Retele de tramvaie din Australia

Retele de tramvaie din Australia

Mesajde ldh80 pe 09 Ian 2017, 12:09

In acest topic, voi prezenta fostele si prezentele sisteme de transport urban in comun pe sine din Australia, cu exceptia sistemelor de trenuri urbane si suburbane din Perth, Adelaide, Melbourne, Sydney si Brisbane (pe care le-am prezentat la topicul dedicat cailor ferate din Australia)


A. Cai ferate subterane si proiecte de metrou

-Sydney
Exista 25 km de cai ferate subterane, in interiorul orasului Sydney. Au ecartamentul normal, de 1435 mm.
Acestea sunt: Erskineville- Bondi Junction, Central- Harbour Bridge, Central-Central (via City Circle) si Aeroport- Central Station-Circular Quai- Town Hall Station. Se afla in constructie cea de-a cincea linie- Parramata-Epping.

In 2007 este anuntat proiectul de constructie a primului „metrou adevarat” din Australia, care va avea 38 km (din care 32 km de tunel) si 17 statii.
Va fi un metrou complet automatizat.


-Melbourne
Exista 14,5 km de linie de tramvai, aflata in subteran.
Aceasta leaga centrul cu suburbiile. In 2009 apare un proiect de transformare a acestei sectiuni subterane de linie de tramvai intr-o linie de metrou.


-Adelaide
In 1979 a aparut un proiect de transformare a unei parti din reteaua de tramvai in una de metrou subteran.


-„Perisher Valley”
Numita si „The Australian Alp's "SkiTube”, este o linie ferata partial subterana, cu 3 statii (din care doua subterane), lunga de 8,5 km, deschisa in 1988. Pe ea se afla cel mai lung tunel feroviar din Australia.


-Brisbaine
Exista o cale ferata electrificata, pe estacada, care face legatura intre aeroportul, centrul orasului si zona „Gold Coast”.
In 2009 apare proiectul de realizare a unei linii de „metrou usor de suprafata”, cu o sectiune subterana in centrul orasului.


-Zona Gold Coast
Exista un fel de „metrou pe estacada”, in lungime de 1,3 km.
In 2010 incepe constructia unei linii de „metrou usor de suprafata”, in lungime de 13 km, care s-a inaugurat in 2014.


-Hobart
Exista planuri de realizare a unei linii de ‚metrou usor de suprafata”.


-Perth
Exista planuri de realizare a unei linii de „metrou usor de suprafata”, in zona Fremantle.


-Canberra
Exista planuri de realizare a 11 km de linie de „metrou usor de suprafata”.


-Pemberton
Se afla in Australia de Vest, are o lungime de 57 km, si este practic o linie turistica de tramvai.



Dupa cum se observa, aceste linii de „metrou usor de suprafata” sunt practic linii de tramvai modernizate, total separate de carosabil, unele avand si sectiuni subterane.

De asemenea, sectiunile de cale ferata subterana sau supraterana (pe estacade), nu sunt nici ele linii de metrou adevarate, facand parte din reteaua feroviara australiana , chiar daca deservesc trenuri suburbane.

Astfel, pana in prezent, in Australia nu exista nici o retea de metrou „adevarat”, proiecte in acest sens existand la: Sydney, Melbourne si a mai existat un
Proiect la Adelaide.





B. Tramvaie si sisteme asimilate lor

-Metro Monorail, un fel de "metrou pe estacada". Lungime linie 3,6 km, cu 8 statii. Se afla la Sydney. Inaugurat la 21 iulie 1988, si inchis din pacate la 30 iunie 2013. Materialul rulant era compus din 6 trenuri „Type 3”, livrate in 1987 de firma vest-germana „Von Roll Holding”. Fiecare tren era compus din 7 unitati, aveea in total 42 de electromotoare de tractiune (fiecare dezvoltand 37 Kw sau 50 cp), roti din cauciuc, usi automate, suspensii pneumatice ajustabile automat si o capacitate de transport de 48 pasageri pe scaune. Depoul se afla la Pyrmont.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Retele de tramvaie din Australia

Mesajde ldh80 pe 09 Ian 2017, 12:12

-"MLR"- Metro Light Rail, la Sydney, un fel de "metrou usor de suprafata". A fost inaugurata la 31 august 1997 (intre „Central Station” si „Wentworth Park”), are o lungime de 12,8 km (dupa extinderile din anii 2000 si 2014) si 14 statii (din care doua subterane). Ecartamentul este cel normal (1435 mm). Un singur depou de tramvaie in Sydney exista.
Din august 2000 linia este extins intre „Wentworth Park” si „Lilyfield”.
Din martie 2014 linia este extinsa de la „Lilyfield” la „Dulwich Hill”.

Materialul rulant este/era format din:

- 7 tramvaie tip „Variotram” (produse de „Adtranz” la Dandenong, Victoria. Aceste tramvaie au 5 sectiuni, au o capacitate de 217 pasageri, din care 74 pe scaune). Retrase din circulatie la 27/28 mai 2015.

- 4 tramvaie tip „Urbos-2” (achizitionate in 2013 din Spania; second-hand) si retrase din circulatie in iulie 2014.

- 12 tramvaie „Urbos-3” (6 au intrat in exploadare la 24 iulie 2014, iar alte 6 au intrat in exploadare in iunie 2015. Aceste tramvaie au 33 m lungime, usi pe ambele parti, afisaje digitale si anuntare audio a statiilor).

-In viitor urmeaza a mai fi achizitionate inca 30 de „perechi cuplate” de tramvaie noi tip „Alstom-Citadis-X-05”. Acestea vor aveea o lungime de 67 m, si o tehnologie care sa permita alimentarea cu energie electrica, fara utilizarea firului de contact pe anumite portiuni.

In total- acum sunt/au fost 17 tramvaie noi in Sydney.


In Sydney au existat si tramvaie cu cai (intre 1861-1866, sau 1879-1894), cu aburi (1879-1910), tractate cu cablul (1894-1905) si electrice (1898-1961). Lungimea maxima a liniilor de tramvai din Sydney a fost atinsa in 1923, cu 291 km. In 1961 reteaua de tramvaie din Sydney este desfiintata.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Retele de tramvaie din Australia

Mesajde ldh80 pe 09 Ian 2017, 12:19

-Tramvaiul din Melbourne („Yarra Trams”)

Intre 1884-1923- tramvai cu cai, intre 1885-1940- tramvai tractat de cablul, intre 1908-1909- tramvai cu aburi, si din 1906 tramvai electric.

Astazi reteaua de tramvaie numara 250 km retea cale-dubla (a doua ca lungime de pe Glob dupa cea din Sankt Petersburg, Rusia), cu 1763 de statii si 26 de trasee de tramvai. Sunt 8 depouri de tramvaie in Melbourne.
Ecartamentul este de 1435 mm.


In prezent, parcul de tramvaie din Melbourne este format din urmatoarele 7 tipuri de tramvaie:


-Clasa „W”. Au fost construite in total 752 de astfel de tramvaie, intre anii 1923- 1956. Din acestea doar 12 bucati se mai afla astazi in exploadare. Caracteristici tehnice: tramvai solo pe boghiuri, tensiunea de alimentare 600 Vcc. Construite de: „Holden Body Builders”, „Holden Street Workshope”, „James Moore & Sons” si „Preston Workshope”.


-Clasa „Z”. Au fost construite in total 230 de astfel de tramvaie, intre anii 1975- 1983. Din acestea doar 146 bucati se mai afla astazi in exploadare. Caracteristici tehnice: tramvai solo pe boghiuri, lungimea 16 m, greutatea pana la 22 tone, tipul motoarelor electrice „ASEA-LJB-23”, cu o putere de 4*57 Kw , sau „AEG-ABS-3322”, cu o putere de 2*195 Kw, tensiunea de alimentare 600 Vcc, capacitatea de transport 70 pasageri. Construite de „Comeng Dandenong”.


-Clasa „A”. Au fost construite in total 70 de astfel de tramvaie, intre anii 1983- 1987. Din acestea doar 69 bucati se mai afla astazi in exploadare. Caracteristici tehnice: tramvai solo pe boghiuri, lungimea 16 m, greutatea pana la 22 tone, tipul motoarelor electrice „AEG-ABS-3322”, cu o putere de 2*195 Kw, tensiunea de alimentare 600 Vcc, capacitatea de transport 40+65 pasageri. Construite de „Comeng Dandenong”.


-Clasa „B”. Au fost construite in total 132 de astfel de tramvaie, intre anii 1984- 1994. Toate se afla astazi in exploadare. Caracteristici tehnice: tramvai articulat pe 3 boghiuri, lungimea 23-24 m, greutatea pana la 32,5 sau 34 tone, tipul motoarelor electrice „AEG-ABS-3322”, cu o putere de 2*195 Kw, tensiunea de alimentare 600 Vcc, capacitatea de transport 76+40 sau 110+120 pasageri. Construite de „Comeng/ABB Dandenong”.


-Clasa „C”- „Alstom-Citadis-C1”. Tramvaie ultramoderne, achizitionate in anii 2001- 2002 din Franta, in numar de 36 bucati. Caracteristici tehnice: tramvai dublu-articulat cu doua boghiuri, compus din 3 sectiuni, lungimea 22,98 m, greutatea 28,6 tone, 4 motoare electrice de 115 Kw fiecare, 6 usi, capacitatea de transport 40+110 pasageri.


-„Alstom-Citadis-C2”. Tramvaie ultramoderne, achizitionate in anul 2008 din Franta, in numar de 5 bucati. Caracteristici tehnice: tramvai articulat cu
? boghiuri, compus din 5 sectiuni, lungimea ? m, greutatea ? tone, ? motoare electrice de ? Kw fiecare, ? usi, capacitatea de transport ? pasageri.


-Clasa „D” „Siemens-Combino-D1”. Tramvaie ultramoderne, achizitionate in anii 2002- 2004 din Germania , in numar de 59 bucati. Caracteristici tehnice: tramvai dublu-articulat cu doua boghiuri, compus din 3 sectiuni, lungimea 20,04 m, greutatea 25,8 tone, 4 motoare electrice de 100 Kw fiecare, 6 usi, capacitatea de transport 32+90 pasageri.


-„Siemens-Combino-D2”. Tramvaie ultramoderne, achizitionate in anii 2002- 2004 din Germania , in numar de ? bucati. Caracteristici tehnice: tramvai articulat cu ? boghiuri, compus din 5 sectiuni, lungimea 29,85 m, greutatea 35,3 tone, 4 motoare electrice de 100 Kw fiecare, 8 usi, capacitatea de transport 56+130 pasageri.


-Clasa „E” „Bombardier Flexity Swift”. Tramvaie ultramoderne, achizitionate in anul 2013 din Germania , in numar de 24 bucati (existente in iulie 2015). Caracteristici tehnice: tramvai dublu-articulat cu 4 boghiuri, compus din 3 sectiuni, lungimea 33,45 m, greutatea ? tone, ? motoare electrice de ? Kw fiecare, 5+5 usi, capacitatea de transport 64+150 pasageri.



Astfel, astazi, in total la Melbourne se afla in circulatie un numar de 483 tramvaie, din care 124 sunt tramvaie noi.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Retele de tramvaie din Australia

Mesajde ldh80 pe 09 Ian 2017, 12:25

O retea de tramvaie mai exista si la Adelaide. Aici au existat : tramvaie cu cai (1878-1914) si tramvaie electrice (1909-1958). In 1958 reteaua de tramvaie din Adelaide este desfiintata, cu exceptia unei singure linii- „Glenelg Tram”, in lungime de 15 km.
Depoul de tramvaie din Adelaide se afla la Glengowrie.

In anul 2005 linia de tramvaie (ramasa) in Adelaide este refacuta cu traverse din beton.

In anul 2006 linia ramase este modernizata, sub forma de „Metro Light Rail” .
In aprilie- 14 octombrie 2007 aceasta linie este extinsa cu inca 1,6 km, intre „Victoria Square” si „Morpheet Street”.
La 22 martie 2010 linia este extinsa cu inca 2,8 km, pana la „Entertainment Centre”.

Ecartamentul este cel normal, de 1435 mm.


Materialul rulant este compus din urmatoarele tipuri de tramvaie:

-Pana in ianuarie 2006 se utilizau in exclusivitate tramvaie vechi, de clasa „H”. Caracteristici tehnice: tramvai solo pe boghiuri, construit intre anii 1929- ?, 4 motoare electrice de cate 48 Kw fiecare, greutatea 23 tone, capacitatea de transport 64 pasageri pe scaune. In 2006 mai erau 21 de astfel de tramvaie in exploadare, construite de „A. Pengelley & Sons” si „Edwardstown SA”.

-„Bombardier Flexity Classic” (tramvaie ultramoderne, importate din Germania in anii noiembrie 2005- 2006, in numar de 11 bucati. Caracteristici tehnice: tramvai dublu-articulat cu 3 unitati, lungimea 30 m, capacitatea de transport 70 de pasageri pe scaune, ?)

-„Alstom-Citadis-302” (tramvaie ultramoderne, importate din Franta in anul 2009, in numar de 6 bucati. Caracteristici tehnice: tramvai articulat cu 5 unitati, lungimea ? m, capacitatea de transport ? de pasageri pe scaune ? )

Astfel in Adelaide circula 17 tramvaie noi.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Retele de tramvaie din Australia

Mesajde ldh80 pe 09 Ian 2017, 12:26

Un al patrulea sistem de tramvaie din Australia se gaseste in zona Goald Coast, si este numit „G: link” sau „Gold Coast Light Rail”.
Acest sistem consta intr-o singura linie, in lungime de 13 km, cu 16 statii. Ecartamentul este cel normal.
Sistemul a fost inaugurat la 20 iulie 2014.

Sistemul este deservit cu 14 tramvaie noi de tipul „Bombardier Flexity 2”, produse in Germania. Caracteristici tehnice: tramvai articulat compus din 7 sectiuni, lungimea 43,5 m, viteza maxima 70 km/h, capacitatea de transport 309 pasageri (din care 80 pe scaune).
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Retele de tramvaie din Australia

Mesajde ldh80 pe 09 Ian 2017, 12:31

Asadar astazi tramvaiul poate fi intalnit in 3 orase australiene + zona Gold Coast, unde circula in total 158 tramvaie noi, moderne.


In afara de aceste 4 sisteme, mai exista proiecte de introducere a retelelor de tramvaie sau tip „light rail” si in alte doua orase australiene:

-In Canberra, Sistemul urmand a se numi „Capital Metro”.
Va consta intr-o singura linie in lungime de 12 km, intre Civic Centre si Gungahlin. Va aveea ecartament normal.
Se preconizeaza inaugurarea acestui sistem in anul 2019.


-In Newcastle, sistemul urmand a se numi „Newcastle Light Rail”.
Va consta intr-o singura linie in lungime de 2 km, intre Wickham Transport Interchange si Pacific Park. Va aveea ecartament normal.
Se preconiza inceperea constructiei acestui sistem la sfarsitul anului 2015.




In afara de Sydney, Melbourne si Adelaide, in Australia au mai existat tramvaie si in:


1. Victoria (10):

-Bendigo (1890-cu acumulatori, 1892-1902- cu aburi, 1903-1972- electric)
-Ballarat (1887-1905- cu cai, 1905-1971- electric)
-Geelong (1912-1956- electric, 4 linii)
-Sorreto
-Portland
-Box Hill- Doncaster (1889-1896- tramvai electric)
-St.Kilda- Brighton Beach (1906-1959- tramvai electric)
-Sandringham- Black Rock (1919-1956- tramvai electric)
-Footscray (1921- 1962- tramvai electric)



2. Queensland (2):

-Brisbaine (1885-1897- cu cai, 1897-1969- electric)
-Rockhampton (1909-1939, tramvai cu aburi)




3. New South Wales (16):

-Newcastle (1887-1930- cu aburi, 1923-1950 electric)
-Maitland (1909-1926- tramvai cu aburi)
-Broken Hill (1902-1926- tramvai cu aburi)
-Arncliffe-Burwoord (1891-1912- tramvai cu aburi)
-Arncliffe-Bexley (1909-1926- tramvai cu aburi)
-Campbeltown- Camdem (1882-1901- tramvai cu aburi)
-Enfield (1891-1912- cu aburi, 1912-1948- electric)
-Kogarah-Sans Souci (1887-1937- tramvai cu aburi)
-Manly (1903-1911- cu aburi, 1911-1939- electric)
-North Sydney (1886-1900- cu cablul, 1893-1958- electric)
-Parramatta- Castle Hill (1902-1926- tramvai cu aburi)
-Parramatta-Wharf (1883-1943- tramvai cu aburi)
-Rockdale-Brighton le Sants (1885-1900- cu aburi, 1900-1949- electric)
-Sutherland-Cronulla (1911-1931- tramvai cu aburi)
-Yass (1891-1907- tramvai cu aburi)



4. South Australia (5):

-Adelaide (1878-1914- cu cai, din 1909- electric).
In prezent, exista o singura linie de tramvai electric in Adelaide, "Glenelg Tram", lunga de 15 km, deschisa in 2006.
-Port Adelaide (1879-1882- cu aburi, 1882-1917- cu cai, 1917-1935- electric)
-Glenelg (?- 1914- cu cai)
-Adelaide-Glenelg (1873-1929- cu aburi, 1929-1958- electric).
-Victoria Harbour (1894-1956- cu cai)
O linie de tramvai cu cai, inchisa in 1931 si redeschisa in 1985 ca linie turistica.



5. Western Australia (4):

-Perth . Aici tramvaiele au circulat pe ecartamentul de 1067 mm. Initial, erau cu cai, din 1899 fiind electrificate. Au circulat pana in 1958. Reteaua masura 50 km.
-Fremantle (1905-1952- tramvai electric)
-Kalgoorlie (1902-1952- tramvai electric)
-Leonora (1901-1908- cu aburi, 1915-1921- cu „gasolina”)



6. Tasmania (2):

-Hobart (1893-1960- tramvai electric)
-Launceston (1911-1952- tramvai electric)



Asadar, din cele 39 de sisteme de tramvai din Australia, astazi acestea mai pot fi vazute in 3 orase: Sydney, Melbourne si Adelaide.


In Australia exista si muzee de tramvaie: "Brisbaine Tramway Museum", "Sydney Tramway Museum", "Whiteman Park Perth", "Bylands Heritage Centre", "ST. Kilda & Victor Harbour", in Australia de Sud si Lauceston, Tasmania.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi


Înapoi la TRAMVAIE

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki