Doi ani de la accidentul din Jesenice (Slovenia): anchetatorii nu au reusit sa stabileasca vinovatul pentru coliziunea celor doua trenuri!Conform sit-ului
EuroCityCard:
Mecanicul a vazut verde, investigatorii sustin ca era rosu!Conform aceluiasi site, la doi ani dupa acest accident, nu este clar cine anume este vinovat de coliziunea celor doua trenuri din statia Jesenice, chiar daca oficial, ramane mecanicul trenului de calatori...
Cu fix doi ani in urma (la 28 august 2011), in aceasta statie s-a auzit o explozie de proportii. Un tren de pasageri ce pleca de la peronul 4 al garii, a fost lovit frontal de catre un tren de marfa ce intra in statie pe aceeasi linie.
Teoretic, trenul de calatori ar fi trebuit sa astepte trecerea celui de marfa, insa o schimbare de macaz eronata, a dus la altceva. Impactul a fost destul de grav, chiar daca cele doua trenuri nu au avut viteze mari: circa 34 de raniti, dintre care 9 grav. Patru dintre victime au suferit traume la nivelul oaselor faciale si au necesitat internarea de urgenta la clinica Universitara de profil din Ljubliana (capitala tarii). In urma impactului locomotivele celor doua trenuri au fost avariate grav si circulatia in zona a fost restrictionata pentru cateva ore.
Mecanicul sustine ca a vazut culoarea verde.La data respectiva a inceput o ancheta pentru a stabili daca este vorba de o defectiune tehnic a sau eroare umana de operare. La o luna dupa, comisia de anchetare a realizat o reconstituire la fata locului, in zona denumita "aleea ingusta" in urma acestui accident. Comisia presupune ca ar fi vina mecanicului din trenul de pasageri care ar fi nesocotit culoarea semnalului, insa inregistrarile tehnice din statia Jesenice nu confirma acest lucru. Acesta a sustinut ca a vazut culoarea verde a semaforului. Se pare ca in acel moment, dispecerul de trafic ar fi stabilit cale libera pentru trenul de marfa si nu pentru cel de pasageri, pe acelasi parcurs.
Se pare ca in timpul coliziunii cutia neagra a locomotivei trenului de pasageri a fost distrusa, aceasta continand informatii referioare la posibila nesocotire a indicatiilor semnalului de catre mecanic precum si alte actiuni ale acestuia. Neoficial, angajati ai statiei Jesenice afirma ca dispozitivul ar fi fost defect inainte de producerea accidentului. Astfel anchetatorii nu pot determina daca mecanicul ar fi actionat frana de urgenta.
La cateva luni de la aceasta prima investigatie, a aparut o alta problema: dispozitivul special care franeaza trenul in cazul trecerii pe rosu, la trenul de calatori, are montat senzorul undeva pe la mijlocul garniturii, si nu in locomotiva, fiind activat numai dupa ce prima parte a trenului trece de culoarea rosie a semnalului. De asemenea inregistrarile audio ale convorbirii dintre mecanic si impiegat sunt de proasta calitate si in consecinta nu au putut ajuta la elucidarea cauzelor acestui accident.
Cu toate acestea, comisia de ancheta a Cailor Ferate Slovene, a concluzionat ca vina apartine mecanicului trenului de calatori, care ar fi ignorat culoarea rosie a semnalului. Cu toate acestea, mecanicul invinuit sustine ca a avut liber.
O ancheta penala din 2012, stabileste ca vinovat mecanicul trenului de pasageriDepartamentul de Investigatii Criminale al Politiei din Kranj ne Bojan Kos, l-a gasit vinovat pe mecanicul trenului de calatori in varsta de 40 de ani. Acestia ar fi descoperit ca mecanicul a incalcat regulile de circulatie pe caea ferata, nesocotind normele de siguranta ale circulatiei. Insa, persista multe semne de intrebare in privinta anchetei penale demarate de catre Politie, in urma unei plangeri penale. O hotarare de Tribunal din 23 Iunie 2012, dispunea inceperea unei anchete extrem de laborioase si totodata controversata, a Procuraturii.
Asadar, este posibil sa fi fost o eroare de sistem, insa, vinovatul si la ei, in acest caz, este "acarul Paun".
Valoarea totala a pagubelor produse in urma acestui accident, a fost evaluata la 158 milioane de euro in 2011. De asemenea 21 de pasageri au cerut in instanta despagubiri in valoare de 101.981 de euro, o parte din suma provenind si din asigurarea in caz de accident, obligatorie pentru orice pasager al SZ (caile Ferate Slovene).
Sursa:
EuroCityCard