Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Vladyz pe 21 Aug 2011, 22:00

Podul Regele Carol I (redenumit mai apoi Podul Anghel Saligny, pentru a-l onora pe Anghel Saligny proiectantul și executantul podului) a fost construit între 1890 și 1895 pentru a asigura legătura feroviară între București și Constanța.

Primul tronson al căii ferate spre litoralul Mării Negre a fost cel dintre Constanța și Cernavodă, realizat în 1860, înainte ca Dobrogea să fie cedată României. După războiul de independență și alipirea Dobrogei, în 1879 a început construcția tronsonului București --Ciulnița -- Fetești. Legătura celor două tronsoane necesita realizarea unor poduri peste Dunăre și Brațul Borcea.

Inițial guvernul român a inițiat două concursuri internaționale pentru proiectarea și executarea podurilor. Suprastructura podului de peste Dunăre a fost proiectată de Gustave Eiffel a cărui firmă de antrepriză executase recent, sub coordonarea inginerului Émile Nouguier podurile metalice ale căii ferate Ploiești --Predeal. Neajungându-se însă la un acord, guvernul român a întrerupt tratativele cu firmele de antrepriză a lui Gustave Eiffel și a încredințat proiectarea și realizarea podurilor Direcției Generale a Căilor Ferate Române.

Aceste tratative au dus totuși la legenda că suprastructura metalică a podului peste Dunăre, executată în Franța a fost utilizată pentru podul Faidherbe din orașul Saint-Louis din Senegal, executat în aceeași perioadă. Deși analize recente efectuate de specialiști francezi au demonstrat că această legendă este falsă, ea este periodic reprodusă în ghidurile și relatările turistice despre Senegal.

Legătura feroviară dintre Fetești și Cernavodă are o lungime de 21 km. și cuprinde podurile peste Brațul Borcea și peste Dunăre. Începerea lucrărilor de execuție a avut loc la 26 noiembrie 1890 în prezența regelui Carol I. Colectivul de proiectare și de execuție a fost condus de ing, Anghel Saligny. Întreaga linie ferată, inclusiv podurile, au fost executate cu cale simplă.

Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri și alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri. În Insula Borcea, care în acea vreme constituia o baltă, pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri a 42 metri.

Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală.

Costul total al tronsonului de linie ferată Fetești-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată și stațiile, a fost de 35 milioane lei aur.

În timpul Primului Război Mondial, în 1917, tronsonul de peste Borcea este minat de trupele române în retragere, pentru a împiedica avansarea în Muntenia a trupelor germano-bulgare. Reconstrucția podului va avea loc în 1921.

Podul a fost inaugurat la 14/26 septembrie 1895 în cadrul unor mari festivități la care a participat regele Carol I.

După ce s-a bătut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurării și s-a celebrat serviciul religios. Un prim convoi de încercare, format din 15 locomotive grele a trecut peste pod, cu o viteză de 60 km/h, urmat de un al doilea tren rezervat oaspeților cu o viteză de 80 km/h. În acest timp, Anghel Saligny a stat alături de șefii echipelor de muncitori care lucraseră la execuția podului, într-o șalupă sub pod, aceasta pentru a garanta rezistența podului.

Podul a fost folosit timp de aproape un secol până în 1987 când un nou pod a fost construit, alături de cel vechi care a fost dezafectat. De asemenea, în paralel cu podul de cale ferată a fost realizat un pod rutier.

Sursa: http://www.wikipedia.com

Uitati si un film cu podul de la Cernavoda si unul cu cel de pe bratul Borcea:




O seara placuta sa aveti!
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde klein pe 23 Aug 2011, 13:05

O mica mentiune:

podul nu a fost redenumit Anghel Saligny pentru comemorarea marelui inginer roman ci pentru ca oranduirea comunista nu a dorit sa mai existe urme ale regimului monarhic in Romania. Numele podului si efigiile regale de pe frontoanele de intrare au fost date jos (urma lor se vede si astazi).
Podul a fost redenumit pentru ca orice urma a "oranduirii burghezo-mosieresti" trebuia sa dispara. Nici asa nu a fost chiar pe placul puterii pentru si au "romanizat" numele marelui inginer: daca va uitati pe pod este scris: Saligni (cu i nu cu Y). Halal respect pentru unul din cei mai mari romani !
klein


Mesaje: 57
Membru din: 27 Mar 2010, 09:51
Localitate: orsova

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Daniel pe 23 Aug 2011, 14:10

Ai dreptate. Podul s-a numit dintotdeauna "Carol I"! In acelasi timp dupa 1947 au fost date jos cu dalta cam toate placutele cu fabricantii de material rulant non comunisti, in frunte cu Uzinele Malaxa. O remarca foarte buna! Felicitari! :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Opptur pe 24 Aug 2011, 15:46

O singura data am trecut pe pod, si asta acum ceva ani buni. Dar nu inteleg, daca podul este in stare buna, de ce se circula cu 30 km/h?
Prostului nu-i lipseste mintea, ci doar instructiunile de utilizare.
Avatar utilizator
Opptur


Mesaje: 114
Membru din: 15 Aug 2011, 14:36
Localitate: Brasov

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Andrei Irimescu pe 24 Aug 2011, 17:18

Andrei Irimescu


Mesaje: 1467
Membru din: 06 Ian 2011, 22:37

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Opptur pe 25 Aug 2011, 10:26

Mie mi se pare videoclipul pus pe speed, sau nu e asa? Nu mi se par foarte naturale miscarile camerei pe pod. Hm.. Sa speram ca e cum zici tu, acea viteza pe tot podul.
Prostului nu-i lipseste mintea, ci doar instructiunile de utilizare.
Avatar utilizator
Opptur


Mesaje: 114
Membru din: 15 Aug 2011, 14:36
Localitate: Brasov

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Trifu22 pe 25 Aug 2011, 14:31

Restrictia de vinteza pe pod este de 30km/h conform BAR
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
âš¡âš¡âš¡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ âš¡âš¡âš¡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Opptur pe 25 Aug 2011, 14:42

Trifu22 scrie:Restrictia de vinteza pe pod este de 30km/h conform BAR

Deci intrebarea mea ramane aceeasi...
Prostului nu-i lipseste mintea, ci doar instructiunile de utilizare.
Avatar utilizator
Opptur


Mesaje: 114
Membru din: 15 Aug 2011, 14:36
Localitate: Brasov

Re: Podul de la Cernavoda a lui Anghel Saligny

Mesajde Andrei Irimescu pe 25 Aug 2011, 14:43

Da,viteza a fost marita de 3 ori,pentru a evita plictiseala :)
Andrei Irimescu


Mesaje: 1467
Membru din: 06 Ian 2011, 22:37


ÃŽnapoi la Poduri si tuneluri de cale ferata din Romania / Bridges ang railway tunnels from Romania

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki