Conform unei stiri aparute in urma cu cateva zile pe sit-ul Railwayinsider.eu:
CFR Calatori lanseaza in viitorul apropiat o licitatie pentru achizitionarea unui numar de 60 pana la 120 de trenuri electrice sau "hibrid" destinate exclusiv trenurilor Inter Regio. Planul de achizitie al acestor trenuri noi nu este chiar o noutate, anuntul fiind facut inca din aceasta primavara de catre fostul ministru al Transporturilor Dan Sova la Simeria, care a vorbit initial de fonduri europene alocate CFR Calatori pentru vagoane noi (la acea data). Se pare ca in loc de vagoane s-a decis orientarea catre rame electrice si hibrid.
Acestea vor circula conform aceleiasi publicatii, pe anumite sectii modernizate precum si pe cateva linii neelectrificate (Constanţa-Mangalia, Craiova-Calafat, Braşov-Sibiu, Sibiu-Vinţu de Jos).
Caietul de sarcini ai licitatiei (unde vor fi cooptati toti fabricantii mari de material rulant din Europa) va cuprinde urmatoarele cerinte de baza: viteze de croaziera de 120-200 km/h; sisteme: ERTMS / ETCS nivel 2; trenurile sa fie compuse din 4 vagoane pe 5 boghiuri cu doua axe; sistem de control al vitezei cu memorie permanenta; sistem de inregistrare a consumului precum si motoare cu tractiune asincron.
Conform
Railwayinsider.eu, contractul acord vizeaza livrarea a 60 de vehicule pana in decembrie 2015 si a urmatoarelor 60 de trenuri, in perioada 2016-2018. De asemenea, CFR Calatori invita companiile doritoare sa participe la aceasta licitatie, in august 2014 la sediul sau in scopul prezentarii produselor.
Sunt curios ce firme vor castiga si ce va alege CFR Calatori. In acest sens, va prezint doar cateva din produsele europene existente astazi pe piata:
Clasa 575 de la
Skoda (viteza maxima de 160km/h):
Un alt produs de la
PESA, denumit DART, ce va fi finalizat in primul trimestru al anului 2015, care conform performantelor cerute de catre CFR Calatori se incadreaza perfect pentru ramele electrice dorite. Compus din cinci unitati, ECTS nivel 2, SHP si ATP. PKP va achizitiona deja 20 de bucati:
Cei de la
Newag au si ei un produs interesant, automotoarele Diesel tip 220M (Clasa SA137). Insa acesta exista in doar doua variante: una din doua unitati si o adoua din trei unitati. Nu stiu daca la comanda se pot produce si din patru unitati, conform cerintelor CFR Calatori.
Tot Newag propune si o versiune electrica, tip Impuls (Clasa 36WEa) compusa in varianta standard, din trei unitati cu o viteza maxima de 140km/h. Trenul poate fi alcatuit si din mai multe vagoane (unitati):
Stadler construieste o rama electrica tip EC250 cu care va dota in viitorul apropiat o linie din Elvetia.
Siemens si
Gruppa Sinara au produs recent in colaborare, o rama electrica denumita Lastochka (Clasa ES2G) la uzinele Verkhnaya Physhma din Rusia pentru RZD. Acestea sunt compuse din cinci unitati in varianta standard. Viteza maxima de croaziera: 200km/h.
Spaniolii de la
Talgo in colaborare cu
Bombardier au venit pe piata in anul 2007 cu ramele electrice tip Talgo 350. Aceste trenuri se bucura inca de apreciere in Spania:
O alta companie spaniola,
CAF, a scos pe piata recent prototipul unui tren electric de mare viteza denumit Clasa 105 "Oaris" care la testele din anii 2011-2012 a atins un maximum de 350km/h. Trenurile se livreaza pentru ecartamentele de 1.435 si 1.668 mm. Probabil ca pretul unui astfel de tren va ramane prohibit, si in plus, pe infrastructura CFR nu ai unde rula cu astfel de viteze:
Tot CAF ofera si versiunea Diesel denumita ATR 365, dotata cu sistemul SIBI licentiat de CAF (sistem inteligent de basculare) format in versiunea standard din trei unitati.
Alstom, prin fostele uzine "Fiat Ferroviaria" din Italia, vine cu celebrul "Pendolino" Clasa 237 cu o viteza maxima de 230-250km/h.
Tot de la Alstom provine si trenul electric tip "Jazz" in doua versiuni: ETR 425 cu cinci vagoane si ETR 324 cu patru vagoane, livrate catre FS:
"Coradia Continental" de la Alstom, un tren electric de tip "low floor" ce poate fi alcatuit dintr-un numar de pana la 13-16 unitati, cu viteza maxima de 160km/h:
"Coradia Lint" (54 si 81) automotor Diesel din doua unitati:
Bombardier fabrica celebrele automotoare electrice tip Talent (astazi ajungand la versunea 2). Si acestea sunt compuse in varianta standard din cinci unitati si par ceva mai apropiate de realitatile infrastructurii din Romania:
Producatorul craiovean
Softronic, testeaza celebrul
Hyperion, despre care nu mai are rost sa mai fac vreo prezentare, deoarece cam toata lumea cunoaste caracteristicile sale generale.
Ei bine, acestea sunt doar o parte din produsele existente pe piata la ora actuala oferite de catre producatorii europeni de material rulant. Poate unii se intreaba de ce nu se achizitioneaza direct, celebrul Hyperion de la Softronic? Habar nu am, insa acum cateva luni bune auzisem de la cineva din domeniu ca CFR Calatori ar intentiona sa achizitioneze vreo opt bucati de acest tip. Ramane de vazut, ce vor decide sortii la licitatie.