Metroul din Atena

Metroul din Atena

Mesajde ldh80 pe 26 Apr 2017, 16:59

Inainte de a trece la prezentarea retele de metrou din Atena, amintesc cateva cuvinte si despre fostele cai ferate , care au existat in sau in apropierea orasului Atena.


Astfel, in urma contractului semnat intre guvernul grec si compania private "Hellenic Company of Lavrion Metallurgies", in anul 1882, guvernul grec acorda acesteia din urma permisiunea de a fonda o companie, denumita "Attica railways", pentru a construi si exploada o cale ferata de ecartament ingust de 1000 mm, care sa lege orasul Atena de localitatea miniera Lavrion. Aceasta cale ferata ingusta va fi cunoscuta ca si "Athens-Lavrion Railway".

Aceasta cale ferata ingusta a fost inaugurate in anul 1885, pe traseul: Attiki- Irakleio (Heraklion)(statia veche)- Halandri- Gerakas- Kantza- Koropi (statia veche)- Kalyvia- Keratea- Thoriko- Lavrion.

Tot in 1885 sunt inaugurate si alte ramuri ale acestei lnii inguste:

-Irakleio (Heraklion)(statia veche)- Amarousion- Kiffisia (statia veche)- Strofyli

-Kantza- Leontarion (pentru a deserve vinariile de la Cambas)


In anul 1889 aceasta cale ferata este prelungita de la Attiki inspre sud, pana la veche statie Lavrion Square (situate aproape de centrul orasului Atena).



In anul 1910 compania "Attica railways" si caile sale ferate inguste (prezentate mai sus) sunt preluate de compania numita "Hellenic Electric Company".


In anul 1926 compania "Attica railways" si caile sale ferate inguste (prezentate mai sus) sunt preluate de compania numita "Electric Transport Company"



In anul 1929 sectorul dintre Irakleio (Heraklion)(statia veche) si Lavrion este preluat de compania "Piraeus, Athens and Peloponnese Railways" (SPAP), companie care administra si caile ferate inguste din Peloponez.
Pentru a conecta acest sector cu caile ferate inguste din Peloponez, SPAP construieste o scurta portiune de cale ferata ingusta de 1000 mm, intre statiile Athens Peloponnisou si statia (veche) Attiki, portiune care trecea pe deasupra liniilor de ecartament normal din zona statiei Athens Larissis.

Aceasta scurta portiune a existat si s-a aflat in exploadare timp de numai 3 ani, din 1929 pana in 1931.

In 1931 SPAP construieste o noua linie de ecartament ingust de 1000 mm (pentru a racorda reteaua de cai ferate ingusta care vine dinspre Peloponez cu linia ingusta spre Lavrion), si anume sectorul de linie ingusta dintre statia veche Aghioi Anargyroi si statia Irakleio (Heraklion)(statia veche).

Cu putin timp inainte de 1944, SPAP mai inaugureaza o scurta portiune de linie ingusta, intre Irakleio (Heraklion)(statia veche) si Kalogreza.

In 1944 toate acestei linii sufera avarii importante ca urmare a luptelor din timpul celui de-al doilea razboi mondial, fiind refacute si redeschise circulatiei feroviare abia in anul 1952. Tot atunci sunt introduse si automotoare tip Uerdingen/MAN , dar trenurile de Marfa erau in contnuuare tractate de locomotive cu aburi.

In anul 1954 SPAP este nationalizata de guvernul grec.

In anul 1957 circulatia trenurilor de calatori este anulata pe aceste linii. Cativa ani au mai circulat trenuri de Marfa si special.

In anul 1962 portiunea de cale ferata ingusta dintre statia veche Aghioi Anargyroi si statia Irakleio (Heraklion)(statia veche), este desfiintata si demontata din teren, disparand astfel legatura fizica intre caile ferate inguste care vin dinspre Peloponez si calea ferata ingusta spre Lavrion.

De asemenea, ulterior vor fi desfiintate si demontate din teren si portiunile de linie ingusta dintre statia Irakleio (Heraklion)(statia veche)- Kalogreza si cea dintre Kantza- Leontarion .


Tot in anul 1962 SPAP este desfiintata, fiind absorbita de "Hellenic State Railways", care, din 1970, devine "Hellenic Railway Organisation" (OSE).


Astazi, din fosta cale ferata de ecartament ingust de 1000 mm spre Lavrion si ramificatiile sale, mai exista doar o scurta portiune, intre veche statie Halandri- Gerakas- Kantza- Koropi (statia veche)- Kalyvia- Keratea- Thoriko- Lavrion, portiune care este administrate de o societate particulara de pastrare a cailor ferate "istorice", societate denumita "Museum railways of Attica Co"".
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Metroul din Atena

Mesajde ldh80 pe 26 Apr 2017, 18:19

Insa inceputul metroului atenian il constituie anul 1869.

Atunci, la data de 27 februarie 1869, compania private "Athens & Piraeus Railway Co ", inaugureaza prima sectiune din ceea ce astazi este metroul atenian, si anume sectiunea cuprinsa intre Piraeus (actuala statie de metrou) si Thision. Aceasta era atunci o linie de cale ferata de ecartament normal, de suprafata, pe care tractiunea trenurilor de calatori se realiza cu locomotive cu aburi.

In anul 1874 compania "Athens & Piraeus Railway Co" este cumparata de Bank of Industrial Credit, care astfel devine si proprietara liniei sus-amintite. Noul proprietar achizitioneaza in nou material rulant, iar, la scurt timp dupa 1874, linia este prelungita de la Thision la actuala statie de metrou Monastiraki si pana la actuala statie de metrou Omonia Square. Aceasta sectiune a fost realizata in subteran, fiind executata prin metoda "Cut and cover".

In anul 1904 aceasta liniei este electrificata prin a treia sina (la 600 Vcc), lucrare realizata de firma Thomson Houston.


In anul 1926 aceasta linie este cumparata de compania "Hellenic Electric Railways Company", care, in accelasi an, cumpara si fosta linie de ecartament ingust dintre Lavrion Square- Attiki- Irakleio (Heraklion)(statia veche)- Amarousion- Kifissia (statia veche)- Strofyli.

In anul 1948 (pana la Attiki), respectiv in anul 1958 (pana la Kifissia- statia noua), aceasta fosta linie de ecartament ingust este reconstruita pe ecartament normal, dublata si electrificata, fiind astfel unita cu linia initiala Piraeus- Thision- Monastiraki- Omonia Square (statia Omonia Square si fosta statie Lavrion Square erau situate foarte aproape una de alta, iar noua statie Kiffisia este situate aproape de locatia fostei statii Strofyli)).


In anul 1976 compania "Hellenic Electric Railways Company" este nationalizata de statul grec, iar denumirea sa este schimbata in cea de Athens-Piraeus Electric Railways S.A. (I.S.A.P).


Inainte de fuziunea sa cu "Attiko metrou" din anii 2011-2012, ISAP administra si exploada o singura linie de cale ferata, cu caracteristicile unei linii de metrou . Aceasta este linia Piraeus- Thision- Monastiraki- Omonia Square- Attiki- Irakleio - Nerantzotissa- Kifissia.
Astazi aceasta linie este cunoscuta ca si linia verde, are o lungime de 25,6 km si 24 de statii.

De asemenea, au existat proiecte de prelungire a acestei linii de la Kiffisia la Nea Erithrea si Agios Stefanos, dar au fost anulate in 2011, datorita lipsei de fonduri.


De-a lungul timpului, pe aceasta linie, s-a utilizat urmatorul material rulant (pana la fuziunea ISAP cu Athens metro):


a. Prima generatie

-22 de locomotive cu aburi de ecartament normal, de 6 tipuri constructive (intre anii 1869- 1904)

-20 de rame electrice tip "DM" ,produse de Thomson-Houston si Desouches David & Cie. (Achizitionate in 1904 si retrase in 1985)

-20 de rame electrice tip T

-9 vagoane tip "Baume et Marpet" ,produse de "Baume et Marpet" si "Desouches David & Cie" (Achizitionate in 1914 si retrase in 1985)

-12 vagoane tip "Baume et Marpet" , produse de "Piraeus Works" (achizitionate in 1923 si retrase in 1985)


b. A doua generatie

-12 rame electrice tip DM-DT si DM-DTL, fiecare astfel de rama electrica fiind compusa din cate doua unitati (achizitionate in 1951 si retrase in 1995)

-16 rame electrice tip DM-DT si DM-DTL, fiecare astfel de rama electrica fiind compusa din cate doua unitati (achizitionate in 1958 si retrase in 2003-2004)

-8 rame electrice tip DM-DT si DM-DTL, fiecare astfel de rama electrica fiind compusa din cate doua unitati (ulterior unele compuse din cate 5 unitati) (achizitionate in 1968- 1969 si retrase in 2003-2004)


c. A treia generatie

-15 rame electrice produse de MAN si siemens, fiecare rama fiind compusa din cate 5 unitati (achizitionate in anii 1983-1985 si aflate in circulatie)

-12 rame electrice produse de LEW, cu carcasa din aluminiu. Fiecare astfel de rama este compusa din cate 6 unitati (initial din cate 4 unitati)(Achizitionate in anii 1983-1985 si retrase in 2004)

-10 rame electrice produse de MAN- AEG/Siemens, fiecare rama fiind compusa din cate 5 unitati (achizitionate in anii 1993-1995 si aflate in circulatie)

-20 de rame electrice produse de Adtranz, fiecare rama fiind compusa din cate 6 unitati. Au motoare electrice alimentate in current alternative trifazat. (Achizitionate intre anii 2000- 2004 si aflate in circulatie).

d. Alte tipuri de material rulant au fost si sunt:


-Doua locomotive electrice achizitionate in anul 1904 de la firma Thomson-Houston

-Doua locomotive electrice tip Goossens, achizitionate in anul 1911

-Diverse vagoane de Marfa

-6 rame electrice second-hand, cu cate 4 unitati, tip Gisela, din fostul Berlin de est.

-In utilaj tip Unimog si in alt utilaj pentru ripat, ciuruit si profilat prisma de piatra Sparta.
Ultima oară modificat de ldh80 pe 27 Apr 2017, 08:37, modificat 1 dată în total.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Metroul din Atena

Mesajde ldh80 pe 27 Apr 2017, 08:04

Insa constructia unei adevarate retele de metrou in Atena incepe in anul 1991, de catre compania Attiko Metrou, prin constructia liniiloe 2 si 3, ca linii subterane, complet noi.

Acestea sunt inaugurate astfel:


-Linia 2 (cunoscuta ca si linia rosie) este inaugurata la 28 ianuarie 2000, intre Sepolia- Syntagma, iar la 6 aprilie 2013, intre Sepolia- Anthoupoli si Syntagma- Elliniko.
Astazi linia 2 are 17,9 km si 20 de statii.
Ruta ei este (se mentioneaza numai statiile de capat si cele tip nod): Anthoupoli- Attiki- Larissa Station- Omonia- Syntagma- Elliniko.
Exista planuri de prelungire a ei, de la Anthoupoli la Ano Liosia, respectiv de la Elliniko la Glyfada.


-Linia 3 (cunoscuta ca si linia albastru-deschis) este inaugurata la 28 ianuarie 2000, intre Ethniki Amyna si Syntagma, la 28 iulie 2004 intre Ethniki Amyna - Doukissis Plakentias si la 14 decembrie 2013 intre Syntagma- Monastiraki- Agia Marina.
Astazi linia 3 are 39 km si 21 de statii.
Ruta ei este (se mentioneaza numai statiile de capat si cele tip nod): Agia Marina- Monastiraki- Syntagma- Doukissis Plakentias- Aeroport international Elefherios Venizelos.
De precizat ca intre statiile Doukissis Plakentias- Aeroport International aceasta magistrala de metrou utilizeaza calea ferata apartinand OSE- Caile ferate grecesti. Pe acest sector circula atat trenuri suburbane (compuse din rame electrice), cat si rame de metrou. In acest sens, acest sector este electrificat atat prin fir aerian, cat si prin sina a treia.
Exista planuri de prelungire a acestei linii, de la Agia Marina la Dimotiko Theatro (statie care va fi situata in apropierea actualei statii de metrou si a actualei statii a OSE pentru trenuri suburbane- Piraeus.
Ultima oară modificat de ldh80 pe 27 Apr 2017, 08:27, modificat 1 dată în total.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Metroul din Atena

Mesajde ldh80 pe 27 Apr 2017, 08:26

Intre anii 2011-2012 are loc unirea a doua companii- Attiko Metrou si ISAP. Astfel, apare o noua entitate, denumita Urban Rail Transport (STASY), care, in prezent, administreaza si exploadeaza intreaga retea de metrou din Atena.

Aceasta administreaza si exploadeza astazi un numar de 3 linii de metrou din Atena, cu o lungime totala de 82,5 km si 57 de statii (plus alte 4 statii strabatute de rame de metrou, dar situate pe o cale ferata apartinand OSE- Caile ferate grecesti).

Reteaua de metrou din Atena este partial la suprafata (dar in cea mai mare parte este subterana), utilizeaza ecartamentul normal si este electrificata prin a treia sina, la 750 Vcc.



De asemenea, exista proiecte si de constructie a altor magistrale de metrou in Atena:


-Linia 4 (care va fi cunoscuta ca si linia portocalie), care va aveea o lungime de 11,7 km si 14 statii, si va fi inaugurata in 2025 (prima faza). Aceasta va fi construita intre Alsos Veikou si Goudi.

-Alte proiecte vizeaza constructia a inca 4 linii de metrou in Atena.
Ultima oară modificat de ldh80 pe 27 Apr 2017, 08:35, modificat 1 dată în total.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Metroul din Atena

Mesajde ldh80 pe 27 Apr 2017, 08:33

In afara de materialul rulant care a apartinut pana in 2011- 2013 ISAP (pentru linia 1), metroul atenian utilizeaza si alte tipuri de material rulant:

-56 de rame electrice (fiecare compusa din cate 3 unitati), achizitionate in 2000, de la Alshtom, Siemens si Adtranz

-28 de rame electrice (fiecare compusa din cate 3 unitati), achizitionate in 2003-2004, de la Hanwa-Rotem-Misubishi.

-14 rame electrice de accelasi tip, dar care pot fi alimentate prin pantograf si la 25 Kv, curent alternativ.

-In anii 2012- 2013, s-a semnat un contract pentru achizitionarea a 17 rame electrice (fiecare compusa din cate 6 unitati si dotata cu aer conditionat) de la firma Hanwa-Rotem, care au fost puse in circulatie in iunie 2014.
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi


Înapoi la METROU

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki