Una din putinele linii de cale ingusta inca functionala in Romania, se gaseste catre nordul Olteniei, mai precis in judetul Valcea. Este o linie actualmente uzinala, cu ecartamentul de 760mm, pe care tractiunea se realizeaza cu locomotive diesel fabricate la Faur in anii '80, de tip L45H .
Linia actuala leaga Uzinele Sodice Govora de cariera de calcare de la Bistrita (Masivul Buila - Vânturariţa). In lungime de aproape 44km aceasta linie provine dintr-o veche line forestiera construita intre anii 1930-1934. Linia initiala a fost construita de catre Societatea Forestiera de Exploatare sub denumirea de calea ferata Babeni - Fundul Vaii (50km). In anii 1957 - 1958 aceasta a devenit cale ferata industriala si a servit exclusiv la transportul calcarului de la Cariera Bistrita la Uzinele Sodice Govora, calcarul fiind materie prima. Tot atunci s-a desfiintat si sectia Estacada - Fundul Vaii in lungime de 6km. In paralel cu aceasta a mai disparut si o alta line ingusta forestiera, respectiv Tomsani - Vaideenii Romani in lungime de 15km... Va invit sa vedeti si cateva imagini cu aceste chei superbe, care merita vizitate. Din pacate obiectivul aparatului meu nu a fost la "inaltimea" Cheilor...
Dar haideti sa pornim din mijlocul carierei de calcare, si sa urmarim traseul benzii transportoare ce duca calcarele catre vagoanele trenuletului pregatit sa alimenteze marele gigant de la Govora... Dar haideti mai intai sa vedem cateva imagini ale carierei:
Lasand in urma cariera ne indreptam spre zona Estacadei bistritene, locul unde se afla si celebra Manastrire Bistrita, ctitorie a lui Constantin Brancoveanu. De la Manastire la statia de incarcare a calcarelor, unde gasim si un vagon scos din uz. Aici garniturile nu depasesc mai mult de 10 vagoane, si un L45H albastru efectueaza manevrele de incarcare a vagoanelor, pentru ca un altul portocaliu sa le preia catre Govora. Am susprins manevra de incarcare a acestor vagoane in filmul de mai jos.
Ei bine, iata si manevra de incarcare a calcarelor, prezentat in premiera si in exclusivitate pe Railnet.ro:
Incerc sa-mi iau ramas bun de la aceasta zona, cu regretul ca nu am avut nici suficent timp si nici cea mai buna lumina, dar cu promisiunea ca voi reveni intr-o zi, si urmaresc traseul liniei pina in zona Costestiului, de unde linia coboara lin catre sud, pina la U.S. Govora...
Cu bine!