In acest topic, voi prezenta fostele si prezentele sisteme de transport urban in comun pe sine din Australia, cu exceptia sistemelor de trenuri urbane si suburbane din Perth, Adelaide, Melbourne, Sydney si Brisbane (pe care le-am prezentat la topicul dedicat cailor ferate din Australia)
A. Cai ferate subterane si proiecte de metrou
-Sydney
Exista 25 km de cai ferate subterane, in interiorul orasului Sydney. Au ecartamentul normal, de 1435 mm.
Acestea sunt: Erskineville- Bondi Junction, Central- Harbour Bridge, Central-Central (via City Circle) si Aeroport- Central Station-Circular Quai- Town Hall Station. Se afla in constructie cea de-a cincea linie- Parramata-Epping.
In 2007 este anuntat proiectul de constructie a primului „metrou adevarat” din Australia, care va avea 38 km (din care 32 km de tunel) si 17 statii.
Va fi un metrou complet automatizat.
-Melbourne
Exista 14,5 km de linie de tramvai, aflata in subteran.
Aceasta leaga centrul cu suburbiile. In 2009 apare un proiect de transformare a acestei sectiuni subterane de linie de tramvai intr-o linie de metrou.
-Adelaide
In 1979 a aparut un proiect de transformare a unei parti din reteaua de tramvai in una de metrou subteran.
-„Perisher Valley”
Numita si „The Australian Alp's "SkiTube”, este o linie ferata partial subterana, cu 3 statii (din care doua subterane), lunga de 8,5 km, deschisa in 1988. Pe ea se afla cel mai lung tunel feroviar din Australia.
-Brisbaine
Exista o cale ferata electrificata, pe estacada, care face legatura intre aeroportul, centrul orasului si zona „Gold Coast”.
In 2009 apare proiectul de realizare a unei linii de „metrou usor de suprafata”, cu o sectiune subterana in centrul orasului.
-Zona Gold Coast
Exista un fel de „metrou pe estacada”, in lungime de 1,3 km.
In 2010 incepe constructia unei linii de „metrou usor de suprafata”, in lungime de 13 km, care s-a inaugurat in 2014.
-Hobart
Exista planuri de realizare a unei linii de ‚metrou usor de suprafata”.
-Perth
Exista planuri de realizare a unei linii de „metrou usor de suprafata”, in zona Fremantle.
-Canberra
Exista planuri de realizare a 11 km de linie de „metrou usor de suprafata”.
-Pemberton
Se afla in Australia de Vest, are o lungime de 57 km, si este practic o linie turistica de tramvai.
Dupa cum se observa, aceste linii de „metrou usor de suprafata” sunt practic linii de tramvai modernizate, total separate de carosabil, unele avand si sectiuni subterane.
De asemenea, sectiunile de cale ferata subterana sau supraterana (pe estacade), nu sunt nici ele linii de metrou adevarate, facand parte din reteaua feroviara australiana , chiar daca deservesc trenuri suburbane.
Astfel, pana in prezent, in Australia nu exista nici o retea de metrou „adevarat”, proiecte in acest sens existand la: Sydney, Melbourne si a mai existat un
Proiect la Adelaide.
B. Tramvaie si sisteme asimilate lor
-Metro Monorail, un fel de "metrou pe estacada". Lungime linie 3,6 km, cu 8 statii. Se afla la Sydney. Inaugurat la 21 iulie 1988, si inchis din pacate la 30 iunie 2013. Materialul rulant era compus din 6 trenuri „Type 3”, livrate in 1987 de firma vest-germana „Von Roll Holding”. Fiecare tren era compus din 7 unitati, aveea in total 42 de electromotoare de tractiune (fiecare dezvoltand 37 Kw sau 50 cp), roti din cauciuc, usi automate, suspensii pneumatice ajustabile automat si o capacitate de transport de 48 pasageri pe scaune. Depoul se afla la Pyrmont.