Stazione Centrale (FS) Milano

Discutii si prezentari cu si despre caile ferate din toata lumea (rute, gari, lucrari de arta, etc).

Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 09 Mai 2010, 19:52

Despre Milano Centrale (FS)

Milano Centrale.jpg
Foto: Daniel

Amplasare Milano Centrale.JPG
Sursa: GoogleEarth


Milano Centrale – este a doua gara ca marime din Italia, atat ca dimensiuni ale constructiei cat si ca trafic, cu peste 600 de trenuri zilnic. Localizata in piata Duca d’Aosta, in centrul orasului, are un aflux de circa 320.000 de calatori pe zi si circa 120 de milioane pe an! Imaginati-va ca are in jur de 31 de linii - oficial sunt 24 de linii in uz!!!

Liniile Stazione Centrale sursa GoogleEarth.JPG
Sursa: GoogleEarth


Gara se deschide in laterale catre alte doua piete importante din Milano: Piazza Luigi Di Savoia (capatul de intoarcere al autobuzelor speciale catre aeroporturile orasului) si Piazza Quatro Novembre (un important capat al mijloacelor de transport in comun din Milano – tramvaie si autobuze). In fata garii, in Piazza Duca D’Aosta se afla o esplanada pe care se organizeaza mai nou targuri cu produse traditionale si nu numai, accesul autovehiculelor fiind interzis in aceasta zona. In fata iesirii catre aceasta piata exista si o gura de acces catre metroul milanez, a statiei Centrale F.S. ce deserveste doua din magistralele orasului: Linea 2 si Linea 3. Exista si un acces direct din interiorul garii pe sub una din salile acesteia, catre statia de metrou.

Spre Piata Luigi Di Savoia.jpg
Foto: Daniel

Iesire catre Pta Quattro Novembre.jpg
Foto: Daniel

Piata Quattro Novembre.jpg
Foto: Daniel

Piata de pe esplanada.jpg
Foto: Daniel


Scurt istoric:

Anul 1850: Orasul Milano avea doua gari principale: Porta Nuova si Milan Porta Tosa, ce nu erau legate intre ele prin cale ferata. Ambele erau localizate la acea vreme undeva inafara orasului de atunci, una din ele fiind destinata traficului catre orasul Monza iar cealalta traficului catre Venetia.

1885 – 1891: Se construieste linia de centura a orasului Milano al carui rol de a fost de a conecta si celelalte statii interioare ale orasului in urmatoarele puncte: Porta Sempione, Rogoredo, Porta Romana si Porta Garibaldi (gari construite in interiorul orasului la acea vreme). Dar, in scurt timp sistemul feroviar ala orasului s-a dovedit curand ineficient in fata traficului de pasageri in continua crestere.

15 Ianuatie 1906: S-a lansat un concurs de proiecte pentru o noua gara, la care au participat cei mai de seama arhitecti ai orasului. Proiectele prezentate de acestia erau in ton cu tendintele perioadei: tendinte eclectice, cupole generoase si ornamente monumentale. A fost ales proiectul arhitectului Cantoni, insa nu a fost pus in opera.

La 6 ani dupa acest concurs, autoritatile vremii lanseaza un nou concurs de proiecte ce a fost castigat de catre arhitectul Ulisse Stacchini (1871 – 1947). El a imaginat o creatie monumentala cu ornamente grele in forma de coroane, ghirlande si motive geometrice abstracte. De la proiectul original datat 1912 si pina la varianta finala din 1915, au fost eliminate o serie de turnuri, statui, ceasuri, stucaturi si care alegorice, mentinandu-se in parametrii de austeritate impusi in Italia in vremea lui Giovanni Giolitti (Prim Ministru al Italiei pina in 1921).

Proiectul lui Stacchini a fost aprobat in 1924. Acest fapt reflecta schimbarile politice ale vremii (ascensiunea lui Benito Mussolini la putere ca Prim Ministru in perioada 1922 – 1943). Stacchini a inlocuit din proiectul initial grinzile in consola ale acoperisului liniilor si a introdus boltile de fier uriase proiectate de catre inginerul Alberto Fava (1877-1952).

Albero Fava  1877 1952.jpg
Sursa: Wikipedia


Bolta acoperisului central masoara 72 de metri inaltime si este cea mai mare din Italia. Boltile garii acopera o suprafata de circa 66.500m2. Gara a fost inaugurata cu mare pompa in luna Mai a anului 1931 in prezenta lui Mussolini – de aceea multi sustin in ziua de astazi ca ar fi ctitoria lui, dictatorul suferind de grandomanie ca si Ceausescu...

Giolitti si Mussolini.JPG
Sursa: Wikipedia


Insa modificarile nu au incetat din 1931 si pina in ziua de astazi. Gara a trecut prin mai multe etape de modificare a accesului pietonal si al vechicolelor de-a lungul vremii. Un alt concurs de proiecte pentru rezolvarea problemei de acces in gara a fost lansat in 1952, dar fara succes. S-au cautat tot felul de solutii, insa in 1955, administratia cailor ferate italiene a dus la bun sfarsit un proiect de amplasare a unor scari rulante ce leaga casa de bilete cu sala pasilor pierduti de la nivelul superior. Ultimele modificari in acest sens au avut loc in anul 1990 cu prilejul Campionatului Mondial de Fotbal, cand s-au instalat spatii comerciale in zona salii de asteptare principale de la mezanin, in detrimentul aspectului original al constructiei…

*

Pe 25 septembrie 2006, oficialitatile au demarat un proiect de restaurare a garii in valoare de 100 milioane de euro, proiect ce se afla in plina desfasurare, din care 20 milioane alocati restaurarii creatiilor de mare valoare artistica, restul de 80 de milioane fiind alocati pentru imbunatatirea functionalitatii statiei. Acest proiect ambitios a cuprins si mutarea caselor de bilete precum si instalarea de lifturi si scari rulante.

Mezaninul garii modernizat.jpg
Foto: Daniel

Iesire catre Pta Quattro Novembre.jpg
Foto: Daniel


Dar haideti sa facem un tur in imagini al acestei gari si sa vedem ce “ascunde” ea…

Vom incepe cu lateralele garii. Prima data sa vedem cum arata dinspre zona Pietei Quattro Novembre, undeva putin mai sus de aceasta piata, unde liniile garii trec peste Bulevardul Sondrio Tonale.

Pasaj peste Bd Sondrio Tonale.jpg
Foto: Daniel

Plan general pasaj.jpg
Foto: Daniel

Ornamente pasaj.jpg
Foto: Daniel

Catre Piata Quattro Novembre cladirea este monumentala.jpg
Foto: Daniel

O iesire veche pe aceeasi laterala.jpg
Foto: Daniel

Privim inapoi catre Tonale.jpg
Foto: Daniel


Sa ne intoarcem si in fata garii. Bogatia de elemente arhitectonice specifice perioadei in care a fost construita copleseste din prima. Practic am ramas fara cuvinte in fata maiestriei arhitectilor si inginerilor italieni. Chiar daca aceasta cladire se afla intr-un amplu proces de renovare si restaurare, motiv din care ici colo se mai vad schele si macarale, frumusetea si impozanta constructiei nu sunt stirbite cu nimic…

Vedere generala Milano Centrale.jpg
Foto: Daniel

Frontonul garii.jpg
Foto: Daniel

Bogatie de ornamente.jpg
Foto: Daniel

Inscriptie de la inaugurare din 1931 inca mai poarta urmele unei referiri la regimul fascist al lui Mussolini.jpg
Foto: Daniel

Coloanele masive sprijina intrarea principala.jpg
Foto: Daniel

Spre interiorul garii o fosta intrare la casa de bilete.jpg
Foto: Daniel

Statuete si decoratiuni ale fronotnului.jpg
Foto: Daniel

Ornamente ale coloanelor la partea superioara.jpg
Foto: Daniel

Ceas monumental pe unul din colturile constructiei.jpg
Foto: Daniel

Colturile fatadei principale sunt strajuite de fantani monumentale.jpg
Foto: Daniel

Detaliu fantana.jpg
Foto: Daniel

Detaliu statuete fronton.jpg
Foto: Daniel

Erou mitic imortalizat in piatra ce strajuie intreaga zona.jpg
Foto: Daniel

Ornament cu sigla FS la partea superioara a caldirii pe unul din colturi.jpg
Foto: Daniel

Un alt simbol sub stucatura de piatra al aceluiasi colt.jpg
Foto: Daniel

Frontispiciu strajuit de leii FS catre Piata Di Savoia.jpg
Foto: Daniel

Plan general al coltului catre Di Savoia.jpg
Foto: Daniel


Cam aici se incheie prima parte a fotoreportajului meu. In partea a doua va voi introduce in interiorul garii, pornind de la prima sala aflata sub frontonul acela imens cu portaluri uriase ce dau catre exterioarele garii. Apoi vom pasi in prima sala din incinta garii, de unde vom urca pe peroane, vom descoperi trenurile si forfota catre seara a calatorilor, trenurile si apoi ne vom intoarce sa admiram detaliile uriasei sali a pasilor pierduti, vom vedea scarile rulante, accesul catre metrou si o casa de bilete.

- Sfarsitul primei parti –

Va urma! :dance:

Sursa informatiilor: Wikipipedia, GoogleEarth, http://www.grandistazioni.it/cms/v/index.jsp?vgnextoid=b51172ceeae7b110VgnVCM1000003f16f90aRCRD
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 01 Iun 2010, 00:54

Partea a doua

Sa intram si in prima sala de sub frontonul imens al acestei gari. Inauntru intilnim pasageri grabiti, trecatori. Imi ridic privirea catre tavanul acestei sali. Luminatoare mari, generoase, asezate insa la o inaltima mult prea mare pentru a face fata nevoiii de iluminare din aceasta zona insa. Cu toate acestea decoratiunile si liniile arhitectonice salveaza de ochiul critic acest minunat templu feroviar, pentru ca altfel nu am cum sa-l descriu... Cladirea, in definitiv, nu se poate incadra intr-un stil arhitectonic anume, fiind un melanj de stiluri arhitectonice, cu precadere Art Deco si Liberty.

Luminator si decoratiuni ale tavanului de sub fronton.jpg
Foto: Daniel

Luminatoarele uriase ale tavanului de sub fronton.jpg
Foto: Daniel

Catre sala pasilor pierduti si peroane.jpg
Foto: Daniel

Decoratiuni din piatra ale unui stalp de sustinere.jpg
Foto: Daniel


De aici ma indrept catre o intrare destul de modesta fata de ceea ce am vazut pina acuma. Deasupra ei sta inscriptionat "BIGLETTERIA" - sau mai pe romaneste, casa de bilete. Ei bine, tot pe acolo intr-daevar se face si accesul catre casele de bilete aflate cumva la subsolul cladirii in raport cu peroanele aflate undeva urcate pe structura solida a acestei cladiri. Trecerea insa, se face prin intermediul unor sali destul de impresionante amplasate in cele doua capete laterale ale garii.

Scari monumentale catre Sala pasilor pierduti si peroane.jpg
Foto: Daniel

Aceleasi scari si luminatorul. Se observa si intrarea catre subsol unde se afla casele de bilete.jpg
Foto: Daniel



Dar sa ne intoarcem in prima sala. Peretii monumentali sunt inscriptionati cu numele unor mari personalitati ale culturii italiene. Printre ei, Guglielmo Marconi(1874 - 1937) celebrul inventator al telegrafului, laureat al premiului Nobel in anul 1909, pentru fizica si innobilat in 1924 cu titulatura Marchese Marconi (Marchizul). Alaturi de acesta se afla si numele Contelui Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta (1745 - 1827) fizician italian cunoscut pentru dezvoltarea bateriei electrice in anul 1800. Inca odata, italienii isi apreciaza valorile, si unde in alta parte decat in acest monument arhitectural de exceptie...

Numele marilor inventatori italieni.jpg
Foto: Daniel

Volta si Marconi.jpg
Sursa: Wikipedia


Imi indrept apoi privirea catre iesirile laterale ale acestei sali, fiecare catre o piata importanta ce strajuie aceasta gara. Iesirea centrala da catre minunata esplanada dinspre Piazza Duca d'Acosta si este formata din trei portaluri drepte, gigantice...

Iesire catre Pta Luigi Di Savoia.jpg
Foto: Daniel

Iesire catre Pta Quattro Novembre.jpg
Foto: Daniel

Portal monumental catre Piazza Duca d Acosta.jpg
Foto: Daniel

Ansamblul cu cele trei portaluri ale garii.jpg
Foto: Daniel


O ultima privire catre un ceas ce domina una din arcadele iesirii laterale catre Quattro Novembre, dupa care ma indrept catre Sala Pasilor Pierduti a acestei gari...

Un ceas suspendat pe o arcada laterala catre Quattro Novembre.jpg
Foto: Daniel

Interior din sala pasilor pierduti si scara monumentala catre peroane.jpg
Foto: Daniel


Si aceasta sala este impresionanta. La tot pasul arcade peste arcade, luminatoare generoase, stucaturi, si linii monumentale. Nu lipsesc nici simbolurile romane de tot felul.

Luminatoarele uriase ale acestei sali.jpg
Foto: Daniel

Detaliu de luminator pe o laterala a salii pasilor pierduti.jpg
Foto: Daniel

Un perete decorat cu simboluri romane.jpg
Foto: Daniel


Catre seara, aceasta sala importanta, o anticamera feroviara, ne dezvalui frumuseti de nebanuit probabil in lumina obisnuita a zilei. Iluminatiile si decoratiunile parca te introduc in atmosfera unui film de epoca. Lipsesc domnii cu joben, doamnele cu rochii somptuoase si palarii mari dar si aburul locomotivelor...

Perspectiva.jpg
Foto: Daniel


Ne luam ramas bun dela atmosfera de epoca, cu o ultima imagine extrem de sugestiva...

Scari de acces catre parter.jpg
Foto: Daniel


De la atmosfera vremurilor demult apuse, ma indrept catre o iesire modernizata si dotata cu tabele orare electronice, calatori grabiti si jocuri de lumini. Deasupra uneia din iesiri, un contrast interesant, o antiteza intre vechi si nou.

Accesul catre peroane.jpg
Foto: Daniel

O iesire.jpg
Foto: Daniel


Sala pasilor pierduti, impresioneaza inca odata prin monumentalitate aproape exagerata cizelata de frumusetea decoratiunilor si a lampadarelor, luminatoarelor si altor piese de mobilier. Mai arunc o privire catre aceasta minunata sala, prilej pentru a mai lua cateva cadre, si ma indrept si eu cu regretul ca nu am prea mult timp la dispozitie, catre peroanele care freamata de lume spre seara.

O alta perspectiva.jpg
Foto: Daniel

Plan general al accesului catre peroane.jpg
Foto: Daniel


Aici se incheie cea de-a doua parte a acestui fotoreportaj. In ultima parte (sper eu) va voi prezenta ceva si mai interesant, pentru pasionatii de trenuri ;)

Policandre electrice vegheaza in noapte.jpg
Foto: Daniel
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde EA1clony106 pe 01 Iun 2010, 01:11

Foarte frumos acest reportaj ...mia placut foarte mult ce am vazut ... sper sa ajung si eu in gara cand merg in Italy ..super ,Felicitarile mele lui Daniel ..si pozele sunt superbe :clap: :clap: :clap: :dance: :dance:
Imagine
Aleargă în vănt mănâncă şine
Şi electroni zvâcnesc în vene
Dar pulsul monstrului titanic,
E anonimul, un mecanic.
Avatar utilizator
EA1clony106


Mesaje: 605
Membru din: 04 Feb 2010, 22:31
Localitate: Timisoara

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Trifu22 pe 01 Iun 2010, 02:16

Consider ca este cel mai reusit fotoreportaj despre o gara postat pe pagini de pasionati romanesti si numai!
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 08 Iul 2010, 20:59

Partea a treia.

Iata-ma ajuns si la partea a treia a acestui fotoreportaj.

Trenuri sub bolta centrala.jpg
Foto: Daniel


In continuare vom explora peroanele garii. Odata intrat in aceasta zona, ramai uimit de marimea boltelor ce acopera peroanele. Sunt absolut uriase. Bolta centrala a garii este elementul principal. Aceasta adaposteste aproximativ 10 din cele circa 31 de linii ale garii. Am sa las imaginile sa vorbeasca...

Bolta centrala.jpg
Foto: Daniel

Catre iesire.jpg
Foto: Daniel

Iesirea din Stazine centrale.jpg
Foto: Daniel


Incet dar sigur, se lasa si noaptea. Catre inserat, peroanele garii se umplu de forfota. Sunt calatorii sositi din mai toate directiile Italiei, unii din marile orase, altii din suburbii...

Forfota pe inserat.jpg
Foto: Daniel

Roma Termini - Milano Centrale la peronul 13.jpg
Foto: Daniel

Trenuri care vin si pleaca....jpg
Foto: Daniel


Catre cladirea garii se observa o tabele electronica uriasa cu Mersul Trenurilor FS. Portalurie din acea zona sunt si ele decorate cu tot felul de motive din piatra, opere ale artistilor italieni ai secolului XX.

Ornamentul unei arcade.jpg
Foto: Daniel

Simbolul FS.jpg
Foto: Daniel

Tabela centrala cu mersul trenurilor.jpg
Foto: Daniel


Ma intorc spre peroanele garii. In fiecare capat exista cate o tabela electronica orara. Las in urma capatul interior al garii si imi incep plimbarea printre trenurile ce sosesc si pleaca din aceasta gara uriasa...

Perspectiva peroane.jpg
Foto: Daniel

Tabela orara catre cladirea garii.jpg
Foto: Daniel

Spre capatul interior al garii.jpg
Foto: Daniel

Peron catre iesirea din gara.jpg
Foto: Daniel


Ei bine, acum urmeaza partea cea mai interesanta al scurtului meu periplu prin aceasta gara. Trenurile.

Intre clasic si nou.jpg
Foto: Daniel


F S -ul (caile ferate italiene) la fel ca majoritatea companiilor de stat din Europa, se afla intr-un proces continuu de evolutie. Ce este interesant insa la ei, progresul nu se face aruncand tot ce e vechi dintr-o data si fara noima. Cel putin din ce am intilnit eu exista material rulant din ultimele cateva decenii inca in buna stare la un loc cu trenurile moderne de mare viteza.

Voi incepe cu un tren personal, cel mai probabil un tren de navetisti ce leaga Milano de suburbii sau orasele apropiate, in formula push-pull cu celebra locomotiva italiana E 444 cu pantografe simetrice Fiat. Astfel de garnituri sunt destul de comune in Italia. Multe din aceste trenuri poarta emblema "EurostarCity". Vagoanele sunt de tip MDVC (nAB) seria 31-86 vopsite in schema clasica FS.

E 444.jpg
Foto: Daniel

Placute E444.077.jpg
Foto: Daniel

Celebrele vagoane ale personalelor italiene.jpg
Foto: Daniel

Tren local sosit la Centrale.jpg
Foto: Daniel

Un tren regional sosit cu un E 444.jpg
Foto: Daniel


Imi indrept mai apoi atentia catre o rama push-pull, folsita del mai adesea atat la Milano cat si la Roma (pe expresul Leonardo) ca trenuri de legatura intre marile orase ale Italiei si aeroporturile ce le deserveesc. Acest tip de trenuri sunt tractate de o alta locomotiva celebra italiana, E 464 monocabina, cu pantografe simetrice. La capatul opus exista cate un vagon cu post de conducere - dar nu am avut suficient timp sa fotografiez si acel vagon. Vagoanele acestor garnituri sunt vopsite in schema clasica a FS (alb-verde) inspirate din drapelul national al Italiei. Vagoanele sunt de tip Z2 Eurofirma din generatia anilor '80-'90. Bineinteles ca majoritatea sunt modernizate aproape ca la CFR (foste vagoane compartimentate din care s-au pastrat cate 3 compartimente in fiecare capat cu pereti de pexiglass fara usi, intre ele aflandu-se un salon cu rasteluri speciale de bagaje). Din pacate interioarele nu le-am putut fotografia din lipsa de timp. Bineinteles ca astfel de garnituri dotate si cu vagoane de tip MDVC.

De remarcat ca tampoanele locomotivei sunt diferite fata de cele clasice. Le veti observa si voi.

E 464.jpg
Foto: Daniel

Pantograf E 464.jpg
Foto: Daniel

Z2 tip Eurofirma in schema clasica alb verde.jpg
Foto: Daniel

E 464 cu un tren local.jpg
Foto: Daniel

Pasagerii trenului local.jpg
Foto: Daniel

Vagon clasa 1a in schema clasica.jpg
Foto: Daniel

Detaliu de usa Z2 schema clasica.jpg
Foto: Daniel

Vagon de navetisti tip MDVC (nAB).jpg
Foto: Daniel


Am intilnit si o locomotiva de manevra diesel-hidraulica (shunter) folosit la aducerea trenurilor din grupa la peron. Locomotiva este din generatia anilor 1960 (cea fotografiata de mine era din 1963). Acest tip de locomotiva face parte din Clasa FS 245 construita la uzinele Jenbacher Werhe AG din Germania. Ca fapt divers am intilnit destule vagoane de calatori clasice, si interesant, un tren de noapte cu o garnitura de cusete destul de vechi, reconditionate. Las imaginile sa vorbeasca de la sine.

Shunter Clasa 245.jpg
Foto: Daniel

Shunterul e folosit la scoaterea garniturilor din grupa.jpg
Foto: Daniel

Un tren de noapte.jpg
Foto: Daniel

Vagoane cuseta.jpg
Foto: Daniel

Cuseta clasa 2a.jpg
Foto: Daniel


O aparitie interesanta a fost locomotiva de mare viteza tip TI E040 ESCI. Aceasta este folosita la tractarea trenurilor rapide. Este o locomotiva moderna, aerodinamica si cu un design extrem de interesant dupa cum veti vedea. Astfel de garnituri sunt vopsite in schema de culori specifica trenurilor "EurostarCity" (dungi alb-gri-rosu). Vagoanele acestor trenuri sunt de tip Z2 Eurofirma modernizate (inmatriculate seria 19-90).

TI E040ESCI.jpg
Foto: Daniel

Pantograf al unei TI E040ESCI.jpg
Foto: Daniel

Detaliu deasupra bogiurilor unei TI E040ESCI.jpg
Foto: Daniel

Ferestrele cabinei.jpg
Foto: Daniel

Design aerodinamic.jpg
Foto: Daniel

Vagon tip Z2 din garnitura unei TI E040ESCI.jpg
Foto: Daniel

FS Seria 19 - 90.jpg
Foto: Daniel

Detaliu Z2.jpg
Foto: Daniel


Ei bine, acum am sa va prezint si trenul care mi-a placut mie cel mai mult. Nu ma omor eu dupa genul asta de "avioane" pe sine, dar locomotiva tip Etr 500 Eurostar m-a impresionat in mod deosebit... Forme de exceptie, o dovada a maiestriei constructorilor si mai ales a designerilor. Aceste trenuri sunt dotate cu vagoane proprii speciale, ce continua armonios linia locomotivelor aflate in ambele capete ale trenului. Aceste garnituri nu circula decat sub denumirea de Frecciarossa (Sageata Rosie) si sunt trenuri directe intre marile orase, de mare viteza. Cel pe care l-am susprins tocmai sosise de la Roma Termini, si inainte de remizare am profitat de ocazie si am luat cateva cadre.

Sageata Rosie.jpg
Foto: Daniel

Etr 500 Eurostar.jpg
Foto: Daniel

Etr 500 f1.jpg
Foto: Daniel

Etr 500 f2.jpg
Foto: Daniel

Etr 500 f3.jpg
Foto: Daniel

Eurostar Italia.jpg
Foto: Daniel

Sageata Rosie  la peron.jpg
Foto: Daniel

Vagoanele Eurostar.jpg
Foto: Daniel

Vagon clasa 2a.jpg
Foto: Daniel

Capat vagon Eurostar.jpg
Foto: Daniel

Detaliu fereastra vagon Eurostar.jpg
Foto: Daniel


Dar hai sa le vizitam putin si in interior, pina nu pleaca...

Detaliu usi Eurostar Italia.jpg
Foto: Daniel

Usa intre hol si salonul vagonului.jpg
Foto: Daniel

Culoar trecere intre vagoane.jpg
Foto: Daniel

Interior vagon Eurostar.jpg
Foto: Daniel


Ma grabesc si eu pentru ca se apropie remizarea trenului. In plus se face destul de tarziu si metroul in Milano nu circula decat pina la orele 23:00. Inainte de a parasi peroanele garii care devin din ce in ce mai putin aglomerate, va invit sa mai privim o data celebra Sageata Rosie italieneasca.

Imi iau ramas bun de la Sageata Rosie.jpg
Foto: Daniel

Sageata Rosie asteapta remizarea.jpg
Foto: Daniel

Sageata si un tren de noapte.jpg
Foto: Daniel


Cam atat pentru astazi. Inchei aici aceasta parte a fotoreportajului meu. In ultima parte, vom vizita pe noapte sala pasilor pierduti, nivelurile inferioare ale cladirii cu celebrele scari rulante moderne amplasate in 1990, si multe alte lucruri interesante... Hai totusi sa privim de pe peron catre sala pasilor pierduti care ne va dezvalui din micile ei "taine" data viitoare...

De la peroane catre sala pasilor pierduti.jpg
Foto: Daniel


:dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde EA033 pe 08 Iul 2010, 21:03

Foarte frumos. Chiar daca ai fost pe fuga si n-ai avut timp pentru realizarea unor fotografii "premium quality" ca sa zic asa, calitatea si scopul informativ oricum ramane. Cred ca aceste imagini vorbesc de la sine despre ceea ce inseamna civilizatie si spirit conservator. Felicitari Dane :clap: :clap: :clap: :clap:
EA033


Mesaje: 408
Membru din: 26 Apr 2010, 21:12

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 08 Iul 2010, 22:30

Multumesc pentru aprecieri! :) Sa fi pe faza pentru ca urmeaza curand si ultima parte ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 10 Iul 2010, 14:02

Ei bine, iate-ne ajunsi in sala pasilor pierduti a acestei gari celebre. Monumentalitatea acesteia datorata adoptarii stilului arhitectonic Liberty, care in perioada interbelica facea furori in special in SUA, isi spune cuvantul. Usi de acces inalte cu forme dreptunghiulare si decoratiuni somptuoase. De asemenea o supriza sunt frescele executate de artistii italieni ai anilor '30 - Milano este orasul frescelor (daca ne gandim la Galeria Vittorio Emanuele II).

Mi-a atras atentia in mod special, o fesca reprezentand Forul Roman aflat peste drum de Columna lui Traian din centrul Romei, dupa cum veti vedea. Obsesia lui Benito Mussolini, a utilizat din plin acronimul SPQR (în propaganda sa referitoare la "Noul Imperiu Roman") "Senatus Populusque Romanus" ("Senatul şi poporul roman"), termen ce facea referire in antichitate la guvernul Republicii romane fiind folosit ca semnatura oficiala guvernamentala in acele vremuri.

Accesul catre sala pasilor pierduti si peroane.jpg
Foto: Daniel

Portal catre casa de bilete.jpg
Foto: Daniel

Decoratiuni catre o fosta casa de bilete.jpg
Foto: Daniel

Vechiul simbol Roman Senatus Populusque Romanus.jpg
Foto: Daniel

Detaliu luminator din sala pasilor pierduti.jpg
Foto: Daniel

Amplasarea frescelor.jpg
Foto: Daniel

Agitatie catre seara.jpg
Foto: Daniel

Fresca pe peretele salii pasilor pierduti.jpg
Foto: Daniel

Scari rulante catre nivelurile inferioare.jpg
Foto: Daniel

Luminatoare pe inserat.jpg
Foto: Daniel

Imi iau ramas bun de la sala pasilor pierduti....jpg
Foto: Daniel

Contraplan coborare.jpg
Foto: Daniel


Dar sa lasam sala pasilor pierduti si sa coboram catre nivelurile inferioare ale garii, pe scarile rulante inaugurate recent, pentru ca procesul de renovare a garii (in care s-au investit circa 100 milioane de euro) este aproape de final. Decorul este modern, interesant cu forme drepte in care sticla si aluminiul se impletesc armonios in diagonale ce ofera dinamism unei constructii vechi, de dimensiuni aproape megalitice. Hai sa coboram pe scarile rulante si sa exploram pe mai departe.

Scarile inaugurate recent.jpg
Foto: Daniel

Sa coboram....jpg
Foto: Daniel

Catre primul nivel inferior.jpg
Foto: Daniel


Iata-ma ajuns si la nivelul intermediar ce se interpune intre sala pasilor pierduti si subsolul garii. Interesant mi s-a parut holul destul de lung, cu balustrade catre sala inalta a subsolului, unde vom gasi multe lucruri interesante. O ultima privire prin acest hol si mergem mai departe.

Nivelul intermediar de la baza scarilor rulante.jpg
Foto: Daniel

Hol cu balustrade.jpg
Foto: Daniel

Hol de acces.jpg
Foto: Daniel

Scari de acces catre subsolul garii.jpg
Foto: Daniel


Am ajuns si la subsol. Acest spatiu dupa ultimele modernizari a primit o noua destinatie. A fost practic refolosit cu succes, si a devenit un loc extrem de animat, cu magazine de suveniruri si nu numai, cu case de bilete moderne si automate de bilete, in fata carora veti observa ca este coada (nici nu este de mirare la o gara cu asa un trafic de invidiat). Pe laterale au fost amplasate lifturi care faciliteaza accesul catre nivelurile superioare ale cladirii, precum si holuri de acces direct catre metrou. Dar hai sa vedem toate acestea.

In spate scarile catre peroane.jpg
Foto: Daniel

Baza scarilor de la subsol.jpg
Foto: Daniel

Lift spre iesire.jpg
Foto: Daniel

Magazine aflate in subsolul garii.jpg
Foto: Daniel

Coada la automatele de bilete.jpg
Foto: Daniel

Culoar spre iesire de la subsol.jpg
Foto: Daniel

Catre casele de bilete.jpg
Foto: Daniel

Intrare casa de bilete.jpg
Foto: Daniel

Ghiseele.jpg
Foto: Daniel

Acces catre peroane.jpg
Foto: Daniel

Acces catre metrou si casele de bilete.jpg
Foto: Daniel


De aici urc din nou pentru ultima data catre sala intermediara de la parter, ce se interpune ca o uriasa anti-camera intre holul urias de la intrare aflat sub frontonul garii si sala pasilor pierduti. Spatiul acesta incepe sa devina din ce in ce mai gol. Ici colo cativa calatori intarziati in asteptare pe scaunele aproape goale. Monumentalitatea acestei sali ma impresioneaza inca odata cu luminatoarele sale generoase, care la aceasta ora tarzie sunt ajutate de spoturi de iluminare nocturna...

Banci in sala intermediara a garii.jpg
Foto: Daniel

Ferestre si luminatoare monumentale.jpg
Foto: Daniel

Detaliu de luminator in sala intermediara.jpg
Foto: Daniel

Luminatoarele salii intermediare.jpg
Foto: Daniel


E timpul sa las aceasta gara superba si sa ma indrept cu pasi repezi catre metrou, nu inainte de a mai surprinde in noapte cateva cadre ale salii de sub fronton, care arata superb luminata gratie eforului financiar deosebit de reabilitare a acestei constructii celebre a Italiei...

Sala de sub fronton.jpg
Foto: Daniel

O ultima perspectiva nocturna.jpg
Foto: Daniel


Si, la final, am sa va las sa admirati ceea ce am putut surprinde pe noapte din fatada principala a acestei gari uriase...

Centrale in noapte catre Quattro Novembre.jpg
Foto: Daniel

Centrale in noapte catre Savoia.jpg
Foto: Daniel

Milano Centrale in noapte.jpg
Foto: Daniel


Sper ca v-a placut aceasta ultima parte, si cu speranta ca veti face si voi niste reportaje la fel de interesante, va doresc sa ajungeti sa cunoasteti pe viu aceasta gara minunata. Odata ajuns acolo, iti schimbi perceptia asupra termenului de "gara centrala". Cu bine! :dance:

800px-Milano_Stazione_Centrale_1865 wiki.jpg
Sursa: Wikipedia


Sursa informatiilor: Wikipipedia, GoogleEarth, http://www.grandistazioni.it/cms/v/index.jsp?vgnextoid=b51172ceeae7b110VgnVCM1000003f16f90aRCRD
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 05 Ian 2011, 12:15

Cu toate ca a trecut ceva timp de cand am scris aceste randuri, m-am gandit sa adaug o informatie cred eu extrem de pretioasa, referitoare la Romania. Undeva inainte de Primul Razboi Mondial, a existat un proiect pentru realizarea in Bucuresti a unei Gari Centrale. Gara ar fi fost o copie a celei din Tours, Franta. "Gara Centrala" ar fi trebuit sa aiba forma de "U" cu un corp central (sala pasilor pierduti, case de bilete, doua intrari cu acoperisuri tip arcade monumentale si un turn central) precum si doua aripi laterale pentru administratia CFR. De asemenea ar fi trebuit sa existe 12 linii de primire/expediere a trenurilor.

Proiectul Garii Centrale, a fost initiat insa undeva prin toamna anului 1892, cand Directia Generala a CFR lanseaza un concurs international pentru aceasta viitoare gara concomitent cu proiectul pentru Palatul Administrativ CFR. "Gara Centrala" a Bucurestiului ar fi trebuit sa fie amplasata undeva in zona parcului Cismigiu intre B-dul Regina Elisabeta, Splaiul Independentei si Calea Plevnei. Din pacate, Razboiul si mai tarziu costurile exorbitante ale realizarii Palatului Administrativ al CFR au dus la renuntarea definitiva la acest grandios proiect...

Fatada Garii Centrale.JPG
Sursa: www.scribd.com
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde baron pe 05 Ian 2011, 19:21

Multumim frumos pentru frumoasele poze :)
baron


Mesaje: 161
Membru din: 25 Dec 2009, 19:11

Re: Stazione Centrale (FS) Milano

Mesajde Daniel pe 15 Feb 2011, 19:02

Ei bine, si dupa ceva timp, voi incheia povestea noastra aici:

Milano Centrale pe noapte....jpg
Foto: Daniel


;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la CAI FERATE DIN LUME / WORLDWIDE RAILWAYS

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki