Info "B-DM" Malaxa

Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 02 Apr 2010, 03:10

BDM Malaxa.jpg
Foto: adycfrbv


Descriere: B – DM sau locomotiva diesel de manevra tip B, cum mai este intilnita in anumite articole de specialitate, cu formula osiilor B’ este una din cele mai vechi locomotive pe 2 osii ale CFR si printre primele construite in Romania de acest tip, la uzinele Malaxa, devenite ulterior 23 August.

BDM Plan general.jpg
Foto: adycfrbv


Avantajele acestei locomotive de manevra erau: intretinerea usoara si manipularea combustibililor lichizi mult mai facila decat la locomotivele cu abur. Cu transmisie mecanica, si cu o putere nominala de 120Cp, a reusit sa se impuna rapid pe liniile industriale si de manevra din garile mici. Initial a fost proiectata sa deserveasca, pe linga liniile industriale si ale garilor mici, si tractarea cu viteza sporita a catorva vagoane intre statii.

BDM Ansamblu sigla si far central.jpg
Foto: adycfrbv


A fost proiectata pentru a rula pe liniile secundare cu suprastructura slaba, cuplul la roata fiind mai uniform, dezvoltand o forta de tractiune superioara ca aderenta motoarelor cu abur de la acea vreme. Distanta intre osii a fost aleasa in asa fel incat sa indeplineasca doua conditii de baza la deservirea liniilor industriale: liniile cu raze mici in curba (necesita distanta mare intre osii) si viteza sporita (necesita dist.mica).

BDM Detaliu inscriptionari.jpg
Foto: adycfrbv


Caracteristici constructive:

BDM Vedere generala.jpg
Foto: adycfrbv


Uzina constructoare: Nicolae Malaxa, Bucuresti
Anii de fabricatie: 1937 – 1938 primele bucati, ultimele in 1940
Formula osiilor: B’
Ecartament: 1435mm
Greutate in serviciu: 25t
Numarul osiilor: 2
Sarcina maxima pe osie: 13t
Lungimea intre tampoane: 8200mm
Inaltimea maxima: 2400mm
Latimea maxima: 3100mm
Distanta intre osii: 2900mm
Diametrul rotilor: 1000mm
Viteza maxima: 55km/h
Rotile: din otel turnat, cu bandaje de 135mm latime si 75mm grosime
Osiile: Fusul osiei ø= 170mm, lungimea= 240mm
Lagarele osiei: de constructie normala, conduse in ghidaje de otel turnat reglabile cu pene. Distanta intre lagare: 1100mm
Arcurile: lungime= 100mm, nr. foi= 10

BDM Vedere generala biela sasiu.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Rulment biela.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Biela si roata.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Biela.jpg
Foto: adycfrbv


Bielele: 2 biele, una motoare (L= 1070mm) si una cuplara (L=2900+180mm). Capul bielei motoare: ø= 120mm, L=80mm. Capul bielei cuplare: ø= 90mm, L= 80mm
Frana: de 2 tipuri: 1. Cu aer comprimat – compresor Malaxa-Knorr. Cilindrul de frana actiona cate 4 saboti de frina pe ambele osii.
2. Frana de mana (tip Ke-gpr) – cu contragreutate ce actioneaza cu demultiplicatie suplimentara pe acelasi sistem de bare ca si frana cu aer comprimat.

BDM Detaliu cabina.jpg
Foto: adycfrbv


Cabina: avea o latime de 2900mm, era realizata din tabla sudata de 3mm grosime, cu 2 usi cu ferestre mobile, 6 ferestre fixe si 2 culisante. Incalzirea habitaclului se facea cu o soba cu carbuni, inlocuita ulterior cu radiator cu apa (apa de racire a motorului incalzeste si cabina prin acele spire). Iluminatul electric este asigurat de la o baterie de acumulatori. Era dotata cu 2 mese de comanda: una pentru comenzi (admisie, ambreiaj, viteze, mers, inversor, robinet, nisipare, claxon) si una pentru aparataj de control (tahometru, vitezometru, manometru cu ulei, 2 manometre de aer comprimat, voltmetre).

BDM Inversor, ambreiaj, trepte viteza.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Panoul de instrumente.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Robinet frina directa.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Ansamblu panou si frina.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Baterii 24v 420Ah.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Incalzire cabina.jpg
Foto: adycfrbv

BDM Detaliu placute serie.jpg
Foto: adycfrbv


Din cauza ca greutatea unei locomotive de manevra este relativ mare in raport cu puterea ei, pentru a stabili un echilibru intre aderenta masinii si efortul de tractiune, locomotiva a capatat aceste caracteristici constructive.

BDM P.g.2.jpg
Foto: adycfrbv


Caractersitici tehnice:

1. Motorul:

BDM Motor 6 cilindri.jpg
Foto: adycfrbv


Sistem: Malaxa-Ganz-Jendrassyk in 4 timpi
Nr. cilindrilor: 6
Alezaj: 135mm
Cursa: 185mm
Puterea normala: 120CP
Turatia normala: 1300 rpm
Suprasarcina maxima: 25%
Ordinea de injectie: 1-4-2-6-3-5
Capacitatea rezervorului de combustibil: 400l pentru 20 ore in serviciu

2. Instalatia de racire: compusa din trei elemente principale – radiator, ventilator si pompa de circulatie.

BDM Racire.jpg
Foto: adycfrbv


Radiatorul: cu o suprafata frontala de 1.47m², montat pe partea frontala a locomotivei, protejat de grilaj din fier. Racirea se facea cu apa.

Ventilatorul: de aer, din duraluminiu, cu ø=800mm, si un turaj de 1500rpm, actionat de la motor prin curele trapezoidale.

3. Transmisia mecanica:

De tip Malaxa-Mylius, compusa din 4 parti, montate cate doua intr-o carcasa comuna si actionate cu aer comprimat, astfel:

Ambreiajul principal – cu lamele uscate racite cu aer, comanda facandu-se cu aer comprimat ptrintr-un piston in froma de mambrana din metal si cauciuc; Cutia de viteze ce are 4 viteze, din care a patra este directa.

Rotile dintate si axele: construite dintr-un aliaj special, calite, cementate si rectificate cu carcasa din fonta copusa din 2 piese si acorata in suruburi, cu axele sprijinite prin rulmenti.

Schimbarea vitezelor se facea astfel: - prin decuplarea ambreiajului principal; - decuplarea vitezei; - sincronizarea cu cuplaj conic; - cuplarea printr-un cuplaj cu ghiare; - cuplarea ambreiajului principal.

Demultiplicatorul de viteze – pentru mers incet si rapid. Putea realiza in combinatie cu cutia de viteza, 8 trepte astfel: la mers incet 4.6 – 8.3 – 14.5 – 22km/h si la mers rapid 11.5 – 21 – 36 – 55km/h. Schimbarea vitezelor se face pneumatic in timpul mersului.

Inversorul – cu roti dintate conice si cilindrice, actioneaza asupra osiei libere fixate in lagare pe sasiul locomotivei.

Constructiv, demultiplicatorul de viteza si inversorul nu difera cu mult de cutia de viteze.

BDM Sigla Uzinele 23 August.jpg
Foto: adycfrbv


Fapt divers: Tuturor acestor locomotive, dupa anul 1947 l-I s-au smuls cu dalta vechile placute ale producatorului Malaxa si au fost inlocuite cu cele de tip “23 August”… Acest tip de locomotiva a fost folosit cu succes pina in zilele noastre. Ultimul proprietar al acestor locomotive fotografiate de noi recent, a fost SCCF Brasov. De retinut ca in anul 1939 locomotiva fiind supusa testelor cu vagon dinamometric, a dat rezultate de exceptie!

BDM Inscriptionare.jpg
Foto: adycfrbv

BDM si pasionatii Railnet.ro.jpg
Foto: adycfrbv
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM"

Mesajde Trifu22 pe 02 Apr 2010, 03:15

Aceasta locomotiva era dotata cu tehnologie de ultma ora pentru vremea ei, avand in vedere ca avea sincroane la toate treptele de viteza
eu la Tico (fabricat 2000) n-am sincroane in marsarier si caraie =))
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Info "B-DM"

Mesajde Daniel pe 02 Apr 2010, 03:19

Si era de conceptie romaneasca 100% :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM"

Mesajde Trifu22 pe 02 Apr 2010, 03:19

Mesaj pentru modelisti: vreti detalii constructive? MARCA BANU' ca si noi vrem sa ne jucam cu trenuletele in mocheta!
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde danny96 pe 02 Apr 2010, 18:08

Se pare ca aceste locomotive se mai folosesc doar la Manevre acum..nu este asa :?:
Avatar utilizator
danny96


Mesaje: 957
Membru din: 03 Mar 2010, 21:57
Localitate: Comanesti

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 02 Apr 2010, 19:42

Din informatiile pe care le am nu prea se mai folosesc pe nicaieri. Cele surprinse de noi sunt pe niste linii moarte intrate deja in parcul rece. Nu stiu ce soarta vor avea, sau ce l-i se pregatise de catre d-nul Necolaiciuc, cel care le-a adus acolo impreuna cu alte lucruri intersante. Gurile rele spun ca Necolaiciuc ar fi dorit fie sa le vanda peste hotare unor colectionari cu bani, fie sa le dea la fier vechi pentru a-si mai umple buzunarul. Daca aveti informatii si despre alte exemplare inca in viata ale acestei locomotive si ce se petrece cu ele, ar fi oke daca ne-ati spune si noua. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Trifu22 pe 03 Apr 2010, 01:12

trebuie sa mentionam ca locomotivele sunt in stare functionala.
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 04 Apr 2010, 19:27

Asta asa este. Ma intreb insa oare unde mai pot pleca? Linia din fata lor e aproape ingropata in pamant... :lol:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Trifu22 pe 15 Iul 2010, 15:39

am vazut un B-DM recent, la o fabrica de faina, si la Rompetrol.
Impresionante masini, trageau cate zece vagoane de petrol pline.
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 15 Iul 2010, 17:31

Uzinele Malaxa au fost de elita in perioada interbelica, uneori depasind chiar si pe cei de la Breda, cu mult mai vechi in domeniu ;) E normal sa fi lasat ceva de calitate. Daca ne gandim cat de batrane sunt...
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Cornel Grigore pe 03 Sep 2010, 02:01

UNDE SUNT ACESTE MASINI?
Toate cele bune !
Cornel Grigore


Mesaje: 489
Membru din: 29 Iul 2010, 12:45
Localitate: Buftea-IF,
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 03 Sep 2010, 11:14

Undeva in incinta Depoului Brasov.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde kid72 pe 16 Noi 2011, 03:04

Nu credeam ca B-DM -urile sunt asa de vechi. Traiam cu impresia ca sunt de prin anii '60. Ultima, in functiune, am vazut-o in anii '90, tragea niste vagoane (manevre) spre Fabrica de Bere si Amidon. Mai stiam una (anii '80), ruginita tare, casata, a zacut ani de zile langa uzina Laminorul, imi pare si-acum rau ca nu faceam fotografii pe-atunci. Amintitele fabrici nu mai exista nici ele acum...
Daca stie cineva sa-mi spuna cand au fost B-DM-urile inlocuite cu urmasele lor, LDH25 ?
Cand trec eu odata cu rapidul, dupa Faurei, ce-mi vad ochii din fuga: hopa!, un B-DM langa un siloz. Ajung acasa, trec saptamani. Stiind cat sunt de rare, imi zic ca merita sa fac un drum pana acolo. Treaba-i ca am gresit ...silozul (sunt trei in zona, la distante mari intre ele, vad pe Google-Earth) -nu retinusem detalii. La silozul de la Tepes-Voda, nici urma de locomotiva. Inseamna ca trebuie sa fie la cel de la Ianca, se vede departe in zare, la vre-o 14km. Am pus-o de-o drumetie pe camp. Primesc invoire de la dl. inginer, care imi spune ca e propusa spre casare, "fotografiaz-o, ca nu se stie..." Pe placuta scrie "B-DM-272", si desigur "23 August" -probabil numele Malaxa trebuia sters din istorie ("asupritorii poporului').
Locomotiva B-DM-272 (1).JPG
Locomotiva B-DM-272 (1)
Locomotiva B-DM-272 (2).JPG
Locomotiva B-DM-272 (2)
Locomotiva B-DM-272 (3).JPG
Locomotiva B-DM-272 (3)
Locomotiva B-DM-272 (4).JPG
Locomotiva B-DM-272 (4)
Locomotiva B-DM-272 (5).JPG
Locomotiva B-DM-272 (5)
Locomotiva B-DM-272 (6).JPG
Locomotiva B-DM-272 (6) -biela motoare
Locomotiva B-DM-272 (6).JPG
Locomotiva B-DM-272 (6) -biela motoare
kid72


Mesaje: 83
Membru din: 24 Oct 2011, 16:58

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 16 Noi 2011, 12:28

Iti multumesc personal pentru imagini, deoarece aceasta locomotiva se afla printre preferatele mele! :D Imi pare rau sa aud ca se vor mai taia cateva exemplare... Despre anul precis al inlocuirii lor cu LDH 25, si despre certitudinea acestei inlocuiri, nu am foarte multe date. Pot presupune ca la finele anilor '70 ai secolului trecut, cand uzinele "23 August" au realizat acel LDH 25 ca o comanda speciala pentru Metrou. De aici, masina LDH 25 (ca si celebra LDE 125) dovedindu-se extrem de buna pe liniile uzinale, a fost comandata si de catre alte unitati economice din tara, care au preferat-o veteranelor B-DM sau L-DM. Sper sa mai gasesc ceva imagini cu inca o masina de acest tip. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde COSTACHE MIHAIL pe 16 Noi 2011, 13:28

Se afla un B-DM si in Bucuresti pe linia lui 246 pe unde trecea candva tramvaiul 28. Este vopsita in aceeasi culoare ca si cele postate mai sus.
Care locomotive sunt primele diesel fabricate in Romania, B-DM sau cele din seria 95? (10xxx) Ambele au fost facute la Malaxa.
Avatar utilizator
COSTACHE MIHAIL


Mesaje: 418
Membru din: 17 Sep 2010, 16:56
Localitate: Bucuresti

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 16 Noi 2011, 21:42

Masinile din Clasa 95, respetiv LDM-urile au fost realizate in anul 1936 (prototipul), deci cu aproape 2 ani inaintea B-DM-urilor, al caror prototip a fost semnalat de prin 1937. Insa, in productia de serie dupa cate imi amintesc eu, LDM-ul a intrat incepand cu anul 1937 si B-DM-ul din 1938. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde kid72 pe 03 Mar 2013, 00:31

In zona mea, mai exista un B-DM la Galati, dar locatia e imprejmuita-pazita, si fara un loc bun de spionat cu teleobiectivul. Ar trebui sa cad la pace cu paznicii (nu am "pile"), eventual intr-o zi de duminica, am sa mai incerc.
kid72


Mesaje: 83
Membru din: 24 Oct 2011, 16:58

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 03 Mar 2013, 16:46

Sincer iti urez succes si astept imagini pe forum. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde ANDU2100CP pe 21 Apr 2013, 08:50

Avem aici un vagon IALIS interfrigo tras de un pitic pe doua osii , intro curte din buftea se afla cele doua

INDUSTRIALA.jpg
Avatar utilizator
ANDU2100CP


Mesaje: 3528
Membru din: 06 Feb 2010, 20:27
Avertismente: 5

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde maus5 pe 25 Apr 2013, 22:56

Salut!Este vorba de LDH10-021 ITIA BcT,Nr.Fab.25033-85.
maus5


Mesaje: 21
Membru din: 19 Apr 2010, 18:40

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 26 Apr 2013, 12:12

Daca nu ma insel acela este un LDM (Clasa 95), nu BDM. Va trebui sa deschidem un subiect si pentru aceste masini unde sa urcati pozele voastre.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Andrei98 pe 15 Aug 2013, 12:56

Brasov

2n70g7a.jpg
Cont YouTube:Andrei Cezar
Flickr:Andrei.CFRbv
Avatar utilizator
Andrei98


Mesaje: 951
Membru din: 15 Iul 2013, 11:27
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde cfr fan pe 29 Aug 2017, 22:31

Pe M800,la toate silozurile cu cale ferată am surprins multe B-DM-uri și înainte de Fundulea era un B-DM care mergea și trăgea niște vagoane cu cereale. Fiind în tren,care avea 160km/h,nu am avut timp să-l surprind. :shock: :? :oops: :oops: :shock: :cry: :| :| :cry: :doh: :doh:
cfr fan


Mesaje: 208
Membru din: 06 Aug 2017, 20:26
Localitate: București,Sector 2,lângă Depoul Colentina

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Daniel pe 24 Sep 2018, 22:38

Dupa "secole" de cand nu s-a mai scris nimic pe acest subiect, vin si eu cu cateva poze ale unei astfel de masini. BDM - 178 gasita in curtea unei societati din Brasov, acum cateva zile cand ma plictiseam prin zona. Dar uite asa am descoperit-o. :D Nu stiam de existenta ei si v-o arat si voua, cred eu in premiera.

BDM in departare.jpg
Foto: Daniel
BDM uitat.jpg
Foto: Daniel
BDM 178.jpg
Foto: Daniel


Poate mai stie cineva de ea. Cred ca e in curte la Tunele Brasov sau ceva de genul. Din ce am observat a fost adusa acolo cu o macara ceva ca linii nu am vazut in curtea respectiva - se observa si in poze.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info "B-DM" Malaxa

Mesajde Andrei98 pe 24 Sep 2018, 23:18

Locomotiva se afla undeva unde e o zona de acces catre curtea Tunele SA, curtea lor e cam ultima de pe strada aia cum vi dinspre gara.
Imagine
Locomotiva arata foarte bine, probabil a fost recent vopsita.
Cont YouTube:Andrei Cezar
Flickr:Andrei.CFRbv
Avatar utilizator
Andrei98


Mesaje: 951
Membru din: 15 Iul 2013, 11:27
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la Locomotive Diesel mecanice / Diesel mechanical engines

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki