PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE... sau "Breitspurbahn"

PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE... sau "Breitspurbahn"

Mesajde Daniel pe 05 Ian 2010, 08:15

Stiati ca... Planurile de viitor ale Fuhrerului, in Germania celui de-al doilea razboi mondial, cuprindeau si un ambitios proiect, al unei retele de cale ferata europeana, cu ecartamentul de 3000mm (3m) latime? Ei bine, aceasta retea ar fi trebuit sa aiba o ramura pina la Bucuresti!

Istorie1.jpg


Ea ar fi trebuit sa porneasca de la Berlin, trecand prin Praga, Viena, Budapesta, Belgrad, intrand in Romania pe undeva prin zona Portilor de Fier, la acea data Varciorova (fosta gara de frontiera cu Imperiul Austro Ungar - actualmente aflata sub apele Dunarii), continuand prin Craiova, Bucuresti, trecand Dunarea mai apoi cam prin dreptul localitatii Turtucaia (Tutrakan-ul de astazi din Bulgaria actuala), apoi catre Burgas, de unde o ramificatie pleca la Istanbul, iar o alta, mai la nord, se oprea la Varna, pe malul Marii Negre.

Istorie2.jpg


Planul acesta era datat 20 martie 1943. In aceeasi perioada, au existat un numar mare de proiecte extrem de avansate si moderne de locomotive (abur, diesel, electrice, turbina), automotoare si vagoane, deja finalizate pana in cele mai mici detalii, destinate acestei retele. Culmea este ca la aceasta retea continentala cu ecartamentul de 3m se executasera deja lucrari de proiectare foarte avansate si chiar se incepuse pregatirea terenului in anumite locuri...

Istorie3.jpg


Dar, singurele amintiri feroviare ale acestor mari proiecte, au ramas doar locomotivele germane de razboi, seria 52 si 42, pe care si CFR-ul le-a avut in dotare...

DR 42.jpg
DR 52.jpg


Sursa: Istoricul Tractiunii Feroviare din Romania, Ed. Asab, Bucuresti, 2007. Autori: S. Lacriteanu, I. Popescu.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde adycfrbv pe 05 Ian 2010, 23:54

Foarte interesant, nu stiam... iti dai seama la ecartamente de 3 metrii ce locomotive, ce vagoane, cata putere si ce tonaje existau... era ceva foarte ambitios dar si de legenda... :)
Avatar utilizator
adycfrbv


Mesaje: 42
Membru din: 23 Oct 2009, 00:08
Localitate: Brasov 21

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde Daniel pe 06 Ian 2010, 00:02

Da. :) Dupa cate stiu la un moment dat in Anglia, in epoca victoriana, existau o multime de ecartamente, care mai de care, inclusiv daca nu ma insel unul de 3500mm (3.5m) latime! Regina Victoria s-a cam suparat putin pe supusii sai si le-a ordonat standardizarea :lol: Asa s-a impus in Anglia, Europa si America de Nord, ecartamentul normal de 1435mm (1.43m)! :lol:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde VeV pe 25 Mar 2010, 21:01

Un slideshow facut de mine .. : http://www.youtube.com/watch?v=kWqW5ceMBgY .
Va rog, daca aveti 5 minute, sa-l urmariti, este destul de interesant :D .
Avatar utilizator
VeV


Mesaje: 56
Membru din: 24 Mar 2010, 20:48

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde Daniel pe 25 Mar 2010, 21:03

Bravo! Felicitari pentru slide! Ai gasit niste fotografii de arhiva extrem de frumoase si era pacat sa nu n-i le arati! ;) :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde VeV pe 26 Mar 2010, 08:13

Multumesc :D .
Avatar utilizator
VeV


Mesaje: 56
Membru din: 24 Mar 2010, 20:48

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde Vladyz pe 26 Mar 2010, 08:26

Felicitari vev sunt foarte frumoase pozele. Iar in legatura cu sinele cu encartament de 3000mm ar fi fost o chestie uimitoare dar stiti cum se spune mereu "Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul"
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE...

Mesajde Daniel pe 26 Mar 2010, 11:47

Pai Vlad, acest plan a fost abandonat odata cu sfarsitul razboiului. Pe undeva ai dreptate, cu Romania, pentru ca la noi nici la ora actuala nu s-a terminat "razboiul" - tot dezastru este...
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Breitspurbahn (calea ferata cu ecartament 3000)

Mesajde Trifu22 pe 04 Dec 2011, 16:08

Breitspurbahn in traducere calea ferata cu ecartament larg era planificata cu un ecartament de 3000 mm un proiect personal al lui Adolf Hitler in timpul celui de-al Treilea Reich al Germaniei, folosit pentru vagoane etajate intre orasele mari ale Germaniei extinse.

Din cauza daunelor pe care Germania trebuia sa le plateasca , asta conform Tratatului de la Versailles, DR (Deutsche Reichsbahn) ducea lipsa de bani penru extinderea si intretinerea adecvata a sistemului feroviar.

Dupa Machtergreifung (acapararea puterii), de Hitler si Nazisti, s-au facut planuri si pregatiri secrete pentru razboi.
Pe masura ce traficul feroviar comercial si civil incepea sa creasca datorita stimularii economice a Nazistilor, DR avea o problema mare legata de capacitatea de transport. Drept urmare, ca rezultat al obiectivelor lor militare, Hitler a inceput sa pregateasca planuri pentru modernizarea sistemului feroviar pentru a-i creste capacitatea.

In Mai 1942, Hitler a acceptat sugestia lui Fritz Toldt (Ministrul Armamentului si Munitiilor) de a construi o noua cale ferata de capacitate mare Reichsspurbahn (Calea ferata cu ecartament imperial), cu un ecartament notabil mai mare. Obiectiile expertilor feroviari care prevedeau dificultati in introducerea unui ecartament incompatibil (si propunea 4 linii de ecartament normal) si care nu isi puteau imagina nici o folosinta pentru capacitatea mare de transport a unei astfel de cai ferate, au fost ignorati, iar Hitler a ordonat personal ca Breitspurbahn sa fie construita intre Hamburg, Berlin, Nuremberg, Munchen si Linz.

Proiectul antrena parteneri comerciali precum Krauss-Maffei, Henschel, Borsig, BBC, Krupp, dar a ramas in faza de proiect.



LINIILE:

Initial propunera era de o linie cu ecartament de 4000mm, Breitspurbahn a fost proiectata cu un ecartament de 3000mm, de peste doua ori mai lata decat ecartamentul normal si de peste trei ori mai lata decat ecartamentul ingust. Era planificata ca o cale ferata fara balast (similar, pe aceeasi structura a fost proiectat peste 30 de ani trenul BART din San Francisco si dupa inca 10 ani structura a fost folosita la trenurile de mare viteza nemtesti) proiect care consista din doi pereti verticali din beton, ingropati in pamant, cu sinele fixate deasupra, cu material elastic intre sina si beton. Fara traverse, era si un drum de intretinere care putea fi folosit in scopuri militare.
Imagine


VEHICULELE:

In proiect, se sustinea ca locomotive de mare performanta vor tracta vaoane cu 8 osii, dublu etajate, cu o lungime de 40 de metri, o inaltime de 6 si o latime de 7. Trenurile urmau sa fie dotate cu restaurant, cinema, piscina, frizerie, chiar si o sauna. Tor trenul ar avea o lungime de 500 de metri, o capacitate intre 2000 si 4000 de pasageri, calatorind cu peste 200km/h. Diverse modele de locomotive au fost prezentate, de la abur la diesel, toate dezvoltand o putere intre 24000 si 40000 cai putere (HP[si])

Imagine
ImagineImagine
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
âš¡âš¡âš¡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ âš¡âš¡âš¡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE... sau "Breitspurbahn"

Mesajde kdlehel pe 05 Dec 2011, 13:34

pai asta chair ar fi tren ozn. Ceva mostrii ar fi. Chair ar iesi acuma ca ceva din filmele proaste de sci fi unde umbla trenuri fara roti si fara sina.
Avatar utilizator
kdlehel


Mesaje: 614
Membru din: 01 Noi 2009, 19:09
Localitate: Sandominic

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE... sau "Breitspurbahn"

Mesajde Daniel pe 05 Dec 2011, 13:45

Trifule, raman uimit de informatiile pe care le ai. Dupa cate am citit si am scris in urma cu multa vreme in cadrul acestui subiect, proiectul a fost elaborat la data de 20 martie 1943 pe un cu totul alt traseu. Tu ai precizat ca data de elaborare a proiectului luna Mai 1942. Sa inteleg ca daca datele tale sunt veridice, a existat o versiune "1942" ce a suferit modificari la un an dupa? :think: Oricum raman uimit de acest tren, care din punctul meu de vedere ar fi fost o realizare extraordinara. Mie mi-ar fi placut sa vad asa ceva. :) Cred ca a fost un proiect genial, insa in zilele noastre nu mai este viabil, din varii motive...
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE... sau "Breitspurbahn"

Mesajde kdlehel pe 05 Dec 2011, 21:13

am cautat si eu ceva silinie era deci planul o strategie unde putea cara tunurile alea mari ca leopold, si alte tunuri care aveau gabarit foarte mare. Era o strategie tip nazista pentru a cucerii tot europa.

Totusi ccred ca cu este si acuma este foarte frumos bun.
Avatar utilizator
kdlehel


Mesaje: 614
Membru din: 01 Noi 2009, 19:09
Localitate: Sandominic

Re: PLANURI ABANDONATE DE ISTORIE... sau "Breitspurbahn"

Mesajde Daniel pe 13 Dec 2011, 19:55

Intotdeauna in spatele unor constructii civile de mare anvergura, se ascund si interese militare sau politice. Dar, odata cu acestea, societatea progreseaza, chiar daca uneori cu "preturi" destul de mari...
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


ÃŽnapoi la ISTORIE FEROVIARA / RAILWAY HISTORY

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki