, viteza maxima de 100 km/h.
-Roman minibuz
Doua autobuze urbane de tip „17 280 HOCLL”; motor diesel cu 6 cilindri in linie, 6870 cmc, 280 cp, „intercooler”, cutie de viteza mecanica sincronizata cu 6 trepte, frana cu aer comprimat si disc cu etrier, suspensie pneumatica, cu amortizoare telescopice, sisteme ABS si ASR, sistem de inclinare in statii ECAS, WABCO, capacitatea de transport: 99 pasageri, din care 35 pe scaune, produse la „Roman”, intra in parcul RAT Brasov. Produse in 2008.
Dintre toate autobuzele produse de „Roman Brasov”, dupa anul 2008, cele mai performante si reprezentative sunt:
-„Roman 18.290 HOCLL Crosstown MT”.
Autobuz urban solo, echipat cu motor diesel tip „MAN-D-0836”, cu 6 cilindri in linie, supraalimentat, intercooling, racit cu lichid cu EVB, 6.870 cmc, puterea 290 cp, adaptat normelor de poluare „Euro-5”, cutie de viteze automata tip „ZF-6HP-502-C”, cu 6+1 trepte si retarder incorporat, punte fata tip „ZF-RL-85A”, punte spate tip „ZF-AV-132/87”, cu diferential blocabil si frana cu disc sistem WABCO, sistem de franare integral pneumatic, cu doua circuite independente fata-spate, asistata cu sistem ABS si ASR, cu retarder, masa maxima totala admisa a autobuzului- 18 tone, lungimea autobuzului- 12 m, 3 usi, viteza maxima 80 km/h, podea total coborata si caroserie autoportanta.
-„Roman 18.290 HOCLL- I-Line”
Autobuz interurban, echipat cu motor diesel tip „MAN-D-0836”, cu 6 cilindri in linie, supraalimentat, intercooling, racit cu lichid cu EVB, 6.871 cmc, puterea 290 cp, adaptat normelor de poluare „Euro-5”, cutie de viteze mecanica sincronizata tip „ZF-6S-1901-OD”, cu 6+1 trepte si retarder incorporat (optional), ambreiaj tip „F&S-430, monodisc uscat”, punte fata tip „AF-7,5”, cu frana cu disc sistem WABCO si ABS, punte spate tip „PS-13”, cu diferential blocabil si frana cu disc sistem WABCO, sistem de franare integral pneumatic, cu doua circuite independente fata-spate, asistata cu sistem ABS si ASR, cu retarder, cu frana suplimentara pe motor tip EVB, masa maxima totala admisa a autobuzului- 18 tone, lungimea autobuzului- 12 m, doua usi, viteza maxima 100 km/h, caroserie autoportanta si sistem audio.
-„Roman 18.360 HOCLL”
Autocar turistic, echipat cu motor diesel tip „MAN-D-2066”, cu 6 cilindri in linie, supraalimentat, intercooling, racit cu lichid cu EVB, 10.518 cmc, puterea 360 cp, adaptat normelor de poluare „Euro-5”, cutie de viteze mecanica sincronizata tip „ZF-6S-1901”, cu 6+1 trepte si retarder incorporat (optional), ambreiaj tip „F&S-430, monodisc uscat”, punte fata tip „AF-7,5”, cu frana cu disc sistem WABCO si ABS, punte spate tip „PS-13”, cu diferential blocabil si frana cu disc sistem WABCO, sistem de franare integral pneumatic, cu doua circuite independente fata-spate, asistata cu sistem ABS si ASR, cu retarder, cu frana suplimentara pe motor tip EVB, masa maxima totala admisa a autobuzului- 18 tone, lungimea autobuzului- 12 m, doua usi, viteza maxima 100 km/h, sistem audio multimedia si minibar.
-„El Car Igero Maxi”
Minibuz, echipat cu motor diesel tip „MAN”, care dezvolta 280 cp, adaptat normelor de poluare „Euro-4”, cutie de viteze tip „ZF”, capacitatea de transport 80 de persoane (din care 26 pe scaune).
Din pacate, foarte putine companii de transport urban in comun sau de transport interurban auto de calatori din Romania, au achizitionat autobuze produse la Roman Brasov dupa 2008!
-Grivbuz Bucuresti
COMPANIA INDUSTRIALA GRIVITA SA Bucuresti este una din principalele firme romanesti in domeniul reparatiilor auto, fabricatiei de autobuze destinate transportului urban, interurban si turistic, fabricatiei de piese schimb auto, piese schimb tramvai si boghiuri tramvai, fabricatiei si reparatiei drezinelor de cale ferata, cat si confectionarii de remorci auto de mica capacitate. Compania a fost fondata in anul 1993, fiind „urmasa” Intreprinderii de reparatii auto IRA Grivita.
Initial, a avut sediul in zona Romexpo din Bucuresti.
În 1997 începe construcţia primului autobuz tip GRIVBUZ, care a fost doar începutul unei serii de alte modele destinate transportului urban, interurban şi turistic.
Grivbuz-G07 este un minibuz, cu sasiu echipat „Mercedes-Benz-Vario”, motor „Mercedes-Benz-OM-904”, cu o putere de 136, 150 sau 177 cp, adaptat normelor euro-3, servodirectie hidraulica, sistem de franare de frânare hidraulic cu acţionare pneumatică, frâne disc, ABS, retarder, suspensie faţă mecanică, spate mecanică sau pneumatică sau suspensie integral pneumatică, capacitatea de transport pe scaune 27 locuri (varianta turistica) sau 27+10 locuri (varianta interurban), lungimea 7 m. Exista si in varianta urbana.
Grivbuz 7U este minibuz si este echipat cu motor Roman, o capacitate de transport de 20 + 1 de persoane pe scaune si 24 de persoane in picioare, pe sasiu echipat de ROMAN Braşov. Produs din anul 2001 si imbunatatit din anul 2003. Cateva astfel de minibuze sunt utilizate in municipiul Tulcea.
Grivbuz autobuz urban. Realizat in anul 1999, este echipat cu motor diesel „Renault” , doua sau 3 usi si circula in Tulcea si Cluj-Napoca.
Grivbuz G12 este produs din anul 2004, in colaborare cu Roman-Brasov, in urmatoarele variante:
-„Grivbuz-G-12-I-M280”(autobuz interurban), cu motor diesel tip „MAN D0836 LOH 02” (diesel, 4 cilindrii in linie, 280 cp, EURO 3), sistem de direcţie servoasistat hidraulic, volan reglabil, sistem de frânare integral pneumatic, frâne disc, ABS , suspensie pneumatică , număr de locuri: - 76+1 (47+1 locuri pe scaune, 29 în picioare);
-„Grivbuz-G-12-T-M280” (autocar), cu cu motor diesel tip „MAN D0836 LOH 02” (diesel, 4 cilindrii in linie, 280 cp, EURO 3), sistem de direcţie servoasistat hidraulic, volan reglabil, sistem de frânare integral pneumatic, frâne disc, ABS , suspensie pneumatică , număr de locuri: 47+1, instalatie de sonorizare, instalatie de aer conditionat.
-„Grivbuz-G-12T-PVI-265” (autobuz turistic), cu sasiu echipat „PVI” Franta, motor diesel tip „Renault-DC-16AC-J01-265” (diesel, 4 cilindrii in linie, 265 cp, EURO 3), sistem de direcţie servoasistat hidraulic, volan reglabil, sistem de frânare integral pneumatic, frâne disc, retarder, ABS , suspensie pneumatică , număr de locuri: 47+1.
Jandarmeria Romana a achizitionat 50 de astfel de autobuze.
Grivbuz-Scania. Realizat in anul 2006 dupa o licenta Scania/Hess, fiind echipat cu sasiu si motor diesel de 260 cp, euro 3, realizate de firma Scania si caroserie realizata de firma Hess-AG. Este produs in doua variante constructive- „NUB 4*2” (100% cu podea low-floor) si „NUB 4*2” (cu podea partial low-floor). Se utilizeaza in orasul Targu-Jiu, in numar de 5 bucati.
Initial, intreprinderea se afla in interiorul municipiului Bucuresti, in zona Romexpo.
In anul ? cladirile si halele de acolo au fost demolate, noul sediu al firmei fiind situat in judetul Ilfov, comuna Chitila, satul Rudeni, strada Rudeni, nr.79.
-„Dyparo Moinesti” (caroseaza in special autobuze si minibuze interurbane). Firma „Dypedy” a fost infiintata in anul 1995.
Aceasta caroseaza urmatoarele modele de minibuze, microbuze si autobuze:
-„Dyparro-90-I/T/U/S”, (minibuz). Carosat pe sasiu Iveco-70-C, are motor diesel tip ? , lungimea 8.510 mm, 33 de locuri (din care 6 in picioare).
Se caroseaza in variantele I (interurban), T (turist), U (urban) si S (scolar), din anul 2006.
-Dyparro-95-I/T”, cu sasiu MAN si motor diesel „MAN-D-0836-LOH-02”, de 6871 cmc, 2400 rotatii/minut, 280 cp, cu 28 sau 35 locuri pe scaune si 14 in picioare. Optional este dotat si cu aer conditionat.
Se caroseaza in variantele I (interurban) si T(turist).
-„Dyparro-105-U”. Minibuz urban, carosat din anul 2009. Echipat cu sasiu MAN si motor diesel „MAN”, o lungime de 10,5 m.
-„Dyparro-110-T” , cu o lungime de 11 m. Autocar turistic.
In afara de acestea, la firma din Moinesti se caroseaza si microbuze, pe sasiuri IVECO, Mercedes-Sprinter, Woksvagen.
.„Uzina Mecanica Resita”, care incepe productia de autobuze urbane.
Aici urmau sa se produca autobuze urbane sub licenta ruseasca LIAZ, ce vor purta numele „Robus”. Vor avea motor „Caterpillar” si cutie de viteza automata „Voith”.
In anul 2005 se incheie contractul, iar in anul 2006 este produs aici primul autobuz (urban).
In prezent autobuze marca „Robus” circula la Oradea si Bocsa.
Din pacate, ulterior contractul nu mai este continuat.
-URAC si IOROM Bucuresti
Aici s-au realizat doar doua autobuze urbane DAC-UDAN-2002, prin modernizarea unor autobuze DAC-UDM-112. Au fost dotate cu un motor nou, adaptat normelor de poluare „EURO-2”. Acestea se afla in parcul autobazei Ferentari). Date tehnice: motor „1035-LG-DTI”, cu 6 cilindri in linie, supraalimentat (turbo intercooler), 2100 rotatii/minut, 260 cp, cutie de viteza mecanica sincronizata (5 trepte), servodirectie, ambreiaj servoasistat, ABS, suspensii pe perna de aer, bord nou, afisaj electronic, viteza maxima 75 km/h, capacitatea de transport 109 calatori.
-Cel mai nou producator de autobuze minibuze/microbuze aparut in Romania, este firma SC Eurobus Diamond Srl, cu sediul in judetul Ilfov, comuna Ciorogarla, sat Ciorogarla, Soseaua Bucuresti, nr.24.
Initial firma si-a inceput activitatea ca importator de autobuze urbane BMC (produse in Turcia).
In anul 2015 aceasta produce primul sau autobuz urban, realizat dupa modelul autobuzului „BMC-320”. Este echipat cu motor diesel tip „Mercedes-Benz”. Un numar de 5 astfel de autobuze urbane au fost achizitionate la Targu-Jiu, iar ulterior si la Iasi.
-In anul 1996, se infiinteaza firma Astra-Bus la Arad, care, desi in principal ansambleaza troleibuze (dupa 2002 fiind singurul producator roman de troleibuze), este posibil sa fi ansamblat si autobuze urbane.
De asemenea, firma realizeaza si carosari de microbuze, pe sasiuri Iveco New Daily, Mercedes- Benz-Sprinter si Volkswagen Crafter.
Din 2014 firma este in insolventa.
Din pacate, toate aceste 6 firme prezentate mai sus, realizeaza sau au realizat autobuze intr-un numar restrans, departe de a acoperi cererea de pe piata dupa 1990.
Dupa falimentul fostelor societati comerciale desprinse din fosta ITA in 1991, autobuzele interurbane romanesti „RD-111”, „RDM-109-Montana” si RDTM-111 incep sa fie retrase din transportul interurban de calatori, in anii 2008-2010. Din pacate, pana in prezent, nu s-a reusit gasirea unui nou tip de autobuz interurban modern, adaptat pentru drumurile romanesti (mai ales cele judetene si pietruite-comunale).
Noile vehicule introduse- minibuzele „ISUZU”, „DYPARRO” sau microbuzele „Mercedes-Sprinter”, „Iveco-Daily”, „Wolkswagen Transporter”, desi destul de moderne, au o capacitate mica de transport.
Autobuzele interurbane aduse din strainatate- „Setra”, „MAN”, etc, sunt de cele mai multe ori second-hand.
Astfel, multe curse interurbane spre satele izolate si greu accesibile sunt desfiintate dupa 1990.
Ar trebui ca autoritatile statului, si in special ARR-ul, in momentul acordarii licentelor de transport interurban auto de calatori, sa impuna firmelor care solicita aceste licente, sa aibă in dotare numai autobuze interurbane noi, produse de o firma consacrata , intr-o tara membra a UE.
Prin autobuz interurban nou, inteleg vehicul special proiectat si construit pentru transportul interurban de calatori, cu o lungime de minim 11 m, si cu o capacitate de transport de minim 45-47 locuri pe scaune.