Istoria tramvaiului bucureștean

Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 17:57

În București, primele tramvaie au fost cele cu cai, apărute prima dată în anul 1871 (și inaugurate în 1872), când s-a dat în folosință STB-ul (Societatea Tramvaiului Bucureștean). Deșii, primul tramvai tras de cai din lume a apărut în New York, în anul 1832. Mai târziu, trecând oceanul, în Europa a apărut prima dată în Paris, Franța (1854), și apoi în Anglia, mai exact în orașul Birkenhead în anul 1860. A fost o idee simplă și revoluționară a șinei îngropate în carosabil, la nivelul solului. La început, acest mod de transport s-a numit „drum de fier american”, după originea și locul unde a apărut prima dată.
Noul sistem s-a răspândit rapid în întreaga lume, datorită marilor avantaje din acea perioadă [...]. Sărind un pic peste istorie, după 1862 în București încep să se instaleze principalele instituții de stat și administrative și ca urmare, un număr mare de oameni se mută aici și orașul începe să se dezvolte rapid.
Pentru a stimula transportul public, primăria orașului reduce taxele pentru trăsuri și birje și face demersuri pentru introducerea tramvaielor cu cai în oraș. După studierea mai multor oferte, se acordă dreptul lui Harry Hubert de Mervée-Slade să construiească „drumuri de fier americane” și să le exploateze timp de 45 de ani, adică până undeva în iulie 1916. Prin acest act, în anul 1871 a luat ființă în București prima interprindere de tramvaie cu cai, sub formă de concesiune cu capital străin, în special englez și belgian numită Societatea Anonimă de Tramvaie redenumită apoi Societatea Tramvaiului Bucureștean, astfel a apărut și depoul Bonaparte (astăzi Victoria). Se dă un funcție și prima linie de tramvaie cu cai între Podul Târgului (astăzi calea Moșilor) și Podul Târgoviștei (astăzi Calea Griviței). Inaugurarea s-a făcut într-o zi frumoasă de mai 1872, în București putea fi întâlnit un tramvai galben cu imperial care scria „The Bucharest Tramways”. Era primul tramvai pe care îl vedeau bucureștenii.
În perioada care a urmat, cetățenii au cerut primăriei creșterea numărului de linii și a parcului de tramvaie, îmbunătățirea circulației și construcția de săli de așteptare pentru călători în stațiile principale. Deșii, preocupați de câștig, s-a solicitat doar majorarea costului biletului de călătorie și nu se grăbeau să facă investiții. :roll:
Prin 1890, se dorește construcția mai multor linii de tramvai și electrice [...] și o dată cu introducerea tramvaiului în București, au fost angajați și meșteri precum și meseriași care s-au specializat în construcția și întreținerea șinelor precum și reparația tramvaielor. Odată cu trecerea timpului s-a demonstrat că sistemul de lucru prin concesiune adoptat avea numeroase deficiențe care menținea o stare de stres și de tensiune permanentă.
Primăria avea obiective economice și sociale care nu se potriveau cu cele ale concesionarilor, neinteresați să facă investiții și să cheltuiească pentru menținerea exploatării la un nivel civilizat. Pe de o parte, se solicita doar majorarea costului biletului de călătorie. Ca exemplu, în anul 1906 numai cu ocazia Expoziției Naționale cele două societăți de tramvaie au obținut un beneficiu de circa 800.000 lei care la un capital investit de 2 milioane, reprezenta 40% adică un profi colosal.
O dată cu apariția primului tramvai electric în Berlin în 1882, în strategia primăriei s-a adăugat și ideea introducerii tramvaiului electric în București.

Iată și primele 5 linii de tramvai care au apărut în București:
Linia 1 Cimitirul Sf. Vineri - Gara de Nord - Bariera Moșilor (nu știu cum se numește astăzi).
Linia 2 Bariera Călărașilor - Piața Victoriei
Linia 3 Piața Victoriei - Bufet
Linia 4 Piața Sf. Gheorghe - Lânăriei
Linia 5 Piața Sf. Gheorghe - Bariera Dorobanților

Poate ne ajută cineva să detectăm anumite locații, precum Bariera Moșilor, Bufet sau Lârăriei.
Și ca niște date importante, în anul 1883 au fost comandate un număr 13 vagoane din Philadelphia, SUA. Primele 9 tramvaie au sosit în București la data de 27 noiembrie 1883 ce aveau o capacitate de... 12 persoane (e de râs, dar în acea perioadă populația în București era cât e acum la Buzău).
În 1906, rețeaua de linii de tramvaie cu cai avea o lungime de 75 km din care 49 km linie simplă și 26 km linie dublă. Pe această rețea circulau 138 de vagoane trase zilnic de... 1000-1500 de cai. :shock: Numărul zilnic de personal era de 650-750 slujbași. În 1916, societatea își încetează activitatea conform contractului și predă primăriei toate bunurile iar în anul 1929, ultima linie de tramvai trase de cai era linia 9 care circula pe str. Vasile Lascăr.

Așa arăta contractul din acea perioadă.
Contract STB.jpg


Tramvaiele cu cai de vară la ieșirea în circulație, depoul Bonaparte.
2017-11-08_172855.jpg


Tramvaiele de vară circulând pe Cheiul Gârlei.
2017-11-08_173200.jpg


Tramvaiul cu indicativul #1 în incinta Atelierelor Centrale.
2017-11-08_173418.jpg


Tramvai cu cai circulând prin fața fostului Minister de Externe (pe acest loc se găsește astăzi clădirea Consiliului de miniștrii ai României).
2017-11-08_173649.jpg


Tramvai cu cai - Hotel Palas (astăzi intersecția bd. Elisabeta cu strada Brezoianu).
2017-11-08_174020.jpg


Tramvai cu trei cai pe Știrbei Vodă.
2017-11-08_174209.jpg


Tramvai cu patru cai pe calea Moșilor în perioada ocupației orașului București de către trupele germane, 1917.
2017-11-08_174434.jpg


Coloana de cai cu vizitii la depoul Bonaparte.
2017-11-08_174712.jpg


Pregătire pentru distribuirea grăunțelor la cai (depoul Bonaparte).
2017-11-08_174855.jpg


Prezentarea cailor la controlul veterinar.
2017-11-08_175143.jpg


Grajd pentru cai la depoul Bonaparte.
2017-11-08_175203.jpg


Cam atât pentru episodul ăsta, fotografiile au fost decupate de mine din arhiva RATB. Dacă doriți pozele originale, eventual cu tot cu istoric contactați-mă în privat!
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 18:16

Iată și unul dintre primele tramvaie electrice apărute în București, circulând pe strada Lipscani.
2017-11-08_181447.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 18:22

Acțiuni de diverse valori emise de STB, după constituirea sa juridică în anul 1909.
2017-11-08_181935.jpg


Coli de hârtie oficiale pentru corespundență, cu antetul întreprinderii.
2017-11-08_181827.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 18:27

Prima stație de mișcare la depoul Ștefan cel Mare (astăzi URAC), în anul 1912.
2017-11-08_182503.jpg


Serviciul de eliberări de abonamente, anul 1912.
2017-11-08_182703.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 18:30

Prima pagină a ziarului „Tramvaiul” înființat în anul 1933.
Image (163).jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 18:36

Standul STB, organizat la expozitia <Muncă și Voie Bună> anul 1938.
2017-11-08_183131.jpg


În iarna anului 1954, mai exact în februarie. Brr...
2017-11-08_183402.jpg

2017-11-08_183342.jpg

2017-11-08_183416.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 19:52

Articol apărut în ziarul ITB cu prilejul aniversării a 10 ani de la înființarea Gospodăriei de troleibuze.
Image (166).jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 19:59

Un arc în timp, un tramvai cu cai împreuna cu un tramvai V3A la inaugurarea liniei de tramvai 30, în cartierul Titan în anul 1971.
2017-11-08_195319.jpg


Instalația pentru culegerea, transmiterea și afișarea de date la scoaterea parcului în circulație din autobaza Titan.
2017-11-08_195558.jpg


Aniversarea a 75 de ani de existență a înteprinderii - pliant informativ (la microfon, gen. ing. Marin Bălteanu - Director General ITB al anului 1984).
2017-11-08_195614.png
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 20:06

Participarea ITB la Expoziția Realizărilor Economice Naționale, în calitate de fabricant, cu un Tramvai numit V3A. (1984).
Vedere exterioară.
2017-11-08_200142.jpg


Vedere interioară.
2017-11-08_200153.jpg


Bordul de conducere.
2017-11-08_200206.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 20:11

Sărbătorirea fabricării celui de-al 500-lea vagon V3A la Uzina de Reparații și Ateliere Centrale ITB - 1988.
2017-11-08_200800.jpg


Pliantul elaborat cu ocazia fabricării celui de-al 500-lea vagon V3A - 1988.
2017-11-08_200827.png
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 20:17

Diferite aspecte de la sărbătorirea a 100 de ani de transport electric în București.

Simbolul momentului aniversar din anul 1994.
2017-11-08_201246.png


Un tramvai de epocă și o remorcă pentru fanfară realizate pentru a marca acest eveniment - 1994.
2017-11-08_201235.jpg


Tramvaie de epocă, cu cai și electric, în circulație pentru public în fața gării Obor - 1994.
2017-11-08_201301.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 20:19

Articol aniversar apărut într-un număr festiv din ziarul Libertatea - iunie 1996.
2017-11-08_201839.png


Tramvai cu cai restaurat, cu ocazia sărbătoriei zilei Bucureștiului - 20 septembrie 2003.
2017-11-08_202039.jpg


Tramvaiul BUCUR (al IV-lea prototip de modernizare al vagoanelor pe 4 osii T4R) - pliant de prezentare.
2017-11-08_202209.png
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 20:32

Tramvai Dyle - Thompson (Tomas) din lotul furnizat în anul 1926.
2017-11-08_202627.jpg


Vagon numit „aerodinamic” transformat din remorcă Simmering la Atelierele Centrale, realizat ca model pentru referință pentru comenzi în exterior, conform programului de dezvoltare al anului 1935.
2017-11-08_202957.jpg


Interior Tramvai Thompson (scaunele sunt tapițate cu împletitură textilă, iar spătarele rabatabile).
2017-11-08_203318.jpg


Truc Thompson V04 adus la reparat la Atelierele Centrale.
2017-11-08_203500.jpg


Tramvai V09 construit începând cu anii '30 la Atelierele Centrale STB.
2017-11-08_203638.jpg


Tren de tramvaie (vagon motor Dyle-Thompson și remorcă de tip STB) la statuia lui Mihail Kogălniceanu.
2017-11-08_203806.jpg


Remorcă articulată unicat, realizată la Atelierele Centrale în 1960. A circulat cca. 20 de ani.
2017-11-08_203954.jpg


Primul tramvai pe 4 osii din seria „Festival” proiectat și construit la ITB în anul 1951.
2017-11-08_204008.jpg


Tramvai Electroputere (EP) - 1958.
2017-11-08_204200.jpg


Tren de tramvai EP - 1960.
2017-11-08_204213.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 20:56

Boghiu EP (ultimele exemplare existente înainte de casare).
2017-11-08_204550.jpg


Remorcă V07 construită la Atelierele Centrale STB în anii '30. În fotografie în depoul Giulești, depozitat în vederea casării.
2017-11-08_204529.jpg


Remorcă tip STB cu podea joasă construită la Atelierele Centrale în anii '30.
2017-11-08_204604.jpg


Interior remorcă tip STB.
2017-11-08_204914.jpg


Scheletul metalic al remorcii tip STB.
2017-11-08_204927.jpg


Tren de tramvaie circulând pe cal Griviței la începutul aniilor '60.
2017-11-08_204939.jpg


Remorcă V10 construită în anul 1946 la fabrica „Malaxa”.
2017-11-08_205349.jpg


Remorcă V12 construită la Atelierele Centrale începând din anul 1959.
2017-11-08_205404.jpg


Remorcă V51 construită la începutul aniilor '50 la uzinele „23 August” (Malaxa).
2017-11-08_205420.jpg


Tren V56 cu două remorci în circulație de la depoul Alexandria - 1966.
2017-11-08_205820.jpg


Tren V58 cu două remorci - modernizate din vagoanele Simmering - 1958.
2017-11-08_205834.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 21:07

Tramvai Tatra T4R cu indicativul 3343.
2017-11-08_210113.jpg


Tren de tramvai T4R, pe bd. Dinicu Golescu la Gara de Nord.
2017-11-08_210128.jpg


Boghiu motor Tramvai T4R.
2017-11-08_210314.jpg


Tramvaiul dublu-articulat LHB (Lincke Hofmann Busch).
2017-11-08_210325.jpg


Tramvaiul LHB interior cu vedere spre postul de conducere, care nu este prevăzut cu cabină închisă.
2017-11-08_210340.jpg


Tramvai LHB - postul de conducere.
2017-11-08_210631.jpg


Tramvai LHB - văzut din exterior.
2017-11-08_210642.jpg


Tramvai V3A - vagon cu numărul 100 - 1976.
2017-11-08_210852.jpg


Tramvai V3A - al 500-lea tramvai construit la URAC (1988).
2017-11-08_210902.jpg


Tren de tramvai EP/V3A (modernizate cu boghiuri și echipamente electrice de V3A) - 1976.
2017-11-08_210916.jpg


Tramvai EP/V3A cu remorcă V12/V3A - 1981.
2017-11-08_211156.jpg


Tramvai EP/V3A cu două remorci.
2017-11-08_211207.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 21:27

Tramvai simplu articulat V2A - 1983.
2017-11-08_211510.jpg


V2A-2S simplu articulat bidirecțional.
2017-11-08_211522.jpg


Primul tramvai V3A modernizat, în cadrul acțiunii începută la URAC în anul 1985 (este primul vagon din seria livrată la Constanța).
2017-11-08_211729.jpg


Tramvai V3A-93, a doua acțiune de modernizare.
2017-11-08_211740.jpg


Al 100-lea vagon V3A realizat în cadrul celei dea doua acțiuni de modernizare, începută în 1993-1997.
2017-11-08_211752.jpg


Tramvai V3A modernizat în colaborare cu Holec și Înteprinderea Electroputere Craiova - 1996.
2017-11-08_212051.jpg


Tramvaiul Tatra modernizat - primul prototip V2S-T realizat din 2 vagoane T4R - 1998.
2017-11-08_212103.jpg


Interiorul tramvaiului V2S-T.
2017-11-08_212257.jpg


Post de conducere - V2S-T.
2017-11-08_212309.jpg


Tramvaiul Tatra modernizat - al doilea prototip V2S-T realizat din 2 vagoane T4R - 1998.
2017-11-08_212324.jpg


Tramvai T4R modernizat.
2017-11-08_212543.jpg


Interior tramvai T4R modernizat.
2017-11-08_212554.jpg


Post de conducere - V2S-T.
2017-11-08_212605.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 21:40

Vagon simplu articulat Bucur (a IV-a variantă de modernizare a tramvaielor T4R) - 2004.
2017-11-08_213125.jpg


Vagon simplu articulat Bucur - vedere laterală cu dispozitivul de urcare/coborâre pentru persoane cu dizabilități.
2017-11-08_213139.jpg


Vagon simplu articulat Bucur - interiorul cabinei de conducere. Tabloul de bord.
2017-11-08_213150.jpg


Vagon simplu articulat Bucur - interiorul vagonului (scaune tapițate :shock:).
2017-11-08_213525.jpg


Vedere laterală a tramvaiului V3A modernizat, cu podea parțial coborâtă.
2017-11-08_213536.jpg


Vederea părții centrale a vagonului cu podea coborâtă la nivelul refugiului de călători și treptele de acces la nivelul normal al podelei vagoanelor V3A.
2017-11-08_213550.jpg


Dispozitivul rabatabil pentru trecerea cu scaunul cu rotile de pe refugiu în tramvai.
2017-11-08_213906.jpg


Tramvai Bucur-LF proiectat și realizat la URAC - 2008.
2017-11-08_213919.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde CostelCFR pe 08 Noi 2017, 21:48

O incursiune in istoria tramvaielor bucurestene si o colectie interesanta de poze. Felicitari!
CostelCFR


Mesaje: 90
Membru din: 08 Noi 2011, 18:42

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 21:49

Mulțumesc! :) și o să mai urmeze, destul de multe. ;)
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Vatmanu076 pe 08 Noi 2017, 22:54

Tramvaiele Rathgeber M5.65/m5.65 și M4.65/m4.65
2484_stefan_99.jpg

2988_dudesti_2003.jpg

Aceste Tramvaie au fost domiciliate in Depoul Dudesti si aduse intre anii 1993 si 1997, la mana a doua din Muchen si au circulat in Bucuresti pana in Anul 2007, cand au fost retrase din circulatie si casate/transformate in utilitare, cu exceptia urmatorilor Magari :

Titan : 2523, 2612
IMG_3439.jpg

IMG_3438.jpg

Dudesti : 2513, 2663
IMG_3228.jpg

IMG_0176.jpg

Giurgiului : 2614 (Vagon reconstruit, dupa ce o macara s-a prabusit peste el)
IMG_3701.jpg

Alexandria : 2670
20170206_102856.jpg

Bucurestii Noi : 2525
IMG_3219.jpg

Victoria : 2518, 2535
IMG_4534.jpg

Fotografie3979.jpg

Sectia Linii : 2416 + 3474 spalator in locul vagonului 004
IMG_2840.jpg

Au fost echipate cu boghiurile de la Tramvaiele EP/V3A între anii 1999 și 2001.
Boghiu.jpg
Dacă PRO înseamnă Pentru şi CON Împotrivă, de ce e Constituție şi nu Prostituție ?
Avatar utilizator
Vatmanu076


Mesaje: 2947
Membru din: 19 Mar 2012, 09:39
Localitate: Metrorex şi S.T.B. (R.A.T.B.)

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 23:00

Ar fi minunat dacă ai găsii mai multe fotografii cu ele din perioada de când circulau. :) Oricum tramvaiele astea erau de casat la nemți, și vândute (sau donate?) nouă ca fier vechi. Și au mai ajuns și prin alte orașe, cel puțin Brașov și Craiova (paremise Brașov a avut doar Duewag? lămuriți-mă voi!). ;)
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Andrei98 pe 08 Noi 2017, 23:17

Eu nu stiu, tu ce zici? :D
21.jpg

26, 12.jpg

29.jpg
Cont YouTube:Andrei Cezar
Flickr:Andrei.CFRbv
Avatar utilizator
Andrei98


Mesaje: 951
Membru din: 15 Iul 2013, 11:27
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 08 Noi 2017, 23:27

M-ai lămurit. :) Crede-mă, când mă uit câte mai am de postat mă întreb dacă nu cumva o să pot ieșii la pensie din asta. :lol:
LE: Vagon motor V09 cu remorca V08 circulând pe bd. Bucureștii-Noi, anii '60.
2017-11-09_042426.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Ikarus_260 pe 09 Noi 2017, 04:44

Cred ca mașina asta era cea mai înjurată acum 40 de ani. :lol:
2017-11-09_044019.jpg
Avatar utilizator
Ikarus_260


Mesaje: 1501
Membru din: 09 Mar 2013, 22:39

Re: Istoria tramvaiului bucureștean

Mesajde Vatmanu076 pe 09 Noi 2017, 09:59

Ikarus_260 scrie:Ar fi minunat dacă ai găsii mai multe fotografii cu ele din perioada de când circulau. :) ;)

2507 - septembrie 1996 -  André Knoerr%2C Genève.jpg

23908022386_498ab62630_z.jpg

30957906393_a17335886a_b.jpg

31730344076_8efb8245ce_b.jpg

rathgeber (1).jpg

rathgeber (4).jpg

rathgeber (9).jpg

rathgeber (16).jpg

rathgeber (17).jpg

rathgeber (21).jpg

rathgeber (24).jpg

rathgeber (26).jpg

2416-34 %282%29.jpg

2416-34.jpg
Dacă PRO înseamnă Pentru şi CON Împotrivă, de ce e Constituție şi nu Prostituție ?
Avatar utilizator
Vatmanu076


Mesaje: 2947
Membru din: 19 Mar 2012, 09:39
Localitate: Metrorex şi S.T.B. (R.A.T.B.)

Următorul

Înapoi la TRAMVAIE

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki