In acest topic, voi prezenta liniile de cale ferata , de ecartament normal din Romania, pe care nu circulau trenuri de calatori, la sfarsitul anului 2016.
Starea si infrastructura acestor linii, VS, instalatiile SCB, statiile si haltele, sunt aratate cele existente la nivelul anului 1991.
1. Regionala Iasi
-linia 515 Gura Putnei- Nisipitu HM= 25 km lc* (linia mai exista in teren, dar este inutilizabila).
Linie inaugurata in anul 1889, avand 25 km si statiile si haltele : Straja h., Falcau, Brodina h., si Nisipitu HM. Se circula la “cale libera”, toate statiile erau echipate cu instalatii tip SBW. VS era de 40 km/h.
In vara anului 2009, ca urmare a inundatiilor, terasamentul este partial distrus, linia fiind inchisa (ultimul « Mers de tren » in care apare aceasta linie este cel valabil pe anul 2009).
Ulterior, este grav afectata de furturi, disparand inclusiv portiuni din sinele de cale ferata si stalpii de telegraf.
Refacerea liniei ar costa astazi cca 20 milioane euro.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 515 Dornesti- Radauti- Gura Putnei- Putna= 40 km li (linie inchisa dar utilizabila)
Linie inaugurata in anul 1889, avand 40 km si statiile si haltele : Radauti (echipata cu instalatie CED-CR-2 din anul 1989), Horodnic hc., Galanesti, Vicovu de Jos hc., Vicovu de Sus, Bivolarie hc. Se circula la « cale libera », toate statiile (cu exceptia statiei Radauti) fiind dotate cu instalatii tip SBW. VS era de 60 km/h (intre Dornesti si Vicovu de Sus) si de 50 km/h (intre Vicovu de Sus si Putna).
Din 4 februarie 2012 circulatia trenurilor de calatori pe aceasta linie este suspendata.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 518 Dornesti- Siret= 16 km lc* (linia mai exista in teren, dar este inutilizabila).
Linie inaugurata in anul 1986, avand 16 km si statiile si haltele : Manastioara (fosta HM), Vascauti h. Si Siret. Se circula la « cale libera », statia Siret avand macaze mecanice, semnale luminoase si o instalatie SAT. VS era de ?
In 2008 circulatia trenurilor de calatori este suspendata.
Apoi linia este afectata de furturi, disparand inclusiv eclisele si buloanele de prindere a sinei.
Astazi cladirea garii Siret este pensiune turistica.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 513 Cacica- Paltinoasa/Gura Humorului =13 km lf (linie pe care mai circula ocazional trenuri de calatori si probabil si de marfa)
Linie inaugurata in anul 1889, avand 13 km si statiile si haltele : Cacica, Varfu Dealului HM si Ilisesti h. (in trecut era statie, si un timp a purtat denumirea de Paltinoasa). Se circula la « cale libera », toate statiile fiind dotate cu instalatii tip SBW (Fosta statie Paltinoasa aveea semnale luminoase). VS era de 50 km/h (intre Cacica si Varfu Dealului HM) si de 65 km/h (intre Varfu Dealului HM si Paltinoasa/Gura Humorului).
Din anii 1990-1994 linia este electrificata.
In anul 2006, ca urmare a unor alunecari de teren, terasamentul este partial distrus, fiind ulterior refacut.
Tot atunci este suspendata circulatia regulata a trenurilor de calatori, pe aceasta linie. Dar in cazuri exceptionale, de inchidere a circulatiei pe linia 502, anumite trenuri de calatori circula pe aceasta linie.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 511 Pojorata-Fundu Moldovei= 7 km lc* (linia mai exista in teren, dar este inutilizabila)
Linie inaugurata in anul 1907, avand 7 km si statiile si haltele: Pojorata, Handal h., Fundu Moldovei. Se circula la « cale libera », statia Fundu Moldovei fiind dotata cu instalatie tip SBW. VS era de 30 km/h.
In 1967/1968 inca mai circulau trenuri de calatori pe aceasta linie. In martie 2008 a trecut pe aici ultimul tren (de marfa).
Apoi linia se degradeaza puternic, in special cele 3 poduri peste raul Moldova.
In iulie 2012 portiunea de linie de la intersectia cu DN17 este demontata!
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 514 Vama- Moldovita=20 km lc* (linia mai exista in teren, dar este inutilizabila).
Linia inaugurata in anul 1889, avand 20 km si statiile si haltele: Deia h., Frumosu hc., Dragosa HM, Valea Stanei hc., Vatra Moldovitei HM. Se circula la « cale libera », statia Moldovita fiind echipata cu instalatie tip SBW. VS era de 40 km/h.
In vara anului 2010 portiuni din linie sunt distruse de inundatii, ultimul tren (de calatori circuland) la 2 iulie 2010.
Ulterior, portiuni din linie sunt demontate din teren.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 516 Ramificatie Floreni- Dornisoara=22 km li (linie inchisa, dar utilizabila).
Linie inaugurata in anul 1915, are 22 km si statiile si haltele : Podu Cosnei h., Turbaria Stampei HM., Poiana Stampei, Dorna Burcut HM. Se circula la « cale libera », toate statiile fiind echipate cu instalatii tip SBW. VS era de ?
La 1 ianuarie 2012 a circulat ultimul tren de calatori.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 510 Dolhasca- Falticeni= 26 km lf (linie pe care circula trenuri de marfa)
Linie inaugurata in anul 1887, avand 26 km si statiile si haltele: Vameni hc, Dolhesti hc, Arghira si Preotesti HM. Se circula la « cale libera », toate statiile fiind echipate cu instalatii tip SBW (semnalul prevestitor al statiei Falticeni era luminos). VS era de 80 km/h.
In 2008 este scoasa din functiune instalatia SBW a statiei Falticeni.
Intre decembrie 2010- martie 2015, linia a fost deservita de trenuri de calatori a operatorului privat « Sc Regiotrans Srl ». In martie 2015 a circulat ultimul tren de calatori pe aceasta linie.
-linia 512 Leorda- Dorohoi= 21 km lf (linie pe care circula trenuri de marfa)
Linie inaugurata inainte de 1917, avand 21 km si statiile si haltele: Braiesti hc si Vaculesti HM. Se circula la « cale libera », toate statiile fiind echipate cu instalatii tip SBW. VS era de 50 km/h.
Intre decembrie 2010- martie 2015, linia a fost deservita de trenuri de calatori a operatorului privat « Sc Regiotrans Srl ». In martie 2015 a circulat ultimul tren de calatori pe aceasta linie.
-linia 608 Dangeni-Saveni= 16 km lc* (linia mai exista in teren, dar este inutilizabila)
Constructia ei a inceput inainte de 1989 (facea parte dintr-un proiect mai amplu- urma ca linia sa fie prelungita pana la Darabani. Din cauza politicii de "economie" a sfarsitului anilor 80', s-a preferat un traseu mai scurt prin Vlasinesti, in locul unuia mai lung dar mai stabil prin Hanesti). Linia este inaugurata la 5 iulie 1991
La cca 1,5 km nord de statia Saveni linia urma sa se ramifice in doua directii :
-o varianta prin Draguseni (unde se termina linia montata), Mileanca (unde se termina terasamentul executat), Movileni, pentru a realiza legatura cu orasul Darabani.
-o alta varianta prin : Sarata, Putureni, Viisoara Mica, Rediu, Bulgaria, Radauti-Prut. De aici linia urma a trece Prutul pentru a se racorda cu reteaua feroviara din Moldova la statia Lipcani, iar o alta linie industriala urma a fi construita pana la Miorcani, pentru aprovizionarea cu nisip cuartos a fabricii de sticla « Stipo » Dorohoi.
Insa, in 1998, ca urmare a unor alunecari de teren din zona haltei Vlasinesti, circulatie este intrerupta. Astazi, unele portiuni din linie au fost furate, la fel si macazele de intrare in gara Saveni, iar cladirea garii Saveni este "locuinta sociala" si arata jalnic. Avea 16 km si statiile: Vlasinesti h., Saveni.
Ultimul “Mers de tren” in care apare trecuta este 1999-2000.
Era sectie cu conducere centralizata. VS era de ?
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 604 Crasna- Husi=33 km li (linie inchisa dar utilizabila)
Linie inaugurata in anul 1890 (ca linie ingusta de 1000 mm) si la 7 noiembrie 1937 (ca linie normala), avand 33 km si statiile : Tarzii h., Oltenesti HM (din 2000- hc., iar din 2008- h.), Curteni h., Cretesti (din 2002- HM, din 2010- hc., din 2011- h.), Dobrina hc (intre 1974 ? - 1976 a fost HM, apoi complet desfiintata in 1984), Podgoriile Husului HM (complet desfiintata in mai 1995) si Husi (HM din decembrie 2013). Pana in 1998 se circula la « cale libera » (HM Oltenesti, statia Cretesti, HM Podgoriile Husului erau echipate cu instalatii tip SBW, iar statia Husi cu macaze mecanice, semnale luminoase si instalatii SAT si BAT din anul 1994), apoi « sectie cu conducere centralizata ». VS era de 80 km/h (intre Crasna si Cretesti), respectiv 40 km/h (intre Cretesti si Husi, unde linia are raze in curba de 120 m).
In perioada anilor 1995-1999 instalatiile SBW din HM Podgoriile Husului, statia Cretesti si HM Oltenesti sunt desfiintate, iar in anul 1998 linia devine sectie cu conducere centralizata.
Ultimul tren de calatori a circulat la 14 ianuarie 2012, iar ultimul tren de marfa in toamna anului 2012. La 11 august 2014 a trecut ultimul (pana in prezent) material rulant feroviar pe aceasta linie- o locomotiva LDE.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-linia 603 Zorleni- Falciu- Falciu Nord HM= 63 km. Li (linie inchisa dar utilizabila).
Linie construita intre anii 1915-1917 pana la Falciu si la sfarsitul anilor 80 pana la Falciu Nord HM, avand 63 km si statiile si haltele : Bujoreni hc., Horga HM, Bursuci hc., Suletea hc., Epureni, Murgeni, Ranzesti h., Falciu si Falciu Nord HM. Se circula la « cale libera », toate statiile fiind echipate cu instalatii SBW (apoi « sectie cu conducere centralizata »).
VS era de : 60 km/h (Zorleni- Epureni), 80 km/h (Epureni- Murgeni), 75 km/h (Murgeni- Falciu) , ? (Falciu- Falciu Nord HM) si 40 km/h Falciu CFR- Prut 2 CFM.
Ultimul tren de calatori a circulat la 26 ianuarie 2013, iar ultimul tren de marfa in octombrie 2013.
Linia se afla in proprietatea CFR-Infrastructura.
-Bicaz- Bicaz Chei= 21 km lf (linie pe care circula trenuri de marfa)
Linie inaugurata in anul 1952, avand 21 km si statiile : Tasca, Tepeseni, Bicaz-Chei. Se circula la « cale libera », toate statiile fiind echipate cu instalatii SBW. VS este de ?
Linia este inchiriata operatorului privat « Holcim SA ».
-Comanesti- Moinesti= 8 km lf (linie pe care circula trenuri de marfa)
Linie inaugurata in anul 1898, avand 8 km si statiile si haltele: Vlasinesti h. si Moinesti. Se circula la « cale libera », statia Moinesti avand o instalatie SBW. VS era de 50 km/h.
Ultimile trenuri de calatori la Moinesti au ajuns in anii 1996-1997.
Linie inchiriata operatorului privat « Grup Feroviar Roman ».
-Valea Uzului Gara- RAFO Darmanesti=3 km lc* (linia mai exista in teren, dar este inutilizabila).
Linie inaugurata in perioada 1946-1959, pentru deservirea rafinariei Darmanesti.
Statia RAFO Darmanesti era echipata cu instalatie CED, circulandu-se la « cale libera ».
Ultimul tren de marfa a circulat pe aceasta linie in anul 2008.
Nu au circulat nicioadata trenuri de calatori pe aceasta linie.
In prezent este puternic degradata si inutilizabila.
-Linii desfiintate complet (sau transformate in linii industriale) pana in 1989 :
-linia Nisipitu HM- Rusca- Seletin- Sipotele Sucevei- Izvoarele Sucevei= 23 km (linie complet desfiintata din teren)
Linie inaugurata in 1917, cand ajunge la Izvoarele Sucevei, la 900 m altitudine, in lungime de 23 km. In 1918 tronsonul Izvoarele Sucevei- Sipotele Sucevei este abandonat si desfiintat, capatul liniei ramanand la Sipotele Sucevei, asa cum apare pe harta CFR din 1921. Pe harta CFR din 1938 capatul linie apare la Seletin, si la fel in “Mersul trenurilor 1939-1940 si 1943-1944”, apare numai portiunea Nisipitu HM- Seletin (11 km). Atunci, traseul se parcurgea in 41 minute, de cele doua perechi de trenuri personale/zi, care oprea la Ulmi hc. si Rusca hc. In 1944, cand URSS reocupa partea de nord a Bucovinei, tronsonul Sipotele Sucevei- Nisipitu HM este inchis, dar dupa marturia unor localnici in anii 50’ inca se mai transportau busteni pe aceasta linie ferata. In anii 60’, linia este complet desfiintata si demontata din teren. Astazi, mai sunt vizibile urme ale terasamentului.
-linia Adancata (Hlyboca)- Ferma Starcea- Tereblece- Siret- Ramificatie-Sinauti (linie complet desfiintata din teren)
Linie construita inainte de 1917, deoarece apare pe harta CFR din 1921. Lungimea ei era de 18 km.
In “Mersul trenurilor 1939-1940 si 1943-1944), linia are 18 km, statiile: Adancata (Hlyboca), Petriceni (halta), Starcea (halta), Ferma Starcea h., Tereblece h. si Siret. Distanta se parcurgea in 1 h si 28 minute (de tren mixt) respectiv 1 h si 24 minute (de tren personal).
In 1940 si 1944, dupa ce URSS ocupa partea de nord a Bucovinei, linia este desfiintata si demontata din teren. Astfel, orasul Siret era in situatia paradoxala cand avea gara, dar nu avea linie! Aceasta situatie a durat pana in anul 1986.
-linia Dornisoara- Susenii Bargaului HM= 58 km (linie complet desfiintata din teren)
Linie inceputa la 1 decembrie 1914, si inaugurata la 15 august 1915 (impreuna cu tronsonul Dornisoara- Floreni- Vatra Dornei). Lungimea liniei era de 58,44 km. La constructia liniei au lucrat 300 de civili si 5600 prizonieri de razboi. Linia avea 230 de curbe, o panta de pana la 8% si atingea altitudinea maxima de 1145 m. La 8 iunie 1922 linia este redeschisa (dupa inlaturarea distrugerilor provocate de primul razboi mondial). In 1924 incepea constructia noi cai ferate transcarpatice Floreni- Ilva Mica, inaugurata in decembrie 1938. Ca urmare, in iarna 1939-1940 vechea linie ferata Dornisoara-Susenii Bargaului HM este desfiintata si demontata din teren.
-Dumbrava HM- Vechea gara Piatra Neamt= 3 km (linie complet desfiintata din teren)
Este traseul initial a caii ferate Bacau- Piatra Neamt, inaugurat in 1891. In anul 1913, cand este inaugurata actuala gara Piatra Neamt, vechiul traseu este transformat in linie industriala, fiind folosit pentru deservirea fabricii de caramizi si a celei de bere.