In acest topic, voi prezenta autobuzele (urbane si interurbane) noi, produse astazi pe plan mondial. La fiecare marca voi prezenta cele mai reprezentative modele, mai in detaliu (autobus urban solo de 12 m, autobuz urban articulat, autobuz interurban si autocar turistic)
A. In spatial UE
1.„Mercedes-Citaro O-530” (Germania)
Aparut in 1997, si „restilizat” in 2005 (echipat si cu motor adaptat normelor de poluare „Euro-4”) si 2012 (echipat cu motor adaptat normelor de poluare „Euro-6”. Model cunoscut pe plan international ca „C2”).
Modelul „urban” se produce in 6 variante constructive: „Standard 12 m, doua osii”, „Citaro-K” (10,5 m), „Citaro-L” (15 m, 3 osii), „Citaro-G” (18 m, articulat, 3 osii), „Citaro-GL” (20 m, 4 osii, articulat) si „Citaro-LE” (12 m, doua osii, low-floor).
Modelul interurban se produce tot in 6 variante constructive- Citaro-U (12 m, doua osii), Citaro-MU (13 m, 3 osii), Citaro-LU (15 m, 3 osii), Citaro-GU (18m, articulate, 3 osii), Citaro-LE-U (12 m, doua osii, low-entry) si Citaro-LE MU (13 m, doua osii, low-entry).
Cel mai modern autobuz urban produs astazi pe Glob este modelul „Mercedes-Citaro-a doua generatie”, produs din anul 2012. Acesta are un motor diesel adaptat normelor de poluare Euro-6, de tip „OM-936”, cu 6 cilindri in linie, 1200 rotatii/minut, 7700 cmc, care dezvolta 286 cp, cu tehnologii de ultima ora („Blue Efficieny Power”, „Blue Tec” si „Common Rail”), cutie de viteza automata tip „Voith Diwa 6” (cu 4 trepte), punti si caseta de directie tip ZF, alte dotari: ABS, EBS (pentru varianta solo) sau ATC (pentru varianta articulata), aer conditionat, low-floor, lungimea 12.135 mm, latimea 2.550 mm, locuri pe scaune 28, locuri in picioare 77.
In anul 2015 un astfel de autobuz urban (produs la Mannheim in Germania) este testat si in Bucuresti de catre RATB pe linia 104 (Cora Pantelimon- Opera nationala).
2.„MAN-Lyon’s City” (Germania)
Istoria recenta a autobuzelor MAN este marcata de urmatorii ani- 1992 (apare prima generatie de autobuze MAN cu podea joasa, pe baza sasiului/caroserie A-10), 1997 (a doua generatie de autobuze MAN cu podea joasa, pe baza caroseriei/sasiului A-21), 2004 (acceiasi caroserie/sasiu A-21 modificata ca si design , si autobuzele MAN incep sa fie identificate numai prin denumirea comerciala Lyons City) si de anul ? (aparitia actualului design de caroserie).
Autobuzele si minibuzele MAN sunt produse astazi in doua familii
-Low-Floor , cu variantele
-M, minibuz, cu 3 usi si 10,5 m lungime
-Lyons City , autobuz urban solo cu 3 usi si 12 m lungime
-Lyons City, autobuz urban solo cu 3 usi si 12 m lungime
-U, autobuz interurban , doua usi si 12 m lungime
-C, autobuz urban solo, cu 3 osii, 3 usi si 13,7 m lungime
-L, autobuz urban solo, cu 3 osii, 3 usi si 14,7 m lungime
-G, autobuz urban articulate, cu 3 osii, 3 usi si 18 m lungime
-GL, autobuz urban articulate, cu 3 osii, 3 usi si 18,75 m lungime
-Low Entry, cu variantele
-LE, autobuz urban solo, cu doua osii, doua usi si 12 m lungime
-LEU, autobuz interurban, cu doua osii, doua usi si 12 m lungime
-C-LE, autobuz urban solo, cu 3 osii, 3 usi si 13,7 m lungime
-L-LE, autobuz urban solo, cu 3 osii, 3 usi si 14,7 m lungime
-G-LE, autobuz urban articulat, cu 3 osii, 3 usi si 18 m lungime
-GL-LE, autobuz urban articulat, cu 3 osii, 3 usi si 18,75 m lungime
-MAN Lyons City – autobuz urban solo, low-floor, cu motorul plasat in partea din spate, cu 3 usi, lungimea 11.980 mm, motor diesel tip MAN-D-2066-LUH (cu 6 cilindri in linie, 10.518 cmc, 280 cp sau 320 cp) sau MAN-E-2876-LUH (6 cilindri in linie, 10.518 cmc, 360 cp), ambele motoare fiind adaptate normelor de poluare Euro-6, cutie de viteza automata tip ZF-Eco-Life-Step-3 (cu 6 trepte) sau Voith-Diwa-6 (cu 4 trepte), capacitatea de transport- 37 locuri pe scaune si 58 pasageri in picioare.
In ianuarie 2017 un astfel de autobuz urban este testat in Iasi.
-MAN Lyons City GL- autobuz urban articulat, low-floor, cu 3 osii, 3 usi, lungimea de 18.750 mm, motor diesel tip MAN-D-2066-LUH (cu 6 cilindri in linie, 10.518 cmc, 320 cp) sau MAN-E-2876-LUH (6 cilindri in linie, 10.518 cmc, 360 cp), ambele motoare fiind adaptate normelor de poluare Euro-6, cutie de viteza automata tip ZF-Eco-Life-Step-3 (cu 6 trepte) sau Voith-Diwa-6 (cu 4 trepte), capacitatea de transport- 57 locuri pe scaune si 106 pasageri in picioare.
-MAN Lyons City U- autobuz interurban, low-floor, cu 3 osii, doua usi, lungimea de 18.750 mm, motor diesel tip MAN-D-2066-LUH (cu 6 cilindri in linie, 10.518 cmc, 280 cp) sau MAN-E-2876-LUH (6 cilindri in linie, 10.518 cmc, 360 cp), ambele motoare fiind adaptate normelor de poluare Euro-6, cutie de viteza automata tip ZF-Eco-Life-Step-3 (cu 6 trepte) sau Voith-Diwa-6 (cu 4 trepte), capacitatea de transport- 45 locuri pe scaune si 46 pasageri in picioare.
3.Setra (Germania)
Realizeaza numai autobuze interurbane si autocare turistice.
-“Setra S-416-H” (autobuz interurban)
Produs incepand din anul 2009. Are o lungime de 13.040 mm, doua usi, motor diesel tip “Mercedes-Benz-OM-470”, cu 6 cilindri, care dezvolta 299 cp, adaptat normelor de poluare Euro-6, cutie de viteze automata tip “Mercedes-Benz-GO-190”, dotari: ESP, EBS, ASP, ASR, BAS, retarder, toaleta, 57 locuri pe scaune, doua osii.
-“Setra S-519-HD” (autocar turistic)
Produs incepand din 2014. Are o lungime de 14.945 mm, doua usi, motor diesel tip “Mercedes-Benz-MB-OM-470”, cu 6 cilindri, care dezvolta 315 Kw , adaptat normelor de poluare Euro-6, cutie de viteze automata tip “Mercedes-Benz-MB-GO-250-8 (sau 210)”, dotari: ESP, EBS, ASP, ASR, BAS, retarder, toaleta, locuri pe scaune, 3 osii.
4. NEOPLAN (Germania)
-Neoplan-Cityliner-12 (autobuz urban solo)
Echipat cu motor diesel tip “MAN-D-2066-LOH-03” (cu 10.518 cmc, putere 400, 441, 394 sau 434 cp) sau “MAN-D-2676-LOH” (cu 12.419 cmc, puterea 434 cp), cutie de viteze tip ZF (manuala sau automata), lungimea 12,24 m, doua osii.
-Neoplan-Tourliner (autobuz interurban)
Echipat cu motor diesel tip “MAN-D-2066-LOH-03” (cu 10.518 cmc, putere 394 sau 434 cp) sau “MAN-D-2676-LOH EEV” (cu 12.419 cmc, puterea 434 cp), cutie de viteze tip ZF (manuala sau automata), lungimea 12,24 m, doua osii.
-Neoplan-Skyliner-L (autocar turistic etajat)
Echipat cu motor diesel tip “MAN-D-2676-LOH-02” (cu 12.412 cmc, puterea 473 sau 480 cp), cutie de viteze tip ZF (manuala sau automata), lungimea 13,79 m, 3 osii.
5. „IVECO Bus Urbanway” (Franta/Italia)
Produs din 2013. Echipat cu motor diesel tip “Iveco-Tector-7 euro 6”, care dezvolta 286 cp, sau “Iveco Cursor 9 euro 6”, care dezvolta 310 sau 360 cp, cutie de viteze automata ZF sau Voith, frane cu disc, sisteme ABS, ASR, EBS, suspensii cu perne de aer, amortizoare hidraulice si bare de torsiune, greutatea maxima 19 tone, capacitatea de transport 96- 102 pasageri.
Realizat in doua variant constructive- de 12 m si de 18 m (articulat).
6. Iveco Bus Crossway (Franta/Italia)
Produs incepand din 2006 si din 2013 (LE), care este atat minibus, cat si autobuz urban si interurban. Este realizat in doua variante constructive- City (cu doua sau 3 usi) si Line.
Este echipat cu motor diesel tip Iveco-Cursor-9 (care dezvolta 360 cp) sau Iveco-Tector-7 (care dezvolta 285 cp), adaptat normelor de poluare Euro-6, cutie de viteza automata ZF sau Voith. Lungimea vehiculului este de 10,6 m, 12 m sau 12,8 m.
7. Iveco Bus Arway (Franta/Italia)
Numai ca autobuz interurban. Este produs din anul 2006, si este echipat cu motor diesel tip Iveco-Cursor-8, de 7880 cmc, care dezvolta 330 sau 380 cp. Lungimea autobuzului este de 11,4 m, 12 m sau 12,7 m, iar capacitatea de transport de 35- 50 pasageri (pe scaune).
8. Iveco Bus Iveco Crealis NEO (Franta/Italia)
Este realizat in doua variante- de 12 m (solo) si de 18 m (articulate), fiind produs incepand din anul 2008.
Este echipat cu motor diesel tip Iveco EEV, adaptat normelor de poluare Euro-5, cutie de viteze automata ZF sau Voith, frane pneumatice cu disc, sisteme ABS, ASR, EBS, suspensii integral pneumatic cu bare de torsiune.