Conceptul si realizarea acestuia
Desiro.JPG
Asa cum s-a aratat deja, familia de vehicule DESIRO a fost conceputa in viziunea "unul pentru toti", adica un vehicul care sa poata acoperi o paleta cat mai larga de utilizari:
• familia DESIRO este printre putinele care cuprind atat automotoare Diesel, cat si electrice;
• configuratiile posibile ale trenului acopera toate fluxurile probabile de calatori, de la linii secundare putin frecventate si pana la serviciul suburban (S-Bahn);
• configuratia variabila a interiorului si adaptabilitatea inaltimii platformelor de acces si a podelei permit utilizarea trenurilor in cele mai diverse conditii de trafic si servicii (de exemplu, linie pentru deservirea aeroporturilor).
Alte avantaje importante pentru operator, pentru calator si mediu si care au fost luate in consideratie la proiectare sunt:
• adaptarea puterii vehiculului la cerintele de trafic sau topografice se realizeaza prin conceptul modular al actionarii;
• design-ul modern al interiorului si cel al exteriorului permit operatorului sa-si realizeze propria imagine de firma (corporate identity);
• conceptia modulara a vehiculului conduce la existenta unui numar mare de piese si subansambluri identice, la o reducere a cheltuielilor de aprovizionare si de intretinere, precum si la o reducere substantiala a cheltuielilor pe ciclul de viata;
• in vederea indeplinirii solicitarilor clientului privind facilitatea accesului, s-au facut eforturi de a adapta inaltimea acceselor la cea a peroanelor, iar interiorul a fost realizat utilizand cat mai putine trepte, rampe sau portiuni inaltate.
Ca urmare, familia de vehicule cuprinde doua grupe: trenurile articulate, tot mai apreciate in anumite segmente de piata, si trenurile conventionale, compuse din vagoane individuale. Pot fi realizate astfel trenuri automotoare cu o lungime cuprinsa intre 25,5 m si circa 105 m, cu o capacitate de 115 pana la 600 de calatori. Lungimea vagoanelor intermediare poate fi adaptata in functie de cerintele de trafic. Pentru a se putea realiza valorile de acceleratie necesare, in cazul automotoarelor Diesel dotate cu un agregat propulsor in fiecare vehicul de capat, configuratia maxima a trenului se limiteaza la trei vagoane. Aceasta configuratie se dovedeste a fi confirmata de practica, deoarece majoritatea liniilor cu fluxuri mari de calatori sunt deja electrificate.
Detalii tehnice
Cutia vehiculului este construita integral din aluminiu si e prevazuta cu elemente de prindere standardizate pentru fixarea tuturor componentelor vehiculului. In vederea asigurarii posibilitatii executarii locale a constructiei, a fost prevazuta si o varianta din otel a cutiei vehiculului. Fiind o componenta modulata, cutia vehiculului se bazeaza pe solutii constructive si tehnologice standardizate, care, in limita variantelor disponibile, se pot adapta necesitatilor de exploatare si cerintelor clientului. Aceste variante difera, in principal, prin inaltimea podelei sau dispozitia usilor si a ferestrelor. Miezul conceptului il reprezinta modulele de baza functionale, care sunt in stransa legatura cu restul subsistemelor si componentelor. Un concept-platforma modulara este caracterizat de o definire clara si de respectarea stricta a interfetelor mecanice, electrice, de comunicare, termice, acustice si de alta natura in conceptia generala a vehiculului.
In dorinta de a asigura un design variabil pentru vehicul, partile frontale sunt construite din material plastic armat cu fibra de sticla, asamblate permanent, prin lipirea cu un strat gros de adeziv, de structura de baza. In afara formei cunoscute a automotoarelor seriei 642 si EMG 312, firma TriCon Design GmbH a mai elaborat si alte forme constructive ale capetelor vehiculului. In limitele respectarii anumitor cerinte tehnice, se poate realiza un design individual corespunzator dorintelor clientului.
Echipamentul de actionare este amplasat intotdeauna pe vehiculele de capat. Toate subansamblurile mari (motor Diesel si transmisie, transformator, convertor/invertor) sunt amplasate in spatele sau deasupra boghiurilor extreme. In functie de necesitati si posibilitati, se amplaseaza si echipamentele auxiliare tot in vehiculele de capat. In acest fel se obtine o zona cu podeaua joasa si usor accesibila in cea mai frecventata parte, cea din mijlocului vehiculului, in timp ce capetele, cu podeaua mai inalta, sunt considerate zone linistite, frecventate indeosebi de calatorii de lung parcurs. Aceasta configuratie este avantajoasa si din punctul de vedere al repartizarii greutatii aderente, deasupra boghiurilor de capat, care sunt intotdeauna motoare.
Pentru aceasta familie de vehicule se utilizeaza subsisteme si componente definite unitar. Gama catalogului de componente se extinde asupra tuturor sistemelor electrice si mecanice ale vehiculului. Plecand de la conceptul modular al vehiculului insusi si de la utilizarea unor subsisteme functionale cu interfete bine definite - cum ar fi amenajarea compartimentului pentru calatori si a cabinelor de conducere, comanda vehiculului, climatizarea sau sistemul de tractiune si de franare -, s-a pus un accent deosebit si pe o conceptie modulara a componentelor insesi. Multitudinea de variante definite de diferitele configuratii ale vehiculului, echipamentele de actionare, tensiunile de alimentare s.a. pot fi realizate in mod rational numai prin sisteme modulare si la nivelul componentelor. Exemple de succes in acest domeniu ar fi:
- familia de boghiuri SF 5000 (boghiuri conventionale si Jakob);
- sisteme de reglaj si diagnoza pe baza sistemului bus performant (MVB/WTB) conform standardului TCN si componente hard /soft SIBAS;
- convertor cu IGBT al sistemelor SIBAC si SIBEST pentru sistemele de tractiune si auxiliare.
Utilizarea consecventa a solutiilor standardizate la nivelul componentelor conduce la unele avantaje asemanatoare cu cele ale intregului vehicul si in ceea ce priveste siguranta exploatarii sau stocurile. Considerate ca principiu de baza al executiei, atat pentru constructor, cat si pentru subconstructori, solutiile standardizate la nivelul componentelor creeaza astfel premisele unor timpi scurti de livrare.
Toate constructiile - atat pentru cutia vehiculului si boghiuri, cat si pentru subansambluri si componente - au fost realizate cu ajutorul tehnicilor 3D-CAD. Aceste mijloace permit reprezentari grafice ale variantelor (virtual prototyping) si permit clientului alegerea anticipata a design-ului dorit. In acest scop este utilizata banca de date SIMUKIT, un mijloc auxiliar pentru descrierea interfetelor si a componentelor cuprinse in stocul de solutii disponibile.
Solutiile combinative optime si respectarea solicitarilor individuale ale clientilor au condus deja la realizarea si vanzarea a 209 trenuri din familia DESIRO.
Concluzii
Prin realizarea familiei de vehicule DESIRO ca urmare a dezvoltarii unor produse deja existente, s-a putut crea, intr-un timp deosebit de scurt, un concept pentru un vehicul de transport regional a carui diversitate si multifunctionalitate pot deveni un exemplu. O data cu aparitia primelor vehicule de serie s-au pus bazele viitoarelor proiecte din Europa si din intreaga lume. Sa speram ca noul concept flexibil si inovativ al familiei va tine pasul cu progresul tehnologic din industria constructoare de material rulant, dar si cu dorintele specifice ale clientilor, iar noile vehicule DESIRO sa se poata adapta cu succes conditiilor specifice de exploatare feroviara din tara noastra.
Detalii boghiu.JPG
Detalii far.JPG
Detalii Serie.JPG
Detalii cupla si goarna.JPG
Detalii Garantie.JPG
Sursa:www.cfr.ro