SEMAFOARE (semnale mecanice)

SEMAFOARE SI SEMNALE, INDICATOARE, BARIERE, INSTALATII DE ASIGURARE, CENTRALIZARE, MECANIZARE, TELECOMUNICATII, AUTOMATIZARE TRIERE VAGOANE, MASA DE MANEVRA.

SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde adycfrbv pe 03 Ian 2010, 17:18

Voi incepe cu o mica introducere cuprinzand informatiile de baza aflate in instructia de semnalizare:

Prin semnal se înţelege instalaţia sau mijlocul prevăzut în regulamentul de semnalizare, cu ajutorul căruia se transmit sau se primesc ordine şi indicaţii de către personalul care asigură desfăşurarea traficului feroviar. În categoria semnalelor, sunt indicatoarele care, prin inscripţia, forma şi poziţia lor, dau indicaţii sau completează indicaţiile date de semnale.
Semnalele servesc pentru organizarea şi desfăşurarea circulaţiei trenurilor şi a activităţii de manevră, în condiţii de siguranţă.
Indicaţia semnalului este un ordin care trebuie să fie îndeplinit imediat, necondiţionat, prin toate mijloacele posibile de către personalul care asigură desfăşurarea traficului feroviar.

Art. 2.
- 1. După destinaţia lor, semnalele fixe se clasifică astfel:
    a. semnale pentru circulaţie;
    b. semnale pentru manevră şi triere;
    c. semnale repetitoare;
    d. semnale de avarie.
- 2 Semnalele pentru circulaţie sunt:
    a. de intrare, pentru permiterea sau interzicerea intrării unui tren în staţie;
    b. de ieşire, pentru permiterea sau interzicerea ieşirii unui tren din staţie, în linie curentă;
    c. de parcurs, pentru permiterea sau interzicerea trecerii unui tren, dintr-o zonă în altă zonă a staţiei;
    d. de ramificaţie, pentru permiterea sau interzicerea trecerii unui tren peste o ramificaţie sau joncţiune din linie curentă, o traversare
    de linii la acelaşi nivel, o încălecare-descălecare de linii cu ecartament diferit, sau peste un pod cu grinzi mobile;
    e. de trecere, pe liniile cu bloc de linie automat, pentru permiterea sau interzicerea trecerii unui tren dintr-un sector de bloc de linie
    automat în alt sector de bloc de linie automat;
    f. prevestitoare, pentru prevestirea indicaţiilor semnalelor de intrare, de ieşire, de parcurs sau de ramificaţie.
-3. Semnalele pentru manevră şi triere sunt:
    a. de manevră, pentru permiterea şi interzicerea mişcărilor de manevră;
    b. de triere, pentru permiterea sau interzicerea trierii vagoanelor.
- 4. Semnalele repetitoare sunt utilizate pentru repetarea indicaţiilor semnalelor de intrare, de ieşire, de ramificaţie, de parcurs, d
trecere sau de triere, dacă nu este asigurată vizibilitatea prevăzută a semnalului pe care îl preced.
- 5. Semnalele de avarie sunt utilizate pentru semnalizarea pericolului pentru circulaţia trenurilor la trecerile la nivel sau prin tuneluri.

Art. 3. - După construcţia lor, semnalele fixe sunt:
    a. semafoare;
    b. semnale luminoase.

Art. 4. - Semnalele fixe pot îndeplini, cumulativ, mai multe funcţiuni cum ar fi: de circulaţie şi manevră, de manevră şi triere, etc.

Art. 5.
- 1. Semnalele de circulaţie şi semnalele de manevră trebuie să fie amplasate pe partea dreaptă a căii, în sensul de mers al trenurilor sau cel mult deasupra axei căii.
- 2. Pe liniile duble, pentru circulaţia pe linia din stânga, semnalele: de trecere ale blocului de linie automat, prevestitoare, de avarie, la trecerile la nivel, de avarie la tuneluri, de intrare, de ramificaţie, precum şi semnalele repetitoare se pot monta, pe partea stânga a sensului de mers, cu condiţia ca acestea să nu poată fi considerate că aparţin altor linii sau direcţii de mers şi să fie amplasate in toate directiile pe aceeaşi parte, pe intervalul dintre staţii.
- 3. Pe liniile duble, pentru circulaţia pe linia din stânga, semnalele de avarie la trecerile la nivel se pot monta, cu avizul Autorităţii Feroviare Române - AFER, pe partea stângă a sensului de mers, chiar dacă pe intervalul dintre staţiile respective semnalele de circulaţie sunt montate deasupra axei căii. În acest caz pe partea dreaptă a căii, în dreptul semnalului respectiv, se monteaza indicatorul din figura urmatoare:
Semnalizare pe stanga3.jpg
Semnalizarea se afla pe partea stanga a caii.

- 4. În cazul mai multor linii alăturate, semnalele fiecărei linii trebuie să se instaleze astfel încât să nu poată fi considerate drept semnale care aparţin liniilor vecine.
- 5. Semafoarele de intrare, prevestitoare şi de trecere care semnalizează intrarea în staţii de pe linii cu ecartament diferit de cel normal sau descălecarea acestor linii în linie curentă sunt aşezate în acelaşi profil cu semnalele corespunzătoare liniei cu ecartament normal, dar se deosebesc de acestea, având înălţimea stâlpilor mai mică. În cazul staţiilor centralizate electrodinamic, precum şi pe linii înzestrate cu bloc de linie automat, se poate utiliza acelaşi semnal atât pentru linia cu ecartament normal cât şi pentru ecartament diferit de cel normal.
- 6. Indicatoarele de semnalizare se instalează, de regulă, pe partea dreaptă a sensului de mers, iar la liniile duble pentru circulaţia falsă, se montează pe partea stângă a sensului de mers.
- 7. Indicatoarele de semnalizare specifice semnalelor fixe sau mobile se instalează pe aceeaşi parte a sensului de mers cu semnalele asociate.
- 8. Indicatoarele de cale se montează pe partea dreaptă a căii, în sensul de la Bucureşti, cu excepţia indicatoarelor hectometrice care pe linie dublă, se montează alternativ, de o parte şi de alta a căii.


Indicaţia semafoarelor este dată de poziţia braţelor şi paletelor acestora. Pe timp de noapte semafoarele se iluminează calendarului de iluminare.
Pentru creşterea vizibilităţii se admite că braţele şi paletele acestora să fie acoperite pe partea dinspre tren cu materiale reflectorizante.

    SEMAFORUL DE INTRARE
    - Semaforul de intrare dă următoarele indicaţii:
1.jpg
OPREŞTE fără a depăşi semnalul!

2.jpg
LIBER pe linia directă

3.jpg
Liber pe linie abătută cu viteză redusă

    SEMAFORUL DE IESIRE

    - Semaforul de ieşire are un braţ, dacă dintr-un capăt al staţiei se iese într-o singură direcţie şi două braţe dacă se poate ieşi în doua direcţii, caz în care indică şi direcţia de mers.
    Semaforul de ieşire cu un braţ dă următoarele indicaţii:
4.jpg
OPREŞTE fără a depăşi semnalul!

5.jpg
LIBER


    - Semaforul de ieşire cu două braţe dă următoarele indicaţii:
6.jpg
OPREŞTE fără a depăşi semnalul!

7.jpg
LIBER în direcţia I

8.jpg
LIBER în direcţia II
Avatar utilizator
adycfrbv


Mesaje: 42
Membru din: 23 Oct 2009, 00:08
Localitate: Brasov 21

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde Vladyz pe 24 Iun 2010, 08:53

Nu stiu daca asta face oarte din semnalizare dar totusi :D
DSCF0422.jpg
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde edy_cfr pe 24 Iun 2010, 09:47

Face parte din semnalizare,dar nicidecum nu are legatura cu numele topicului. :lol:
edy_cfr


Mesaje: 42
Membru din: 06 Apr 2010, 19:44
Localitate: Predeal
Avertismente: 2

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde Vladyz pe 24 Iun 2010, 10:09

:D
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde Daniel pe 19 Mar 2016, 00:03

Ei bine, se pare ca de multa vreme nu a mai interesat pe nimeni acest subiect. Insa, pentru ca semafoarele mecanice mi se par destul de interesante, am sa va prezint in cateva imagini un exemplu de semafor (cu doua brate) cu paleta prevestitoare a semnalului de iesire sau de parcurs.

Ce trebuie retinut este faptul ca aceste semafoare sunt inzestrate cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire, sau de parcurs, de culoare galbena pe fata orientata spre tren. Pentru a nu va impuia capul cu toate indicatiile acestor semafoare, am luat ca exemplu (pentru a intelege cum ar trebui sa arate un astfel de semafor), extrase din Regulamentul 004, doar doua din indicatiile acestuia:

Liber pe directa cu VS - semaforul de iesire sau de parcurs ordona oprirea.jpg
Liber pe directa cu VS - semaforul de iesire sau de parcurs ordona oprirea / Sursa: Regulamentul 004


Liber pe directa cu VS - semaforul de iesire sau de parcurs este pe liber.jpg
Liber pe directa cu VS - semaforul de iesire sau de parcurs este pe liber / Sursa: Regulamentul 004


Acum sa vedem cum arata un astfel de semafor, undeva pe o linie secundara. Semaforul este scos din exploatare, conform Regulamentului, cu doua sipci incrucisate aplicate pe catarg.

Un fost semafor prevestitor al celui de iesire.jpg
Un fost semafor prevestitor al celui de iesire. / Foto: Daniel


O imagine de pe partea opusa a acestui semafor:

Partea opusa a sensului de semnalizare.jpg
Partea opusa a sensului de semnalizare. / Foto: Daniel


Cam asa arata el astazi. In continuare vom observa paleta prevestitoare, cu fata galbena (catre tren) si cu cealalta fata vopsita in patrate de culoare alba si neagra.

Paleta prevestitoare cu fata galbena spre tren.jpg
Paleta prevestitoare cu fata galbena spre tren / Foto: Daniel


Cealalta fata a paletei galbene.jpg
Cealalta fata a paletei galbene / Foto: Daniel


Din laterala catargului se observa si muchia paletei, care atunci cand acest semnal se afla in exploatare, ar fi dat indicatia ca semaforul de iesire sau de parcurs este pe "liber" (in acest caz este vorba despre un semafor de iesire, nu de parcurs).

Muchia paletei prevestitoare pe catarg.jpg
Muchia paletei prevestitoare pe catarg. / Foto: Daniel


La final sa privim si cele doua palete ale semaforului, ce ar fi trebuit sa indice in mod normal si directia (I si II) daca ar mai fi functionat. Insa, acesta a ramas blocat pe "Opreste fara a depasi semnalul". In acest caz, conform regulamentului, astfel de semafoare, nu se vor lua in considerare de catre personalul de locomotiva:

Cele doua brate ale semaforului si paleta prevestitoare.jpg
Cele doua brate ale semaforului si paleta prevestitoare / Foto: Daniel


In varful catargului cele doua brate si cele doua sipci incrucisate .jpg
Foto: Daniel


La final va prezint din aceeasi zona, si un semafor de iesire tot din aceeasi statie. Si acesta este scos din exploatare:

Semafor de iesire scos din exploatare (dezafectat).jpg
Semafor de iesire scos din exploatare (dezafectat) / Foto: Daniel


Cu speranta ca ati mai aflat cateva lucruri noi, astept comentarii, intrebari, etc. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde ldh80 pe 10 Mai 2017, 17:41

Semafoarele (semnalele mecanice) pot fi:


-Semafoare de iesire din statie (cu unul sau doua brate)

-Semafoare de intrare in statie (cu doua brate+paleta aditionala)

-Semafoare prevestitoare (cu in singur brat+paleta aditionala)

-Semafoare repetitoare (cu unul singur brat)

-Semafoare de manevra


In trecut au existat si semafoare (semnale mecanice) de triere.



Semafoarele (semnalele mecanice) au fost introduce pe reteaua CFR dupa 1918, pe scara larga, si au fost inspirate dupa modelul german.


Pentru iluminarea pe timpul noptii, se utilizeaza felinarele cu petrol sau gaz lampant, felinare care trebuie intretinute, schimbate si alimentate de acari. Insa, dupa 1998-2000, in contextual neasigurarii ritmice a aprovizionarii statiilor cu petrol sau gaz lampant, aceste felinare au fost inlocuite in unele cazuri cu becuri electrice.


In perioada anilor 50 semnalele mecanice au inlocuit aproape in totalitate mai vechile semnale tip Banovici. Ultimile semnale tip Banovici care au fost inlocuite cu semnale mecanice (semafoare) s-au aflat pe unele linii secundare din zona Banatului (pana in anii 60) si pe linia Oravita-Anina (pana in anii 70).


Tot atunci semnalele mecanice au fost integrate in asa-numitele sisteme tip SBW ("Chei cu bloc"), prin aceasta putand fi stabilita o corelare intre pozitia acelor macazelor mecanice (manual) si pozitia semnalelor mecanice, contribuind astfel la sporirea sigurantei circulatiei si prevenind eventuale erori umane.


Ulterior, la unele semnale mecanice (semafoare) de intrare si iesire in si din statii au fost montati si inductori, declansati prin contacte electrice montate pe camele semnalelor mecanice (semafoarelor).
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde Kilo pe 10 Mai 2017, 17:49

Semaforul de triere asa cum era prezentat in instructia 004:

Imagine

(Scuzati rezolutia ilustratiilor)
Mecanic: Alo, Gorju'! Semnalul de intrare face ca pomul de craciun!
IDM Targu-Jiu: Pai incearca si tu sa-l prinzi pe liber.
Avatar utilizator
Kilo


Mesaje: 51
Membru din: 12 Mar 2013, 18:56

Re: SEMAFOARE (semnale mecanice)

Mesajde Daniel pe 31 Mai 2017, 21:36

Destul de interesant, avand in vedere faptul ca aceste semafoare nu mai exista in actuala Instructie 004. Momentan am sa continui cu cateva exemple de pe teren, de semafoare pentru circulatie si repetitoare. Numai asa putem sa le intelegem mai bine in cazul in care suntem pasionati cu adevarat si vrem sa invatam ceva (ca miscaristii si tractionistii de profesie le stiu si intra pe forumuri doar sa mai vada daca se barfeste despre ei :mrgreen: ).

Incep cu doua semafoare repetitoare:

1. Primul semafor repetitor, amplasat in linie curenta inaintea intrarii intr-o statie din parcurs, reda indicatia semaforului de intrare in statia urmatoare astfel: ATENTIE! Semaforul urmator ordona oprirea. Cum ne indica el asta? Ziua - bratul orizontal spre dreapta sensului de mers (ca in imagine) si Noaptea - o unitate luminoasa de culoare galbena spre tren.

Repetitor 1 oprire.JPG
Foto: Daniel


2. Cel de-al doilea semafor repetitor, amplasat pe liniile unei statii din parcurs, repeta indicatiile semnalului de iesire din statia respectiva: Semaforul urmator este pe liber. Cum da el aceasta indicatie? Ziua - bratul ridicat la 45° spre dreapta sensului de mers (ca in imagine) si Noaptea - o unitate luminoasa de culoare verde, spre tren.

Repetitor 2 liber.JPG
Foto: Daniel


Ei bine, ca sa ramanem in acest stadiu in zona semafoarelor relativ mai "simple" constructiv dar si ca indicatie data, continui cu niste semafoare de iesire cu un brat:

1. Semafor de iesire cu un singur brat, amplasat la iesirea dintr-o statie, ce da indicatia: OPRESTE fara a depasi semnalul. Ziua - bratul orizontal spre dreapta sensului de mers (ca in imagine unde a fost suprins din spatele sau) iar Noaptea - o unitate luminoasa de culoare rosie spre tren.

Semafor de iesire OPRESTE fara a depasi semnalul.JPG
Foto: Daniel


2. Semafoare de iesire cu un singur brat amplasate la iesirea unor statii, ce dau indicatia: LIBER. Ziua - bratul ridicat la 45° spre dreapta sensului de mers (ca in cele doua imagini) si Noaptea - o unitate luminoasa de culoare verde, spre tren.

Semafor de iesire pe LIBER.JPG
Foto: Daniel


Alt semafor de iesire care indica LIBER.JPG
Foto: Daniel


La finalul acestei postari va invit sa observati niste semafoare ceva mai complexe constructiv si ca indicatie data: semafoare de intrare inzestrate cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau de parcurs. Deci, diferenta constructiva majora este prezenta acestei palete galbene, care vazuta pe muchie indica LIBER si vazuta cu fata galbena spre tren indica OPRIRE. Mai luam in calcul si prezenta celor doua brate, cel de sus indicand intrarea pe linia curenta a statiei si cel de jos indicand intrarea pe o abatuta a statiei. Ele sunt amplasate la intrarea in statii si prevestesc indicatia semafoarelor de iesire sau de parcurs din statii. Am gasit pe teren semafoare de acest tip, ce dau indicatii pentru linia directa prin pozitia bratelor, nu si pentru abatuta.

1. Semafor de intrare inzestrat cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau a semaforului de parcurs, ce da indicatia: OPRESTE fara a depasi semnalul, Ziua - bratul de sus orizontal spre dreapta sensului de mers, iar paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau a celui de parcurs, cu fata galbena spre tren (ca in imagine, suprins din partea opusa) si Nopatea - o unitate luminoasa de culoare rosie in partea de sus a stalpului semaforului, iar unitatea luminoasa de culoare galbena in partea de mijloc a stalpului.

Semafor intrare cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire opreste fara a depasi semnalul.JPG
Foto: Daniel


2. Semafor de intrare inzestrat cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau a semaforului de parcurs, ce da indicatia: LIBER pe linia directa, cu viteza stabilita. ATENTIE! Semaforul de iesire sau semaforul de parcurs ordona oprirea., Ziua - bratul de sus ridicat la 45° spre dreapta sensului de mers, iar paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau de parcurs cu fata galbena spre tren (ca in imagine); Noaptea - o unitate luminoasa de culoare verde si una galbena, spre tren. Unitatea de culoare verde este in partea de sus a stalpului, iar cea galbena in partea de mijloc a sa. Bine, ca unele palete nu se intorc 100% catre tren, ca cel din imagine, insa nu este "pe muchie".

Semafor intrare cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire  pe liber cu paleta putin descentrata.JPG
Foto: Daniel


3. Semafor de intrare inzestrat cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau a semaforului de parcurs, ce da indicatia: LIBER pe linia directa, cu viteza stabilita. Semaforul de iesire sau semaforul de parcurs este pe liber. Ziua - bratul de sus ridicat la 45° spre dreapta sensului de mers, iar paleta prevestitoare a semaforului de iesire sau de parcurs vazuta pe muchie (ca in imagine); Noaptea - doua unitati luminoase de culoare verde spre tren. O unitate verde in partea der sus a staplului semaforului si cealalta in partea de mijloc a sa.

2b Semafor intrare cu paleta prevestitoare a semaforului de iesire pe liber pe muchie.JPG
Foto: Daniel


Cam atat pentru astazi. Stiu ca sunt mai greu de inteles decat semnalele luminoase, insa daca cititi cu atentie si va uitati la poze le veti intelege. Bine, aici ma refer la cei mai putin initiati dintre pasionati, nu la cei deja experimentati care le cunosc destul de bine. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


ÃŽnapoi la INSTALATII FEROVIARE

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki