ABC feroviar...

Rubrica in care puteti pune intrebari despre termenii feroviari si veti primi raspunsurile dorite.

Re: ABC feroviar...

Mesajde ionutz72 pe 17 Dec 2016, 23:23

Nu e vorba de incredere.
Am vazut un BAT deasta cu semicumpene de aluminiu,demontat.La cata mai dihania si sarmaraia dinauntru, motorasul era cat am zis, ca de ascutitoare de creioane :)
Am ramas uimit.
ionutz72
Feroviar


Mesaje: 128
Membru din: 26 Sep 2010, 22:36
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 17 Dec 2016, 23:28

Am gasit un clip cu un motor de actionare a cumpenei. Bine ca e de la americani unde totul e cam "balshoi":

Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde ionutz72 pe 17 Dec 2016, 23:31

Ceva de genul, parca un pic mai mic :)
Se vad acolo si contragreutatile cumpenei. 8-)
ionutz72
Feroviar


Mesaje: 128
Membru din: 26 Sep 2010, 22:36
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 17 Ian 2017, 19:56

Continuam astazi ABC-ul feroviar... cu un nou episod: Trecerile la nivel si clasificarea acestora. In cele ce urmeaza mi-am propus (si sper sa fi reusit) o prezentare cat mai pe scurt a ceea ce este definit ca TN (trecere la nivel) si clasificarea acestora in functie de instalatiile de semnalizare a lor.

Trecerile la nivel (TN)

Coperta.jpg
Foto: Daniel


Definitie: Punctele de intersectie la acelasi nivel ale liniilor de cale ferata cu drumuri deschise circulatiei publice pe care se circula cu mijloace cu tractiune mecanic sau animala, sunt treceri la nivel cu calea ferata – denumite in continuare treceri la nivel (TN) – si se stabilesc conform reglementarilor specifice in vigoare. TN-ul se mai numeste si "pasaj".

Traversarea liniilor de cale ferata de catre pietoni, vechicule sau animale se face numai prin locuri special amenajate si numai cu respectarea normelor si reglementarilor specifice in vigoare. La trecerile la nivel are prioritate traficul feroviar.

Nu este admisa amplasarea trecerilor la nivel cu intersectarea urmatroarelor elemente ale infrastructurii feroviare:
- aparate de cale;
- liniile de cale ferata electrificate care ar urma sa se intersecteze cu linii de tramvai sau trasee de troleibuze;
- un grup de trei sau mai multe linii de cale ferata;
- liniile de cale ferata de primire-expediere din statii.

Trecerile la nivel cu calea ferata trebuie sa fie semnalizate in functie de:
- intensitatea traficului feroviar si viteza maxima de circulatie a trenurilor;
- clasa tehnica a drumului sau categoria strazii;
- conditii de vizibilitate.

Clasificarea trecerilor la nivel:

In functie de modul in care se realizeaza semnalizarea circulatiei feroviare si rutiere, ele se clasifica astfel:
- TN cu bariere (tip B);
- TN cu instalatii automate de semnalizare rutiera cu semibariere (tip BAT);
- TN cu instalatii automate de semnalizare rutiera fara semibariere (tip SAT);
- TN semnalizate numai cu indicatoare rutiere (tip IR).

Scurta descriere:

1. Treceri la nivel cu bariere - tip B (fig1).

Trecerile la nivel cu bariere mecanice se gasesc pe sectiile necentralizate cu instalatii electrice sau pe sectiile centralizate cu instalatii electrice cu trafic sporit sau cu viteza de circulatie a trenurilor ridicata, unde nu se asigura rombul de vizibilitate conform reglementarilor in vigoare.

Fig.1 - Bariera mecanica tip B.jpg
Fig. 1 / Foto: Daniel


Inchiderea si deschiderea barierelor se face de catre un agent printr-o transmisie mecanica (fig.2). Pentru circulatia trenurilor bariera se inchide din comanda impiegatului de miscare care expediaza trenul, iar la manevra din ordinul conducatorului manevrei care executa manevra peste trecerea la nivel.

Fig.2.JPG
Fig.2 / Foto: M. Nicusor


Trecerile la nivel tip B trebuie sa fie dotate cu bariere mobile (fig.3) semnalizate pe timp de noapte pentru ca in cazul defectarii barierei in pozitie deschisa, imediat dupa ce a primit dispozitia de inchidere a acesteia, agentul care o deserveste este obligat sa ia masuri de oprire a vehiculelor rutiere prin amplasarea barierelor mobile, semnalizate pe timp de noapte conform reglementarilor specifice in vigoare si sa avizeze pe IDM din statiile adiacente, cu numar si ora, despre defectarea barierei.

Fig.3 - Bariere mobile.jpg
Fig.3 - Foto: Daniel


De asemenea cumpenele barierelor de acest tip trebuie sa fie dotate cu felinare (fig.4) ce asigura iluminarea cumpenelor barierei mecanice in timpul noptii, conform calendarului de iluminare, precum si ziua cand vizibilitatea este redusa.

Fig.4 - Felinar cumpana bariera.jpg
Fig.4 - Foto: Daniel


Bariera mecanica este dotata si cu o plasa de protectie, pentru supravegherea trenului prin defilare de catre pazitorul de bariera (fig.5).

Fig.5 - Plasa pentru defilare.JPG
Fig.5 - Foto: M. Nicusor


Pozitia normala a barierelor (fig.6) la TN-urile tip B, este cea in pozitie deschisa si poate fi modificata numai in cazuri bine justificate, cu aprobarea conducerii structurii regionale a administratorului infrastructurii feroviare. Pozitia normala a barierelor, poate fi "deschis" sau "inchis" in functie de specificul statiei din care face parte, sau a statiei careia postul de bariera din linie curenta este afiliat si conform cu REGULAMENTUL DE FUNCTIONARE A POSTULUI DE BARIERA existent in PTE-ul statiei apartinatoare.

Fig.6 - Pozitia normala a barierelor.jpg
Fig.6 - Foto: Daniel


Daca bariera mecanica se afla in dependenta cu macazuri (cazul macazurilor cu incuietori cu cheie ce depind de semafoare), atunci bariera respectiva detine si o Instructie de Manipulare a Barierei.

2. Treceri la nivel cu instalatii automate de semnalizare rutiere cu semibariere – tip BAT.

Este o instalatie dotata cu semibariere, care permite sau interzice circulatia rutiera prin pasaj si avertizeaza existenta unui pericol pentru circulatia trenurilor prin pasaj (fig.7).

Fig. 7 - TN tip BAT.JPG
Fig.7 - Foto: Daniel


Instalatia BAT se compune din:
- 3 unitati luminoase amplasate pe un catarg (fig.8);
- un indicator "Crucea Sfantului Andrei" (fig.8) daca trecerea la nivel se face cu o linie CF sau 2 indicatoare de acelasi tip daca trecerea la nivel se face cu doua sau mai multe linii CF;
- o instalatie de avertizare sonora (fig.8);
- o semicumpana (fig.9) care coboara dupa un interval de aproximativ 12-15 secunde de la declansarea indicatiei de interzicere a circulatiei prin pasaj.

Fig.8.JPG
Fig.8 - Foto: Daniel
Fig.9 - Semicumpana.JPG
Fig.9 - Foto: Daniel


Avertizare pasaj liber/ocupat:

Cand pasajul este liber, circulatia rutiera este permisa prin pasaj – instalatia afiseaza o lumina alb clipitoare in partea de sus a catargului. Indicatia este: Pasajul este liber, trecererea autovehiculeor este permisa (fig.10).

Fig. 10.JPG
Fig.10 - Foto: Daniel


Cand pasajul este ocupat, se apropie tren, interzicerea circulatiei prin pasaj este semnalizata prin doua lumini clipitoare de culoare rosie si avertizarea sonora de interzicere a trecerii prin pasaj. Indicatia este: Se apropie trenul, trecerea autovehiculelor este interzisa (fig.11).

Fig. 11.JPG
Fig.11 - Foto: Daniel


Instalatiile de tip BAT, pot fi gasite in mai multe configuratii:
- instalatie simpla tip BAT (fig.7),
- instalatie dubla tip BAT (cu patru semibariere – fig.12),
- instalatie BAT cu cumpana intreaga (mai recent).

Fig.12.JPG
Fig.12 - Foto: Daniel


Puteti observa in filmul urmator, cum functioneaza o instalatie dubla tip BAT:



3. Treceri la nivel cu instalatii automate de semnalizare rutiere fara semibariere – tip SAT.

Acestea sunt similare celor de tip BAT, permit sau interzic circulatia rutiera prin pasaj si avertizeaza existenta unui pericol pentru circulatia trenurilor prin pasaj, cu difrerenta ca nu sunt dotate cu semibariere (fig.13).

Fig.13 - TN cu instalatie tip SAT.JPG
Fig.13 - Foto: Daniel


Instalatia SAT se compune din (fig.14 si 14b):
- 3 unitati luminoase amplasate pe un catarg;
- un indicator "Crucea Sfantului Andrei" daca trecerea la nivel se face cu o linie CF sau 2 indicatoare de acelasi tip daca trecerea la nivel se face cu doua sau mai multe linii CF;
- o instalatie de avertizare sonora.

Fig.14.JPG
Fig.14 - Foto: Daniel
Fig.14b.jpg
Fig.14b - Foto: Daniel


Avertizare pasaj liber/ocupat: - la fel cu cea a instalatiilor BAT.

Rolul semnalelor de avarie:

Pentru ambele tipuri de instalatii automate (BAT si SAT) se monteaza semnale de avarie, pe firele de circulatie. Semnalele de avarie au rolul de a avertiza existenta unui pericol pentru circulatia trenurilor la trecerea la nivel (fig.15).

Fig. 15 - Semnale de avarie.JPG
Fig.15 - Foto: Daniel


Ele se amplaseaza la 50 m fata de extremitatea cea mai apropiata a trecerii la nivel. Daca acest lucru nu este posibil semnalele de avarie se pot amplasa la o distanta mai mare, dar nu mai mult de 100 m.

Semnalul de avarie la trecerile la nivel, se compune dintr-un stalp care are la partea de sus un panou in forma de romb pe care este asezată o unitate luminoasa (fig.16); functia semnalului de avarie poate fi exercitata si de catre un semnal de trecere al blocului de linie automat prevazut cu reper sub forma unei placi rombice de culoare alba cu chenar negru pe margine, pe care sunt inscrise cu negru literele "Av" (fig.17).

Fig.16 - Semnal de avarie numerotat S2.JPG
Fig.16 - Foto: Daniel

Fig.17 - Reper Av pentru semnal avarie.jpg
Fig.17 - Desen: Daniel
av.PNG


Indicatia data de semnalul de avarie este urmatoarea (fig.18): Pericol la trecerea la nivel! Ia toate masurile pentru oprire! Ziua si noaptea - o unitate luminoasa de culoare rosie, spre tren.

Fig.18 - Indicatie semnal avarie.JPG
Fig.18 - Foto: Daniel


Daca nu exista pericol la trecerea la nivel, semnalul de avarie nu afiseaza nici o indicatie; circulatia trenurilor se va face conform indicatiilor date de semnalele de circulatie (fig.18 b). La observarea indicatiei rosu a semnalului de avarie, mecanicul va lua imediat toate masurile pentru oprirea trenului.

Fig. 18b.JPG
Fig. 18b - Foto: Daniel


Trenul oprit, poate continua mersul cu viteza de cel mult 20 km/h pana la depasirea trecerii la nivel, mecanicul fiind gata sa opreasca imediat trenul, daca observa un obstacol pe trecerea la nivel. Dupa depasirea trecerii la nivel, circulatia trenurilor se va face, in continuare, cu viteza indicata de semnalele de circulatie existente.

Si trecerile la nivel tip SAT si BAT trebuie sa fie dotate cu bariere mobile semnalizate pe timp de noapte – pentru cazul in care acestea se pot defecta pe pozitia "deschis" (fig.19).

Fig.19.JPG
Fig.19 - Foto: Daniel


4. Treceri la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere – tip IR.

Sunt treceri la nivel cu circulatie nedirijata (fig.20).

Fig.20 - TN tip IR.jpg
Fig. 20 - Foto: Daniel


Indicatorul este format (fig.21):
- dintr-un reper in forma de X – numit si Crucea Sf. Andrei, daca trecerea la nivel este pe linie simpla, respectiv traverseaza o singura linie de cale ferata, 2 repere in forma de X daca intersecteaza o cale ferata dubla, multipla sau traverseaza mai multe linii de cale ferata;
- un panou cu inscriptia ATENTIE LA TREN;
- un indicator STOP.

Fig.21.jpg
Fig. 21 - Foto: Daniel


La aceste treceri la nivel conducatorul auto trebuie sa opreasca si sa se asigure ca nu se apropie trenul. In cazul efectuarii miscarilor de manevra, peste un pasaj cu circulatie rutiera nedirijata conducatorul manevrei trebuie sa trimita un agent din partida de manevra inaintea convoiului de manevra pentru a opri circulatia rutiera.

Indicatoare si balize in relatie cu trecerile la nivel:

Balizele avertizoare: inaintea semnalelor de avarie la trecerile la nivel pe distante intre staiii neinzestrate cu bloc de linie automat, se instaleaza balize avertizoare de forma dreptunghiulara, de culoare alba cu una, doua sau trei benzi orizontale negre, care dau urmatoarele indicatii (fig.22):

Fig.22 - Indicatiile balizelor avertizoare.jpg
Fig.22 - Sursa: Regulament 004


Indicatorul de fluier: acesta serveste pentru a atrage atentia mecanicului ca va circula peste o trecere la nivel, un pod mai lung de 30 m sau va intra in tunel.

Indicatorul (fig.23, 23b) se amplaseaza la 1000 m si 300 m inaintea trecerilor la nivel si la 1000 m inaintea podurilor mai lungi de 30 m si a tunelurilor. Pe linie dubla, pentru circulatia pe firul din stanga al caii duble sau pentru circulatia pe linie falsa indicatorul de fluier se monteaza pe partea stanga a sensului de mers.

Fig.23.jpg
Fig. 23 - Foto: Daniel
Fig.23b.jpg
Fig. 23b - Sursa: Instructia 004


Pe liniile electrificate, drept indicator de fluier se poate folosi un stalp al liniei de contact, vopsit partial, alternativ in negru si alb. Indicatorul de fluier poate fi realizat cu materiale reflectorizante.

Indicatorul pentru plugul de zapada: indica prezenta unui obstacol, pe langa care plugul de zapada poate trece numai cu aripile inchise si cutitele ridicate (fig.24).

Fig.24.jpg
Fig. 24 - Sursa: Instructia 004


Indicatorul se amplaseaza in partea dreapta a sensului de mers la 50 m inaintea unei treceri la nivel, pod, echipament de semnalizare sau alta constructie din apropierea caii ferate, care nu permite trecerea plugului cu aripile deschise si cutitele lasate. Dupa ce plugul a trecut de obstacol, in dreptul indicatorului de pe partea stanga - pentru sensul contrar – plugul de zapada poate sa lase aripile deschise si sa coboare cutitele.

Pe liniile electrificate, cadrul in forma de romb de culoare albastra se poate amplasa pe un stalp al liniei de contact, care se vopseste partial, alternativ in alb si albastru.

DE RETINUT:

- Pozitia normala a barierelor si semibarierelor la trecerile la nivel este cea deschisa; pozitia normala a barierelor poate fi modificata in cazuri bine justificate, conform prevederilor legale in vigoare.

- La liniil de cale ferata electrificate, se instaleaza pe ambele parti ale trecerii la nivel, indicatorul rutier de interzicere "Accesul interzis vehiculelor avand o inaltime mai mare de ... m" avand inscrisa pe indicator limitarea de gabarit de inaltime.

- La toate TN-urile cu calea ferata amenajate pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima cuprinsa intre 140 si 160km/h se asigura inchiderea fiecarui fir de circulatie rutiera; in acest caz instalatia de semnalizare rutiera tip BAT are un numar de patru semibariere (fig.25).

Fig.25.JPG
Fig. 25 - Foto: Daniel


- Trecerile la nivel trebuie amenajate si semnalizate conform actelor normative si reglementarilor specifice in vigoare.

- Trecerile la nivel dotate cu instalatii automate de semnalizare rutiera cu sau fara semibariere functioneaza fara agenti.

- Posturile de la trecerile la nivel deservite de agenti sunt inzestrate cu telefoane (fig.26) prevazute si cu sonerii exterioare (fig.27).

Fig.26.JPG
Fig.26 - Foto: Daniel
Fig.27.jpg
Fig. 27 - Foto: Daniel


- Circulatia peste trecerile la nivel a vehiculelor cu caracteristici speciale prevazute in actele normative privind regimul juridic al drumurilor se admite numai cu avizul si in conditiile stabilite de imputernicitul sectiei de intretinere a caii in fucntie de cel putin picher si dupa caz, a imputernicitului subunitatii de electrificare, pe liniile de c.f. electrificate.


Cu speranta ca am reusit sa mai lamuresc anumite lucruri legate de Trecerile la Nivel cu calea ferata, inchid aici acest nou episod al ABC-ului feroviar, si raman in asteptarea comentariilor voastre aici pe forum, cu eventuale critic, completari, intrebari, daca va intereseaza subiectul. ;)

P.S. Mii de multumiri lui Trifu22 pentru sprijinul acordat zilele trecute la completarea ilustratiei fara de care acest subiect nu putea fi publicat. :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde ionutz72 pe 18 Ian 2017, 13:49

Bravos, foarte documentat. Imi place, fix si la obiect.
O singura adaugare as avea. Daca TN este in incinta statiei sau in apropierea semnalelor de intrare, functia de AV o preia semnalele de intrare/si/sau cele de iesire.
Asta fara a avea acel indicator AV. Depinde foarte mult de configuratia din teren.
Pot sa ma laud cu un pasaj cu 6 linii. :mrgreen:
https://goo.gl/maps/Zbi3DgYDnsk
PS: acum vad ca nu prea este in regula ca nu are crucea sf.Andrei dubla. :)
ionutz72
Feroviar


Mesaje: 128
Membru din: 26 Sep 2010, 22:36
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 18 Ian 2017, 14:27

Thanx. E buna completarea ta. Cat despre indicatorul care la acel pasaj trebuia sa fie dublu, ce sa zic... Ar trebui sa intrebam la MUFON - poate au ei o explicatie. :mrgreen:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Trifu22 pe 18 Ian 2017, 19:37

In regulamentu' de mai sus scrie ca:

Nu este admisa amplasarea trecerilor la nivel cu intersectarea urmatroarelor elemente ale infrastructurii feroviare:
- un grup de trei sau mai multe linii de cale ferata;


sa inteleg ca la statia respectiva TN-ul nu este amplasat corect in conditiile in care este peste 6 linii.

Cat despre trecerea la nivel acoperita de semnalele de intrare/iesire, vedeti cazul statiei Buftea. Aceste semnale nu au placuta de AV, aceasta placuta gasindu-se numai la semnalele de trecere.

Interesant ca de pe streetview se vede si Statia de Emisie Bod, mai multe amanunte puteti gasi aici https://ro.wikipedia.org/wiki/Sta%C8%9B ... _de_la_Bod
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
âš¡âš¡âš¡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ âš¡âš¡âš¡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 19 Ian 2017, 18:39

Ai dreptate partial. Probabil (si nu cunosc, aici poate ne lamureste cineva de meserie), exista derogari din partea administratorului, gestionarului, infrastructurii feroviare de pe regionala respectiva. Din ce am gasit in Ord. nr.1186/2001 (pentru aprobarea Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002) in Sectiunea a7-a TRAVERSARI ALE LINIILOR DE CALE FERATA, Art.51 se mentioneaza: Traversările noi ale liniilor de cale ferată cu alte linii de cale ferată, linii de tramvaie sau troleibuze şi drumuri naţionale se execută denivelat, cu respectarea gabaritului prevăzut în actele normative şi reglementările specifice în vigoare.

Deci e posibil sa existe niste reglementari care sa permita, insa eu unul nu stiu de ele. Pot presupune ca fiind totusi vorba de cate trei grupe de linii separate de o portiune de drum national (cazul haltei Bod), s-a luat in calcul amplasarea doar de-o parte si de alta a celor trei grupuri de linii a cate unei instalatii tip BAT cu semicumpana si din ratiuni de economie sau chiar de siguranta a circulatiei. Imagineaza-ti cum ar fi sa vezi prins un TIR pe portiunea de sosea dintre cele doua grupe de linii. Zic si eu...

Insa, uite cazul barierei de tip B din P.M. Pajura:

TN tip B h Pajura.jpg
Foto: Daniel


Dupa cum vezi traverseaza patru linii. Din REGULAMENTUL DE FUNCTIONARE A POSTULUI DE BARIERA DIN LINIE CURENTA al barierei respective, citez:

"1. Trecerea la nivel:
- se afla intre statiile CFR Bucuresti Nord si Chitila pe firele I si II la km 5 + 398 de pe sectia de circulatie Bucuresti Nord – Ploiesti Sud (M 1000);
- in incinta PM Pajura pe liniile IC si IIC;
- traverseaza un numar de 4 linii cf (din care 4 linii CFR si LFI).

2. Postul de bariera apartine de PM Pajura.
"

Tot in Ord. 1186, in SECTIUNEA a 3-a, DISTANÅ¢ELE MINIME ÃŽNTRE AXELE LINIILOR DE CALE FERATÄ‚, Art.29 aliniatele:

"(1) Distanţa minimă între axele liniilor duble sau între axele a două linii simple vecine, în linie curentă, în aliniament, trebuie să fie de 4.000 mm. Pentru liniile modernizate
sau nou construite distanţa trebuie să fie, de regulă, de minim 4.200 mm. Excepţii se admit numai cu aprobarea autorităţii de stat în transporturile feroviare în baza documentaţiei tehnice avizate de AFER.

(2) La liniile triple - linie dublă vecină cu o linie simplă - şi cvadruple, distanţa dintre axele liniei a doua şi a treia în aliniament trebuie să fie de cel puţin 5.000 mm.

(3) În staţii, distanţa între axele liniilor vecine în aliniament trebuie să fie de cel puţin 4.750 mm. Pentru liniile modernizate sau nou construite, gabaritul de liberă trecere al
liniilor directe va fi cel prevăzut în normele tehnice pentru liniile curente.
"

Daca la Alin. (1) se admit exceptii, ma gandesc eu ca si in aceste cazuri, cu aprobarea ASFR (sau cum s-o numi) si in baza unei aferizari, probabil si PT-ul acestor TN-uri detine un ATF corespunzator care permite existenta lor in forma actuala.

Imi pare rau, dar asta este tot ce pot sa afirm eu pe tema asta. Mai multe de la specialisti. :mrgreen:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde ionutz72 pe 20 Ian 2017, 09:31

Am cautat, si nu am gasit sa dau un raspuns.
Neconsiderandu-ma specialist, zic "pas".
Dar oricum, este un subiect pentru urmatoarea scoala a personalului :)
ionutz72
Feroviar


Mesaje: 128
Membru din: 26 Sep 2010, 22:36
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 20 Ian 2017, 12:21

Iti multumesc pentru efort, si apreciez. :dance: Intre timp am mai apelat si pe la alti oameni din domeniu. Sa vedem cine gaseste primul un raspuns. Daca pentru tine care lucrezi in domeniu si ai o experienta de invidiat este o chestiune destul de "grea" ce sa mai zic eu? Uneori Trifu are talentul de a pune intrebari usoare cu raspunsuri "grele". Cam cauta acul in caru' cu fan. Iar mie imi da "paranoia" si "dauna totala". :lol: Eh, om gasi noi si raspunsul pan' la urma. Cel putin pana saptamana viitoare cand oi trece la altceva. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde nenuandrei pe 23 Ian 2017, 00:22

Vin si eu cu o propunere pentru urmattoru capitol din ABC feroviar sa fie despre semnalele de parcurs,manevra,indicatiile acestora si cele mecanice
Avatar utilizator
nenuandrei


Mesaje: 141
Membru din: 14 Feb 2012, 19:08
Localitate: Bucursti Nord

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 23 Ian 2017, 00:40

Salut! Propunerea ta este interesanta, insa avem dezvoltate de catre alti forumisti cateva subiecte pe tema asta. Cauta momentan AICI. Poate nu sunt perfecte, poate nu sunt cele mai profi din domeniu, dar mai gasesti cate una alta. Pe viitor daca am timp, sau daca altcineva de pe forum doreste s-o faca, putem incepe si subiecte mai bune ca cele existente referitoare la semnalizare. De asemenea daca ai intrebari referitoare la ceva ce te nedumereste in materie, poti pune intrebari aici: http://www.railnet.ro/viewtopic.php?f=198&t=154&p=40644#p40644. Avem si destui profesionisti din domeniu pe forum care iti pot oferi raspunsuri daca nu sufera amanare. ;)

ABC-ul feroviar este un subiect dedicat daca vrei notiunilor de baza din calea ferata si nu as vrea sa-l transformam in altceva. Trebuie sa ramana un subiect in care sa se prezinte doar notiunile generale despre sistemul feroviar, pe care din pacate multi pasionati nu le au, dar care acum au ocazia de a le stapani pentru ca facem cu totii eforturi de a va explica aceste lucruri sper eu cat mai pe intelesul tuturor. Pe mine nu ma ajuta cu nimic daca tin doar pentru mine ceea ce stiu, aflu sau citesc. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Andrei98 pe 24 Ian 2017, 00:42

Ideea e ca la acest subiet informatia este mai sintetizata, nu se intra foarte mult in amanunte ca doar deaia se numeste "ABC feroviar", e ca un abecedar in care se prezinta niste termeni de baza, nu cred ca s-ar putea scrie prea mult aici despre semnalizare.
Cont YouTube:Andrei Cezar
Flickr:Andrei.CFRbv
Avatar utilizator
Andrei98


Mesaje: 951
Membru din: 15 Iul 2013, 11:27
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde nenuandrei pe 24 Ian 2017, 11:48

Am inteles multumesc de lamurire
Avatar utilizator
nenuandrei


Mesaje: 141
Membru din: 14 Feb 2012, 19:08
Localitate: Bucursti Nord

Re: ABC feroviar...

Mesajde claudiu81 pe 24 Ian 2017, 16:58

Interesant,multe de invatat,felicitari!
claudiu81


Mesaje: 18
Membru din: 11 Dec 2016, 16:33
Localitate: CURTEA DE ARGES

Re: ABC feroviar...

Mesajde Daniel pe 22 Feb 2017, 20:43

STATIE, HALTA DE MISCARE - definire si clasificare.

Statii si halte - coperta.JPG
Foto: Daniel


Statia de cale ferata este unitatea de baza intr-o intreprindere feroviara care indeplineste conditiile tehnice si comerciale pentru deservirea traficului de calatori si marfuri, adica dispune de ansambluri de linii, constructii si instalatii care permit primiri, treceri si expedieri de trenuri, operatii de primire si eliberare a marfurilor, imbarcare - debarcare a calatorilor, operatii de compunere si descompunere a trenurilor.

Gradul statiei este ierarhizarea ei in functie de volumul activitatii, al traficului pe care il executa; gradul este exprimat prin cifre romane. Statiile de triaj si cele mixte cu o dezvoltare exceptionala sunt de categorie speciala, restul statiilor sunt de categoria I, II, III, si IV.

Clasificarea statiilor se face dupa mai multe criterii:

- al felului de trafic;
- al volumului de trafic;
- constructiv.

1. Dupa felul traficului:

Statii de calatori - care deservesc numai traficul de calatori, la care se adauga bagajele si cel mult mesageriile; aceste statii se construiesc rar si numai in marile centre populate.

Statii de marfuri - deservesc numai traficul de marfuri.

Statii mixte - in care se executa simultan trafic de calatori si marfa; acestea formeaza aproape totalitatea statiilor dintr-o intreprindere de cale ferata.

Statii speciale - care au o singura destinatie in scopul asigurarii unor bune conditii de desfasurare a procesului de transport, in general inainte de efectuarea transporturilor. Acestea sunt: statiile de formare a trenurilor de calatori; statiile de curatire, spalare si dezinfecatre a vagoanelor de amrfa murdare, precum si statiile de transbordare.

2.Dupa volumul de trafic si al inzestrarii tehnice:

Statii intermediare - in care se fac incrucisari si treceri inainte de trenuri, incarcari si descarcari de vagoane, urcari si coborari de calatori in si din trenuri, fiind cele mai numeroase.

Statii de dispozitie - statii in care pe langa operatiile desfasurate intr-o statie intermediara, se executa in plus, schimbari de locomotive si partide de tren, descompuneri si compuneri de trenuri.

Statii de triaj - statiile cu un mare volum de trafic, indeosebi marfuri si care au o inzestrare tehnica dezvoltata si specializata, a caror sarcina de baza este de a descompune si a forma trenurile. Caracteristica acestui tip de statie, este asa-zisa cocoasa de triere sau planul inclinat pe care vagoanele se manevreaza, adica se triaza, pe baza fortei de gravitatie.

Imagine Cocoasa de triere a statiei Bucuresti Triaj.

Statii tehnice - inca nu au o definitie oficiala si omologata, ele pot fi statiile de orice fel, in special statiile de dispozitie si de triaj, al caror volum de trafic necesita in permanenta existenta unei locomotive sau partide de manevra. In acest mod, orice statie de triaj este si o statie tehnica, insa nu orice statie tehnica este si statie de triaj.

Notiunea de statie tehnica se cauta a se reduce la o statie premergatoare uneia de marfuri sau de calatori, in care se face numai alegerea vagoanelor pentru unele puncte de manipulatie si comunere a trenurilor, eventual convoaielor (vagoane legate intre ele si stationate fara locomotiva), din vagoanele stranse de la punctele de manipulatie ale statiei de marfuri.

Nodul de cale ferata - este un ansamblu de instalatii ce se construiesc pentru deservirea traficului de la punctul de intalnire a cel putin trei directii de cale ferata. Notiunea de nod este determinata de volumul traficului; cand traficul este redus avem o statie de jonctiune sau de ramificatie. O statie de ramificatie incape sa capete caracter de nod atunci cand capata caracterul de statie de dispozitie, deci un nod de cale ferata este o statie de ramificatie devenita statie de dispozitie cu mijloace proprii de conducere si remorcare a trenurilor.

Complex de cale ferata - un ansamblu de unitati de transport, ce acelasi fel, in speta statii, legate organic intre ele si care concura la realizarea aceluiasi proces de productie, deservind nevoile de transport ale unei mari localitati sau ale unui nod de cale ferata, in asa fel incat dezvoltarea sau activitatea de transport a unei unitati angreneaza toate celelalte unitati din complex.

3.Din punct de vedere constructiv:

Statii de trecere - prin care trenurile pot trece dintr-o parte in alta; ele sunt cele mai numeroase de pe orice retea de cai ferate:

Statie de trecere.jpg
Schita: Daniel


Statii terminus - statiile infundate la un capat, din care nu se poate trece mai departe:

Statie terminus.jpg
Schita: Daniel


Statii de rebrusment - statiile in care un tren pentru a-si putea continua drumul trebuie sa-si schimbe locomotiva de la cap la urma:

Statie de rebrusment.jpg
Schita: Daniel


Halte de miscare - sunt amenajate pentru incrucisari si treceri inainte de trenuri. Acestea nu executa trafic comercial, exceptional se pot vinde un numar redus de bilete pentru calatori. Cu alte cuvinte, ele sunt statii fara trafic comercial, cu o structura organizatorica mai redusa decat o statie intermediara.

Halte comerciale:

Ele se infiinteaza pentru a da posibilitatea de urcare si coborare a calatorilor din trenurile de persoane si/sau pentru executarea operatiilor de introducere - scoatere a vagoanelor de marfa la - de la fronturile de incarcare - descarcare. Haltele comerciale pot fi:

- hcv - Halta comerciala deschisa traficului de calatori si marfuri cu vanzator de bilete (este deservita de un agent, revisor de ace pentru executarea operatiilro de introducere - scoatere a vagoanelor de marfa de la fronturi, iar in traficul de calatori se vand legitimatiid e calatorie);

- hc - Halta comerciala deschisa traficului cu vanzator de bilete;

- h - Halta comerciala deschisa traficului de calatori fara vanzator de bilete.

Halte comerciale.jpg
Schita: Daniel



Cam atat pentru astazi. Astept comentarii si intrebari. Daca nu vor fi, ne revedem data viitoare cu un nou episod al ABC-ului feroviar...
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: ABC feroviar...

Mesajde Drakkar electric pe 06 Mar 2017, 19:17

Bun subiect. Eu pana sa citesc aici tipurile de gari nu stiam cahaltele sunt de mai multe tipuri. Pentru mine erau toate halte si atat. Acum am vazut de cate feluri sunt si de ce. Cu statiile celelalte e mai complicat, dar sunt bune explicatiile. Mai invatam si noi astia care nu stiim asa de multe. :)
Avatar utilizator
Drakkar electric


Mesaje: 426
Membru din: 19 Feb 2014, 01:29
Localitate: Bucuresti

Anterior

ÃŽnapoi la DICTIONAR INTERACTIV / INTERACTIVE DICTIONARY

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki