Fostele troleibuze din Iasi

Fostele troleibuze din Iasi

Mesajde ldh80 pe 15 Mai 2017, 14:51

Troleibuzul a aparut la Iasi in anul 1985, dar primele proiecte de introducere a lui dateaza cu aproape 40 ani in urma.

La 19 Decembrie 1947, cotidianul Opinia, probabil viitorul si pe urma fostul Flacara Iasului, a publicat un articol despre planurile introducerii troleibuzului, idee sustinuta de directorul de atunci al unitatii de transport urban in comun (nu stiu ce denumire purta aceasta in 1947), ing. Petru Nazarenco. Desi situatia tramvaielor era foarte grea datorita razboiului si urmarilor sale, acest proiect era si el imposibil de realizat in acel moment.


In 1954 s-a facut un nou plan, prin care dorea inlocuirea tramvaielor cu troleibuze pana in 1980 si extinderea transportului cu autobuze. Din fericire, solutia nu a fost adoptata.


Dupa 1983, la Iasi disparea aproape complet transportul urban in comun cu autobuze, ramanand doar linii exterioare si putine curse de tipul "conventiilor".

Transportul electric a cucerit atunci orasul, dar exploatarea tramvaielor se facea in conditii grele, datorita problemelor in exploatarea tramvaielor Timis, ceea ce din fericire a salvat tramvaiele V56/8, dar a condus la suprasolicitarea tramvaielor Tatra.




In 1983, Consiliul de Stat pentru Planificare a cerut la 12 IJTL-uri sa intocmeasca planuri pentru introducerea de troleibuze. Printre ele se afla si IJTL Iasi. Regia a intocmit un plan care viza introducerea troleibuzului pe traseul Pacurari-Centru-Tudor Vladimirescu, o zona cel putin intre Pacurari si Tg.Cucului neacoperita de tramvai si nici de autobuz, tinand cont de conditii. Autobaza avea spatiu suficient de garare, iar personalul a fost convertit dintre soferii de autobuze.


Planurile ulterioare prevedeau un total de 8 trasee de troleibuze in Iasi, cu 41 km lungime, 3 statii de redresare si un total de 120 troleibuze, livrate intreprinderea Autobuzul.



La data de 1 mai 1985 se da in exploadare prima linie de troleibuze din Iasi, pe traseul Pacurari- Piata Independentei (astazi Piata Mihai Eminescu), urmând Soseaua Pacurari. Acest prim traseu de troleibuze din Iasi purta numarul 41.

La scurt timp este data in exploadare si linia de troleibuze 45, pe traseul Pacurari- Soseaua Pacurari- Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Bdul. Independentei- Strada Sararie- Targu Cucu- Strada Elena Doamna- Actualul Hotel Europa- Strada Elena Doamna- Bucsinescu- Bdul. Tudor Vladimirescu- cap linie Tudor Vladimirescu (in zona caminelor studentesti)- pod peste Bahlui- Garaj troleibuze Tudor Vladimirescu.



In aceeasi perioada se intentiona introducerea troleibuzului din Tudor Vladimirescu pana la Tomesti si din Pacurari pana la Antibiotice. Aceste planuri aveau termen de punere in functiune in 1986, dar nu au fost realizate. Proiectele mai prevedeau si liniile realizate mai tarziu: linia spre CUG (bd. Poitiers, fost Manta Rosie), linia P. Dacia - CUG si linia spre CUG II.


In anul 1985 au fost aduse primele troleibuze in Iasi, in numar de 12 bucati, urmate in anul 1986 de alte 4 troleibuze. Toate erau de tipul DAC-117-E si/sau DAC-217-E.


In anul 1986 reteaua de troleibuze din Iasi este extinsa pe urmatoarele strazi:


-Actualul Hotel Europa- Strada Anastasie Panu- Pallatul Culturii- Strada Palat- Podul Ros- Soseaua Nicolina- CUG 1


-Splai Bahlui Mal Drept- Bdul. Primaverii- Intersectia Tesatura- Bdul. Primaverii- Intersectia Cotnari- Bdul. Socola- Pasajul peste calea ferata- Soseaua Bucium (pana la Hanul 3 sarmale),


-Bdul. Poitiers- pasajul peste calea ferata- capatul CUG 1- Soseaua Nicolina- Capatul CUG 2 (Astazi Tehnopolis)


-Piata Dacia- Strada Tabacului- Intersectia Zimbru- Soseaua Nationala- Bdul. Alexandru cel Bun- pod peste Bahlui- Strada Cerna- Strada Pantelimon Halipa- Strada Bradului- Strada Libertatii- Bdul. Poitiers- capat CUG 1





Constructia retelei de troleibuze pe aceste strazi a permis darea in exploadare in 1986 si a urmatoarelor linii de troleibuze in Iasi:


-46 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- Bucium

-43 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- CUG 1

-44 Piata Dacia- CUG 1- CUG 2 (Tehnopolis)

-42 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- CUG 1- CUG 2 (Tehnopolis)


Tot in anul 1986 (la începutul anului) linia de troleibuze 41 (Pacurari- Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu) este desfiintata, deoarece dubla o parte din linia 45. De asemenea, un alt motiv al desfiintarii liniei 41 in anul 1986, a fost si acela ca macazul de intoarcere a troleibuzelor de pe linia 41 (din Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu) a trebuit sa fie demontat, pentru montarea acolo a macazelor de intoarcere pentru liniile 43, 46 si 42.



In anul 1986 mai sunt aduse si alte troleibuze in Iasi, intre care si 4 troleibuze Roman-112-E (pentru transport marfa!) de la ITB, si 6 troleibuze de accelasi tip de la IJTL Constanta.


In 1987 mai sunt aduse 11 troleibuze tip DAC-117-E, urmate in 1988 de alte doua (probabil de la ITB).


In 1989 existau un numar de 11 statii de redresare dintre care doar una era insa dedicata exlusiv troleibuzelor, restul alimentand si reteaua de tramvai.


In 1989 a fost prima data cand parcul de troleibuze s-a redus, asta demonstrand conditiile grele de exploatare, dar si calitatea vehiculelor din acea perioada.


Va urma!

Sursa- forum Transira.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Fostele troleibuze din Iasi

Mesajde ldh80 pe 15 Mai 2017, 18:54

In 1987, ca urmare a lucrarilor de modificare a configuratiei Pietei Independentei (astazi Piata Mihai Eminescu), este afectat si capatul de intoarcere a troleibuzelor 43 si 46, care, in timp, au fost prelungite pana la capatul Pacurari (pentru a nu mai intoarce in piata independentei)
Pana la urma s-a inversat sensul de intoarcere in Piata Independentei, iar traseele au revenit la normal.


O alta lucrare tot cam pe atunci a intrerupt circulatia troleibuzelor spre CUG si Bucium, datorita unor reparatii la Pasajul rutier denivelat de pe Bdul. Poitiers . S-a realizat un capat sub pasaj, dar tot atunci sau in alta lucrare in acest interval de timp pasajul a fost largit sau reconstruit, iar troleibuzele intorceau remorcate de un tractor. Pe partea cealalta se construise o linie care permitea troleibuzelor del a Bucium sa mearga spre CUG
Asa au aparut spatiile de parcare a troleibuzelor de sub pasajul denivelat a Bdul. Poitiers peste calea ferata (M600).



Dupa 1990 au loc schimbari importante si in privinta retelei de troleibuze din Iasi.


In primul rand, imediat dupa 1990, dispar troleibuzele de Marfa din Iasi.


Tot in 1990 este desfiintata si linia 42 (dar care ulterior va fi reinfiintata, dar pe alt traseu).


In 1992 este construita si linia de troleibuze de pe Copou (Bdul. Carol intai), intre Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu) si Universitatea Agronomica. Desi la vremea respectiva liniile de tramvaie 4 si 8 faceau legatura intre Copou si Tudor Vladimirescu + Tatarasi, linia de troleibuze 42 Copou - Tudor Vladimirescu ( infiintata atunci pe acel traseu) practic dubla tramvaiul. O intentie ascunsa era reluata atunci: desfiintarea tramvaiului in Copou. Din fericire, nu s-a realizat acest lucru, dar troleibuzul a fost introdus pe acolo.


In anii 1993- 1994 mai sunt aduse in Iasi si alte troleibuze DAC.


In anul 1994 este construita retea pentru troleibuze si pe traseul: Garaj Tudor Vladimirescu- Bdul. Chimiei (pe splaiul Bahluiului; sensurile de dus si de venit erau separate, pe cele doua splaiuri a raului)- Strada Vasile Lupu - Strada Vasile Lupu (de la rondul Tatarasi Sud cale simpla)- Strada Ion Creanga (cale simpla; la intersectia strazilor Ion Creanga si Doctor Emil Savini era capatul de troleibuze Tatarasi)- Strada Emil Savini (cale simpla)- Strada Han Tatar (cale simpla)- Strada Ciurchi (cale simpla).

Astfel se introduce atunci in nou traseu de troleibuze- 47 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- Tatarasi.

Aceasta linie nu a fost rentabila, strabatand o zona cu cerere redusa de calatori (malul Bahluiului) si fiind concurata de autobuzele care mergeau din centru spre Tatarasi pe un traseu mai scurt.

In 1995 traseu acesta este modificata, datorita constructiei unei retele pentru troleibuze pe urmatorul traseu: Garaj Tudor Vladimirescu- Splai Bahlui Mal Drept respectiv bdul. Profesor Dimitrie Mangeron (Splai Bahlui Mal Stang)- Podul Ros- Soseaua Nationala respectiv Splai Bahlui Mal Stang- Podul de Piatra- Pasajul Alexandru cel Bun- Soseaua Nationala (dupa coborarea de pe pasajul Alexandru cel Bun, linia de troleibuze ce venea de pe pasaj se unea cu cea care venea dinspre CUG).

Astfel, traseul 47 si-a modificat de mai multe ori capetele ( Tatarasi- Podu Ros, apoi Tatarasi- Pasaj Alexandru cel Bun si in final Tatarasi- Piata Dacia).

Acest traseu nu a fost insa nici el prea rentabil, fiind desfiintat destul de repede.



Tot in aceasta perioada au inceput sa fie montate console pentru o retea de troleibuze planificata a se construe intre Podu Ros si Intersectia de la Cotnari, pe Bdul. Socola, pentru realizarea unei legaturi intre liniile de troleibuze 43 si 46, si de asemenea au inceput sa fie montate console si pe bretelele de acces pe pasajul Nicolina, pentru o linie de troleibuze planificata, dar care nu a mai apucat sa fie data in folosinta nicioadata.

A fost ultima investitie (neterminata) majora din reteaua de troleibuze din Iasi.


Dupa aceasta incepe decaderea acesteia.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Fostele troleibuze din Iasi

Mesajde ldh80 pe 15 Mai 2017, 20:36

Prima lovitura pentru reteaua de troleibuze din Iasi vine in anul 1995, cand liniile 46 si 43 sunt scurtate la capatul spre centru la garajul Tudor Vladimirescu (nu mai ajungeau pana la Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu).

Legatura cu centrul fiind facuta de linia 45, pentru care insa trebuia traversat pe jos podul peste Bahlui si mers pana la statia de urcare, adica vreo 500m.

Ulterior, in fata autobazei, troleibuzele liniei 47 intorceau si mergeau inainte pe malul Bahluiului, pentru ca nu exista retea directa pentru viraj stanga pe malul Bahluiului spre str. Metalurgiei si Tatarasi. Anterior acestor bucle, acolo exista o retea pentru gararea troleibuzelor (probabil rezerve) in fata autobazei. Acum, acolo este benzinarie.


Ulterior s-a renuntat la aceasta masura aberanta, troleibuzul 46 avand din nou capatul la Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu), iar troleibuzul 43 avand capatul la Pacurari.


In anul 2002 se da in folosinta linia 41 de troleibuze, pe traseul Copou - Tg.Cucului - Podul Ros - CUG, pentru a inlocui autobuzul 9, care a inlocuit tramvaiul spre CUG. Prea tarziu insa, zona fusese deja intesata de microbuze, cu largul sprijin al primariei Iasi.


Ulterior sunt aduse 12 troleibuze scond-hand tip Skoda-14-TR in Iasi.


In anul 2003 (conform unei schite de pe forumul tramclub) reteaua de troleibuze din Iasi cuprindea:


-29,2 km retea active

-8 capete de linii de troleibuze

-in garaj de troleibuze

-5 linii de troleibuze:

41 Copou- Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- CUG 2 (Tehnopolis)

42 Copu- Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- Complex Tudor Vladimirescu

43 Pacurari- Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- Complex Tudor Vladimirescu- Bdul. Poitiers- CUG 1

44 Piata Dacia- CUG 1

46 Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- Complex Tudor Vladimirescu- Bucium


Insa nici aceasta nu mai poate salva troleibuzul in Iasi.


Din cauza starii avansata de uzura a vehiculelor, a neintretinerii retelei de troleibuze, a interesului conducerii de atunci a primariei Iasi (in frunte cu primarul Constantin Simirad) de proliferare a microbuzelor, a situatiei dezastroase in care se afla RATP Iasi, a aducerii autobuzelor (noi pe atunci) MAZ-103, in anul 2006 circulatia troleibuzelor in Iasi este sistata.

Ulterior toate troleibuzele care se mai aflau in garajul RATP Iasi vor fi casate, iar reteaua de troleibuze va fi (in cativa ani dupa 2006) complet desfiintata.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Fostele troleibuze din Iasi

Mesajde ldh80 pe 16 Mai 2017, 08:42

Tinand cont de avantajele nete oferite de troleibuze fata de autobuze (troleibuzele sunt mijloace de transport nepoluante, silentioase, mult mai economice decat autobuzele, au un demaraj mai rapid decat autobuzele, etc), de faptul ca in Iasi ar fi foarte bine ca transportul in comun urban sa se faca in majoritate cu mijloace de transport electrice (tramvaie si troleibuze, iar autobuzele sa circule numai in cateva zone periferice), consider ca ar trebui reconstruita intreaga retea de troleibuze din Iasi.



Insa aceasta sa se faca tinand cont de cateva aspecte:


-Reteaua de troleibuze sa fie reconstruita aproximativ pe acceleasi trasee pe care a existat, dar evitand, pe cat posibil, dublarea liniilor de tramvai

-Sa se evite anumite greseli si erori care s-au facut in proiectarea si executarea fostei retele de troleibuze din Iasi

-La reconstructia retelei de troleibuze din Iasi, sa se utilizeze ultimile tehnologii existente pe plan mondial in materie (Ori utilizati stalpii existenti- acolo unde este posibil, ori montati stalpi noi, de preferinta din metal, montate console mai lungi, astfel incat reteaua de troleibuze sa poata fi montata deasupra benzii de langa axul drumului, pentru a facilita depasirea de catre troleibuze a autovehiculelor stationate pe prima banda, utilizate elemente elastice de prindere a firelor de console, elemente tip Kummler-Mater, statii de redresare complet noi pentru troleibuze, dotate cu elemente de control si automatizare de ultima generatie, utilizate cabluri din cupru atat pentru alimentarea liniei de contact cat si pentru linia de contact in sine, macaze si incrucisari (cu linia de contact a tramvaielor) noi, amenajate capete de linii pentru troleibuze, etc).

-Pe marile strazi si bulevarde, acolo unde exista mai multe benzi pe sens, o banda sa fie rezervata exclusiv pentru mijloacele de transport in comun, si in special pentru troleibuze. Acest fapt ar duce la cresterea semnificativa a vitezei de deplasare a troleibuzelor, fata de situatia din 2006.




Tinand cont de aceste aspecte, reteaua de troleibuze din Iasi ar trebui sa fie reconstruita (si sa ajunga la o lungime maxima de 40 km) pe urmatoarele strazi si bulevarde:


-Aleea Mihail Sadoveanu (de la actualul capat de linie de autobuze Breazu pana la Agronomie)


-Bdul. Carol intai, pe Copou (de la Agronomie la Piata Mihai Eminescu)


-Soseaua Pacurari (de la actualul capat de linie de autobuze Pacurari pana la Piata Mihai Eminescu)

*La Piata Mihai Eminescu reteaua de troleibuze dinspre Pacurari ar trebui sa treaca prin pasaj, si sa se uneasca cu reteaua care vine dinspre Copou dupa pasaj


- Bdul. Independentei- Strada Sararie- Targu Cucu


-Targu Cucu- Strada Elena Doamna- Hotel Europa- Strada Elena Doamna- Bucsinescu- Bdul. Tudor Vladimirescu- Splai Bahlui Mal Drept- Bdul. Primaverii- Tesatura- Bdul. Primaverii- Cotnari- Bdul. Socola- Soseaua Bucium- Han 3 Sarmale


-Hotel Europa- Strada Anastasie Panu- Palatul Culturii- Strada Palat- Podu Ros- Strada Nicolina- Pasaj Nicolina- Strada Nicolina- Soseaua Nicolina- Capat Tehnopolis (fost CUG 2)


-Podu Ros- Cotnari (pe bdul. Socola)


-Piata Dacia- Strada Tabacului- Zimbru- Soseaua Nationala- pe sub pasaj Alexandru cel Bun- Bdul. Alexandru cel Bun- Strada Cerna- Strada Pantelimon Halipa- Strada bradului- Strada Libertatii- fostul capat CUG 1- Bdul Poitiers (unde sa se uneasca cu linia care ar veni de pe bdul. Poitiers)


-Bdul. Poitiers (intre intersectia cu Bdul. Socola si intersectia cu Soseaua Nicolina)


-Pasaj Alexandru cel Bun (pe pasaj, cu o linie care sa se ramifice din linia care ar veni dinspre Piata Dacia)- Podul de Piatra- Soseaua Nationala si respectiv Splai Bahlui Mal Stang (intre podul de piatra si Podul Ros sensurile de dus si de venit pentru troleibuze sa fie pe strazi diferite).




Daca reteaua de troleibuze s-ar reconstrui pe aceste strazi si bulevarde, si avand in vedere ca liniile de troleibuze sa se suprapuna cat mai putin posibil peste cele de tramvaie, ca idee generala (dar cine locuieste in Iasi poate spune mai bine care considera ca ar fi cele mai potrivite trasee de troleibuze- posibil maxim 10 trasee de troleibuze- numerotate de la 40 la 49- care ar trebui sa existe in Iasi, pe baza unei infrastructuri de troleibuze reconstruita pe strazile mentionate mai sus), traseele de troleibuze din Iasi ar putea fi:


-Breazu- Copou- Piata Mihai Eminescu- Targu Cucu- Hotel Europa- Tudor Vladimirescu- Cotnari- Bdul. Poitiers- Tehnopolis


- Copou- Piata Mihai Eminescu- Targu Cucu- Hotel Europa- Tudor Vladimirescu


-Breazu- Copou- Piata Mihai Eminescu- Targu Cucu- Hotel Europa- Tudor Vladimirescu- Cotnari- Bucium


-Pacurari- Piata Mihai Eminescu- Targu Cucu- Tudor Vladimirescu- Cotnari- Bucium


-Piata Dacia- Pasaj Alexandru cel Bun- Bradului- Libertatii- fostul capat CUG 1- Tehnopolis


-Piata Dacia- Pasaj Alexandru cel Bun- Podul de piatra- Podu Ros- Cotnari- Bucium


-Bucium- Bdul. Poitiers- Tehnopolis



Astfel ar exista un numar de 7 capete de linii de troleibuze (Breazu, Copou, Tudor Vladimirescu, Pacurari, Piata Dacia, Tehnopolis si Bucium).


Pentru deservirea optima a unui numar de maxim 10 linii de troleibuze (tinand cont si de lungimea mare a unora din liniile propuse), si pentru a se putea asigura o frecventa de circulatie a troleibuzelor optima pe aceste linii (intervalul de succedere sa fie de cca 10- 15 minute), ar fi necesara achizitionarea a cca 100- 150 de troleibuze (majoritatea articulate) noi.


Si bineinteles, ar fi necesara si constructia unui garaj complet nou, dotat cu toate utilajele si echipamentele (inclusiv cu personal calificat si bine pregatit) pentru intretinerea, reparatia, verificarea, etc unor troleibuze noi.



Dar probabil pentru realizarea a celor mentionate mai sus, ar trebui in primul rand sa vina alta conducere la primaria Iasi si la RATP/CTP, actualele conduceri a celor doua institutii aratandu-se refractare la ideea de reintroducere a troleibuzelor in Iasi!
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Fostele troleibuze din Iasi

Mesajde ldh80 pe 17 Mai 2017, 19:22

https://youtu.be/uCEX9qJ_MPA

In videoclip filmat in anul 1996, cu tramvaiele si troleibuzele care circulau atunci in Iasi, videoclip postat de "DaveSpecer32".
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi


ÃŽnapoi la TROLEIBUZE

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki