Salutari dragi prieteni,
Din pacate nu este un prilej foarte bun cu care sa incep subiectul, insa dat fiind ca in sufletul oricarui pasionat nu poate trece neobservata
prima locomotiva electrica din seria atat de indragita de toata lumea, va trebui sa insir cateva randuri in amintirea a ceea ce a fost
060-EA-001 .
- © ASEA
In urma probelor de parcurs de pe nou electrificata sectie Brasov-Predeal, a locomotivelor
SJ Rb 1001 si
RB 1002, fabricate de
ASEA in 1962 si aduse in Romania in 1963, CFR ia decizia unei colaborari cu aceasi companie suedeza, in vederea achizitionarii noii generatii de locomotive electrice. Dat fiind ca investitia era enorma dar si faptul ca necesarul de tractiune la calea ferata era intr-o continua crestere, mai ales dupa anii '50, s-a avut in vedere achizitionarea unei locomotive electrice de putere mare, capabila sa faca fata la toate categoriile de trenuri.Fiind pe patru osii, locomotiva de tip Rb era limitata ca putere, dispunand doar de 3200 Kw.Tocmai din acest motiv
CFR ia decizia achizitionarii unei locomotive asemanatoare, dar pe sase osii.
Astfel ca in anul 1964, se ia decizia semnarii contractului de achizitionare a unei locomotive electrice pe sase osii, configurata similar cu locomotivele mai sus mentionate, povestea acestei deosebite serii de locomotive prinzand viata in anul 1965, an in care vede lumina zilei prima astfel de locomotiva si anume 060-EA-001.Urmatoarele opt locomotive vor sosi in tara in anul 1966 iar ultima locomotiva in anul 1967, fiind vorba in acest caz de
060-EB-001, locomotiva cu punti redresoare mixte, semicomandate.
Mai jos avem o imagine cu locomotiva
060-EA-001 in timpul efectuarii probei de parcurs :
FiÅŸierul ataÅŸat EA-001_b.jpg nu mai este disponibil
Locomotiva 060-EA-001 in timpul efectuarii probei de parcurs - Copyright ASEA
Ajunsa in tara, locomotiva va intra in exploatare la Depoul Brasov, inca de la inceput fiind unanim apreciata drept o locomotiva excelenta.In primii ani de servici, dat fiind ca livrarile de locomotive erau in toi, necesarul de tractiune era urias iar numarul de locomotive electrice era relativ redus ( pana in anul 1968 se ajunsese abia la locomotiva cu numarul
060-EA-028), locomotiva
060-EA-001 a efectuat servici la toate categoriile de trenuri, incepand de la trenuri exprese internationale, trenuri de marfa, servici de pendula cat si la trenuri locale.Ulterior anului 1975 dupa ce s-au dat in exploatare mai multe sectii electrificate deservite de depoul Brasov ( Brasov-Ciceu, Brasov-Sighisoara), o parte a parcului de locomotive din vechea garda se vor redistribui la depoul Ciceu, depoul Brasov ramanand cu locomotivele originale cat si cu cele de fabricatie recenta, ajunse deja in jurul seriilor 200-250.Se tinea cont oricum de productia continua.Astfel ca locomotiva 060-EA-001, va ramane in servici la depoul Brasov unde de acum incolo va fi folosita exclusiv la remorcarea trenurilor de calatori.Tot la trenuri de calatori vor ramane si locomotivele 060-EA-002, 004, 005, 008 si 009, locomotive care si astazi presteaza acelasi gen de servici.
FiÅŸierul ataÅŸat EA-001_a.jpg nu mai este disponibil
Locomotiva 060-EA-001 cu un tren Expres in statia CFR Predeal
Spre sfarsitul anilor '80, in urma unui raport de analiza al parcului efectuat la depoul Brasov, se stabileste ca locomotiva 060-EA-001 este locomotiva cu cea mai buna stare tehnica din intregul
parc CFR, rata defectarilor fiind cu mult sub media celorlalte locomotive din parc. Tocmai din acest motiv este si botezata "Regina". Un al motiv pentru care este botezata cu acest nume, este tocmai statutul de locomotiva cap de serie. In toti acesti ani, locomotiva a facut fata cu brio necesarului enorm de tractiune al acelor vremuri, fiind probabil cea mai reusita locomotiva electrica de la CFR din toate timpurile.
Iata insa, ca in seara zilei de
20 august 1990, o locomotiva care trebuia sa iasa in servici la trenul Rapid 25 pe relatia Brasov-Cluj, are o defectiune, fapt ce cauzeaza indrumarea la tren a locomotivei 060-EA-001. Aceasta urmeaza sa se intoarca la Brasov in dimineata zilei de 21 august, cu perechea trenului Rapid "Balt Orient Express", si anume R 24.
Lucrurile decurg normal asa cum toata lumea era obisnuita...totul era deja o rutina. Trenul Rapid 24 pleaca din statia Sighisoara, se indreapta cu viteza spre Brasov unde locomotiva 060-EA-001 urmeaza sa dezlege si sa se retraga la depou, lasandu-i locul locomotivei care avea in mod normal program la tren. In jurul orei 8:50,locomotiva EA-001, remorcand trenul "Balt Orient Express" avand in compunere 18 vagoane, trece cu viteza prin statia Augustin si este expediat conform graficului in directia Apata. Totul trebuia sa se intample ca in oricare alta zi de lucru....numai ca in dreptul statiei Ormenis, trenul suprinde in parcurs pe contrafir locomotiva de manevra a statiei Augustin 80-0601-7 cu care se ciocneste violent.
Coliziuna a fost catastrofala, cauzand deraierea si rasturnarea de pe rambleu a unei parti a garniturii de tren, avarierea completa a celor doua locomotive, moartea personalului de locomotiva de pe LDH precum si ranirea personalului de pe locomotiva electrica. In urma acestei catastrofe, magistrala 300 este inchisa si sunt solicitat echipe de interventie din cadrul IFTE, L, SCB, precum si trenul de interventie cu macara de la depoul Brasov. Acesta din urma se va ocupa de transportarea locomotivei electrice catre depoul de domiciliu. Starea de avariere a facut aproape imposibila transportarea ei, fiind nevoie de doua carucioare realizate din boghiuri ORE de la vagoane de marfa. Locomotiva DHC 601 a fost taiata pe loc si transportata intr-un vagon.
La scurt timp dupa eveniment, dat fiind ca Electroputere avusese cateva incercari nereusite de repunere in circulatie a locomotivei
060-EB-001, ea este in final convertita intr-o locomotiva obisnuita de serie care va primi placutele ASEA 1965, precum si niste copii ale placutelor originale
060-EA-001. Intre timp aceasta situatie s-a schimbat, insa din motive obiective nu voi detalia mai mult.
Totusi insa, am scris aceste cateva randuri pentru ca nu am uitat ca
astazi s-au implinit 20 de ani de la disparitia minunatei locomotive
060-EA-001. O locomotiva care in mod normal ar fi trebuit sa aibe alta soarta decat aceea de a sfarsi intr-un asemenea mod. Din pacate nu suntem noi vinovati, insa chiar daca si ceea ce este acum e frumos in felul lui, ar trebui din cand in cand sa mai aruncam privirea si in trecut si sa nu uitam de unde am plecat.
Cu bine !