Locomotivele CFR tip 1E-h2, seria 150.1100 (23 de bucati)
Scurta introducere:Dupa incheierea razboiului, Romania a prmit din partea U.R.S.S. drept
compensatie de razboi, 30 de locomotive germane din seriile
50, 52, 42 si 44 -
captura de razboi sau
trofee, asa cum erau denumite de sovietici. In realitate, locomotivele au fost cedate Romaniei pentru ca prezentau uzuri mari, descompletari sau defectiuni majore, ori nu prezentau interes, datorita unor particularitati tehnice (seria 44 care avea 3 cilindri si osie motoare cotita).
- Ultima locomotiva DR 52 care a fost in serviciu regulat la CFR, 150.1123 - dupa o fotografie de Serban Lacriteanu.
Descrierea seriei:- Locomotivele foste
DR 50 si
DR 52, in numar de
23 de exemplare, au fost incadrate la CFR in seria
150.1101 - 150.1123. Cu exceptia seriilor 150.1113 - 150.1116 care au provenit din seria DR 50, toate celealte 19 erau de tipul DR 52. Majoritatea locomotivelor primite de CFR au sosit intre anii 1948 - 1949 din Austria, prin Ungaria si urmau a fi expediate in U.R.S.S. (Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste) dupa transpunerea lor pe cale larga, la
Atelierele CFR Grivita din Bucuresti si
Nicolina de la Iasi. Reparatia lor in aceste uzine s-a efectuat in perioada februarie 1948 - decembrie 1958.
- Locomotivele foste DR 50, aveau tender tip
2'2'T26, fara protectie contra inghetului din placi de pluta la peretii rezervorului de apa, iar locomotivele foste DR 52 erau cuplate cu tendere tip
2'2'T32 (
wannentender). Singura exceptie a fost 150.1102, care erau cuplate cu un tender tip
K4T30 cu sasiu rigid, pe 4 osii (fara boghiuri). La acestea au fost efectuate aceleasi modificari/imbunatatiri ca si la seria 150.100.
Ecranele de fum au fost demontate, cu exceptia locomotivelor
150.1101 (demontate prin anii '70 ai secolului trecut) si
150.1105 (care le mai pastreaza si astazi!).
Ultima locomotiva in serviciu regulat a fost
150.1123 din parcul depoului Campulung - Est (C. Moldovenesc), utilizata la manevra pina prin anul 1988. A fost retrasa din serviciu la inceputul anului 1989 dupa ce a parcurs
522.837 km de la ultima
RGI din ianuarie 1978 la
Atelierele CFR Cluj. Din anul 1996 se afla expusa la muzeul de locomotive din Dej.
O alta locomotiva de serie fosta DR 50 insa, se afla expusa in stare excelenta in statia
Brasov Calatori (150.1114).
- Foto: AdyCFRbv
- Locomotiva a apartinut clar depoului Campulung Est/Foto: AdyCFRbv
- Foto: AdyCFRbv
- Foto: AdyCFRbv
Se mai pastreaza in vederea unei viitoare restaurari locomotivele 150.1102 si 150.1121.
- Seria CFR 150.1103, in parcul rece al depoului domiciliu Oravita - dupa o fotografie de Serban Lacriteanu.
O singura locomotiva de acest tip se afla in stare de functionare pentru tractiunea trenurilor nostalgice:
150.1105(fosta DR 52.196), din parcul depoului Sibiu, si a fost retrasa din serviciul regulat in iunie 1985, dupa parcurgerea a
987.125km! de la ultima RGI.
- Seria CFR 105.1105, la 20 august 1981, cuplata cu un vechi vagon tip Gb pentru partida de manevra in timpul alimentarii cu apa la remiza Vatra Dornei - dupa o fotografie de S. Lacriteanu.
Fapt divers:Numere din aceeasi serie, au mai fost acordate pina la nr.
150.1130(150.1124 - 150.1130), dar nu s-au gasit informatii sau documente care sa probeze existenta acelor locomotive. Cel mai probabil, este vorba de numere acordate doar tenderelor ramase la CFR de la locomotivele germane seriile 50 si 52, ce nu au mai putut fi reparate si au fost casate in Romania. Un astfel de tender, tip 2'2'T26, numerotat 150.1130 a fost cuplat cu locomotiva 150.228 pina la casarea ei in anul 1977.
Unul din pasionatii feroviari si membru al
railnet.ro din Galati, Stefan Badita, mi-a facut placuta surpriza de a-mi trimite o fotografie de anul acesta, cu valoare de fotodocument, asupra unei "supravietuitoare" a acestei serii celebre si ii multumesc pe aceasta cale!
- O locomotiva tip 1E-h2 (150.1100) undeva pe o linie moarta din Galati, in vara lui 2009 - foto Stefan Badita.
- Aceeasi locomotiva intr-un plan mai apropiat. Din pacate seria ei nu mai este lizibila... - foto Stefan Badita.
Asa cum se spunea la finalul unui film documentar mai vechi al TVR,
"...locomotivele cu abur, obosite de atata truda, au plecat sa se odihneasca, intr-o alta lume..."Sursa: Istoricul tractiunii feroviare din Romania, autori: Serban Lacriteanu, Ilie Popescu, editura
ASAB, Bucuresti, 2007.
- Recomand tuturor celor interesati, achizitionarea acestei lucrari de exceptie, pentru a afla mult mai multe lucruri interesante referitor la aceasta serie de locomotive si a putea descoperi in paginile cartii o colectie impresionanta de fotografii de epoca! -
http://www.asab.ro/