Seria CFR 150.1100

Subiect dedicat locomotivelor cu abur.

Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 11 Dec 2009, 01:43

Locomotivele CFR tip 1E-h2, seria 150.1100 (23 de bucati)

Scurta introducere:

Dupa incheierea razboiului, Romania a prmit din partea U.R.S.S. drept compensatie de razboi, 30 de locomotive germane din seriile 50, 52, 42 si 44 - captura de razboi sau trofee, asa cum erau denumite de sovietici. In realitate, locomotivele au fost cedate Romaniei pentru ca prezentau uzuri mari, descompletari sau defectiuni majore, ori nu prezentau interes, datorita unor particularitati tehnice (seria 44 care avea 3 cilindri si osie motoare cotita).

150.11XX.jpg
Ultima locomotiva DR 52 care a fost in serviciu regulat la CFR, 150.1123 - dupa o fotografie de Serban Lacriteanu.


Descrierea seriei:

- Locomotivele foste DR 50 si DR 52, in numar de 23 de exemplare, au fost incadrate la CFR in seria 150.1101 - 150.1123. Cu exceptia seriilor 150.1113 - 150.1116 care au provenit din seria DR 50, toate celealte 19 erau de tipul DR 52. Majoritatea locomotivelor primite de CFR au sosit intre anii 1948 - 1949 din Austria, prin Ungaria si urmau a fi expediate in U.R.S.S. (Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste) dupa transpunerea lor pe cale larga, la Atelierele CFR Grivita din Bucuresti si Nicolina de la Iasi. Reparatia lor in aceste uzine s-a efectuat in perioada februarie 1948 - decembrie 1958.

- Locomotivele foste DR 50, aveau tender tip 2'2'T26, fara protectie contra inghetului din placi de pluta la peretii rezervorului de apa, iar locomotivele foste DR 52 erau cuplate cu tendere tip 2'2'T32 (wannentender). Singura exceptie a fost 150.1102, care erau cuplate cu un tender tip K4T30 cu sasiu rigid, pe 4 osii (fara boghiuri). La acestea au fost efectuate aceleasi modificari/imbunatatiri ca si la seria 150.100. Ecranele de fum au fost demontate, cu exceptia locomotivelor 150.1101 (demontate prin anii '70 ai secolului trecut) si 150.1105 (care le mai pastreaza si astazi!).

Schema_unui_wannentender.jpg

TenderK4T30.jpg


Ultima locomotiva in serviciu regulat a fost 150.1123 din parcul depoului Campulung - Est (C. Moldovenesc), utilizata la manevra pina prin anul 1988. A fost retrasa din serviciu la inceputul anului 1989 dupa ce a parcurs 522.837 km de la ultima RGI din ianuarie 1978 la Atelierele CFR Cluj. Din anul 1996 se afla expusa la muzeul de locomotive din Dej.

O alta locomotiva de serie fosta DR 50 insa, se afla expusa in stare excelenta in statia Brasov Calatori (150.1114).

150.1114 la Brasov Calatori dec. 2009.jpg
Foto: AdyCFRbv

Detaliu inscriptionare marchiza la 1114.jpg
Locomotiva a apartinut clar depoului Campulung Est/Foto: AdyCFRbv

Inscriptionare tender 1114.jpg
Foto: AdyCFRbv

150.1114 cuplata cu tenderul original.jpg
Foto: AdyCFRbv


Se mai pastreaza in vederea unei viitoare restaurari locomotivele 150.1102 si 150.1121.

150.1103.jpg
Seria CFR 150.1103, in parcul rece al depoului domiciliu Oravita - dupa o fotografie de Serban Lacriteanu.


O singura locomotiva de acest tip se afla in stare de functionare pentru tractiunea trenurilor nostalgice: 150.1105(fosta DR 52.196), din parcul depoului Sibiu, si a fost retrasa din serviciul regulat in iunie 1985, dupa parcurgerea a 987.125km! de la ultima RGI.

105.1105_f1.jpg
Seria CFR 105.1105, la 20 august 1981, cuplata cu un vechi vagon tip Gb pentru partida de manevra in timpul alimentarii cu apa la remiza Vatra Dornei - dupa o fotografie de S. Lacriteanu.



Fapt divers:

Numere din aceeasi serie, au mai fost acordate pina la nr. 150.1130(150.1124 - 150.1130), dar nu s-au gasit informatii sau documente care sa probeze existenta acelor locomotive. Cel mai probabil, este vorba de numere acordate doar tenderelor ramase la CFR de la locomotivele germane seriile 50 si 52, ce nu au mai putut fi reparate si au fost casate in Romania. Un astfel de tender, tip 2'2'T26, numerotat 150.1130 a fost cuplat cu locomotiva 150.228 pina la casarea ei in anul 1977.

Unul din pasionatii feroviari si membru al railnet.ro din Galati, Stefan Badita, mi-a facut placuta surpriza de a-mi trimite o fotografie de anul acesta, cu valoare de fotodocument, asupra unei "supravietuitoare" a acestei serii celebre si ii multumesc pe aceasta cale!

Galati01.jpg
O locomotiva tip 1E-h2 (150.1100) undeva pe o linie moarta din Galati, in vara lui 2009 - foto Stefan Badita.

Galati02.jpg
Aceeasi locomotiva intr-un plan mai apropiat. Din pacate seria ei nu mai este lizibila... - foto Stefan Badita.


Asa cum se spunea la finalul unui film documentar mai vechi al TVR, "...locomotivele cu abur, obosite de atata truda, au plecat sa se odihneasca, intr-o alta lume..."


Sursa: Istoricul tractiunii feroviare din Romania, autori: Serban Lacriteanu, Ilie Popescu, editura ASAB, Bucuresti, 2007.
- Recomand tuturor celor interesati, achizitionarea acestei lucrari de exceptie, pentru a afla mult mai multe lucruri interesante referitor la aceasta serie de locomotive si a putea descoperi in paginile cartii o colectie impresionanta de fotografii de epoca! - http://www.asab.ro/
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Vladyz pe 02 Ian 2010, 22:57

Super tare postul. Se vede ca te pasioneaza enorm aburoasele . Daca doresti te asteptam la Oradea unde avem in Depou 2 aburoase. Una din ele a tractat celebrul Orient Express.Uite o poza cu ea ;) :
_AA-650.852DDO^ 1.jpg
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 04 Ian 2010, 17:33

Sper sa pot veni! :D Arata frumos masina din poza ta, si dupa cum arata face parte din seria CFR 50. Dar o sa ajungem sa discutam si despre aceasta serie destul de comuna pe caile ferate de la noi, pina acum cateva decenii... ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Amiralul pe 04 Ian 2010, 23:06

o 50.000 a tras orient expres? :lol: :lol: cred ca ai visat asta!
Amiralul


Mesaje: 13
Membru din: 01 Ian 2010, 02:30

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 04 Ian 2010, 23:09

Sincer, nu stiu. Vladyz stie mai bine. Eu nu am fost acolo. Intr-adevar seria 50 este o locomotiva destinata tractarii trenurilor de marfa - vezi si diametrul rotilor motoare, dar orice este posibil. :?
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Amiralul pe 05 Ian 2010, 21:49

La Oradea mai este 230.142,bineinteles nefunctionala.Uite si o poza:
http://i162.photobucket.com/albums/t278 ... 020286.jpg
Amiralul


Mesaje: 13
Membru din: 01 Ian 2010, 02:30

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 05 Ian 2010, 23:54

O.K. :) Despre seria 230 vom vorbi ceva mai incolo ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Vladyz pe 07 Ian 2010, 16:56

Crede-ma ca nu mint. E adevarat. Acea locomotiva chiar a tractat Orient Expressul.
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 07 Ian 2010, 18:12

Salut! Cred ca va trebui sa facem un topic nou: a tractat sau nu seria 50 "Orient Express"? :lol:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Vladyz pe 08 Ian 2010, 21:30

Daca vrei poti face din partea mea :D ca nu ma las si ma duc la depou :P sa aflu
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Mari pe 06 Aug 2010, 20:46

Indraznesc sa pun si eu o poza cu locomotiva 150.1123 (depoul Dej vara aceasta)

150.1123.jpg
Avatar utilizator
Mari


Mesaje: 40
Membru din: 12 Apr 2010, 10:54
Localitate: Petroșani

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Vladyz pe 08 Aug 2010, 18:29

Felicitarile mele Dom' Mari ma uimiti de la o zi la alta cu articolele si fotografiile Dvs.
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 08 Aug 2010, 18:45

Excelenta fotografia! Dupa cum se vede acest exemplar al seriei, arata mult mai bine decat cel din Brasov, care pe partea dinspre cladire este pur si simplu devastat. S-a furat cam tot ce se putea fura... :(
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 08 Aug 2010, 20:31

Multumesc danny, dar acelea sunt din seriile 230 si 50. Aici vorbim de cele din seria 150.1100 ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Goanga pe 16 Iul 2011, 07:30

150.1114 in Brasov pe 9 iulie 2011
Imagine

[Imagine

Imagine

Imagine
Imagine
Avatar utilizator
Goanga


Mesaje: 135
Membru din: 19 Sep 2010, 17:09
Localitate: Alba Iulia

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Andrei Irimescu pe 21 Aug 2011, 23:57

Si eu tin sa te felicit pentru topic Daniel.Ne-ai furnizat informatii foarte interesante cu privire la acest tip de locomotiva. Va prezint aburoasa expusa in Brasov :dance:
DSCN2620.JPG
Andrei Irimescu


Mesaje: 1467
Membru din: 06 Ian 2011, 22:37

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde maus5 pe 30 Dec 2011, 13:25

Salut!Locomotiva 150.1000 de la Dep.Galati e 150.1051 cu tender 150.036 si era pe ecartament larg.
maus5


Mesaje: 21
Membru din: 19 Apr 2010, 18:40

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 30 Dec 2011, 16:02

Foarte utila informatia. Asadar, face parte din seria 150.1000 nu 150.1100. In fapt este vorba despre acelasi tip de locomotiva, insa cele cu seria "100" sunt cele primite de la URSS dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial (in majoritate defecte). Seriile cu "000" erau cele comandate direct de catre CFR din Germania inainte de Razboi. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde kid72 pe 03 Mar 2013, 01:53

"maus5" afirma ca locomotiva cu aburi de la Galati este pe ecartament larg (de tip sovietic), dar eu am fost la fata locului si am vazut clar ca e trasa pe o linie normala, racordata prin macaze cu celelalte linii (foarte active) ale depoului, ba chiar au fost odata impinse niste vagoane pina la spatele acestei aburoase. Iata si niste imagini noi
DSC_9724A-.jpg
Locomotiva aburi 150.1051 (Galati Depou)-1
DSC_9729A-.jpg
Locomotiva aburi 150.1051 (Galati Depou)-2
DSC_9710A-.jpg
Locomotiva aburi 150.1051 (Galati Depou)-3
kid72


Mesaje: 83
Membru din: 24 Oct 2011, 16:58

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde Daniel pe 03 Mar 2013, 02:30

Foarte bune imaginile! Ceea ce ma intriga insa este faptul ca au acel far central plasat chiar pe capacul camerei de fum, asezare folosita din cate stiu eu mai mult de catre Deutsche Reischbahn Gesselschaft (DRG) si aproape deloc la CFR. Daca nu ma insel acel tender este de tip 2'2'T26 (fara protectie contra inghetului) ceea ce ma face sa cred, ca daca tenderul poarta acelasi numar, e un fost DR 50 al DRG capturata dupa WWII. E o presupunere... :think:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde maus5 pe 27 Mar 2013, 18:31

Salut!150.1051 a functionat pe liniile cu ecartament larg din jurul Galatiului.Apoi cu trecerea timpului si apropierea de 'pensie' a revenit la ecartament normal.
maus5


Mesaje: 21
Membru din: 19 Apr 2010, 18:40

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde maus5 pe 27 Mar 2013, 18:40

Salut!Daniel-tenderul nu e original, e 150.036,fabricat la Resita in 1955.Vechea politica de schimbare a tenderelor cu ocazia reparatiilor.
maus5


Mesaje: 21
Membru din: 19 Apr 2010, 18:40

Re: Seria CFR 150.1100

Mesajde kid72 pe 19 Apr 2013, 02:04

Iata si o imagine de pe pasarela ("vedere aeriana", mai rar prindem asemenea ocazii)
DSC_9912AA-.jpg
Locomotiva aburi Galati -depou
kid72


Mesaje: 83
Membru din: 24 Oct 2011, 16:58


ÃŽnapoi la Locomotive cu abur / Steam engines

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki