Pai da, din pacate asa se intampla in momentul cand intr-un departament de achizitii lucreaza oameni care sunt paraleli cu treaba. Daca atunci cand s-au achizitionat acele rame, cei de la CFR ar fi facut mai mult decat un copy-paste + stampilat ca fiind "corespunzator" caietul de sarcini cu cartea tehnica, probabil nu se ajungea la asa ceva. Ramele Z6100 au fost proiectate si construite tinandu-se cont de regimul de exploatare si de climatul din Franta. Acesti factori insa nu corespund cu cei din Romania, Franta avand un regim climatic mai bland decat cel de la noi, cel putin in zona in care aceste rame erau exploatate ( zonele Chambery-Lyon, Paris-Evry si Clemont Ferrand).Mai mult decat atat, regimul de exploatare era unul diferit, ele fiind folosite pe distante de maxim 50 km, pe post de ceea ce astazi numim concept de metrou usor. INtretinerea era facuta la zi.
La noi insa, cum nimic nu e asa cum ar trebui sa fie, intretinerea este facuta tot la zi...de post, exploatarea este pe -30 de grade pe Brasov-Ciceu (unde si 060-EA-ul intampina frecvent probleme in exploatare), si ruleaza pe o infrastructura care pune probleme inclusiv suspensiilor pe arcuri in foi de la vagoanele de marfa. Asadar era de asteptat ca aceste rame sa nu faca fata acestui regim si norma lor de kilometri sa fie cu mult mai mica decat aceea de stat prin hale sau pe la gard.La CFR, PMZ (parzursul mediu zilnic) la o locomotiva,este undeva la 500 km, la o rama acesta este de 200, cu mult peste caietul de sarcini al ramei Z6100. Putem sa exemplificam mult mai multe motive pentru care aceste rame nu aveau si nu au ce cauta la CFR, cel putin in regimul de exploatare actual. Din pacate nu noi suntem cei in masura sa decidem aceste aspecte.
Daca as fi fost eu acela in masura sa iau decizii, probabil as fi renuntat la modernizarile de EA-uri fara rost si m-as fi axat pe o alta strategie de utilizare a parcului, ceva mai eficienta. In paralel cu asta, de banii rezultati de pe urma renuntarii la modernizari, as fi achizitionat niste rame noi care sa faca fata exact regimului CFR. Probabil mai putine, dar barem noi...
Era o vorba candva care se adevereste si aici : cap avem, minte ce ne mai trebuie...?