Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cântec

Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cântec

Mesajde zofei.2006 pe 16 Mar 2012, 21:55

Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cântec în faţa şuvoaielor

Podul cfr cu nit de aur de la Proieni ieşit din garaţie, măr al discordiei.jpg


Ieşit din garaţie după 100 de ani de folosinţă, podul CFR de la Proieni urma să fie dezafectat. A fost însă inclus pe lista Monumentelor Istorice, iar bani prevăzuţi pentru dezafectare s-au întors în bugetul statului. Există voci care susţin că păstrarea lui ar putea duce la inundatea Proienului, a Brezoiului şi a DN 7.


Pe Valea Oltului, la ieşirea din gara Lotru către Sibiu se află un adevărat „pod al suspinelor" pentru autorităţile locale. Vechiul pod este unul cu „ştaif", fiind construit în 1899 la Atelierele Daydé & Pille din Paris. Este considerat un monument tehnic deosebit la nivel naţional dar şi european, interesant prin vechime şi prin curbura sa accentuată.

„El face parte integrantă din calea ferată construită între anii 1897-1901 de reputatul inginer Mihail M. Râmniceanu, diplomat al Şcolii de Poduri din Paris. Până la construirea căii ferate Bumbeşti-Livezeni, linia ferată Râmnicu Vâlcea - Râu Vadului a fost cea mai mare realizare în materie de căi ferate montane din ţară. De aceea se impune conservarea şi restaurarea Podului CFR de la Proieni, punct de vedere susţinut şi de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice şi nicidecum demolarea lui, cum susţine Hidroelectrica", a spus Florin Epure, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură şi Patromoniu Naţional (DJCPN ) Vâlcea.

Podul vechi, cu nit de aur, de la Proieni.jpg
Noul pod peste Olt, de la Proieni.jpg


Banii pentru demolare s-au întors la buget

În anul 1999, firma pariziană a venit la Consiliul Judeţean Vâlcea şi a depus documentaţia prin care înştiinţa că podul a împlinit un centenar de viaţă, a ieşit din garanţie, iar responsabilitatea asupra eventualelor evenimente nefericite, nu-i mai aparţine. „Din bugetul statului s-au alocat fonduri care prevedeau construirea unui alt pod, fapt care s-a şi întâmplat, dar şi bani pentru demolarea celui ieşit din garanţie. Înainte de a fi demolat, vechiul pod a fost trecut pe lista Monumentelor Istorice şi nu s-a mai putut demola, iar suma de 26 miliarde lei vechi, care era destinată pentru dezafectarea vechiului pod, a fost retunată la bugetul statului", a spus ing. Ion Olteanu, şeful Secţiei L 3 CFR Râmnicu Vâlcea.

Poduri periculoase

Sucursala Hidrocentrale Râmnicu Vâlcea a trimis înştiinţări către Prefectura Vâlcea prin care anunţă că rămânerea vechiului pod, în piciore şi nedezafectarea lui, prezintă un mare pericol în zonă. „Noi nu suntem în măsură să cerem nici strămutarea, nici demolarea lui. Noi am vrut să ne facem auziţi anunţând că respectivul pod prezintă un pericol în zonă. În cazul în care debitul Oltului va creşte peste 1.200 metri cubi de apă s-ar putea inunda gara din Brezoi sau satul Proieni, pentru că podul nedezafectat nu poate asigura secţiunea de scurgere a apei, existând chiar şi pericolul inundarii a DN 7",a spus Marian Diaconescu, directorul Hidreoelectrica Râmnicu Vâlcea. Explicaţia este una tehnică. Vechiul pod, dar şi noul pod ,mult mai înalt peste nivelul apei, au pilonii nu unul în dreptul celuilalt ci.... sub formă de... „pieptene". Aluviunile, copacii, aduşi de pe versanţi, în cazul unor ploi torenţiale, pot trece pe sub podul cel nou, dar se pot opri în piloni celui vechi. Atunci există pericolulul creşterii nivelului apei în lacul de acumulare, apă care s-au putea revărsa şi inunda gara, satul Proieni sau DN 7.

Cine vrea monumente... să-şi construiască

Situaţia pare una fără ieşire, de demolat nu se poate, că este pe lista monumetelor istorice, iar de mutat pe alt amplasament costă foarte mulţi bani, sume pe care nimeni nu pare dispus să le plătească. „Dacă Hidreoelectrica vrea să mărească capacitatea de uzinare a apei să suporte chetuielile. Trebuie să ne aşezăm din nou la masa dialogului şi să găsim soluţii. Acum, nici nu mai este acces pe el, pentru că odată cu construirea noului pod, culeile au rămas în apă. Valoarea lui istorică va fi păstrată doar dacă vechiul pod rămâne pe poziţia unde se află. Este un punct de vedere simplist cum spunea Prefectul Vâlcii în legătură cu acest pod: «Cine vrea monumente istorice, să-şi facă şi să plătească»",a spus primarul localităţii Brezoi, Robert Schell.

Nitul de aur şi notificările strămutării

Pericolul prăbuşirii podului sub „povara" timpului prezintă iarăşi un risc foarte mare. „Podul nu este în categoria monumentelor naţionale, el are valoare doar pe plan judeţean. Nu l-am văzut niciunde promovat din punct de vedere turistic", a spus ing. Laurenţiu Papa, consilier la Instituţia Prefectului Vâlcea. Până una alta, membrii Consiliului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Vâlcea au hotărât zilele acestea să trimită notificări Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, respectiv Companiei Naţională de Căi Ferate SA-Centrul Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii CF Craiova, în vederea strămutării, de pe amplasamentul actual, a podului vechi de cale ferată Proieni, a eliberării secţiunii de curgere a apelor râului Olt şi a eliminării riscurilor potenţiale de inundaţie generate de menţinerea acestuia pe poziţie.
„Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Instituţia Prefectului-Judeţul Vâlcea, vor prezenta Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă starea de risc potenţial determinată de menţinerea podului pe actualul amplasament", a spus Carmen Constantinescu, purtătorul de cuvânt al Prefectului Vâlcea.„Despre podul de la Proieni se spune că are un nit de aur, de care nimeni nu ştie unde este montat", a mai spus Florin Epure directorul DJCPN, convis că podul nu trebuie distrus, ci conservat.

Sursa: http://www.adevarul.ro
English/French on PM!

Imagine Imagine
Equinoxe

Trance does not lead to drugs. It is the drug.
It's a way of sharing your deepest emotions with others.
Avatar utilizator
zofei.2006


Mesaje: 2581
Membru din: 15 Iul 2010, 21:33
Localitate: Mogosoaia, Linia CF 700, km 11+400
Avertismente: 16

Re: Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cânte

Mesajde Daniel pe 16 Mar 2012, 23:16

Pai hai sa spunem lucrurilor pe nume: VALEA OLTULUI ESTE UN ADEVARAT DEZASTRU ECOLOGIC DIN CAUZA AMENAJARILOR HIDRO DIN ZONA!!! Asadar, normal ar fi incetarea tuturor lucrarilor de baraje noi in zona si probabil cu foarte multi bani, demolarea a cel putin 50% din cele existente (daca se poate). Ecosistemul a fost distrus!!! Cred ca organizatiile pentru protectia mediului ar trebui sa ia atitudine fata de distrugerea acestei zone! In alta ordine de idei, existenta acelui pod cu adevarat valoros din punct de vedere istoric, nu pune in pericol inundarea niciunui centimetru patrat de pamant din zona. Singurii care vor produce catastrofe sunt cei de la Hidroelectrica ce vor cu tot dinadinsul sa mai cace cateva microcentrale total ineficiente in raport cu sursele de energie conventionale.

Cat despre Marian Diaconescu, directorul Hidroelectrica Râmnicu Vâlcea il intreb si eu (daca intr-adevar este normal la cap): oare noul pod de cale ferata deja construit nu are aceleasi efecte in caz de "crestere a debitului" - bineinteles o crestere intentionata, care se poate obtine doar prin eliberarea vanelor centralelor din aval simultan. Este clar ca la mijloc este apetitul unora pentru afaceri cu fier vechi, si gandit-va cam cat fier vechi s-ar scoate din acel pod monument istoric!!!

Cat despre domnisoara Constantinescu de la Prefectura Valcea, cred ca ar trebui sa se culce si sa ne lase! Niste inculti care au ajuns ca multi altii in functii de conducere (pe ce criterii, e greu de explicat intr-o tara "europeana" a secolului XXI).

Este in definitiv vorba despre un nou tun in materie de afaceri cu fier vechi. Asta este adevarul si oricat s-ar da dupa leustean cu cine stie ce situatii si cataclisme inchipuite, nu au dreptate! Podul trebuie pastrat!

Si mai am o intrebare: in cei mai bine de 30 de ani de cand s-au construit cele cateva zeci de hidrocentrale pe Valea Oltului de ce nu s-a inundat nimic cu pod cu tot???? E o mare minciuna si nu au argumente reale!!!

Sa va arat cateva imagini din anul 2010, luna August, cand s-au inregistrat averse de ploaie puternice si un nivel al raului Olt ajuns la cote istorice. Dupa cum vedeti nu s-a inundat nimic in zona, si nici macar catunul de care se face atata caz (maretul "sat" Proieni cu cateva casute de chirpici). Daca sunteti atenti, veti vedea ca exista niste diguri bine construite de protejare a zonei respective, dublate si de un canal de debusare pentru astfel de situatii. Asadar, o dovada clara ca nu se poate intimpla nimic rau din cauza acelui pod, care in comparatie cu cel nou este doar un "podet". Priviti cu atentie imaginile si judecati voi!

Noul pod de la Proieni.jpg
Foto: Daniel


Undeva in dreapta (in aval) se afla catunul Proieni.jpg
Foto: Daniel


Nivelul Oltului ridicat la cote maxime - cu toate astea nu s-a indundat nimic....jpg
Foto: Daniel


Cele doua poduri de la Proieni in august 2010.jpg
Cele doua poduri de la Proieni in august 2010 / Foto: Daniel


Imagine a catunului Proieni situat in apropiere de poduri.jpg
Foto: Daniel


Se observa in stanga digurile taluzate ce protejeaza foarte bine catunul Proieni.jpg
Foto: Daniel


Vechiul si noul pod de la Proieni vazute din aval in apropiere de Brezoi.jpg
Foto: Daniel


:think:

INCA UN ATENTAT LA ISTORIA ROMANIEI!!!


Referitor la amenajarile hidro de prin anii 1966-1974, din zona Latorita, unde s-a scobit un intreg munte pe dinauntru, s-a obtinut reducerea alarmanta a debitelor mai mutlor rauri din bazinul de Nord al Olteniei cu consecinte negative asupra faunei acvatice din zona si nu numai. Astfel, rauri precum Motru, Oltetul, Galbena si Gilortul impreuna cu zeci de afluenti ai lor au ajuns nista "paraie" amarate odata cu realizarea captarii de la Latorita si amenajarile de pe Valea Oltului. Dar asta este o alta latura negativa a regimului comunist...
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cânte

Mesajde Trifu22 pe 17 Mar 2012, 03:36

Bun, de acord cu tine Daniel, sa nu se mai construiasca hidrocentrale noi insa intram intr-un cerc vicios si anume:
Energie Hidroelectrica vs energie Nucleara. Prefer energiahidroelectrica deoarece stim foarte bine ce s-a intamplat la Cernobal si Fukushima, mai ales ca romanasii fac treaba de mantuiala.
Alta chestie e care am observat-o din fotografii: podul nou e la acelasi nivel cu cel vechi si ma intreb daca bazbuzucii astia au auzit de DRAGARE si de golirea lacului de acumulare inaintea unor debite crescute.
Cat despre dezastrul ecologic... asta e cea mai mica problema. Ce s-ar intampla daca s-ar sparge un baraj din cauza infiltratiilor apei in solul digurilor?

... cata dreptate au baietii astia inca din '82...


What shall we use to fill the empty spaces
Where waves of hunger roar?
Shall we set out across this sea of faces
In search of more and more applause?
Shall we buy a new guitar?
Shall we drive a more powerful car?
Shall we work straight through the night?
Shall we get into fights?
Leave the lights on?
Drop bombs?
Do tours of the east?
Contract disease?
Bury bones?
Break up homes?
Send flowers by phone?
Take to drink?
Go to shrinks?
Give up meat?
Rarely sleep?
Keep people as pets?
Train dogs?
Raise rats?
Fill the attic with cash?
Bury treasure?
Store up leisure?
But never relax at all
With our backs to the wall
Backs to the Wall
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
âš¡âš¡âš¡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ âš¡âš¡âš¡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cânte

Mesajde Daniel pe 17 Mar 2012, 10:02

Dane, e vorba de rea intentie. Orice baraj este prevazut cu sistem de drenaj similar unui sifon, care atunci cand se deschide curata si malul de pe fundul lacului de acumulare. Orice amenajare hidro aduce atingere ecosistemului, si chiar daca zici tu, centrala de la Cernavoda este sigura si nu afecteaza niciun ecosistem. Dar asta este o alta poveste.

E cineva, care a pus ochii pe acel pod pentru a-l valorifica la fier vechi. Cei de la Hidroelectrica au si ei niste interese, si uite asa toata lumea profita. Asadar, incet dar sigur, Romania ramane fara Istorie, acolo unde e vorba de fier bun de facut bani... Mai raman de jumulit zeci de muzee din tara pline de "fier vechi"... :(
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Podul CFR cu nit de aur de la Proieni, monument cu cânte

Mesajde Daniel pe 22 Mar 2012, 23:39

Am sa va prezint cateva imagini luate in goana masinii de pe DN7 in vara anului trecut, cu aceste doua poduri. Scuzati calitatea lor, insa nu am vazut prea multe imagini cu ele. Inainte de a va prezenta aceste imagini, va ofer o harta de pe GoogleEarth cu zona respectiva. Acolo veti putea observa existenta unui lac (cu rol de supraplin in cazul cresterii cotelor Oltului). De vina este in mod sigur barajul Lotrisor aflat aflat mai la sud de acest cot al Oltului. Este normal ca in caz de ceva, din cauza acestui baraj sa se inunde cam tot ceea ce se afla in amonte. Deci nu podul vechi este problema, ci apetitul celor de la Hidroelectrica pentru a scoate mai multi bani.

Localizare poduri Proieni.JPG
Sursa: GoogleEarth


Asadar, sa vedem imaginile. In prima dintre ele veti vedea Gara Lotru aflata mai la sud, in dreptul barajului Lotrisor, care este protejata de un dig de arocament taluzat destul de inalt. Acesta asigura protectie in caz de crestere a debitului. Pe langa acesta mai exista si sistemul de scurgere a apelor in cazul unor debite mari de care mai vorbeam eu.


Gara Lotru vazuta de pe DN7.JPG
Foto: Daniel


Panorama a celor doua poduri de la Poieni.jpg
Panorama a celor doua poduri de la Proieni / Foto: Daniel


Cotul Oltului din zona Proieni, in iunie 2011.JPG
Foto: Daniel


Imagine apropiata a podurilor de pe DN7.JPG
Foto: Daniel


Cele doua poduri de cale ferata.JPG
Foto: Daniel


Se observa picioarele podului vechi, cu mult mai mici decat ale celui nou.JPG
Foto: Daniel


Capetele vechiului pod au fost scoase.JPG
Foto: Daniel


Capetele nordice ale celor doua poduri.JPG
Foto: Daniel


Ultimele retusuri ale noului pod construit pentru cale dubla.JPG
Foto: Daniel


Asadar, cu toate ca exista sisteme de evitare a situatiilor periculoase in caz de inundatie, cu ce dauneaza existenta vechiului pod? Pilonii plasati in forma de pieptene? Sa fim seriosi ca nu sunt foarte desi, fie aflati unul langa altul si nici nu aduce Oltul busteni sau mai stiu eu ce alte materiale cu lungimi kilometrice pentru a se forma vreun "baraj" sub acel pod vechi. Dar cand vrei sa arunci Istoria la gunoi, gasesti explicatii cu toptanul. De ce nu s-a produs vreo inundatie in anii trecuti cand debitele Oltului au crescut excesiv si pilonii ambelor podurile existau tot in acelasi loc??? :think:

P.S. Precizare: "gara din Brezoi" din declaratia lui Marian Diaconescu este in fapt Gara Lotru si dupa cum v-am aratat nu poate fi inundata asa cu una cu doua. :mrgreen:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


ÃŽnapoi la Poduri si tuneluri de cale ferata din Romania / Bridges ang railway tunnels from Romania

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki