European Train Control System
Principiul sistemului si aplicatia lui este controlul si urmarirea trenurilor de mare viteza pe linii cu ecartament standard unde semnalele luminoase nu se pot folosi ori cu greu se pot detecta semnalele luminoase.
Realizarea acestui sistem se face prin avansarea infrastructurii existente, pregatirea ei pentru acest sistem.
ETCS are mai multe versiuni si mai multe sub versiuni pentru diferite aplicatii ca: manevre sau linii cu circulatie redusa ori linii unde nu este montat sistem de bloc linie automat.
Scopul acestui sistem este sa avanseze caile ferate unde viteza va fi crescut semnificativ si din acest motiv are nevoie de un sistem de control si de urmarire a trenurilor, avansarea consta in contructia de statii de procesare a datelor, montarea balizelor de detectare a trenurilor, avansarea sistemului de semnalizare si avansarea materialului rulant compatibil acestei aplicatii.
Avantajele lui constu in unificarea sistemelor de control a trenurilor pe tari, deci in Europa sa fie un sistem ca ETCS.
Nu necesita schimbarea de locomotive in granita tarilor si reduce timpii de stationare asteptand legaturi sau linie libera.
Sistem bloc unde poate fi urmarit fiecare tren individual.
Sistemul cuprinde balize care emit unde electromagnetice care se monteaza intre cele 2 linii, creand mai multe blocuri ce sunt legate de un sistem dsm deci un sistem de comunicatii mobile similar cu telefoanele mobile. Aceste blocuri sunt centralizate prin servere unde este afisat in timp real la postul de comanda si supraveghere principala. Cand 2 trenuri se apropie prea mult acest sistem opreste sau incetineste trenul cand amandoua trenurile merg in aceeasi directie pe aceeasi linie unul dupa altul.
Companii care fac parte in acest sistem sunt: Alstom, Thales, Siemes, Kapsch. Thales si Kapsch produc componentele de materie electronica si balize pentru linii. Restul se ocupa de hardware precum calculatoare ferme de servere si comunicatii.
Fiecare tren sau locomotiva este echipat cu detector de receptie si manipulare a comenzilor in caz de nevoie in greutatea de 300 de kilograme vor fi montate pe bord, si vor fi implantate pe locomotive si pe trenuri cu comenzi muliple. Momentan Austria implanteza pe toate locomotivele seriile 1016 si 1116 taurus si pe trenurile railjet. Intre Ungaria si Austria s-au facut testari pe sistemul etcs etcs 0, etcs1 si etcs2.
Romania este incadrata in proiect si va fi nevoita sa implementeze acest sistem dar cand va fi ? Merita intrebat cfr ul.
Etcs are si hardware tip baliza virtuala ce prin gprs poate sa urmareasca prin satelit trenurile aflate in miscare.
Acest sistem are ca limita de montare a sistemului, pentru fiecare companie in parte, anul 2015. Multe alte sisteme sismilare deja au suport pentru acomodarea acestui sistem.
European Train Control Sistem ar aduce imbunatatiri si calitati majore in traficul pe calea ferata pentru marfa si pentru calatori si reprezinta o legatura importanta spre tari europene cu trafic rapid si calitate exeptionala. ETCS este creat pentru acest scop.