Salutari! Astazi am inaugurat un nou subiect, de care era nevoie de multa vreme pe acest forum. Din pacate este vorba despre trenuri ale unei companii care nu este deloc pe gustul meu, respectiv RT (Regiotomberon). Insa, aceste trenuri circula si ele pe calea ferata din Romania si in consecinta vor trebui luate in evidenta si pe acest forum.
Ce sunt "ramele RIO"? Termenul de "rama electrica" este unul impropriu pentru acest tip de tren. In Romania se pare ca au fost catalogate ca rame electrice si atribuite Clasei 57. In fapt, ele sunt cupluri de vagoane, formate din trei unitati nemotorizate.
Acest cuplu de vagoane este destinat manevrei de push-pull. Practic primul vagon al cuplului este dotat cu cabina de conducere si prize de comanda intre cuplul de vagoane si o locomotiva impingatoare. Pentru a evita manevrele de rebrusare la capat de linie, mecanicul schimba postul din locomotiva cu cel din vagonul cu post de conducere al trenului. Locomotiva, evident, este una speciala, adaptata acestei activitati.
Scurt istoric: Cuplurile RIO ("Rame Inox Omnibus") cum au fost denumite de catre francezi, au fost construite incepand cu anul 1979 pentru a deservi trenurile regionale din zona Lille (Franta). Incepand cu anul 1982 aceste cupluri sunt introduse si in zona Marsilia (fosta provincie italiana anexata de Franta).
Cuplurile RIO au fost propulsate de locomotive franceze din clasele: 8500 (1500 V DC), 25500 (dual voltage) si Diesel ale clasei franceze 67400. In Romania, aceste cupluri de vagoane, atribuite Clasei 57 de "automotoare electrice" sunt propulsate de catre o locomotiva frantuzeasca, produsa de Alstom pe la finele anilo '50 in Franta, fosta clasa franceza 25000 (cu posibilitate de functionare atat in curent alternativ cat si continuu) atribuite Clasei 42.
Sursa informatiilor.