Am descoperit recent pe Facebook un articol extrem de competent si bine documentat despre cum sta treaba in Europa civilizata cu subventiile de la stat si operatorii privati de transport feroviar calatori. Am sa va las pe voi sa cititi si sa trageti o concluzie...
"-Situația subvenționării operatorilor de transport feroviar de călători privați la alții arată astfel :
a) În Austria accesul la rețeaua feroviară austriacă este deschis companiilor private , iar din decembrie 2011, un operator privat oferă servicii de transport persoane pe distanțe lungi între Viena și Salzburg, fiind astfel în competiție cu compania de stat OBB Personenverkehr AG . În comparație cu OBB, care este finanțată de guvernul federal și autoritățiile regionale, operatorul privat nu primește finanțare publică.
b) În Belgia operatorul de stat –NMBS- deține monopolul pe piața tranportului de persoane pe calea ferată.
c) În Bulgaria – Compania de stat – BDZ- deține în prezent o cotă de 100% pe piața transportului de persoane pe calea ferată și 80% pentru marfă. Căile ferate bulgare sunt deschise accesului operatorilor privați, însă aceste servicii pot fi furnizate pe propriul său risc, fără nici o compensație din partea statului.
d) În Cehia – la nivel local, transportul de persoane pe cale ferată este susținut de autoritățile locale din fonduri proprii. Nu există subvenții sau alocări plătite de stat. Statul susține doar unele trenuri rapide intra-regionale, inter- regionale și de distanță lungă. Concurența în domeniul transportului feroviar regional este foarte limitată în Cehia, iar operatorii privați dețin mai puțin de 1% din traficul de pasageri.
e) În Germania – transportul regional de călători este finanțat de guvernul federal. Regiunile primesc în prezent aproximativ șapte miliarde de euro pe an care acoperă, în special, deficitul creat de acest segment al căilor ferate (deservite de DB) . Aceste fonduri sunt completate de către autoritățile regionale de transport feroviar de călători, dintre care multe finanțează, de asemenea, programele de dezvoltare a infrastructurii și achiziționarea de material rulant nou. În plus, guvernul federal și landurile sprijină investițiile efectuate de DB Netz AG în infrastructura feroviară și stații. Transportul regional este subvenționat în mare parte de către guvernul federal și bugetele landurilor. În schimb, pe segmentul trenurilor pe distanță lungă subvențiile sunt foarte rare.
Cota de piață a operatorilor privați a fost de 12,5% pe transportul regional feroviar de călători și mai puțin de 1% în transporturile de pasageri pe distanțe lungi. Cei mai mari concurenți ai DB Netz AG în transportul feroviar regional sunt Veoila Verkehr, Ne tinera și BENEX.
f) În Spania – serviciile de transport internațional de călători sunt deschise concurenței, dar la nivel național și regional operează exclusiv compania de stat- RENFE Operadora. Transportul feroviar regional în Spania este finanțat de stat printr-o combinație de contribuții publice și venituri comerciale (vânzări de bilete). Trenurile de lung parcurs și de mare viteză nu sunt finanțate cu bani publici.
g) În Franța – Guvernul central este obligat să mențină rețeaua feroviară și să sprijine regiunile subvenționând serviciile publice de transport feroviar. La rândul său, SNCF (Societe Nationale des Chemins de fer Francais) deține monopolul asupra serviciilor de transport feroviar de călători, atât local, cât și pentru trenurile de mare viteză și cele pe distanțe lungi. Suma subvențiilor plătite regiunilor este de aproximativ 2 miliarde de euro.
h) În Ungaria – transportul de călători este oficial deschis operatorilor privați, însă, în lipsa subvențiilor pentru privați, operarea a rămas în sarcina companiilor MAV și GySEV. Sistemul de subvenționare este similar cu cel din România doar că nu acoperă și zona operatorilor privați.
SURSA: Facebook.com