Istoria vagoanelor de marfa din Romania

Istoria vagoanelor de marfa din Romania

Mesajde ldh80 pe 19 Sep 2011, 17:31

Primele vagoane de marfa din parcul CFR au fost pe doua osii, acoperite si descoperite, cu carcasa din lemn.
In 1882 CFR-ul achizitioneaza primele 29 de vagoane-cisterna (pentru produse petroliere), si, pana in 1918, apar si primele vagoane-frigorifice (cu racire cu gheata). In 1910 intra in dotarea CFR primele vagoane de marfa pe boghiuri- erau echipate cu boghiuri „Diamont”.
Dupa alte date insa (mai sigure), primele vagoane de marfa, din parcul CFR, pe boghiuri, au aparut in anul 1896, fiind echipate cu doua tipuri de boghiuri: un boghiu german (adaptat pentru vagoanele de marfa) si un boghiu american tip „Diamond”. Primele astfel de vagoane sunt utilizate pentru transportul lemnelor lungi. De remarcat ca boghiurile sunt utilizate in SUA, inca din 1870.
Din anul 1912, boghiuri pentru vagoanele de marfa incep sa fie produse la "Atelierele CFR Nicolina Iasi".

Dupa realizarea Romaniei Mari, in granitele sale firesti, si necesitatile de transport cresc, astfel ca numarul vagoanelor de marfa creste semnificativ. Insa, din punct de vedere tehnic, nu difereau mult fata de cele din perioada anteriora, majoritatea fiind vagoane pe doua osii, cu carcasa din lemn.
In 1929, la Arad, este produs vagonul-cisterna, pe doua osii, iar,in 1934, la Malaxa, se produc si 50 de vagoane-cisterna. De asemenea, mai existau si vagoane-frigorifice. Caracteristicile vagoanelor de marfa erau: doua osii, frana cu circuit simplu, neautomata si nemoderabila la defranare.
In 1938 parcul CFR numara 2067 locomotive, cca 130 de automotoare, 3127 vagoane de calatori si 56.877 vagoane de marfa.

In timpul celui de-al doilea razboi mondial, o parte insemnata din parcul de vagoane de marfa este distrus de bombardamente si dupa 23 august 1944 de actiunile trupelor germane in retragere.
In primii ani de dupa 1945, situatia parcului de vagoane de marfa era destul de grea, atat ca urmare a distrugerilor provocate de razboi, cat si a platii "datoriei de razboi' catre URSS, si in material rulant feroviar.
Dupa 1950, incepe refacerea parcului de material rulant.
In 1951 incepea constructia, la Arad, a vagoanelor de marfa, apartinand seriei „KS” (vagoane-platforma, cu peretii mici si tepuse, pe doua osii), iar, in 1954, si vagoanele de marfa ale seriei „RGS” (vagon-platforma, cu tepuse, pe patru osii; cunoscut si ca vagon tip „container universal”, de 1,5 tone, pentru transportul containerelor mici).

Dupa 1960, in conditiile politicii de industrializare, creste masiv cererea de vagoane de marfa. In aceasta perioada, s-a urmarit realizarea unor vagoane de marfa cu capacitate sporita, si a unor vagoane specializate, pentru transportul unor marfuri cu caracteristici speciale.
Astfel, in 1990, existau in parcul CFR, 27 de tipuri de vagoane de marfa, acestea fiind:
--GGS (2 osii, acoperit, singurul cu carcasa si din lemn)
-GBGS (2 osii, acoperit)
-GAS (4 osii, acoperit)
-GAGS (4 osii, acoperit)
-ESX (2 osii, descoperit)
-EAOS (4 osii, descoperit, fara autodescarcare)
-EACS (4 osii, descoperit, cu autodescarcare)
-EAKKMOS (4 osii, descoperit, cu descarcare prin basculare;
1975, IMMR Pascani. Are o capacitate de 30 mc, iar
Bascularea benei vagonului se realizeaza fie mecanic,
Cu ajutorul unor arcuri, fie automat, cu aer comprimat)
-RGS (4 osii, vagon-platforma, cu tepuse)
-RMMS (4 osii, vagon-platforma, cu tepuse, folosit pentru transcontainere)
-KS (2 osii, vagon-platforma, cu peretii mici si tepuse)
-LST (2 osii, vagon-platforma, pentru transportul foilor de tabla)
-LAADS (2+2 osii, vagon-platforma articulat)
-UCS (2 osii, pentru marfuri purvulente (ciment,etc), si descarcare sub presiune).(1961-Arad).
-FACCS (4 osii, pentru transportul pietrei sparte, cu autodescarcare)
-FALS (4 osii, pentru transportul carbunilor, cu autodescarcare)
-FACCPPS (4 osii, boghiu asemanator cu „Y-25-CS”, dar cu saboti numai pe o parte a rotilor, sistem de autodescarcare pneumatic la 10 bari, 22 tone, raza minima de inscriere in curba 60 m, lungime intre tampoane 11,3 m).
-TALS (4 osii, pentru transportul fosfatilor, cu autodescarcare si acoperis rabatabil)
-UACS ( 4 osii, pentru transportul aluminei)
-ZAEKKS ( 4 osii, pentru transportul bitumului fierbinte)
- ? ( 8 osii, pentru transportul lingourilor incandescente de metal, la 1000 grade si 50 tone) (CUG-Iasi)
-UAGPS ( 4 osii, pentru cereale)
-UAAI ( 10 osii, pentru transportul pieselor agabaritice, cu platforma scufundata) (11 ianuarie 1984-Arad)
-IBBH (vagon-frigorific, 2 osii)
-IAEGHIS (4 osii, vagon-frigorific, singurul cu instalatie electrica)
-ZES (2 osii, vagon-cisterna)
-ZAES ( 4 osii, vagon-cisterna)

Principalele caracteristici a acestor vagoane de marfa sunt: boghiuri „H-unificat/ORE” (cu suspensii cu arcuri-foi, produse dupa 1956) sau „Y25CS” (cu suspensii cu arcuri-spira, produse din 1971 la Bals, dupa un proiect francez), carcasa complet metalica (cu exceptia celor ale seriei „GGS”, singurul vagon de marfa, cu carcasa partial din lemn), frana automata (dar nemoderabila la defranare), circuit de frana dublu, vopsire exterioara in gri sau mov (de regula), sau verde (pentru cele ale seriei „UAGPS”), alb (pentru cele ale seriei „ IBBH” sau „UCS”) si galben (pentru cele ale seriei „EAKKMOS”). Viteza maxima a acestor vagoane era de 100 km/h, dar limita de viteza, pentru trenurile de marfa, era de 80 km/h. Singurul vagon de marfa, prevazut cu instalatie electrica, era cel frigorific. Tipul franei este ori „HIK” (nemoderabila la defranare ?) sau „KE-GP” (moderabila la defranare ?).
In 1975, in parcul CFR, existau cca 60.000 de vagoane de marfa, dar erau si multe intreprinderi (inclusiv IAS-Husi), care aveau in proprietate vagoane de marfa. Astfel, Combinatul Siderurgic Galati avea in dotare numeroase vagoane tehnologice.
Apar asa-numitele trenuri-bloc, trenuri-naveta (cu circuit fix prestabilit) si trenuri-marsuta.
De asemenea, existau si vagoane de marfa, de linie ingusta.

In 1985 parcul CFR numara cca 2.500 de locomotive diesel si electrice, 144.000 vagoane de marfa si 3.300 vagoane de calatori, cu care s-au transportat 290 milioane tone de marfuri si 430 milioane calatori.

In perioada 1990- 1998, dar mai cu seama dupa 1997, ca urmare a scaderii masive a canditati de marfuri transportate pe calea ferata, multe vagoane de marfa sunt abandonate. Cine a calatorit cu trenul in anii 90', isi aminteste cu siguranta acele siruri de vagoane de marfa, abandonate si lasate prada intemperiilor si hotilor, in gari si triaje.
Dupa 2000, situatia incep sa se imbunatateasca oarecum, fiind achizitionate, atat de catre CFR-Marfa si operatorii privati noi vagoane de marfa.
In jurul anului 2000 sunt achizitionate de catre CFR-Marfa cca 100 de vagoane de marfa noi, modulare, de mare capacitate.
Achizitionarea acestor vagoane de marfa a fost impusa de schimbarea tipurilor de marfuri transportate pe calea ferata.
Astfel, daca inainte de 1989, transportul materiilor prime reprezenta un procent foarte mare din totalul marfurilor transportate cu trenul, dupa 1990 acest tip de produse aproape ca a disparut din transportul feroviar, in favoarea produselor finite, in general din import.
S-au achizitionat 5 noi tipuri de vagoane de marfa:
-UACS (4 osii, pentru transportul cimentului-vrac)
-ZAGKKS (4 osii, vagon-cisterna)
-HUBBENS (4 osii, vagon-modular, boghiu „Y25L/RSS1”, viteza maxima 100 km/h- la o sarcina pe osie de 22,5 tone sau 120 km/h, la o sarcina pe osie de 20 tone, capacitatea de incarcare: paleti industriali- 42 bucati, europaleti- 63 bucati, boxpaleti- 102 bucati, tonajul maxim: 63,5 tone, pereti laterali si acoperis culisant (care usureaza mult operatiunile de incarcare/descarcare), frana pneumatica tip „KE-GP-A-2 * 16”).
Siguranta transportului este crescuta datorita peretilor despartitori sigilati.
-SHIMMS (4 osii, vagon-modular)
-HCCRS (1+1+1 osii, vagon-articulat, pentru transportul automobilelor).
De asemenea, in anul 2001 se finalizeaza proiectul vagonului de marfa SDGMMS (realizat la „Astra-Arad”), pentru transportul semiremorcilor de autocamioane.
La „zilele feroviarului” sunt prezentate doua noi tipuri de vagoane de marfa:
-ZACNS (4 osii, vagon-cisterna pentru transportul uleiurilor minerale, permite incarcarea a 95 metri-cubi)
-FALNS (4 osii, pentru transportul si descarcarea bilaterala a materialelor rezistente la intemperii- carbune, cocs, calcar, pietris, nisip, etc). Poate atinge maxim 120 km/h (gol) sau 100 km/h (incarcat). Capacitatea de transport este de 64,5 tone sau 85 metri-cubi.
Ambele vagoane sunt prezentate de „International Railway Systems”.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Înapoi la ISTORIE FEROVIARA / RAILWAY HISTORY

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki